Jump to content

Sikte på safari rifle eller ikke?


Litago

Recommended Posts

Den originale svingmontasjen fra Heym er topp som resten. :-) Da blir det etter min mening lite å diskutere. Bare pass på at montasjen for hvilken som hest sikte utføres så lav som mulig. Hvis jeg kan komme med et forslag, så velg et Aimpoint for drevjakt og et kvalitetskikkert med enten 50 eller 56mm objektiv til resten.

 

Sent fra min GT-I9105P via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har du åpne sikter som skal brukes og kolben tilpasset disse er det helt klart en fordel med ekstra lav montasje og dertil egnet kikkert.

At okular diameteren er en teoretisk problemstilling er jeg ikke enig i.

Har leupold QR montasjer på mine rifler og for å bruke super lave ringer på Remington 700 måtte jeg ha Leupolds Ultralight kikkert som har mindre okular enn vx2 og vx3 kikkertene for at hevarmen ikke skulle ta i kikkerten. På en Winchester 70 derimot kan jeg bruke super lav uten at hevarmen tar i på en vanlig vx3 3.5-10x40

Link to comment
Share on other sites

Det slanke okularet er i de fleste tilfeller kun en teoretisk fordel

Teoretisk og teoretisk, jeg har flere ganger måttet bruke vinkelsliper og fil for å fjerne gods på bakerste montasjeklakk for å få kikkerten lav nok.

For tykke okularer er det største problemet med kikkertmontering for jaktrifler som er beregnet for raske skudd, en kikkert som står høyt gjør det vanskelig å få kolben til å falle på plass, og det er ikke mulig med optimal høyde både for åpne sikter og kikkert samtidig.

Noen ganger er det hevarmen som er problemet.

Link to comment
Share on other sites

Den originale svingmontasjen fra Heym er topp som resten. :-) Da blir det etter min mening lite å diskutere. Bare pass på at montasjen for hvilken som hest sikte utføres så lav som mulig. Hvis jeg kan komme med et forslag, så velg et Aimpoint for drevjakt og et kvalitetskikkert med enten 50 eller 56mm objektiv til resten.

 

Sent fra min GT-I9105P via Tapatalk

Tror jeg kommer til og gå for en Aimpoint fungerte upåklagelig på sist eide børse

evt få noen ringer på svingmontasjen som peker mer frem over slik at sikte ikke stikker ut over sikringen

litt leit og få seg en i tryne på grunn av det..spørsmålet er vel om jeg skal velge 30mm eller 34mm tube på sikte

evt fordeler og ulemper H30S eller H34S begge er 2Moa

 

Btw: ser noen spurte over her og kaliberet er 9,3x62

Link to comment
Share on other sites

Det er intet problem for en god børsemaker til å innrette fornuftig øyeavstand til okularet, 9 - 10cm. Dette skal man vel forutsette! 30 eller 34mm er personlig smak og preferanse. De nyeste fra f. eks. Zeiss og andre leveres med 34mm. Personlig har jeg ikke prøvd dem og kan ikke si noe om hverken foredeler eller ulemper. Hva betyr H30S/H34S? Er dette en hemmelig kode? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...