Jump to content

280rem hylsene sprenger ut tennhettene.


Redneck Bob

Recommended Posts

 

Hei!

 

Jeg har den siste tiden slitt en del med norma 280 hylsene mine (jeg har kun brukt normahylser i denne rifla) Sauer 200, med 70cm lang, tykk walterpipe.

Det har hendt at har tennhettene falt ut etter avfyring, jeg tenkte først at det måtte være for harde ladninger, eller feil COL, og justerte kruttmengden ned noe. Neste gang det skjedde tenkte jeg at hylsene kunne vert utslitt, selv om de bare har vert brukt fem ganger. Jeg kastet de gamle, og kjøpte meg nylig en ny pakke hylser, og startet på minimumsmengde krutt. Da jeg testet ut de første skuddene på skytebanen skjedde det i gjenn på skudd nummer 16. De 15 første hadde ingen rekyl eller trykktegn. Det var heller ikke en varm dag, og jeg hadde akkurat hatt kopperfjerning og grundig puss av løpet. Jeg fjernet grundig oljerester fra løpet før skyting.

 

Sist dette hente var det med Sierra 168SMK (all mengdetreningen min er med SMK), kan ikke huske om det har skjedd med 160 accubond, 180 Berger hybrid eller ikke. Jeg har og hørt at normahylser i 280 er i mykeste laget, men de bør vel tåle fem omladinger, og vertfall en lading.

 

Har noen en anelse om hva dette kan skyldes?

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva slags ladning bruker du? Når hettene ramler ut så er ladningen for hard uansett. Men det kan sikkert være en ide å prøve andre hylser. Det er vel en smal sak å presse ned .30-06. Prøv Lapua, de tåler det meste. Hettene skal da ikke ramle ut pga for stort head space?! Uansett er head space lett å sjekke. Legg en tape på hylsebunnen og sjekk om kamringen blir trang. Legg evt flere lag tape. Det bør ikke være plass til mye.

Link to comment
Share on other sites

Det har hendt at har tennhettene falt ut etter avfyring.

 

Slik jeg forstår trådstarter så faller hettene ut etter avfyring.

Det peker mot for høyt trykk, for å si det forsiktig.

Jeg ville dobbeltsjekket ladningen. Er kruttsort riktig, står kula i bommene, har kula riktig vekt osv? Det har ikke ved et uhell blitt tømt feil krutt tilbake i boksen under lading med annet krutt?

Hvordan oppfører rifla seg med fabrikkpatroner?

Link to comment
Share on other sites

Om det er overtrykk som er årsaken til dette bør det på dette nivået være andre tegn på høyt trykk også. Eksempelvis en eller flere av disse; merke etter utkasteråpning, blanke felt på hylsebunn, kratrede evt punkterte hetter evt tungt hevarmsløft.

 

Med moderate ladninger tror jeg feilen må være noe annet. Hva med hylsebatch med feilproduksjon? Marginalt for mye glødet slik at hodet er for mykt på enkelte hylser feks? Tipper at Norma ikke produserer disse hylsene ofte. Kan det være at de nye du kjøpte er fra samme produksjon?

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg forstår trådstarter så faller hettene ut etter avfyring.

Det har hendt vertfal tre ganger, en fjerde gang fikk jeg ikke ny hette til å sette seg.

Jeg ville dobbeltsjekket ladningen. Er kruttsort riktig, står kula i bommene, har kula riktig vekt osv? Det har ikke ved et uhell blitt tømt feil krutt tilbake i boksen under lading med annet krutt?

Jeg har dobbel og trippelsjekket, etter dette hendte, vet ikke om mer å kontrolere.

Hvordan oppfører rifla seg med fabrikkpatroner?

Jeg har desverre aldri prøvd annet enn hjemmeladninger, ca 250 skudd.

 

 

Om det er overtrykk som er årsaken til dette bør det på dette nivået være andre tegn på høyt trykk også. Eksempelvis en eller flere av disse; merke etter utkasteråpning, blanke felt på hylsebunn, kratrede evt punkterte hetter evt tungt hevarmsløft.

jeg kontrolerte hvær hylse etter forje gang jeg prøvde rifla, ingen hadde trykktegn bortsett fra den som dumpet tenhetta.

 

Med moderate ladninger tror jeg feilen må være noe annet. Hva med hylsebatch med feilproduksjon? Marginalt for mye glødet slik at hodet er for mykt på enkelte hylser feks? Tipper at Norma ikke produserer disse hylsene ofte. Kan det være at de nye du kjøpte er fra samme produksjon?

 

Det er nok ikke det vanligste kalibret Mr alvestad selger, men dersom flere hadde vert kjent med dette, ville det nok ha vært et meget populært kaliber :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis tennhettene detter ut etter skyting så spiller det for pokker ingen rolle hvilke tennhetter du putter i hylsene.

Ladningen er langt over smertegrensa for hva hylsene tåler.

Har også hørt at Norma messing i 280 skal være myk, men hvis du har ladninger med berger og nosler som er innafor med samme hylselot

så har du gjort noe galt et sted. Mange lure tips her inne, men kom med ladningen så kanskje du får et fornuftig svar istedenfor masse ukvalifisert

gjetting..

 

Etter min erfaring med 280Rem så ville jeg på det sterkeste anbefale deg tregere krutt til såpass tunge kuler som 168SMK.

MRP, 217, N-560, N-570 og andre tilsvarende er mye bedre egnet enn N-160 til såpass tung kule.

Da slipper du overraskelser som det du har opplevd nå. Hylsa er full før trykket er i taket.

Link to comment
Share on other sites

Bytt hylsemerke og prøv da. Har hørt mange klage på Normahylser i 280rem. Alt for myke og gir problemer med trykk lenge før andre merker. Kjøp deg noen 270 win eller 30.06 hylser og neck opp/ned og prøv. Om du da kjøper Norma eller andre merker bestemmer du selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Norma hylsene kan være forholdsvis myke, men når dei er skutt og presset noen ganger bør messingen begynne å bli arbeidsherdet.

Har dei derimot tynt gods er det lite å gjøre med det.

Er jo heller ikke uvanlig å finne løse hettelommer, som ikke stemmer med SAAMI spesifikasjonene.

Når eg får nye inn nye hylser sjekker eg hettelommene på hver enkelt og kaster dei som er for løse, før eg gjør noe mer med lommene.

Dette høres ut som en like sannsynlig grunn som bare trykk siden det bare skjer med noen hylser, så lenge som dei er skutt og preparert på samme måte.

Er en grunn til at slikt verktøy selges..

 

Den vanligste versjonen er vel fra Uniquetech, om du ikke har føler (pin gage) sett i riktige dimensjoner.

Høres svært merkelig ut at hetta detter ut uten noen andre trykktegn i det hele tatt.

Skulle i det minste sett sterk soting og ekstraktor merker, normalt sett.

Alternativt kan trykk i høyeste laget føre til at lommene løsner sakte over flere ladninger, men dette er hovedsaklig et problem som kommer med hylser som har mindre hode diameter enn selve kroppen(rebated rim) som feks 6,5-284.

Men er jo umulig å si om du ikke vet utgangspunktet...

 

At hylsekroppene er varmet for mye er lite sannsynlig, for dei fleste produsenter har god kontroll på dette siden det er svært farlig.

 

Å lage hylser fra Lapua 30-06 og skyteforme dei

vil nok gi dei beste hylsene, evt kan du forme dei fra 270, men sett kula dypt i bommene med svake ladninger. Siden skuldra på 280 rem er lenger framme en begge dei andre.

Evt kan ei falsk skulder lages men burde ikke være nødvendig så lenge det er en standard 280 og ikke Ai.

 

 

Om du er på leiting etter andre hylser så unngå Nosler siden hylsene er laget av Norma også.

Kan hende Rws eller Ruag lager gode hylser, ellers er det Lapua 30-06 og Norma som er dei neste valgene.

 

Lykke til videre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...