Jump to content

Pakkrammesekk til reinsjakt


Storviltjegeren

Recommended Posts

Har tenkt til å investere i en pakkrammesekk til høstens reinsjakt. Har undersøkt litt rundt om hvilken av Bergans PowerFrame og Norrøna Recon som får best omtale, men det virker som om det er smak og behag. Hvilke negative sider har de to sekkene? Der er jo ikke det som det skrytes av på de forskjellige sidene :)

Ser at det er noen gamle tråder om dette, men det har vel kommet noen forbedringer på sekkene.

Om noen har noen meninger om noen andre sekker som er bedre, så er det bare å komme med de :)

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Norrøna Recon både privat og i Forsvaret.

Kjempesekk som tålar juling og bruksområde frå villreinjakt til 14dagers militære oppdrag.

 

Ingen eigene erfaringar med berganssekken, men har eit par kompisar som kjøpte den, og dei klagar heller ikkje.

Link to comment
Share on other sites

Vurderte først PowerFrame, men ble frarådet av Bergans fordi jeg er 2 cm for kort (173).

Kjøpte en Recon Pack i stedet og har ikke angret. Å gå med 25 kg i sekken føles som jeg bare har gått opp i vekt. Sitter klistret på ryggen. Hoftebeltet er ekstremt behagelig siden det beveger seg med hofta pg er ikke for høyt/bredt (hindrer ikke bevegelse i bratt terreng).

 

Savner MOLLE-fester.

 

Har hørt den ikke er særlig "vanntett". Har derfor kjøp den billige innerposen som fikser det problemet i tillegg til regntrekk. Disseto tingene får du ikke på XXL.

 

Kjøpte min sekk på XXL Strømmen, og bedre service skal du lete lenge etter. Superb!

 

Ellers har sekken lommer og glidelåsåpninger en kan bruke for drikkesystem (som var et av mine kriterier).

Stroppene utenpå har sin funksjon for det meste.

 

Legget du en "normalt" stor sovepose i nederste rommet vil sekken stå av seg selv. Praktisk :-)

 

Løp og kjøp!

Link to comment
Share on other sites

I denne sammenheng er det naturleg å nevne Chevalier Reindeer. Selges på balnt anna XXL. Har hatt denne i 6-7 år og bært to- sifra dyr med den. Anbefaler IKKJE denne sekken, da den ikkje er i nærheita av bærekomforten til Recon packen som eg har testa ein del gonger. Kan faktisk ikkje sammenlignast ein gong. Angrar bittert på det kjøpet den gangen. Så da veit du det :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har du kjøpt Powerframe blir du garantert ikkje skuffa. Min er brukt i mange år, og tåler det meste.

Knallgod på ryggen tåler godt ei skur eller fire sjølv etter mange års bruk både på hardangervidda og i elgterrenget.

Har den gamle typa som var trang i opningen og som ikkje står sjølv på golvet som den nye gjer, men er likevel meget godt fornøygd.

Har kikka på Norrøna og synast at bæresystemet til Bergans ser betre ut, om det fungerar betre veit eg ikkje men powerframen har masse justering og sitter meget godt på ryggen sjølv om eg er 190 cm.

Andre fordelar er:

Sidelommer som taes av sekken for så å kunne koblas i hop til ein nistesekk, genialt på reinsjakt.

"Knotter" under ramma slik at den står sjølv midt på golvet.

Sekkelokk kan heisast eller senkast eventuelt taes heil av.

Ein kan også fjærne heile sekken for så å bruke kun ramma og bære det ein måtte ha behov for.

Masse stroppar og luker i sekken slik at ein slepp å endevende alt for å finne ting.

 

Har ikkje god erfaring med kvaliteten til Norrøna så dette heller også i Bergan`s favør. Bergans leverer stort sett gode produkt og iblandt til hyggelege priser. Men som sagt så har eg ikkje prøvd Norrøna sekken...

Uansett, til kombiasjonen tunge bører og lange turer så er det kun rammesekk som er brukande.

Anatomisk er kun for lett bruk og eignar seg ikkje for kjøttsekk, og ja eg har prøvd :evil:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En liten digresjon. Legg heller pengene i en god 70-80 ltr. anatomisk, og gå to turer med kjøttet.

Da varer knærne dine kanskje 5 år ekstra på reinsjakt. Den ekstra turen vil du minnes, og kunne skryte av på gamlehjemmet. Sammen med andre fittehistorier....

Link to comment
Share on other sites

to turer blir det iblandt med powerframe også. Anatomisk søppel der beinpiper og knokler presser seg inn i ryggen, eller all vekt er på ei skulder er eg ferdig med...[/quote

 

Jeg er klar over det. Jeg har bært mitt. Men der jeg jakter, er det såpass langt til hytta/ bil, at jeg ikke gidder å

å bære beinpiper, og knokler. Kun kjøtt.

Bærer gjerne en ekstra tur, dersom jeg kan jakte et ekstra år...gode sekker kan reguleres.

Knirker nok i knærne når jeg cluther i en alder av 47 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bukte Power-framen på jakta i fjor, med fult over-levelses utstyr på tur i fire døgn, med vekt på ca, 28 kg. bare sekken veier nesten 5kg. Så egentlig var jeg heldig som ikke fikk dyr, da jeg på det lengste var 4-5 timers gang fra vei (hadde bukke-løyve). Men jeg blei betenkt over vekta på sekken, hoftebelte som ikke låst seg(seig ut hele tiden) og lite praktiske feste ordninger for telt/jerven og annet utstyr som tåler regn som må vere lett tilgjengelig. Så med dagens teknologiske utvikling bør det vere mulig å komme frem til bedre løsninger på utstyr til formålet fks. redusere vekta med matrialer som Kevlar, polyetylen ripstop osv.!! Så min utfordring går til utstyrs-produsentene til å gå i tenke/utviklings-boxen å komme med den ultimate reinsjakt/ekspedisjons/oppakning,. Kan sikkert og vere intresant for militæret i inn og utland!! Men reinsjakt er jo xtrem-sport!!!

Link to comment
Share on other sites

Så med dagens teknologiske utvikling bør det vere mulig å komme frem til bedre løsninger på utstyr til formålet fks. redusere vekta med matrialer som Kevlar, polyetylen ripstop osv.!! Så min utfordring går til utstyrs-produsentene til å gå i tenke/utviklings-boxen å komme med den ultimate reinsjakt/ekspedisjons/oppakning,. Kan sikkert og vere intresant for militæret i inn og utland!! Men reinsjakt er jo xtrem-sport!!!

 

 

viewtopic.php?f=35&t=88863

Link to comment
Share on other sites

En liten digresjon. Legg heller pengene i en god 70-80 ltr. anatomisk, og gå to turer med kjøttet.

Da varer knærne dine kanskje 5 år ekstra på reinsjakt. Den ekstra turen vil du minnes, og kunne skryte av på gamlehjemmet. Sammen med andre fittehistorier....

 

Støtter Ruger #1 her, eg gjorde akkurat det grepet i fjor, etter å ha banna meg gjennom 4-5 års reinsjakt med ein Powerframe eg aldri kom til å like.

 

90 liters anatomisk i staden, og slutt på "bær deg i hel"-opplegg, utløyst av altfor stor sekk og overvurdering av eigen styrke :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Dette har jeg og lurt på. Skal jo være enkelt ift "bruksanvisningen". Vel - fant ikke ut av det, og ringte Bergans.

 

Bruksanvisningen er visst "feil" (er fra en annen sekk). Altså - kan ikke gjøres på en enkel måte. Må skru av mutterene, og flytte pinnene. I praksis må man demontere hele sekken for å komme skikkelig til. Blitt med tanken foreløpig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...