Jump to content

Trygt å skyte med gammel 7,62x63 natoammunisjon?


Fantaboksen

Recommended Posts

Jeg overtok nylig et par hundre runder "mat" til hv-mauseren min fra en kar som ikke trengte det lenger.

 

Jeg er litt forsiktig når det kommer til gammel ammunisjon, og noen av hylsene/patronene er det en god mengde irring på.

 

Det er ikke irret "dypt" inn i hylsen, så det blir ikke noe hakk eller lignende når jeg pusser det bort, men det jeg synes er litt skummelt er at det er irret i halsen på de fleste hylsene og på selve patronene.

(som sagt går det lett bort, men jeg aner jo ikke om dette kan bidra til at patronen "limer" seg fast i hylsen)

 

Jeg synes også at det rasla litt lite når jeg ristet på hylsene, så jeg åpnet en for å se litt på innsiden.

 

Her hadde kruttet festet seg til hylsen, men det kom relativt fort ut når jeg ristet på hylsen.

 

Det som også var litt nedtur var at baksiden av patronen også hadde irret, så regner med at dette er gjenganger i flere av hylsene.

 

 

Er dette noe man kan skyte på en treningskveld, eller bør jeg bare destruere alt sammen?

Link to comment
Share on other sites

Den lengste 7,62 patron som er godkjent i Nato, er vel 7,62 x 51. Kjent som 7,62 Nato. 7,62 x 63 er vel 30.06 og den har vel ikke vært natopatron.

 

Slik TS beskriver ammoen, hadde jeg vært skeptisk til å bruke den. I så tilfelle, bør den sjekkes av kompetente folk.

 

Editt: Har redigert litt her.

Link to comment
Share on other sites

Den lengste 7,62 patron som er godkjent i Nato, er vel 30.06, eller 7,62 x 57.

Det finnes ikke Nato ammunisjon i 30-06. 7,62x57 er nok heller ikke noe Nato patron, det er vel i beste fall en villkatt, dersom noen har brydd seg med å lage den.

 

Dersom det er Raufoss kronehylser du har i 7,62x63 så er de oftest kassabel. Rist på dem, dersom det rasler normalt i hylsen kan du skyte dem, ellers kasser.

Får du mange klikk er det også grunn til å kassere, denne ammunisjonen var meget god på -70 tallet, men er nå ingenting verd.

Link to comment
Share on other sites

...Får du mange klikk er det også grunn til å kassere...

 

Angående klikk så har jeg funnet ut at det hjelper å åpne sluttstykket og strekke slagfjæra litt, da har antall klikk sunket fra 1/5 til 1/50. (Med 7,92 ammo vel og merke)

 

Ny og sterkere slagfjær kan eventuelt kjøpes på midway.no

Link to comment
Share on other sites

det er ikke "nato" om det er 7,62x63 ;)

Hvordan bunnstempel har patronene?

 

Jeg trodde disse patronene gikk under betegnelsen "nato long" eller noe lignende.

 

Sikkert bare noe fjåseri jeg har plukket opp en eller annen plass, så da beklager jeg. =)

 

Som noen etterspurte her stemmer det at dette er gammel Raufossammunisjon, og det er 4 bunnmerkinger.

 

-bilde av "Raufosskronen"

-Raufoss

-1

-16

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Fikk nylig en boks med 250 7,62X63 som var båndet som mg ammo (tøy bånd). Noe arv fra gammelonkelen til dama. Fungerte greit og gikk ganske likt som norma nosler. Fikk ammoen med en formaning om at sporlys kulene spiser fort opp løpet. Ammoen var fin, ikke noe tegn til irr på hylsene. Var skepisk før jeg prøvde første skuddet, vet jo ikke hvor gammel ammoen var (når fosvaret faset ut Lee Endfield mg?). Nå har je bare sporlysene igjen. .

Link to comment
Share on other sites

det er ikke "nato" om det er 7,62x63 ;)

Hvordan bunnstempel har patronene?

 

Som noen etterspurte her stemmer det at dette er gammel Raufossammunisjon, og det er 4 bunnmerkinger.

 

-bilde av "Raufosskronen"

-Raufoss

-1

-16

Du har nok raufoss kronehylse patroner, ja. Den typen er jeg skeptisk til om det er irr på hylsene. Jeg har opplevd hylse som sprakk der det var irret (bak) med påfølgende gasslekkasje bakover. I tillegg har jeg opplevd mange klikk på slike patroner.

Hvordan lotnr står på pakka?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei

Jeg kom over denne gamle tråden som til dels handler om et tema som er aktuelt for meg nå: Gammel ammunisjon - skyte eller kassere. Jeg fikk inntrykk av at gammel ammunisjon kan være farlig, men fikk ikke helt tak i hvorfor.

 

Jeg har en del gamle 7,92 mm patroner liggende . De er merket RA 1949 og ser ut som på bildet.Det er flekker på hylsene og på tennhettene. Bør jeg kassere disse patronene? Hva er det egentlig som

kan gå galt med slik ammunisjon?

 

 

 

20170727_205005.jpg

20170727_204951.jpg

Edited by Bäke
Mindre bilder
Link to comment
Share on other sites

@Bäke De der kan du fint skyte. Men i annet enn Mauser kan du oppleve mye klikk, og selv en M98 kan klikke med ammoen pga de er noen år gamle ;) Husk å pusse med vann eller skyt noen skudd med moderne patroner til slutt så du får ut kvikksølv og saltpeter som lager rust i løpet etter skyting med slik gammel ammo.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

De der kan du fint skyte. Men i annet enn Mauser kan du oppleve mye klikk, og selv en M98 kan klikke med ammoen pga de er noen år gamle  Husk å pusse med vann eller skyt noen skudd med moderne patroner til slutt så du får ut kvikksølv og saltpeter som lager rust i løpet etter skyting med slik gammel ammo.

 

Er det kvikksølv i så "ny" ammo? Da skal jeg ikke bruke de jeg har hvertfall:?

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, rugerranchrifle skrev:

 

Er det kvikksølv i så "ny" ammo? Da skal jeg ikke bruke de jeg har hvertfall:?

De fleste patroner ladet før 55-56 med unntak av .30 carabin inneholder kvikksølv, og andre stoffer som kan lage rust veldig fort i et løp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...