Jump to content

Er dette våpenvandalisme?


Mas-36

Er dette vandalisme?  

116 members have voted

  1. 1. Er dette vandalisme?

    • Helt greit. Ble pent.
      9
    • Vandalisme av klassiske våpen.
      26
    • Driter i det folk kan gjøre som de vil.
      81


Recommended Posts

Hei folkens jeg satt på finn.no i kveld og kikket etter eldre våpen og kom over denne annonsen

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... v%C3%A5pen" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Dette syns jeg bare er helt feil og vandalisme av våpen. Greit folk vil ha kikkertsikte nå i dag, men da finner du ett som ser litt mere klassiskt ut eller kopi av sånne historiske sikter.

 

Lyddemper blir også bare feil på ett slikt våpen.

 

Så stem og si hva dere syns. Kanskje det bare er jeg som er rart?

Link to comment
Share on other sites

Må faktisk ærlig innrømme at jeg har tenkt om det kan være et lite potensiale i de riflene der til BR50. Hadde det vært rett stokk og ikke bøyd stokk.

 

For moro skyld så satte jeg ei "clamp" (aner ikke hva det heter på norsk) med picatinny-rails på løpet. Satte på en scout-kikkert på det igjen. (Før TS får infarkt, så er det 110% reversibelt og står ikke på børsa lengre).

 

Skjøt på 30m og den var grisepresis. Ikke så rart mtp det tykke løpet og greier.

Link to comment
Share on other sites

Folk får nå gjøre hva de vil med det de eier, men det endrer ikke det faktum at resultatet her er totalt smakløst og respektløst.

 

Slike modifiseringer av eldre våpen driver opp prisene på tilsvarende våpen som blir holdt originale, mens eksemplarer som denne salongen endrer status til "oppjazzet gammelt skrot".

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes vandalisme er et voldsomt ord!!

 

Jeg har ei slik rifle selv, men pga våpengarderoben og praktisk nytte av den slik den var, endte jeg med å plombere den. DET er nok mer vandalisme enn dette, denne er jo fremdeles et bruksvåpen.

 

Et våpen er til syvende og sist et redskap, og slik den Kongsbergen der er, så er den fremdeles et brukbart redskap, både til plinking og jakt, min bare henger passivt på veggen. Faktisk så jeg angrer litt når JEG ser denne.

 

Hadde man bare kunnet tenke på samlerverdi her i landet, så er jeg enig i at det er vandalisme, men så lenge vi ikke kan ha våpen uten at det teller i mot jaktvåpengarderoben, så må også prioriteringene bli deretter :-)

 

Synes selger har gjort det på en helt ok måte jeg !!

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener vil du ikke ta vare på ett godt gammel våpen som det er så selg det. Gi det bort.(Det finnes alltid noen som vil ha ett gammel orginal våpen om prisen er rett) Eller gi det en tidsperiodisk riktig ombygging. Plombering er ett fy ord her :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en vandal, og forgrepet meg på en kongsberg M-28.

 

Arvet en slik kongsberg M-28. Hva skulle jeg med et slikt gammelt våpen?

Valget var selge eller få den brukbar til det den en gang var produsert for å gjøre, altså lære småttinger å skyte.

Salg, nei verdi i kr=0

 

Den ble kappet i både stokk og løp, bygd opp kolbekammen, skrudd på lyddemper og fikk montert skinne for kikkert/rødpungt.

Fin startrifle fra alder 5år.

14571422615_748a02a668.jpgimage by -killertriz-

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er vel litt enig i at gamle våpen er penest i organisl tilstand. Men no må jeg tilstå at jeg har knapt et estetisk pent våpen. Har en kombi som var ganske pen, men litt dårlig passform så den fikk justerbar kolbe. Ikke et pent våpen lenger, men funksjonelt.

Har pr i dag to pene revolvere, den ene er en S&W M29-2 pent våpen, men kommer no til og bli ombygd for og ta ut siste rest av konkuranse potensialet. Den andre er en M17 med full lugg. Den skal kappes til ny spes revolver.

Som de fleste så kjøper jeg våpen for og bruke dem og ikke se på dem, så jeg setter funksjonalitet før utsende.

Selvfølgelig så bli andrehåndsverdien lavere. Men jeg tjener ikke penger på våpensalg uansett. Så kapp og gjeng og styr på og få gode våpen ut av det man har, så får de som liker best og se på, får ta vare på de klassiske våpena og holde dem unna vandaler som meg.

Link to comment
Share on other sites

Ser at min gamle Kongsberg i orginal stand steg i verdi nå :) .

Er vel ikke til salgs heller, så det er nok ingen pen gevinst å hente. Jeg har forbud mot å selge børsa min datter lærte å skyte med. Den begynte hun å skyte med da hun var sånn 8-9 år.

Stokken skulle absolutt vært pusset opp, så jeg har nok noe å gjøre på mine eldre dager også. Heldigvis lenge til :mrgreen:

 

Den Kongsbergen med kikkert og demper går antagelig "hull i hull" så bruksverdien er ikke redusert, men pen var den ikke.

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Egentlig kunne jeg tenkt meg akkurat den rifla. Det kunne vært montert en penere og smekrere kikkert for utseendes skyld, men synes faktisk rifla kledde et kikkertsikte. Hadde vært perfekt treningsvåpen for unga. Om noen år kan et slikt våpen bli aktuelt for min del.

Link to comment
Share on other sites

Å endre våpen til egen smak og bruksområde er da ikke vandalisme, men customarbeid. Forutsatt at det er faglig utført da. Jeg har ingen tvil om at dette våpenet har fått utvidet bruksområde med ombyggingen. Den ble ikke smekrere med en slik kikkert på toppen, men pytt sann. Det problemet kan en ny eier kaste penger på, så er det fikset. Vil du ikke ha på demperen? skru den av, og få evt laget en diskret gjengebeskytter, så er endringen nesten usynlig. Jeg har en Kongsberg mod-22 selv, og funderer litt på hva som skal skje med den. Min er i utgangspunktet ganske vanstelt, men går godt. I første omgang driver jeg på å lager baneskjefte av en bit gran, og har skrudd et dioptersikte til Krag fast i den nye stokken. Slik er ombyggingen reversibel, men overhodet ikke tidsriktig (selv om siktet er det) eller pen. Men nå kan børsa skytes inn på latterlig langt hold, og som sagt går den godt. med bredt forskjefte med huller til patroner og styggtungt skjefte er dette blitt en trygg og oversiktlig begynnerbørse for ungene, og en langplinker for far. salgsverdi har den nok ikke for så mange, men den vil heller ikke bli solgt i løpet av min levetid... hva ungene gjør etter det får bli deres sak..

Link to comment
Share on other sites

Dette er ingen vandalisme, hadde våpenet vært en supersjelden forsøksmodell eller noe annet der nesten ikke finnes noen av så kunne man si at det var vandalisme. Rifla er en helt vanlig KV salongrifle som der finnes relativt mye av, den er heller ikke i særlig fin stand. Hadde den vært ny og ubrukt i esken så kunne det vært synd om det ble modifisert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...