Jump to content

Markering Kongsberg AG3 Bajonett


MarcusJohansen

Recommended Posts

Det ser man ikke, de er ikke merket utover de tidligste som ble bygget på M3-blad - de har opprinnelig produsentmerking på bladet. Det verserer endel historier rundt produksjonen, men sannsynligvis var de produsert hos en underleverandør i distriktet, ikke ved KV. Det er det kanskje noen her på forumet som kan bekrefte/avkrefte.

Men alle som har det korte "ruglete" grepet er norskproduserte og levert gjennom KV. De nyere med langt "rutet" grep med varmeskjold er produsert av Eickhorn i Tyskland. De norske har også bladet montert motsatt vei av de tyske.

 

Her er den norske typen med tidlig og senere balg:

y852.jpg

 

Her er den nyere fra Eickhorn:

0yrx.jpg

 

Gardeversjonene:

t4pe.jpg

 

Og forskjellen i grepet på den norske og den tyske:

gku3.jpg

 

Det korte grepet på den norske M/1968 gjør at ringen kommer i bakkant av flammedemperen. På den tyske kommer den midt på, og der er derfor satt en stålplate på grepet som varmeskjold.

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig, men en liten advarsel: Å samle bajonetter er svært avhengighetsdannende... :crazy:

...Men utrolig interessant. :wink:

 

@Metallurgen: Har du noe mer bakfrunnsinfo om bajonettproduksjon hos Brusletto ? Jeg var innom fabrikkutsalget der for noen år siden, og da hadde de utstilt noen uferdige deler i en monter, men jeg kunne ikke identifisere hva slags bajonetter det var. Og ingen av de som var på jobb midt i turistsesongen visste noe om det heller.

Link to comment
Share on other sites

Som HighPower skrev så er mange av de tidligste produsert av ombygde US-M3 kampkniver, men kun et meget lite antall av disse var blad merket.

De første bladmerkede US-M3 var merket med produsent og årstallet 1943 deretter bare produsent, men hovedmengden av US-M3 knivene var merket på parer stangen.

Det ble i tillegg ombygd et antall US-M4 bajonetter som opprinnelig var produsert på KV.

Felles for de ombygde kampknivene og bajonettene er at de har mer eller mindre kraftige merker etter skrustikka på klingen der den ble spendt fast når man fjernet det gamle lærgrepet.

Balgene fra de ombygde kampknivene og bajonettene ble gjenbrukt på AG-3 bajonettene.

Balgene fra US-M4 bajonettene produsert på Kongsberg er merket med US-M8A1 og med KV sin K med krone over. Balgene fra de amerikanske US-M3 knivene har flere typer merkinger og mange av de var levert med lærbalger, lærbalgene ble ikke gjenbrukt med noen veldig få unntak.

Balgene med tre imitasjon er overskudd etter produksjonen for det tyske forsvaret.

Ombyggingen av kampkniver og M4 bajonettene ble gjort hos firma Vinghøg, og grepene ble produsert av Strømbergs.

De aller fleste nyproduserte har parkeriserte klinger og de ombygde har hovedsakelig blånerte klinger.

De nyproduserte bajonettene har jeg også hørt at ble produsert hos Brusletto

Link to comment
Share on other sites

@Metallurgen: Har du noe mer bakfrunnsinfo om bajonettproduksjon hos Brusletto ? Jeg var innom fabrikkutsalget der for noen år siden, og da hadde de utstilt noen uferdige deler i en monter, men jeg kunne ikke identifisere hva slags bajonetter det var. Og ingen av de som var på jobb midt i turistsesongen visste noe om det heller.

Dessverre. Har kun samme erfaring som deg fra en rundtur på Brusletto hvor jeg så noe som var utstilt.

Link to comment
Share on other sites

For dere som har hørt rykter om at AG3 bajonetter ble laget hos Brusletto. :)

Var innom Brusletto fabrikken i dag og spurte angående AG3 bajonettene, han sa at fabrikken aldri hadde laget AG3 bajonetetter, men de hadde kjøpt inn store mengder av dem etter krigen og "fikset" på dem som han sa. Skulle spurt han mer spesifikt hva han mente med "fikset", men det glemte jeg.. Skal tilbake der i begynnelsen av august og da skal jeg spørre litt mer. Det lå forresten et bajonettknivblad i et av display glassene.

Link to comment
Share on other sites

.... men de hadde kjøpt inn store mengder av dem etter krigen og "fikset" på dem som han sa. Skulle spurt han mer spesifikt hva han mente med "fikset", men det glemte jeg.. Skal tilbake der i begynnelsen av august og da skal jeg spørre litt mer. Det lå forresten et bajonettknivblad i et av display glassene.

Da kan de ha vært med på å modifisere M3-kampkniver.

 

Kan stemme det, for jeg har vanskeligheter med å forstå at Brusletto har hatt utstyret for å slipe bajonettene. Disse ser ut til å være slipt på annet utstyr enn knivene Brusletto har produsert gjennom årene.

Link to comment
Share on other sites

men de hadde kjøpt inn store mengder av dem etter krigen og "fikset" på dem som han sa.

 

M3 knivene kom til landet på tidlig 50 tall og ble i hovedsak modifisert i slutten av 60 tallet.

 

Vi ble i forbindelse med Marshallplanen tildelt et antall M1 Carbine på tidlig 50 tall men vi fikk veldig få bajonetter til disse. Derfor ble det produsert opp et antall for Norge på Kongsberg i tillegg til de Kongsberg allerede produserte for andre nasjoner.

Det ble også modifisert et antall korte krag bajonetter til M1 Carbine og et antall mauser bajonetter for M1 riflene.

Dette høres mere tidsriktig ut når man sier etter krigen.

Link to comment
Share on other sites

Mener og erindre at Mauserbajonettene også ble ombygget hos Vinghøg.

Som en kuriositet kan nevnes at når DKØ ble nedlagt på begynnelsen av 2000 tallet dukket

det opp 2 paller med Lærslirer fra US-M3 kniver på et av deres depoter.

Link to comment
Share on other sites

Da vi nedla den gamle geværfabrikken (der AG3 og MP5 produksjonen foregikk) fant jeg under rydding på loftet en mengde blader til AG3 bajonetter i en kasse. Disse var bøyd i forskjellig grad og hadde vært brukt i forsøk om styrke og hvor stive de var.

Jeg mener at det var noen og 20 forskjellige blad.

Jeg forærte bladene til, nåværende avdøde nestor på bajonetter, Walter Svensen.

Denne samlingen blader finnes sikkert i samlermiljøet i Norge enda.

Jeg ble fortalt at dette hadde vært et forsøk på produksjon men bladene kom fra Brusletto.

Jeg kan ikke finne noe om denne produksjonen men jeg husker det lå en del bajonetter på et lager.

Jeg vet ikke om disse ble produsert på KV eller om de bare ble levert forsvaret via KV.

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

Siden vi endelig har en tråd gående som berører min lidenskap bajonettsamling tar jeg meg den frihet å presentere de bajonettene som har vært i norsk tjeneste etter andre verdenskrig 8) Utelater da de som var i tjeneste før krigen.

 

Begynner strengt tatt litt før, polititroppene som ble internert i Sverige i 1940 brakte med seg Krag-Jørgensen M/1894 rifler med tilhørende bajonetter. Alle våpen de hadde med seg ble lagt på depot. I en av depotbygningene brøt det ut brann, og et antall bajonetter gikk tapt. Da krigen nærmet seg slutten og det etter hvert begynte å bli liten tvil om hvilken vei det bar ble det bestilt nye bajonetter som erstatning for de som gikk tapt. Bestillingen ble plassert i 1944, og bajonetten fikk betegnelsen M/1944. Disse bajonettene ble produsert av Erik Anton Berg AB i Eskilstuna, det ble produsert 4.600 eksemplarer. Kun de første 1.000 var levert da krigen sluttet 8. mai 1945, og disse 1.000 var de eneste som kom i tjeneste av denne modellen. Mitt eksemplar er ikke i veldig pen stand, og det mangler balg og oppheng, men det er serienummer 0011 og har altså vært i tjeneste. Resten av leveransen lå lenge på depot, og ble til slutt solgt ut gjennom museumsbutikken på Forsvarsmuseet.

qglh.jpg

 

Etter hvert kom M1 US Carbine og M1 Garand i tjeneste, og her trengtes det også bajonetter. Dette ble løst etter prinsippet at man tager hva man haver. For US Carbine vil det si korte Krag-bajonetter. Disse fikk omarbeidet festesporet, og det ble loddet på en munningsring. Balgen ble påsatt oppheng i web med kroker for web-belte. Denne fikk betegnelsen M/1956SLK. De to viste eksemplarene er bygget på Krag-bajonetter og balger produsert før og under krigen. Legg merke til forskjell på balg, i finish og stempling. Den krigsproduserte har også Waffen Amt stempel både på bajonetten og balgen.

4pl5.jpg

Førkrigsstempel

mp69.jpg

Krigsproduksjon stempel

pvdj0.jpg

For Garand bygget man om bajonetter for Mauser K98k, de hadde tyskerne lagt igjen rikelig av. Festesporet ble endre, det ble loddet på en tapp som grep i hullet frempå gassylinderen, og balgen ble påsatt feste for web-belte. Denne fikk betegnelsen M/1957SLG

7qvox.jpg

 

I tillegg ble det produsert M4-bajonetter for US Carbine på Kongsberg.

f5f1y.jpg

 

Det ble også produsert M1-bajonetter for Garand, men disse var for en eksportkontrakt som aldri ble virkelighet. Derimot har det vært brukt amerikanske Garand-bajonetter, både nedkortede M1905, dvs. M1905E1, og M1 originalprodusert med 10" blad.

M1905E1 Spear point

o6evd.jpg

M1

1o2g.jpg

 

Så kom K98kF1 i bruk, og tyske etterlatenskaper ble hentet frem. Både tidlige bajonetter med bakelittgrep og senere med tregrep ble brukt. Denne er fra 1938 med bakelittgrep, nummerlik og med læroppheng.

4sfv.jpg

 

Deretter kom AG3 i tjeneste, og dermed M/1968-bajonetten. Den er vel godt nok dokumentert over.

 

Siste kapittel er HK-416. Denne bajonetten har jeg ikke ennå, men den er en spanskprodusert utgave av Eickhorns KCB-77. Linker inn bilde fra Heckler&Kochs web-sider.

1345da59d0.png

 

Hvis noen har noe å tilføye, så kom gjerne med det :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe å tilføye, men et spørsmål: Jeg sitter her med en krigsprodusert (takk for hjelpa!) kort kragbajonett ombygd til SLK. Balgen og opphenget er malt/lakkert svart. Er det en gardeversjon, eller er det tidligere eier/lur brukthandler som har "tacticoolisert" den?

Link to comment
Share on other sites

Begynner strengt tatt litt før, polititroppene som ble internert i Sverige i 1940 brakte med seg Krag-Jørgensen M/1894 rifler med tilhørende bajonetter. Alle våpen de hadde med seg ble lagt på depot.

 

"Polititroppene" ble ikke opprettet før desember 1943; det norske utstyret i svenske depot kom fra internerte norske styrker som trakk over grensen i 1940; de aller fleste av disse ble sendt tilbake til Norge igjen sommeren 1940.

Link to comment
Share on other sites

Forsvaret brukte vel mausere i 7,92 fra 1945 og frem til de ble overført til HV.

En del av de ble skiftet ut når Marshallhjelpen kom i starten av 50 tallet men langt fra alle.

Marshallhjelpen besto av langt færre våpen en det forsvaret var i behov av derfor beholdt man M98K.

Men disse ble nå etter hvert modifisert til 7,62x63 for og samkjøre ammo med riflene levert gjennom Marshallhjelpen.

 

416 bajonetten ser veldig riktig ut med unntak av at balg og grep på våre er Sort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter her med en krigsprodusert (takk for hjelpa!) kort kragbajonett ombygd til SLK. Balgen og opphenget er malt/lakkert svart. Er det en gardeversjon, eller er det tidligere eier/lur brukthandler som har "tacticoolisert" den?
Jeg har ikke sett den varianten, og jeg vet ikke om at garden har brukt US Carbine heller, så magefølelsen heller mot din siste antagelse.
Link to comment
Share on other sites

Forsvaret brukte vel mausere i 7,92 fra 1945 og frem til de ble overført til HV.

 

Mauseren ble ikke tatt i bruk før i slutten av 40årene; før det var det en herlig mix av Krag, Enfield, P14 og annet rask.

 

Det en kan lure på er hvor mauserene kom fra, tyskerene etterlot ikke 350.000 av de i Norge.. Størsteparten av de som var "fast" stasjonert i Norge var oppsatt med sammenrasket ymse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett bilder av Hær og Gardesoldater som benyttet mausere i fra 1946 og fremover.

 

De som skulle til tysklandsbrigaden ble derimot oppsatt utelukkende med Britiske våpen.

 

Har aldri hørt at noen har hevdet at tyskerne la igjen 350 000 mausere i Norge etter kapitulasjonen men det var betydelig flere tyske våpen i kongeriket en det var soldater i 1945.

Link to comment
Share on other sites

De ble helt sikkert brukt fra rett etter krigen; sammenblandet med masse annet rask.

 

For å illustrere litt om M98; så har ikke FMU tall på hvor mange som ble konvertert til "HV-mauser"; de har heller ikke et klart svar på hvor de kom fra (fritt fra hukommelsen; "Det antas at deler av disse kom fra ex-tyske lager.").

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hørt at vi noen gang har importert noen mausere til det norske forsvar så etter hva jeg har av info så kommer de alle fra ex tyske lagere og fra tyskere som kapitulerte i Norge i 1945.

MG-34 derimot det byttet vi mot MG-42 mot Tyskland når de skulle opprette bundeswehr.

Når vi bygde om mausere til NM-149 ble dette gjort på umodifiserte kasser og en god del av disse var M98 og ikke M98k.

 

Garden har for øvrig brukt US carabin men ikke i paradeavdelingen, men i manøveravdelingene deres.

Så av den grunn slutter jeg meg til HighPower sin konklusjon angående din svartmalte bajonett.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hei,

Dette var en flott diskusjon om AG3-bajonetten. Ut fra arkivene i Forsvaret kan jeg si at Vinghøgs mekaniske verksted AS bygde om til sammen 71.500 M3-kampkniver og M4-bajonetter til US-karabin. Ombyggingen ble gjort uten at vi spurte amerikaneren. Vi fikk derfor en ordentlig skrape fordi vi hadde modifisert amerikansk materiell uten å spørre dem først.

 

De ombygde bajonettene var ikke nok. Det ble derfor kjøpt inn komplette bajonetter fra Eickhorn i Solingen. Først fang omkring 1970. Disse bajonettene er helt like de amerikanskombygde. På 1980-tallet ble det kjøpt inn et nytt parti fra samme fabrikk. Eickhorn har fortsat den bajonetten i produktutvalget.

 

http://www.eickhorn-solingen.de/epages/ ... %20HMAK%22

 

De kongsbergmerkede balgene M8A1 er jeg nyskjerrig på. Kan noen si noe mer om disse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sr jo at balgen har KV-merket, men om den er produsert der er jeg mer usikker på. Skulle jeg gjette er de oppusser på KV på 50-tallet. Men jeg kan selvsagt ta feil her. Jeg skal til statsarkivet på Kongsberg for se på AG3-historien. Kanskje dukker det opp noe om disse bajonettene også?

Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd. Jeg har hatt bajonett til AG3 i forsvaret, og alle var uten unntak uten skarp egg. De har vært laget med butt egg kan det se ut som.

 

Men jeg har senere fått tak i en bajonett som ser helt ubrukt ut. Den har skarp egg. Det er en vanlig AG3 bajonett, den er slipt skarp før bladet er blånert, og balgen er av treimitasjons typen. Hva har jeg fått tak i her?

Link to comment
Share on other sites

Det høres sannsynlig ut at bladet kan komme fra en kampkniv.

Kan ikke huske no mønster etter skrustikke, men skal se på den når jeg er der den er oppbevart. Kan også sammenligne den med en "vanlig" bajonett. Det omtalte mønsteret har jeg sett på andre bajonetter iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Har en AG3 bajonett av den "norske" typen. Denne er merket med "U.S. M3-UTICA".

I motsetning til de fleste norske AG3 bajonetter ser bladet på denne ut til å være slipt for hånd, og det er også tydelige merker etter en skrustikke på bladet som kan stamme fra omskafting i Norge.

Har dessverre ikke slira.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...