Jump to content

Beddeblokk til Sauer 200 STR


sveinmk

Recommended Posts

Ser ikkje heilt poenget med beddeblokk da dette er ein alu ring som limes i kassa.Du har fremdeles treverk som jobber med skruene

Bruker grs sjøl på 200 str. Har bedda vanlig og satt inn alusøyler i bolt hulla funker bra på børsa mi.

 

S

Link to comment
Share on other sites

Snakka med børsemaker og fikk beskjed om at søylebedding av sauer 200 bare var tull, det eneste som kunne gjøres var å felle inn ei slags stålplattform bak... noen som har noen tanker rundt dette??

 

Irriterer meg over at Mcmillan stokken var håpløs å oppdrive da jeg skulle kjøpe skjefte.. var jo det jeg egentlig hadde lyst på. Hadde nok ikke hatt noe problemer med den!

 

Tok forresten ut låskassa fra stokken for å se hvordan det henger sammen... den aluminiumsmutter/dingsen som står på bakre festet på låskassa er vel noe grs har laget for at skruen kommer skrått inn..?

Link to comment
Share on other sites

Vil tro du blir godt fornøyd med den. :)

Ergonomisk er nok GRS bedre, men om det ikke er dønn stabilt så hjelper ikke det så mye. Jeg vil ta børsa ut av våpenskapet og vite at jeg er innskutt slik at skuddet sitter der det skal ute på 500 meteren, om det en en uke, eller 6 mnd siden jeg sist brukte børsa skal ikke spille noen rolle. Jeg har forlengst sluttet å sjekke moment på skruene, momentet er satt til 5 Nm foran og bak, og det holder seg 100% stabilt der. Momentnøkkelen brukes kun når stålet har vært ute av stokken for renhold/puss.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er 4 flater den ligger an på oppe på stokken.

De har tre "tenner" hver som går litt inn i stokken.

Om du overtrekker den risikerer du deformering og annet annlegg.

 

Ligger ikke an imot der bakre skruene går igjennom, men foran er jeg litt usikker på.

Link to comment
Share on other sites

Å lime låsekassen fast i stokken hjelper ikke om treverket komprimeres, da holder ikke momentet uansett.

Er den limt så sitter den fast. Hva skal du da med moment? Den stokken jeg la ut bilde av har ikke skjefteskruer som kan trekkes til. Ergo, det er lite som kan komprimeres. (Digresjon: Stokken er for så vidt heller ikke av tre, men glass- og karbonfiber).

Når du limer blir kontaktflaten mot stokken betydelig større enn ved bruk av skruer. Dette sprer belastningen mot stokken på en helt annen måte. Faren for "komprimering" blir borte.

 

Når det er sagt så anbefaler jeg ingen å lime låsekassa ned i en stokk. Det kan by på enkelte små problemer som bør løses først :wink: Ett par av de er f.eks hvordan få inn og ut avtrekk og løp.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg limer kasser i trestokker (og karbonfiber) uten bruk av skjefteskruer, og det er aldri noe problem med noe som komprimeres eller ikke. Dette er vrient med en Sauer 200 riktignok, da løpsbytte blir noe vrient naturlig nok.

 

Poenget med beddeblokka er jo at hele blokka limes ned i stokken - følgelig er anleggsflaten svært stor => momentet på skjefteskruene forandrer seg ikke (gitt at jobben gjøres ordentlig). Det er sikkert mulig å inne stokker som skyter like bra, men beddeblokka fjerner et usikkerhetsmoment som kan komme snikende over tid.

Link to comment
Share on other sites

 

Poenget med beddeblokka er jo at hele blokka limes ned i stokken - følgelig er anleggsflaten svært stor => momentet på skjefteskruene forandrer seg ikke (gitt at jobben gjøres ordentlig). Det er sikkert mulig å inne stokker som skyter like bra, men beddeblokka fjerner et usikkerhetsmoment som kan komme snikende over tid.

 

Momentet på den bakre skjefteskruen på vil forandre seg, beddeblokk eller ikke. En kompis av meg prøvde beddeblokk på sin Sauer 200 STR for ett par år siden. Landrø beddet blokka i en GRS stokk, blokk eller ikke, men der mistet han moment på den bakre skruen. Det ideelle hadde vært søyler i tillegg til blokka, da skiven på bakre skrue har for liten diameter og treverket der komprimeres. Evnt bedde/montere ei foring der med større diameter der istede for den lille skiva.

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Snakka med børsemaker og fikk beskjed om at søylebedding av sauer 200 bare var tull, det eneste som kunne gjøres var å felle inn ei slags stålplattform bak... noen som har noen tanker rundt dette??

 

Irriterer meg over at Mcmillan stokken var håpløs å oppdrive da jeg skulle kjøpe skjefte.. var jo det jeg egentlig hadde lyst på. Hadde nok ikke hatt noe problemer med den!

 

Tok forresten ut låskassa fra stokken for å se hvordan det henger sammen... den aluminiumsmutter/dingsen som står på bakre festet på låskassa er vel noe grs har laget for at skruen kommer skrått inn..?

 

Hadde børsemakeren noen nærmere forklaring på at søyle bedding er bare tull?

 

Roar

 

 

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det er det har søylebedding to fordeler.

1. Metallsøyla blir limt fast i stokken, og gir en svært stor overflate å fordele tiltrekkningsmoment fra skruhode mot stokk på.

2. Om metallsøyla går helt gjennom stokken til anleggsflate i låsekasse, vil innfestingen bli helt stum, uten at stokken får øket/endret belastning om man varierer momentet.

 

I str får man om ikke annet punkt 1.

 

At man ikke har kontroll på låsekassesiden i str er en annen sak, som burde kunne løses med beddeblokk for å komme nærmest mulig en løsning som tilsvarer punkt 2.

 

Alt handler jo om å få stokken så stum som råd er mellom låsekasse og skruhoder (Om nødvendig kan man bore inn små hull i stokken fra låsekassesiden, og pressfylle disse med beddemasse for å stabilisere treet). Eller gi F og kjøpe en stokk som er stabil fra get go. (Men det er både dyrt og ikke så moro ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...