Jump to content

Luftpistol som treningspistol


Andyy

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg og en kamerat startet nylig opp med pistolskyting. Vi tenkte å kjøpe oss ett par luftpistoler så vi fikk øvd litt mer utenom de fastsatte treningsdagene. Kan ikke søke om våpen før om 5 måneder.

Er det noen luftpistoler som er å anbefale når som har bra verdioverføring til skyting med pistol. Vi har begge planer om å kjøpe Ruger Mark III som første pistol. Har det mye å si hva slags man evt kjøper og vil det hjelpe pistolskytingen våres og øve med luftpistol/gasspistol?

 

Litt usikker på om jeg skulle poste dette på luftgevær/pistol tråden, men er ute etter noen som er aktive skyttere med pistol sin erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Det vil truleg komme ein del svar, og dei vil avhenge av ståstad til den som svarer og til dere. At ein luftpistol vil vere nyttig er vel ingen i tvil om, mengdetrening kan og bør ein halde fram med lenge etter kruttpistol er komne i hus. Eg stussar litt om val av førstevåpen , men det finnast det mange trådar om. Dersom formålet er plinking og skyting for gøy, vil nok mange rimelege C02 pistolar vere aktuelle. Eg trur du får tak i kopi av ruger også her.

Dersom målet er å skyte praktisk eller liknande vil vel luftpistolar som liknar desse vere aktuelle. Dersom ein tenker på baneskyting vil naturleg nok rådet vere ein matchluftpistol. Desse kostar ein god del (15-16k + lufttank) så desse krev ein viss interesse. Andre aktuelle kan vere Hammerli AP20 som kostar litt over 7k (men som krev lufttank) eller ein 46M som ikkje treng gasstank heime. Den siste er ein svært god treningspistol. Ellers finnast mange gode våpen frå weirauch som ein ladar eit skot i gongen, gjev også god trening. Trrur desse kostar ikring 2k.

 

Vel , vonar desse råda kan hjelpe litt, men det er nyttig å vite litt meir kva målsettinga er.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Når det kommer til Ruger så er ikke det fast bestemt. Bare det klubbvåpenet vi har begge skutt med, og syntes det fungerer bra. Skal prøve en del mer våpen før jeg bestemmer meg sikkert. Burde kanskje nevnt det i første inlegget, men har vell ett budsjett på luftpistol på maksimum 5000kr. Foreløpig er vell bare målsetning å bli bedre teknisk skytter, ønsker å konkurrere noe når jeg får egen pistol, men jeg veit ikke hva slags gren enda da jeg ikke har prøvd annet enn en Ruger Mark III.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en HW40 (gamle typen med svarte sikter istedenfor fiber, men ellers lik) og er veldig fornøyd med min. Ja, man må knekke opp for hvert skudd, men det funker fint til sitt bruk. Jeg pleier å sette meg i en stol på gårdsplassen og plinke på grytelokk og kaffekanne, så hører jeg plingene og slipper å lappe/bytte blinker. Blir nesten litt zen over det når man sitter alene og lader ett og ett skudd. Skyter også litt på papp, og har skutt mange samlinger på 5-7 cm på 30 meter med den billigste drittammoen fra XXL, så presisjon er jeg meget fornøyd med. Tror det er vanskelig å slå HW40 på kvalitet i forhold til pris. Mitt største ankepunkt på denne er nok avtrekket: Det er meget bra, men alt for lett i forhold til andre våpen (slik det gjerne er på luft har jeg skjønt). Men, det går sikkert an å fikse på noe vis man vil.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ett dumt spørsmål ang den, men mtp at den har ergonomisk grep, vil det ikke være lurere å kjøpe en uten det grepet om jeg ikke har planer om å kjøpe en kruttpistol med ergonomisk grep?

Dersom man vil bli bedre å skyte vil det (etter min mening) alltid lønne seg å kjøpe det beste våpenet. At det har anatomisk skjefte er en fordel, ikke en ulempe.

Link to comment
Share on other sites

Har en beeman p17 som er en kina clone av hw 40. Er ikke det samme som hw40, men nesten, og det er ting jeg ikke liker med konseptet. Ting jeg ikke liker er: den er lett, veldig lett. (plast, plast plast) Noe som gjør at den blir litt vinglete å holde. Knotete å lade. Å knø en flat matchkule inn i løpet er ikke alltid like enkelt. Men den er veldig presis. Hw 40 skal vist ligge et godt hestehode foran beeman p17 på det meste kvalitetsmessig. Men forskjellene på pressisjon mellom disse skal ikke være så veldig stor. p17 har en tendens til å spise tette ringen pga grader på hullet inne i pumpen. Noe hw40 ikke er plaget med.

Har også en daisy 717 som jeg foretrekker. Men den er fram tung og har ergonomisk grep. (kan kjøpe venstrehands grep og bruke høyresiden av venstrehands grepet for å fjerne den ergonomiske høyresiden på grepet) Enkel å lade. Mye metall. Presis. Rimelig. Daisy 747 skal vist være hakket bedre og litt dyrere. På co2 fronten har man litt å velge mellom. Har lest mange god ord om crossman 2240.

Link to comment
Share on other sites

....... Vi har begge planer om å kjøpe Ruger Mark III som første pistol. Har det mye å si hva slags man evt kjøper og vil det hjelpe pistolskytingen våres og øve med luftpistol/gasspistol?.........

Er ikke sikker på om det er vits å skrive noe i hele tatt, for jeg aner at det er et hav av forskjell i forståelse på hva som skal gi skyteglede nok til at du ikke blir en døgnflue på skytebanen.

 

Om jeg ikke tar helt feil, er den billigeste og simpleste Luftpistolen til slikt formål i prisklasse 8.000,- kr.

Det er vel den Røhm Twinmasteren. Ellers koster en skikkelig luftpistol fra 12.000,- og oppover.

Da henger det ikke på greip at du ikke har andre ambisjoner at du skal kjøpe en Ruger MarkIII til 4500,- etterpå.

 

Legger du sammen desse 2 beløpene og kjøper en Ny Pardini eller noe annet i den klassen, så får du så mye mere

skyteglede at du kanskje blir på banen fremover.

 

Det er ikke få personer som blir døgnfluer i denne sporten nettop fordi dem sparer penger på utstyret, og så

mister dem intressen for resultatene sitter for lang inne og dem går lei. Kjøp noe skikkelig med en gang, så skal du se du blir hektet og synes det er morro. Denne illusjonen om at man skal kjøpe billigt første gang og så liksom se hvor veien går er bare noe tull og forårsaker at folk heller går lei og forsvinner.

 

Har du budsjett til 5000 på luft og tenker å kjøpe en ruger etterpå, så svir du av 10 høvdinger, og da vil jeg heller

anbefale at du glemmer den lufta, og bruker pengene til å kjøpe en skikkelig 22 match, eksempelvis så

ligger det jo slikt på finn nesten hver dag enten brukt eller nytt.

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ry=pardini

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... y=hammerli

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på om det er vits å skrive noe i hele tatt, for jeg aner at det er et hav av forskjell i forståelse på hva som skal gi skyteglede nok til at du ikke blir en døgnflue på skytebanen.

 

Det kan og vere at "nokon" har manglande forståelse for at enkelte har meir begrensa budsjett enn ein sjølv. Eg kunne aldri ha brukt eit femsifra beløp på ein enkelt pistol, langt mindre kjøpt ein luftpistol viss den billegaste som duger kostar 8000...

 

Eg er einig i at å kjøpe ein ny Mark III neppe er det smartaste valget. Ein kan få mykje fint brukt for samme pris. Eg såg t.d. ein fin SP20 på finn.no nettopp for 6000, og det er vel omtrent det Søilen tek for ein ny Mark III.

 

Ser delvis poenget ditt med å slå saman pistol- og luftpistolbudsjetta og kjøpe ein dyrare pistol. Men det betinger at ein har anledning til å komme seg på bana ofte nok til å få utbytte av treninga. Det er det på langt nær alle som har. Mesteparten av skytinga mi foregår med luftpistol i stova etter at ungane har lagt seg. Ikkje mykje poeng i å ha ein fin Pardini når ein ikkje rekk meir enn to øvingar i månaden. Då er det betre å dele summen på to og kjøpe seg ein brukt matchpistol og ein dugande luftpistol og faktisk få skutt litt.

 

Når det gjeld det opprinnelege spørsmålet: Det ligg ein Røhm Twinmaster på finn.no til under 5000 no. Men då må ein i tillegg ha flaske og fylleutstyr. Ein ny Baikal 46M kostar omtrent det samme og då slepp du tenke på tilleggsutstyr.

 

Weihrauch HW40 er allereie nemnt og kostar berre rundt 1500. Ein glimrande luftpistol til prisen, med knallpresisjon og svært godt avtrekk. Men har du råd og lyst til å bruke inntil 5000 går du heller for ein av dei to eg nevnte over.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for mange bra svar.

 

Når det gjelder Mark III så er det ikke noe fastbestemt. Eneste grunnen til at jeg nevnte det er fordi vi begge likte godt å skyte med den.

Etter alt det dere har skrevet så vingler jeg litt på hva det blir til, men jeg vurderer sterkt å kjøpe en HW40 og kjøpe en dyrere 22 etter 6 måneder.

Jeg har snart bursdag og så det kan hende jeg prøver få litt penger istedenfor sokker og skjorter så kanskje jeg kan ta meg råd til Baikal'en.

Jeg var ikke klar over at Rugeren var så "dårlig", men forstår hva dere mener så jeg skal heller titte på en matchpistol.

 

 

Tusen takk igjen for fine svar, ga meg litt å tenke på. Gleder meg ihvertfall til å få øvd på litt teknikk utenfor dagene banen er åpen :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ikke klar over at Rugeren var så "dårlig", men forstår hva dere mener så jeg skal heller titte på en matchpistol.

 

Det er ikkje ein dårleg pistol. Den er vellaga og funksjonssikker, og det finns ein haug med tilbehør til den. Men du får meir egna konkurransevåpen for samme pris viss du handlar på bruktmarkedet. Eller viss du har lyst på ein Ruger - kjøp ein fin Mark I eller II på bruktmarkedet for eit par lappar. Dette er våpen som varer lenge.

 

Elles er HW40 eit godt val, eg har ein slik sjølv og er veldig godt fornøgd med den. Eit tips: Det er ikkje mogleg å skifte skjefte på HW40, då skjeftet er ein del av ramma. Med litt Sugru kan du lage deg eit "semi-anatomisk" skjefte og pistolen vert straks mykje enklare å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ikke klar over at Rugeren var så "dårlig", men forstår hva dere mener så jeg skal heller titte på en matchpistol.

 

Rugeren er på ingen måte dårlig. Det er ingen matchpistol til 17K, men den er ikke dårlig. Det som er saken er at veldig mange som liker å svare i slike tråder er medlemmer av vedkubbemafiaen, og man får gjerne høre at hvis du ikke kjøper matchvåpen til mangfoldige tusen så er du useriøs og/eller kommer til å bli lei av skyting innen 6 måneder. Slik er det nødvendigvis ikke i virkeligheten.

 

Kjøp deg en HW40 og en Ruger du, jeg synes det høres ut som en god start. Så kan du bruke tiden og pengene på ammunisjon, trene og gjøre deg dine egne erfaringer, istedenfor å bare lytte til andres. Kanskje kjøper du en speller ny Pardini om 6 måneder eller et år, kanskje ikke. Jeg vet også om folk som har kjøpt speller nye både Pardinier og Morinier som knapt bruker dem, så kan man jo vurdere selv hva som er vondest for lommeboka.

 

Uansett så er skyting gøy. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

En Ruger mk ett eller annet med mulighet for anatomisk skjefte er ikke det dummeste første våpenet du kan kjøpe. Jeg kjøpte en 22/45 mk3 som første pistol selv om jeg ble fraråda det, men jeg er ikke lei av den enda (riktignok bare hatt den i ca. 5 måneder og vært på banen 3-4 ganger i uka). På en god dag kan jeg fint samle innafor 3-4cm med den på 25 meter.

Men hvis du har planer om å bli en veldig god presisjonsskytter så er vel en konkurransepistol med anatomisk skjefte veien å gå.

 

Angående luftpistol har jeg hatt mye forskjellig.. Hvis du vil ha best presisjon til lavest pris og det ikke gjør noe om det er enkeltskudds så er baikalen noe av det beste. Ønsker du derimot pcp og flerekudds magasin til en grei pris er Rôhm Twinmaster et godt alternativ til trening. Disse ligger rundt 3500-5000 nye (kommer an på skjefte du skal ha). Jeg har hatt min i drøyt 10 år (kjøpt hos stenvaag da han solgte de) og den fungerer kjempefint fortsatt.

Link to comment
Share on other sites

Men hvis du har planer om å bli en veldig god presisjonsskytter så er vel en konkurransepistol med anatomisk skjefte veien å gå.

Eller hvis du vil bli en veldig god hurtigpistolskytter/standardpistolskytter/siluettpistolskytter/feltskytter. Jeg kan ikke tenke meg noen NSF-øvelse der man ikke vil trenge en matchpistol for å bli veldig god. Selv det å bli middels god vil være for vanskelig for de fleste med en "plinker" uten anatomisk skjefte.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Kunne ikke sagt det bedre selv.

Desverre er det nok mange her inne som blir 'villedet' til å kjøpe omtrent hva som helst av billigere varianter, under påskuddet at man kan 'prøve og finne ut av ting et års tid' og helst bare ha det gøy. Men det er i dem fleste tilfeller ikke slik det funker. Dem fleste bare detter av lasset og man ser dem aldri mere igjen...(presiserer...'dem fleste'. Det finnes få unntak). Det blir som å velge Ferrari fremfor Lada som førstebil. Selv om man ikke kan kjøre, så er kjøregleden som dag og natt, og man kan lett forestille seg hvem som vil trives best og kjøre lengst.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Crossman 1377, med litt selvmodda avrekk.

Presis nok, godt avtrekk, bestemme selv om det skal være høy eller lav hastighet på kula og sist men ikke minst,

BILLIG I INNKJØP.

For meg, god nok til å trene avtrekk, siktebilde og PUSTETEKNIKK.

Er ikke dette litt av det essensielle ved pistolskyting?

Men skulle jeg konkurrert i luftpistol, ville nok et konkurransevåpen vært prioritert.

Det trenger ikke bestandig være nødvendig å ha det beste av alt for å bli god i noe. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

...........Men skulle jeg konkurrert i luftpistol, ville nok et konkurransevåpen vært prioritert......

.........og da gjelder vel også samme tankegang når det gjelder en 22........

 

Uansett om det er banestevner eller feltstevner, så er essensen at så lenge man skyter approberte stevner eller trener

på dem samme øvelsene så er 'verktøyet' man har endel av den jobben man skal gjøre og det kan aldri bli feil med et konkuransevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...