Jump to content

Klemme ut litt ekstra presisjon av ei jaktrifle


Stihl Crazy

Recommended Posts

Tenkte innlegget skulle handle om nettopp dette og håper at noen har lyst til å bidra litt. Hensikten er rett og slett å få små samlinger litt vanskelig å sei kor små, kanskje jevnt over sammlinger som dekkes av ein femmkroning på 100m. Viktigste er vel å kunne skyta vil eg tru, utgangspunktet er ei cz 550 i 6,5x55 med 47 cm løp. Avtrekket er ikkje det verste avtrekksvekt er på ca 1 kg og fritt for kryp. Kikkertsikte er ett fontaine 3-9x40. Rifla er bedda og alle skruer er tilteita.

Har ein heimelaga stor,tung solid benk den er dønn stødig bruker ein treplanke med ett teppe på til frontrest. Men det kan vera litt vanskeligt å holde rifla 100% i ro for det, gjer så godt eg kan. Har begynnt å lade selv, lader med ein Lee Loader bruker Norma hylser til no iverfall, veier ladningene ellers er det kanskje ikkje så mykje å sei. Tenkte kanskje noen kunne komme med tips som kan luke ut åpenbare feilkilder samt kanskje ein eller annen god lading som går godt i dei fleste rifler. Tenkte eg skulle ned i kjellaren no og begynne med å reingjere løpet med skum, takknemlig for tips.

Link to comment
Share on other sites

Om målet er samlinger som en 5krone, tror jeg ikke det er så vanskelig å oppnå.

Da er det nok bare å prøve seg frem med forskjellige ladninger. Ellers er det bare å skyte ganske mye for å luke ut skytterfeil. Det kommer fort fluer som skyldes dårlige avtrekk. Jo flere skudd du skyter jo større er sjangsen for å få en flue. Trene og finne ut hva du gjør feil når fluene kommer

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på om man skyter tre eller fem skudd. Det er betydelig lettere å få små grupper med 3 skudds serier i lette jaktrifler.

Jeg har altid brukt tre skudd når jeg tester ammo, og skyter gjerne 5x3 skudd når jeg har funnet en ladning som jeg vil teste litt nøyere.

 

@can - du skriver at du skyter fra benk med teppe på en treplate til frontrest. Er det bare ett tynt lag teppe du har til frontrest eller en fast tykk sammenrullet pølse? Jeg har brukt sandsekker, både som frontrest og bak under kolben.

Jeg tror du har mest å hente presisjonsmessig på skikkelig anlegg for rifla og at man sitter godt og avslappet slik at man ikke forandrer skytestillig mellom hvert skudd.

Dernest er det jo de vanlige tingene med at pipa ligger fritt eller uten spenn (også ved varmskyting, eller med litt press på forskjeftet) ,at alle skruer på skjefte og montasjer sitter godt (uten å være strammet ihjel) og ingenting er montert skjevt.

 

Og så er det nevnt før her i tråden, gode skiver. Det er lettere - synes jeg - å skyte på kvadratiske skiver, jeg skriver bare ut sorte firkanter 20x20 mm på et A4 ark og bruker det som testskive på 100m hold. Da har man også plass til å skrive på ladning og andre data. Jeg har bare en firkant på hvert ark og skyter kun tre skudd i hver skive, ryddig og oversiktelig når man er inne på laderommet igjen og skal kikke på dagens testskytinger.

 

Ladninger som går godt i de fleste rifler finnes og heter fabrikkammo! Ellers så pleier moderate ladninger med "normal" kulevekt for kaliberet å gå godt (Eksempel; 150 grains kule med N150 i 308win). Du har jo ganske kort pipe så du trenger jo ikke begynne med de tregeste kruttsortene som egner seg for kulevekta du bruker.

Link to comment
Share on other sites

Det vet jeg . Og det vet du. Dessverre så er det mange som IKKE kan det som likevel mumler om 15mm 5skudsgrupper på 100 m. Med front-og back-rest og gud vet hva de vil ha i mellom..

 

Min påstand er ar at alle riktig mekanisk monterte riflepakker leverer meget god presisjon.

Forutsatt at mannen bak gjør jobben. Det gjør han sjelden....

Link to comment
Share on other sites

Min påstand er ar at alle riktig mekanisk monterte riflepakker leverer meget god presisjon.

Forutsatt at mannen bak gjør jobben. Det gjør han sjelden....

Såpass sant at det godt tåler å gjentas!

 

En kjenning testa sin nye T3 Lite her om dagen. Med PPU-ammo, 30-06 forøvrig, holdt han uten problemer innertier på 200m, og ei av 5sk samlingene var <25mm. Dette på DFs-"spøkelseskladden"-skiver og en 3-12 eller noe sånt, T3 Lite og PPU. Men han kan skyte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at god presisjon i ei jaktrifle er viktig. Jaktskyting dreier seg jo nettopp om å finne gode skytestillinger og støtte for børsa. Være seg liggende i søla med anlegg over en gresstust eller sittende på baken med anlegg fra lår eller knær. Og for all del, trykk stolsekken langt ned i myra...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor?

Hvorfor vil du ha BR-type presisjon i jaktriflen?

Kan du skyte knestående 50mm samlinger?

Stående 100mm samlinger?

 

Jeg klarer knapt nok det. En god dag....

 

Synes det er kjekt å få noenlunde god presisjon i rifla mi treng ikkje BR presisjon og klarer ikkje å skyte 50 mm samlinger knestående. Men er noke med det å vite at rifla går noenlunde godt i benk, så treng eg iverfall ikkje lure på om det er det som feiler viss eg ikkje treff på frittstående.

Ellers prøvde eg i dag med ein MTM skytebenk, skytinga gjekk bedre da. Skaut 3, 3 skuddsgrupper med 85 grains sierra varminter fra senter til senter målte det 14,15 og 25 mm dette var heimelada med ein lee loader. Skaut også to 3 skuddsereir med norma jaktmatch der sammla ho 41 og 46 mm så likte heimelada best i dag. Var lada med 45.5 grain N 150.

Ellers har eg funne ut at lee loaderen nok egner seg best til å lade boat tail kuler, med kuler som er tverre bak blir det mykje banking. hylsehalsen utvider seg ikkje nok, dette fører til at kula er alt for hard og slå på plass slik at noken patroner blir krokete. Er derfor på jakt etter ei presse og dier får berre finne ut kva eg skal kjøpa. Trur at eg foreløpig treng berre 2 eller 3 ting presse, dier og eventuelt hylsefett.

Dersom eg ikkje berre kan fortsette med å lade boat tail kuler da!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...