Jump to content

Havesyken melder seg atter en gang, dobbelrifle


prebs

Recommended Posts

Havesyken har meldt seg, og dobbelrifle står for tur.

 

Har lyst på noe i et grovt kaliber 375 eller større. Men, etter å ha betalt semilapp, og storservice på bil så begynner lommeboken bli noe slunken.

 

Så jeg lurer på hvilket våpen i prisklassen 30.000,- og nedover jeg bør se etter? Setter presisjon, og funksjonalitet først. Så får estetikk komme etterpå denne gangen.

 

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Så jeg lurer på hvilket våpen i prisklassen 30.000,- og nedover jeg bør se etter? Setter presisjon, og funksjonalitet først. Så får estetikk komme etterpå denne gangen.

 

Prisklassen 30 000 og nedover .. et godt råd glem det.

Link to comment
Share on other sites

Har en slik Baikal som jeg tenkte å bruke når jeg går med bikkja til høsten. Løpene går høvelig godt hver for seg. Samskytinga er jo regulerbar, virker å være grei nok til bruken.

Har fått montert picatinnyskinne og scoutkikkert, har trua på at dette blir bra.

Link to comment
Share on other sites

Prisklassen 30 000 og nedover .. et godt råd glem det.

 

 

I hvilken prisklasse begynner det å bli bra da? Den BAikalen som ble linket til lenger oppe er den bare drit? Og til slutt 45-70 er det et bra kaliber til grisejakt? =D

Link to comment
Share on other sites

@ Prebs.

Baikalen gjør nok jobben den, det er to piper, to avtrekkere og der slutter vel likheten med andre dobbelrifler.

 

Finish, tilpasninger, avtrekk, ved og utforming av stokken må nok sies å være i en klasse for seg selv. Pipene er frittliggende, regulerbare med ei spennmutter og istedenfor skinne er det to blikkbeslag.

 

Drømmer du om en klassisk dobbelrifle med kvalitet og finish som gir stor eierglede og varer i generasjoner, så er det fare for at Baikalen blir en skuffelse. Jeg drømmer i allefall om å eie en skikkelig dobbelrifle en gang, og Baikaen har ikke oppfylt dette for å si det forsiktig.

 

Men det var ikke derfor jeg kjøpte denne, denne er kjøpt for å brukes og brukes opp. Får jeg 1000 skudd ut av den så koster hvert skudd meg 7 kr i rifle. 1000 skudd ut av hver pipe så blir det 3,50.

 

Da jeg overhodet ikke hadde noen forventninger til denne, så har jeg faktisk blitt positivt overrasket et par ganger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes faktisk at baikalen er et godt førstevåpen for en som drømmer om dobbeltrifle, men på langt nær har pengene til å kjøpe seg ei skikkelig dobbeltrifle i grovt kaliber på en del år.

De koster tross alt VELDIG mye mer enn baikalen.

Prisen på Baikalen er veldig lav og kaliberet er plenty bra nok til viltet vi har i Norge og Sverige på den avstanden man vanligvis bruker ei dobbeltrifle(ut til 100 meter).

Presisjonen og samskytingen jeg har sett folk har fått med den, er i alle fall bra nok til alt større enn rådyr ut til 100 meter. Jeg er vel litt i tvil når det gjelder rådyr.

 

Jeg har selv sterkt vurdert å kjøpe den. Spesielt for å bruke den på villsvin.

Problemet mitt er å kunne finne en plass til den i jaktvåpengarderoben pga den idiotiske begrensingen på antall jaktvåpen...

Link to comment
Share on other sites

Nygaard leverer tre Sabatti sideliggermodeller I 8 mm og 9,3 til mellom 25 og 30 lapper.

XXL leverer Heym 26 Keiler o/u I 9,3 til ca 25 K.

Finn Classic 612 I dobbelrifleutførelse vil vel ligge rundt ca 20 tusen.

For mange vil nok en av disse gi mer eierglede enn russisk grovsmie.

Link to comment
Share on other sites

Låne 400ogørtentusen til bil=lurt, låne 60.000 til dobbeltrifle=dumt......

Siden jeg ikke har eller kommer til å låne penger til bil burde jeg følge denne tanken selv den dagen DB-syken blir for uutholdelig (det var veldig nærme når en Browning O/U i 9,3x74R med hagleløpsett ble prøveskutt...).

 

Ja-altså-alt handler om prioritering; de alleraller fleste kan handle seg det en ønsker om en er villig til å prioritere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...