Jump to content

6,5x55 eller 375H&H på villsvinjakt...???


16-16-7x57R

Recommended Posts

Jeg reiser til Polen i november på kombinert drivjakt/postjakt på villsvin, (2dager drivjakt+ 2dager individuell). Men jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilken rifle som skal få være med! Alternativene befinner seg vel på "hver sin side" av skalaen og er som følger:

 

1: Den gode gamle, trygge Sako 75`en i 6,5x55 som jeg har skutt masse med, både jakt, trening og jaktfelt.

 

2: Den splitter nye , Amerika importerte Sako AV`en i 375H&H magnum som jeg ennå ikke har fått prøveskutt, men ladekomponenter er på vei fra Alvestad`en.... ( Den er basisen for et afrika-rifle byggeprosjekt... 8)

 

Greier ikke å bestemme meg helt for en av dem, på den ene siden så vet jeg at jeg skyter veldig bra med 6,5`en og hjemmeladet men en TTSX bør den lage pene hull i de fleste griser.... Og med patronkapasitet på 5+1 så leverer den bra ildkraft på flyktende svin....

 

 

MEN: Det hadde vert ustyrtelig morrsomt å skyte noe med 375`en også! Jeg vet at villsvin ikke alltid vil innrømme at de egentlig er døde, og løper til skogs med treff som burde være mer en gode nok. Mange mener grove saker som 9,3 er pefekt på gris og en ørlite grann redusert ladning (Jeg er fremdeles bare 6,5 skytter....) i 375H&H bør vere identisk i praktisk bruk med 9,3.

 

Jeg håper det finnes noen erfarne "griseveltere" på kammeret som kan gi meg noen råd!

Link to comment
Share on other sites

Bruk den du er mest komfortabel med på raske skudd mot løpende dyr.

6,5 er i minste laget, det blir ikke alltid gode blodspor på gris, og det er massive dyr. Men det viktigste er å treffe, og 6,5 dreper gris effektivt nok dersom du treffer. Bruk en tung og solid kule.

Link to comment
Share on other sites

Disponerer du mer «power», så burde du absolutt anvende 375 under drevjakt. Griser er uansett (veldig) hardskudd, men under en drevjaktsituasjon fullpumpet med adrenalin tom. «kragene» blir det enda verre. Personlig snakker jeg utav 38 års erfaring med alle typer jakt på villsvin. 6,5 med litt dårligere plasserte skudd (slikt hender) leverer ikke alltid brukbare sportegn for et eventuelt ettersøk! Da kan den uheldige jegeren fort få en stigmatisering som skade- skytter og må i tillegg betale straff for påskudd vilt, det skal ikke glemmes! Du har en glimrende mulighet for innsatsen av din 375 på europeisk vilt, så bruk sjansen!

Link to comment
Share on other sites

Er egentlig en svoren tilhenger av 6,5'en. Men som noen nevner kan treff med 6,5mm gi dårlige blodspor. Og det er vel stor sannsynlighet at ikke alle skudda sitter 100% under drivjakt. Men det er lenge til november! Kjøp en god haug med hylser og billige kuler til 375'en, og skyt masse i sommer og utover høsten. Hvis du har planer om å dra denne rifla til Afrika en gang å jakte grinete storvilt, bør drivjakt på villsvin være midt i blinken for å få trent raske og instinktive skudd med 375'en.

Link to comment
Share on other sites

Ja, eg begynne å hella mot 375`en. Ladekomponenter for redusert-ladning på vei fra Alvestad. Så skal eg komma igang å produsera smell! Då komme eg til å trenga tips til ein kurrant "griseladning" i 375. Men det får eg heller laga ein ny "tråd"på.

 

Eg er foreløpig fattig på "magnumerfaring", men dev fleste er vel eninge om at dessa grisene er nåke for seg sjøl....

(Eksempelvis jage deg opp i ett tre, ETTER at du har gitt de ett treff som hadde blåst livet ut av ein vanlig hjort som et stearinlys...)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke jakta villsvin, men det kan ta litt tid å bli kjent med et nytt våpen så skyt mye med 6.5en, men ta med .375 på banen hver gang . 375 med 250 til 270 grain kule er jo en bra kombinasjon, men er en sikker på noe som funker så bruk det og pugg gris størelse og kule plassering .

Link to comment
Share on other sites

Det blir 375`en som blir med til polen. Har bestilt 150stk lette kuler til fabrikering av treningsammo.

 

Ang kule så ligger det an til å bli 250grain TTSX. Da jeg har såpass lite trening i grovkaliber skyting så vil jeg ha en relativt lett kule, og gjerne ladet litt ned. Vurderer også 235grain TSX men er litt usikker på om den vil ekspandere nok i smågris.

 

(Skaut en smågris med homogen kule i 30-06 i fjor høst, med et perfekt treff, å den sprang upraktisk langt inn i skogen før den tok kveld. Nesten 150meter trur eg).

 

Har egentlig bare 3 "ønsker" til kule:

 

1: Garrantert gjennomskyting. (Bra med blod i evt spor)

 

2: Lett for kaliberet og/eller redusert ladning. (Må ekspandere i litt lave hastigheter)

 

3: Stor såkanal/store ødleggelser. Skal uansett ikkje ha med det slaktet hjem til Norge. Så om kula smadrer en bog eller 2 gir jeg F... Vil heller ha "effekt i målet" som det heter på fagspråket :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det blir 375`en som blir med til polen. Har bestilt 150stk lette kuler til fabrikering av treningsammo.

Ang kule så ligger det an til å bli 250grain TTSX. Da jeg har såpass lite trening i grovkaliber skyting så vil jeg ha en relativt lett kule, og gjerne ladet litt ned. Vurderer også 235grain TSX men er litt usikker på om den vil ekspandere nok i smågris.

(Skaut en smågris med homogen kule i 30-06 i fjor høst, med et perfekt treff, å den sprang upraktisk langt inn i skogen før den tok kveld. Nesten 150meter trur eg).

3: Stor såkanal/store ødleggelser. Skal uansett ikkje ha med det slaktet hjem til Norge. Så om kula smadrer en bog eller 2 gir jeg F... Vil heller ha "effekt i målet" som det heter på fagspråket :wink:

 

Personlig har jeg rimelig lite erfaring med 375H&H, men en sak er sikkert at bruk av 235gr. – 300gr. T(T)SX er intet godt valg for drevjakt. Og dette pga. to faktorer, nemlig økt rikosjettfare som er veldig lite ønsket med mange involverte personer (jegere og drevere), videre er denne store, harde Barnes kulen ypperlig til storvilt i Afrika og f. eks. Alaska, men ganske så overdreven for europeisk bruk. Griser er harde, men ingen stridsvogner … :mrgreen: Bruk istedenfor bondede kuler fra de mange kjente produsenter (Woodleigh, Swift, m.fl.) i 250gr klassen. Da får du topp virkning og i tillegg gjennomskudd like sikkert som en amen i kirka!

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler absolutt Woodleigh til den jakta du skisserer, god kule som åpner godt opp men holder sammen.

Har skutt mange vilt med den både i 338 Winmag og 35 Whelen både her hjemme og i utlandet og har kun funnet igjen noen få.

Stort sett gjennomskyting med tydelige blodspor og fine slakt.

 

Dette er en 250 grs .338 plukket ut av en waterbuck i Sør Afrika, den gikk ikk så mange skritta før den tok kvelden.

De få jeg har funnet igjen ser stort sett ut som denne.

woodleigh338002.jpg

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter: Har du skutt med 375? Jeg mener rekylen er betydelig oppskrytt i det kaliberet. Jeg har hatt flere 375, har et 375 H&H løp til min lette syntet Blaser R93 nå. Synes ikke det er veldig friskt.

Lette ladninger i starten, og skyt ikke for mange skudd av gangen, så vender du deg nok greit til dette.

Link to comment
Share on other sites

Nei eg har ennå ikkje laga ett einaste smell. Men produksjonsutstyret er på vei fra Alvestad, så eg rekne med det blir testskyting neste helg :D .

 

Då er det ei slik kula eg bør satsa på til det store grise-slaget:

 

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... ts/484064&

 

(Woodleigh Bullets 375 Caliber (375 Diameter) 235 Grain Protected Point Box of 50)

 

Eg trur egentlig ikkje rekylen blir et problem. Riflå har veldig fyldig og bra utforma stokk (SAKO...), den er ikkje så veldig tung, 3,4kg heilt naken. Så då ende vel totalen på ca 4kg. Så er tanken og montera ein slik Pachmayr Decelerator kappe.

 

Når eg i tillegg stort sett trene ståande (Er jo det som er gøy!), så satse eg på at det går veldig bra :)

 

Takker for gode tips!

 

ks

Link to comment
Share on other sites

Tren gjerne med 235 gr kuler, men på jakt anbefaler jeg en tyngre kule. 375 kommer til sin rett med kulevekter på 300 gr og over.

Får du en stor galte med litt vrien skudvinkel er det godt å ha en kule med litt tyngde, til smågriser er nok 235 ok, men du håper vel på en stor.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at en noe tyngre kule enn 235 grain i .375 kan ofte være å foretrekke, men jeg tror likevel at 235 gr kula fra woodleigh burde fungere godt på drivjakt på villsvin.

Kula er lodda og holder godt sammen.

Den bør ha god effekt på svina samtidig som faren for rikosjetter er sterkt redusert.

 

Personlig bruker jeg 250 gr TTSX i min .375 Ruger, men jeg ville ikke ha brukt den på drevjakt selv om den fint skyter gjennom grisen på langs :)

 

En god og billig kule som er et godt alternativ, er 300 grains round nose soft point fra Partizan, som også hadde vært mitt valg på drevjakt.

Hjemmelading(Alvestad) selger den, men desverre ser det ut for at han er tom for øyeblikket.

Lader du denne med litt redusert ladning, så får du veldig snill rekyl sammen med god effekt på grisen på drevjakthold.

Link to comment
Share on other sites

Hva er poenget med 230 grains kuler i 375? Mindre rekyl? Jeg synes som sagt du skal teste først. Jeg vil tro at den børsa er helt greit håndterbart med tyngre kuler. Dersom du skal bruke 230 grains kuler så bør du lade dem en del ned i hastighet slik at du sikrer god gjennomtrengning. Da kunne du like godt brukt et mindre kaliber. Dronninga kommer til sin rett med kuler på 270 grains og tyngre til storvilt. På drevjakt etter villsvin vil du ha sikker effekt. Da er en tradisjonell blyspiss ikke å forakte. Tung kule som dunker igjennom, med en del splintring / sekundærprosjektiler. Som sagt, test noen skudd, jeg tror du overvurderer rekylen betraktelig.

Link to comment
Share on other sites

Når en liten og lett gammel gubbe som meg skyter "full house" ladninger i både 375 H&H og 375 Ruger liggende på bane, bør det gå utmerket i en jaktsituasjon for de aller fleste.

Som flere sier, dette er et kaliber som alle kan beherske tilfredstillende med litt trening.

Husk bare på å benytte siktemidler med tilstrekkelig øyeavstand ( + 90 mm)

Link to comment
Share on other sites

...Som flere sier, dette er et kaliber som alle kan beherske tilfredstillende med litt trening...

 

I høyeste grad. Og til november så bør TS ha greid å få nok trening til at dette går bra. Eventuelt så har han fått nok erfaring til å kunne si at dette ikke går bra :wink:

Link to comment
Share on other sites

Og poenget med trening er å unngå å skyte på seg en "flinch". Da er det viktig å unngå å få kikkertsiktet i panna. Leupold har sikter med god øyeavstand, et rødpunktsikte er heller ikke å forakte på drevjakt. Unngå også å skyte mange skudd i starten. Men 375 er som sagt ikke spesielt krevende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...