Jump to content

Beste tennhetteisetter??


Bergur

Recommended Posts

Jeg lader mye rart, fra .22 Hornet til .375 H&H. Må skifte mellom hettestørrelser og hylseholdere hele tiden. Er møkkalei av det, og har ikke lyst til å kjøpe en hetteisetter til hvert av de kalibrene jeg bruker mest.

 

Har i mange år brukt Lee håndholdt hetteisetter. Fungerer greit. Men selve "kroppen" på denne er laget av aluminium. Det blir slark, og etter hvert får man ikke satt hetta så djupt som den skal. Vet ikke hvor mange jeg har slitt ut.... Har også en RCBS håndholdt. Denne synes jeg er tungvind, da den må demonteres for å skifte hylseholder. Og enda mer for å skifte hette dimensjon. Må finjusteres ellers for å virke greit.

 

RCBS har kommet m ny håndholdt med universal hylseholder.

Noen som har erfaring m denne??

 

Bonanza sitt utstyr er jo dønn solid. De har en benkemontert modell. Men den krever at hettene først mates manuelt inn i hettemagasin. Litt tungvindt igjen.

Men: Noen som har erfaring m denne??

 

Hva bruker du, og hva synes du er best??

Link to comment
Share on other sites

Lee Safety Prime for Lee presser.

 

Jeg bruker begge hender; venstre flytter hylser, høyre drar i spaken. Det går fortere for meg enn med håndholdt primer, og det er aldri noe kluss.

Ulempen er at man må sitte ved pressen. Det følger med isetter for både små og store hetter.

 

opplanet-lee-gunsmith-and-reloading-equipment-90995.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lee Auto Prime II bruker jeg i O pressa. Standard hylseholdere. Ser ut som den er utgått dessverre. Den over har jeg ikke prøvd, har heller aldri hatt interesse for håndholdte.

Link to comment
Share on other sites

Hva bruker du, og hva synes du er best??

 

Jeg har:

Lyman E-Zee Prime Hand Priming Tool

" target="_blank

Jeg fikk den i Februar etter å ha ventet siden i fjor høst.

Behagelig i bruk og lett å skifte hylseholdere, men jeg fikk den nylig og kan ikke fortelle noe om hvor slitesterk den er.

 

Jeg har også den billigste til LEE:

LEE AUTO-PRIME XR LARGE & SMALL PRIMERS

http://www.titanreloading.com/priming-t ... o-prime-xr" target="_blank

Rimelig i innkjøp.

Den bruker ikke standard hylseholdere og ergonomien gir meg en ide om at den er laget for folk fra andre planeter.

De kunne med fordel forandret på håndtaket for lenge siden.

Hylseholdere til denne koster ikke all verden, men det er litt slitsomt med slike alternative løsninger hvor jeg må holde rede på en eske med hylseholdere.

Jeg kommer sannsynligvis aldri til å finne ut hvor slitesterk den er.

 

Jeg har også en LEE primer i pressa og LEE RAM PRIME som fungerer fint, men det er greiere med en håndholdt primer isetter.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en håndholdt RCBS av typen du ikke liker og en Lee auto prime 2. Nøtteknekkeren fra RCBS er fin for å sette i og se på tv samtidig, men hettene settes ikke alltid like dypt, og det er tungt å hette 400 hylser på en kveld. Jeg har også brukt Lee sin håndholdte (som knakk) og ram primer (treeeg) pluss Lyman sin pressemonterte (dårlig følelse med settedybden) men har faset dem ut etterhvert.

 

Du kan kanskje finne en og annen Auto prime 2 på lager rundt om, men modellen er dessverre utgått. Det er en ram primer med magasin, så settedybden blir nøyaktig lik hver gang, jeg trenger ikke bruke makt og fyller og vender 50-100 hetter i slengen. Men jeg må sitte i furtebua og hette.

 

Begge hetteisetterne bruker std hylseholdere og krever bittelitt pirk for å bytte holder og hettetype, men det plager ikke meg spesielt. Hvilken jeg bruker avhenger av om jeg skal sette i harde hetter i trange hylser og hva som er på tv... ;-)

Link to comment
Share on other sites

På de kalibrene jeg lader mye, bruker jeg hetteisetter fra ladepressene (Dillon 550B og Dillon SqureDeal), på de kalibrene jeg lader i mindre antall har jeg 2 Lee AutoPrime, en for small og en for large primers, med hylseholder i aktuelle kaliber. Fordelen med separat hylseisetter er at det kan gjøres når/hvor-somhelst, bakedelen med Lee AutoPrime er dårlig metall (hjelper med litt sliping/polering/smørring, men det er elendig pot metall), proprietære hylseholdere og hettevenderkopp som er for liten til dagens hettetrau. PS! det siste er kanskje ikke relevant for dagen versjon av Lee AutoPrime. Rommer den plasttrauet som Federal hetter kommer i?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker to forskjellige.

 

Lee Safety Prime: Denne bruker jeg til alle kalibre. Veldig kjekk patent for å holde styr på primere imho.

 

Jeg har også en Lee Håndholdt, men den lader jeg kun håndvåpenkalibre (jeg liker å ha krafta til ei vanlig presse for hettene til rifler for å få de langt nok inn) til om det er snakk om mengder og det går noe greit på TV, eventuelt kjerringa skal ha kvalitetstid med meg etc.

Link to comment
Share on other sites

RCBS har kommet m ny håndholdt med universal hylseholder.

Noen som har erfaring m denne??

 

"Ny" er vel å ta i - jeg kjøpte min sommeren 2008... Den har jeg satt ca 16 500 hetter med, og den fungerer fremdeles fint. Den universale hylseholderen består av to "kjefter" som er fjærbelastet og tar iallfall greit alle hylsene jeg bruker - fra .243 Win til .375 H & H. I det siste begynner jeg å ane at den begynner å slites, og ikke setter hettene så langt inn som jeg helst liker, men jeg bruker den fremdeles. Nå bruker jeg kun LR hetter, så hvordan den funker med SR (eller LP, SP for den saks skyld) vet jeg ikke, men jeg skulle anta den ikke har noen særlige problemer med det. Før jeg kjøpte denne, slet jeg ut en vanlig RCBS håndholdte isetter (de med runde hettemagasiner), ganske fort. Synes den relativt fort ble slarkete i hengsla og ikke greide å sette hettene dypt nok. Fryktet at denne skulle gi samme resultat, men den har vært langt langt mer slitesterk.

 

Sigurd

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vil du ha den beste hetteisetteren på markedet, ta kontakt med John Perkins-21st century shooting, hans SS Benchrest quality priming tool, er suverent mye bedre enn andre løsninger eg har prøvd.

Å skifte hylseholdere og punch for små og store tennhetter er veldig raskt og enkelt.

Isetteren er presist maskinert med en utrolig finish, og veldig tung. Den gir deg en følelse med hette settingen som ingen andre er i nærheten av.

Dybde justeringen er presis og repeterbar, bortsett fra å justere dybden på hette isetting, funker denne slik at du selv bestemmer når hetta skal bunne ut i lommen, og dermed kan du justere den slik at den bunner ut når håndtaket er i den posisjonen du føler du får best feedback.

Skrur du av toppen og skifter holder eller punch, er det bare å telle klikk til du er tilbake i samme posisjon.

Til denne må hettene mates enkeltvis.

Og med er komplett sett holdere er den ikke billig, men siden du spurte om det beste som er tilgjenglig så har du svaret.

Anbefales på det varmeste.

 

Har prøvd pressemonterte isettere, og håndholdt fra Lee, Hornady, RCBS og Sinclair og ingen av dei er i nærheten av så gode som denne.

Sinclair sin ville nok fått andreplassen om eg måtte velge, men kommer aldri til å bruke en annen isetter igjen etter å ha brukt denne.

 

http://www.21stcenturyshooting.com/S.S_FQUY.php" target="_blank" target="_blank

 

" target="_blank" target="_blank

 

http://www.accurateshooter.com/gear-rev ... ting-tool/" target="_blank" target="_blank

 

Han lager også en billigere modell, uten justeringer som passer Lee sine isetter magasin.

Har ikke prøvd denne selve men har bare hørt gode omtaler, og John lager utrolig gode produkter.

 

http://www.21stcenturyshooting.com/Prim ... Square.php" target="_blank" target="_blank

 

Leter du på nettet finner du flere omtaler av disse, om du ikke tror det eg sier.

 

Prisen er høy, frakten er høy men du vil få en hyggelig overraskelse når du skal betale tollvesenet, og pakken blir utlevert:)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for utfyllende info!:)

Ser ut til at RCBS sin m universalholder virker ok en stund. Problemet er at mange av dem slites relativt fort.

Arez: Den fra 21. Century oser det virkelig kvalitet av. Har virkelig sans for den!:) Synd den ikke har magasin, men skal ta en titt på den enklere modellen m mulighet for magasin.

 

Flere innspill tas imot m takk:)

Link to comment
Share on other sites

Ser egentlig ikke at magasin til isetting er nødvendig.

Må fortsat plukke opp og fjerne hylsene fra holderen, og drar fingeren over bunnen for å sjekke at alt er i orden før den går tilbake i ladeblokka.

 

Å plukke opp ei tennhette fra brettet og putte den i holderen er enkelt og fort gjort, tar bare noen få sekunder ekstra, med den kontrollen eg har over hette isettingen er det vel verdt det. Er heller ikke store faren for at verktøyet slites ut, og alle produktene har i tillegg livstids garanti.

 

Tiden det koster meg å bruke denne sparer eg uansett inn igen med monn, med Giraud trimmeren min, som trimmer og brotsjer inn og utvendig (15/45 grader) på noen få sekunder, samtidig holder den lengda til en tusendels tomme om du er nøyaktig i måten du gør det på.

En åpenbaring for dei som er lei av å trimme med sveiv, og trimme hylsene i tre operasjoner.

 

Den magasin matede modellen holder fortsat mye høyere kvalitet enn annet slikt utstyr , disse er veldig presist maskinert i cnc dreiebenk av rustfritt stål av høg kvalitet.

Magasin modellen har riktignok maskinert aluminium kropp og håndtak, men interne deler er i stål.

Fortsatt noe helt annet enn Lee sitt plast utstyr og shabby maskin arbeid.

 

John har visstnok planer om å lage enda en modell med magasiner, som har endel ekstra som den originale, men vet ikke når dette blir.

Dei lager også er par produkter til som slår alt annet på markedet, nemlig hylse hals 'dreiebenken' og den hydrauliske arbor pressa.

Har stort sett alt av verktøy 21st har gitt ut så langt og er veldig imponert over kvaliteten sammenlignet med mitt gamle lade utstyr.

 

 

Kan ikke si eg finner å setter hetter med håndholdt verktøy slitsomt.

Men nå sjekker eg alle hettelommene mine med verktøyet fra ballistic tools (ballistictools.com) før dei tas i bruk, og dei som er for store går til skrap, for små er dei sjelden og det fikser isåfall brotsjen når den brukes.

 

Og en god hettelomme brotsj sørger for jevne hette lommer, bruker igjen verktøyet fra 21 st til dette.

Dybde justeringen er praktisk, og karbid kutteren er sylskarp og varer veldig lenge.

Og gjør det mer enn bare første gangen eg tar i hylsa, siden messing flytter på seg der også, spesielt dei første par gangene hylsa blir skutt. Noe som folk flest ikke en gang tenker på.

Dette kan osgå føre til at isetteren ikke setter tennhettene jevnt.

 

Nå kan det hende eg er en smule for perfeksjonistisk når det kommer til ladingen min men er nå opp til hver enkelt hva en gjør ut av det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Den beste jeg har prøvd er RCBS bordmodell for hetter i strips.

Bonanza/forster har også en god modell, min er så gammel at den må manuelt justeres for å tilpasse andre hylsebunner, den er universal, men jeg bruker den bare til en type.

Lee har en god isetter for montering på presse, men den er tungvindt ibruk. Jeg har prøvd Lee håndholdt, den er ikke god nok, kjøpte en ny type Lyman sist jeg var i USA, den virker lovende, men jeg har brukt den for lite.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Andre her som har lee ram prime og som har erfart det samme som meg? Når ein set tennhetta så helde ikkje hylseholdaren hylsa heilt skikkelig fast slik at det blir ett bra merke på hylsa, pluss at hylsa blir litt skeiv/hakk i av hylseholdaren. Reingjere hettelommene og bruke winchester tennhetter. Lurt på å kjøpa hettelommefres men då får ein vel problem med ett eller ant kan eg tenka meg... Mulig andre hylsehaldara er bedre enn Lee sin

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, can skrev:

Mulig andre hylsehaldara er bedre enn Lee sin

 

Snodig at du skulle nevne det... For 20 minutter siden heiv jeg en hylseholder fra et Lee collet die-sett i 6,5 i søpla fordi hylsene glippet i min Auto Prime 2, som er en ram primer med magasin. Det var brutt et lite stykke av kjeften på hylseholderen så hylsa glapp akkurat som du beskriver. 

 

Jeg har aldri hatt problemer med Hornady eller RCBS hylseholdere, og ikke med Lee før i dag heller. Den var vel bare maskinert på en mandag. ;-)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...