Jump to content

GRS vs KKC


Berget

GRS vs KKC  

87 members have voted

  1. 1. GRS vs KKC

    • GRS Jaktfeltstokk
      39
    • GRS Hunting stokk
      16
    • KKC
      32


Recommended Posts

Driver nå å skal kjøpe meg GRS- eller KKCstokk til min Tikka T3 6,5x55 og har da noen spørsmål;

Hva er best av GRS og KKC?

Hva er forskjellen på GRS jaktfeltstokk og GRS huntingstokk?

Vil gjerne motta fordeler og ulemper ved begge!!

Link to comment
Share on other sites

Dette blir naturligvis et subjektivt valg, men for min del er det et lett valg; GRS, Sporter/Varmint hver gang. Jeg synes for det første at GRS er penere, og liker også at man kan endre kolbekamhøyde og LOP ved å trykke på en enkelt knapp.

 

For min del blir vektforskjellen på snaue fire hundre gram ikke utslagsgivende; men det kan være annerledes for deg.

Link to comment
Share on other sites

Akkruat det med at justeringen på GRS er så enkel er forsåvidt greit. Men har det så mye å si?

Om det er kun en bruker av våpenet, så spiller det jo ingen rolle om det er lett å justere kinnstykket. Er det justert inn, så er det jo akkurat der det skal være?

Link to comment
Share on other sites

Jeg løste problemet med å få ut sluttstykket med en dremel.

 

Uansett vil jeg anbefale deg å prøve å holde i begge stokkene.. Den du liker best velger du!

Jeg synes GRS er noe klumpete i pistolgrepet, men ble vant til det. Selv bruker jeg ikke GRS lengre.

Link to comment
Share on other sites

Veldig subjektivt.

 

Jeg hadde en spjut ny GRS og byttehandla den tvert mot en brukt KKC etter kun ett stevne. Jeg syntes den var altfor tung og klumpete, spesielt i pistolgrepet.

 

Hurtigjusteringen ser jeg forsåvidt poenget med, men jeg har ikke bruk for det hverken på jakt eller jaktfelt. Sluttstykkene går ut på vanlig vis uansett (Sauer 202 og Remington Seven).

 

Bruker KKC på både jakt og jaktfelt.

 

Eneste måten du finner ut av dette på, er å prøve begge stokkene, mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Har KKC (Nye laminatet, hadde av det gamle først).

Fantastisk stokk, den gir meg godfølelse og det synes på skytingen.

Men.

Kolbekammen er ikke hurtig å flytte på, ei heller repeterbar posisjon. Så man må til med tommestokk eller lage seg ett shims til hurtig justering tilbake til der man bruker ha den, unødvendig å justere sa du? Å joda, ihvertfall på S&L Victory/97. Der kommer man fort i en situasjon der kolbekammen må løses for å få ut bolte. (Min nåværende justering er så heldig at bolten går ut med ett nødskrik, men Dremmel kan brukes for å lage klaring om man må høyere opp med kolbekammen).

 

GRS er det bare å trykke på en knapp, og for å få den på plass er det bare å telle seg frem.

 

Når det er sagt, jeg foretrekker egentlig KKC, men anbefaler GRS grunnet hurtigjusterbar kolbekam. LOP justeringa til GRS ser jeg på som overflødig, der mener jeg KKC sin løsning fungerer vel så bra. En ting er at GRS har grove grep, mens KKC er noe smekrere. GRS grepet kan dremles, både KKC og GRS bruker samme gjennomfargede laminat.

 

I sum, anbefaler jeg GRS. Sporter/varmint (Stemte feil i avstemningen, da jeg trodde varminten hette hunter). Men OBS! Jeg har hender som trives med grove grep, begge bør prøves. For meg er KKC det beste jaktskjeftet av de to.

Dette blir som med alt av våpen, man må bare prøve.

Link to comment
Share on other sites

Jeg eier ingen av delene, bare så det er sagt. Men jeg har prøvd begge typer, ved flere anledninger.

Og svaret er som alltid: Den som passer deg best.

Jeg finner ingen feil ved noen av dem.

GRS virker tyngre og mer klumpete, rent subjektivt, men den er en fryd å holde i.

KKC er "lettere", rent subjektivt, og renere linjer.

 

Om det er stor forskjell i gram tror jeg sitter mer mellom øra på folk enn det faktisk merkes i praksis ved vanlig bruk. Er du avhenging av lettest mulig børse på f.eks. reinsjakt blir det jo noe annet.

 

Og at det er så hurtig å fikse høyde og lengde på kolben på en GRS er vel ikke noe man trenger hver dag med mindre man har kjøpt for liten koffert/futteral. At de som har Blaser kan skifte løp fortere enn jeg kan på min 202 har null nytteverdi. Hvis jeg skal skifte løp, så har jeg faktisk fem minutter til rådighet. Samme prinsipp gjelder vel på en kolbeforhøyer.

Link to comment
Share on other sites

Kinnstøtte hurtig justering er kun et must dersom den må justeres for fjerning av bolten. På STR må kinnstøtten helt i bunn for å få ut bolten. Jeg ser på GRS stokken som et godt utgangspunkt for å kunne personlig tilpasses. Jeg har justert grepet på mitt, stiplet grepet osv siden jeg har små fingrer. Originalt var den for kraftig men en liten time eller to i man caven så var den mitt i blinken.

 

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...