Jump to content

NEEII! HK USP... Ny dille?


Hassel

Recommended Posts

Nå er vel den enkleste måten å kvitte seg med en dille på å skaffe seg en ny...

Var faretruende på vei inn i min glock runde nr 3... men så kom plutselig pistolen jeg altid har hatet på banen...

HK USP, i sine mange varianter... Prøvde en USP Custom Sport i dag... den samla jo fint den, selv om den hadde rart grep, rar plastfølese osv. Men magutløsseren passet mag faktisk brillefint... OG så har man GOOGLET...

hk_uspexpert.jpg

 

og

hk_uspelite_mini.jpg

 

Sukk...

Er ikke helt sikker...

AARGH :forvirra:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den øverste er jo intet mindre en episk.

Spesielt med tanke på at det faktisk var forside bildet på en HK katalog en kort stund. Tenker den har samleverdi :mrgreen:

 

Mumle... skal prøve den HK USP Custom Sporten igjen i dag tror jeg...

Link to comment
Share on other sites

:shock:

"For the love of John Moses Browning!" Hva skjer ?

 

Ta en kald dusj, og en så ta en1911 med på banen, så går det sikkert over...

 

Det som fascinerer meg med USP'en er at man trenger så mye stål og polymeer for å sende av gårde en 9mm....

Link to comment
Share on other sites

Den øverste er jo intet mindre en episk.

Spesielt med tanke på at det faktisk var forside bildet på en HK katalog en kort stund. Tenker den har samleverdi :mrgreen:

 

Jeg skulle faktisk gitt litt for den katalogen, hadde vært helt konge å ha i hylla.

 

Det som er så utrolig med den, er jo at ingen har reagert på det før den gikk i trykken. Det er ganske mange mennesker involvert i prosessen fra det magasinet ble fylt og bildet ble tatt til det katalogen ble gitt ut, så det er jo ikke bare én person som har gjort feil her.

 

Forøvrig er jeg hjertens enig med Tretvoll; en kald dusj og litt 1911-kos burde forhåpentligvis gjør sinnstilstanden bedre. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Expert, og jeg angrer på at jeg byttet til en SVI. USP'n kilte seg aldri. Magasinene var fine, og trengte ikke tuning. Siktene er så gode de blir uten optikk. Presisjonen var tårefrembringende, og o-ringpantenen på løpet var genial. Rettroende fnyser av den, men den holder sikkert 10K skudd, og da slites den og ikke metallet. Ser ikke problemet med den, ser bare fordeler. Overflatebehandlingen likner den som Glock bruker, og jeg så aldri rust på min.

 

Mine ankepunkter var:

1) Den er for lett. Løste dette ved å henge på en laser, det hjalp litt, men burde fått frest et lodd på rund 200 gram og hengt der. HK har sin egen standard for spor under Expert og "vanlige" USP'r, og det tar litt tid å finne utstyr som passer.

2) Avtrekket er litt tungt originalt, men byttet slagfjæra i en som var noen pund lettere, og havnet straks nede på rundt 1.4 Kg. Enkelt å bytte er det også. Du ser fjæra inni magasinbrønnen. Enkelt å ta ut fjær + fjærstyring og bytte.

3) Sikringsfløyen er ikke umiddelbart enkel å flikke på og av - men til militærfelt er det helt uvesentlig.

4) Avtrekkeren er av plast. Det er helt greit, den går aldri i stykker, men den fjærer litegrann, og gir litt "springback" når skuddet går, og det tar litt tid å venne seg til. Detter i kombinasjon med at den er svært lett gjør det litt vanskelig å få opp tempoet. En mer rigid i stål/titan/alu hadde vært gull.

5) Grepet er stort, men etter mange år med den klarer jeg ikke skyte med slanke grep lenger. Jeg har normalstore hender.

6) Den er kompleks. Jeg plukket aldri ramma i småbiter mens jeg eide den. Litt for mange "Sproing-og-faen'r", men det trengte jeg ikke heller.

7) Jeg kjedet meg, og ville prøve noe nytt...

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Sa jeg forresten at den gikk godt med det meste av fabrikkammo? Jeg foretrakk 124-grains, men sannheten er at den samlet i tieren med 115 grains S&B, og jeg burde heller kjøpt store kvanta med den og solgt ladepressa mi ;)

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Har ikke USPen strengt tatt polygonløp? En skal vel ikke skyte prosjektiler av bly da? :)

 

Dette er vel strengt tatt bare noe som enkelte tror på i Norge :lol:

 

Nok a folk som skyter bly i polygonløp, med glimrende resultat.

 

Svaret ditt forteller at du neppe har prøvd selv :mrgreen:

 

Snakkes om MerkeleTuning i flere av innleggene her, ta deg en titt der og se hva slags løp de bruker på sine våpen :wink:

 

Beklager avsporingen 8)

Link to comment
Share on other sites

Det morsomme er jo at jeg syns grepet er for lite...

 

Jeg har ikke store never, og synes størrelsen på grepet er en smule overdrevet. Mulig du snakker om lengden på grepet, Hassel? I så fall er grepet på USP .45 lengre. Det største problemet med grepet til en USP synes jeg er slideutløseren/stoppen. Den kommer rett og slett litt i veien pga størrelsen.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med de fleste halvautoer (for meg) er at avtrekkeren kommer for nært slik at jeg må krølle pekefingeren for å få plassert fingeren korrekt på avtrekker. Sånn er det egentlig med revolvere også. På USP'n var det så nær perfekt jeg kom. 2011-modeller passer meg også, for ikke å snakke om Grizzly'n, den er nær perfekt.

 

Sleiden er kanskje litt høy, men massiv? Ikke i det hele tatt. STI Targetmaster 6" derimot, den er massiv, der kan du snakke om mye vekt som skal fram og tilbake. Det er vel heller Glock som har lite vekt på sleiden sin, selv om det er mer enn nok.

 

Skulle ønske HK tok seg bryet med å lage en konkurransepistol basert på p30. Den er (kanskje) lavere over hånda, og grepet ha flere muligheter til tilpasning. Matchavtrekk, justerbart LPA-sikte, og gjerne en 5" sleide ala Expert.

 

På den annen side så er Expert'n allerede svært bra. Litt frisering på sikringsfløyene, og litt jobb på magasinutløseren... Noen som vet hvorfor Expert ikke er godkjent i "Production"?

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...