Jump to content

Ønske om ny sideligger. Men usikkert på hvem, hva og hvor.


morten0

Recommended Posts

Hei hei.

 

Som overskriften sier så har jeg tenkt litt på en ny side\side hagle.

 

Men hva skal man egentlig kjøpe. Jeg trenger egentlig ikke noe gravyre og slike ting, men jeg vil gjerne ha en som har en mekanisme som fungerer 100%, og som er glatt og fin ved åpning og lukking.

Jeg tror jeg styrer unna disse tyrkiske typene. Men hva står jeg da igjen med?

 

Ser at Beretta, Franchi og Merkel produserer nye slike idag. Men disse koster også en del.

Skal man bruke slike summer, så vil man gjerne kjøpe noe man virkelig kan ha glede av i mange år fremover.

Og det bringer meg til neste dilemma. Kal 12 eller 20? Har aldri skutt med annet en 12, men merker at kal 20 ofte fører til litt slankere linjer.

Noen som vet prisforskjellen mellom treningsskutt i kal 20 kontra 12.

 

Noen som vet ca hvor mange skudd man kan få ut av en sideligger kontra en pumpe eller halvauto før mekanismen begynner å bli litt slarkete?

Ser jo at o\u hagler blir mye brukt av proffe leirdueskyttere, så jeg regner med at de tåler svært mange?

 

Bruksområde:

- Jakt

- Leirduer

 

Dette er hva jeg ønsker:

- To avtrekkere

- Tror jeg vil ha pistol grep.

- Ny

- Kanskje mulighet til 76mm lange patroner, men dette er ikke et "must"

 

 

Noen tanker rundt dette? :forvirra:

Takker for alle innspill.

Link to comment
Share on other sites

Totalbruken er vel "X" faktoren her.

 

MYE skyting med sideligger tror jeg Beretta eller Perazzi er gode valg.

 

Over og under så er det vel Beretta, Perazzi, Rizzini, Browning, samt de andre gode alternativer.

 

Budsjett er litt vesentlig for valg.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Men hva står jeg da igjen med?Ser at Beretta, Franchi og Merkel produserer nye slike idag.

Du trår ikke feil med verken Beretta eller Merkel. - Begge vil oppfylle dine krav til kvalitet og lang levetid.

De aller smekreste og "harmoniske" sideliggere blir i kal.16,... smarteste mtp pris og tilgjengelighet på ammo blir i kal 12.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Du er egentlig født litt for sent. Å kunne velge i merker, kaliber, o/u, s/s, bly, stål..etc. tilhører en fordums tid.

Da jeg var ung, fantes en våpenavdeling/krok i nær sagt alle sportsbutikker. Alle hadde sitt spesielle utvalg. Hver butikk virket til å ta inn det den lystet, etter behov, og etterspørsel. Man hadde hvertfall et mangfold.

Etter at de store kjedene har tatt over, må man velge i modeller over samme lest...utvalget er ræva.

Et hjertesukk.

Ta inn kaliber 16 ammo

Vi trenger utvalg... Halve Kammernorge har egundrilling :wink:

Link to comment
Share on other sites

AYA har hatt og kanskje fremdeles har en nydelig sideligger-) personlig er jeg kaliber 16 frelst og har alltid vært det. Sikkert pga av att det var kaliberet jeg brukte for 30 år siden men også at det er en mellomting mellom tyngre kaliber 12 og lette kaliber 20.

Har både Halvauto O/U og Enkeltløp i hus men jeg vil ha en sideligger igjen. For meg er dette rypehagle-)

Og jeg vil ha 16 cal.

Sauer Suhl er bankers.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar.

 

Var mye snadder å se på disse sidene ja.

 

Men problemet med stort sett alt av eldre hagler er vel at de ikke tåler stål.

Blir litt vanskeligere å bruke den til trening når man ikke kan bruke de billige skuddene.

 

Men jeg vet at hver gang jeg er innom en våpenbutikk, så er det i brukthyllen jeg er først og ser.

Der finner man svært ofte noe som vekker godfølelsen.

 

:)

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Mange tåler leirduepatroner i stål. Antar du ikke primært skal bruke den til trap og skeet. Sideliggere (gamle tyske og engelske) er forferdelig mye finere og gir større eierglede en araberproduserte o/u. Men skulle jeg satsa på å skyte duer, hadde jeg valgt over/under.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...