Jump to content

vekt på hylser og kulesettedybde


Proton

Recommended Posts

Hei!

jeg skyter med Sauer 200 STR og bruker Norma hylser i 6.5x55 og lapua Scenar-L 7.8gram kuler.

 

settedybde: Jeg har lest om en generell regel om at kula bør entre nedi halsen minst kaliberet i millimeter, eller 2/3 av halsen.

Min kule har lang "hale" og den har kontakt såvidt over halveis nedi halsen. patronlengde er 77.2mm med ca. 1mm friflukt.

Bør jeg sette kula litt dypere? Og om jeg gjør det i min Sauer, hvor dypt bør jeg sette den?

Rekruttammo har jo hylselengde på 72mm. Kanskje er 74 - 75 bedre for da sitter kula i hele halsen?

 

Vekt på hylser: Jeg vegde 10 hylser som var ferdig pressa og satt i tennhette. De varierte med 3 grain. hvor mye er det å hente på presisjon ved å sortere disse i f.eks 3 hauger, 1 grain pr. haug ?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Kjenner ikke helt til kula du bruker.Dersom kula sitter i halve halsen ved patronlengde 77,2 ville satt den litt dypere.76 kanskje,dette kan du jo teste ut litt.Jeg bruker 7-8 og 9 gr scenar.Prøver å ha ca 6mm hold i hylsa,dette gir PL 76-77mm.Jeg vurderer det slik at godt kulehold er viktigere en kort friflukt.

 

Dersom du skal skyte DFS programmene har det ingen hensikt å veie/sortere hylser.Dersom du skyter langhold og søker minst mulig grupper på 500m +. kan det ha noe for seg,men da er det mange andre faktorer som spiller inn også.

Link to comment
Share on other sites

Vekt på hylsa og sånt er ikke relevant med mindre du skal ha hull i hull på over 6-700m. Dessuten handler det ikke om hva hylsa veier, men hvor stor plass det er inni den.

 

Når det gjelder settedybden så er det optimalt med så lang COL du kan for at det blir mindre friflukt mellom prosjektil og løpet (1mm sier de lyse hoder).

 

Problemet med lang COL i magasinvåpen er at det ikke vil passe i magasinet.

 

Så slik her lader jeg alle kalibre: Så lang COL som mulig så sant det passer magasinet, mater korrekt og har 1mm friflukt mellom prosjektil og løp.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder settedybden så er det optimalt med så lang COL du kan for at det blir mindre friflukt mellom prosjektil og løpet (1mm sier de lyse hoder).

 

Forstår jeg deg riktig at du mener 1mm friflukt er mye viktigere enn godt kulehold?

Hva baserer du dette på?

jeg har hørt at Sauer 200STR ikke er så kresen på friflukten, men jeg har ikke gjennomført en god test på dette.

Link to comment
Share on other sites

beklager, men kaprer tråden litt...

 

Sitter å skal ladde (6,5x55) Lapua Scenar 123grs kuler. Boattailen måler jeg til 5,2mm og med diameter kule er jeg da oppe i 11,9mm settedybde. Hele kulelengda er 33mm, så da står jeg igjen med 21,1mm på ei 54,8mm lang hylse og får max col på 75,9mm (dvs 76)?

 

Prøvde å måle friflukt på Saueren, men vanskelig å være helt nøyaktig pga forsiktet, men rundt 79mm uten, og max col er da på 78mm uavhengig av kule?

Link to comment
Share on other sites

Friflukten er viktigere. Jo lengre patronen er jo mer presis vil den være, har jeg erfart.

 

Grunnen til at Saueren ikke er så kresen handler enkelt og greit om at det er en grunn til at det er kostbare rifler :) Men dårlig friflukt vil få selv den til å "kaste" skuddene om man er skikkelig (u)heldig.

 

En annen ting er jo at jo dypere du setter kula, jo mer trykk får du og vi alle vet at høyt trykk er ikke noe greit. Dessuten så bør man alltid gå etter max COL som passer børsa, selv om man endrer kulevekt. Ikke bare pga vekta man da må eksempelvis ved tyngre kule ha mindre krutt, men også at kula bygger lenger bak.

 

Et triks som de virkelig fanatiske bruker for å finne ut av max COL på våpenet sitt er at de tar ei hylse og skjærer et hakk i halsen, som de deretter stapper ei kule oppi. Denne kamrer de da i børsa, så tar de ut patronen, stiller dien etter den og gir den så en ekstra mm ned.

Link to comment
Share on other sites

Kaster børsa skuddene er det nok løpet og ikke friflukt som spiller inn. (finnes selvsakt unntak)

 

Saueren min setter 3 skudd med en samling på ca 4.5mm (målt senter/senter) Dette er repeterbart om mannen bak rifla gjør jobben.

Dette med col på 76mm. Dette er en friflukt på ca 3mm i mitt løp.

 

Grunnen til 76mm er rett og slett kulehold.

 

De fleste som skyter dfs med sauer lader stort sett vanlig scenar til 77mm, grunnen er nok at det er patronlengden som står bak på boksene med skytterlagskrutt :)

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg veldig uenig. At noen rifler er mindre følsomme for settedybde/friflukt handler mer om toleranser enn kostnad. Mange erfarne Sauerskyttere opplever ofte godt kulehold som viktigere enn minimum friflukt, noe som nok gjelder i de fleste våpen.

Man utarbeider gjerne en ladning fra en trygg startladning med en gitt col, så at en kortere patron nødvendigvis gir et for høyt trykk er ikke gitt.

Link to comment
Share on other sites

For interessen sin skyld: Hva er max col på magasinet til en sauer?

Kan jo være at det er det som står på boksene. I de fleste våpen så blir magasinene mye kortere enn det man kan dytte i kammeret :winke1:

 

Mark: selvsagt vil ikke kortere col gi for høyt trykk, var bare et eksempel

Link to comment
Share on other sites

Man skal selfølgelig ikke sette kula dypere en nødvendig,i dette tilfellet snakker vi om PL 76-77 mm som er helt normalt i 6,5x55 med 8-9 grams kuler.Som Rausheim skriver vil trykket stige når kula settes dypere,men personlig tror jeg det er viktigere med godt og likt kulehold framfor lite friflukt (1mm). Det perfekte er selvsakt begge deler.

Se på rekrutt patronene som brukes i DFS,disse er korte og gir derfor lang friflukt.Ungdommene i DFS skyter likevel 350 med 30 eller fler innertiere med disse patronene.

Link to comment
Share on other sites

Man skal vel sette kula på den lengden som gir best presisjon innenfor forsvarlig trykk? Det er ingen absolutt lov som sier at liten friflukt gir best presisjon i alle våpen, og det kan tilogmed variere fra kule til kule. Noen generelle trender kan man dog merke seg, liten friflukt gir gjerne god presisjon i gode våpen. Men det vil alltid være unntak, og man betaler også en pris om en får for lite friflukt. Selv om hylsevolumet øker vil kort friflukt kunne gi en veldig brå trykkøkning og stygge overraskelser. Så start konservativt og lær deg å kjenne våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Gir meg selv et svar her :) :

 

Mine erfaringer tilsier også at 1mm friflukt ikke er noen fasit i en Sauer. Jeg har lest at flere har opplevd best presisjon ved hele 3-5 mm friflukt i en Sauer!

Rekruttammo samler veldig bra ofte. COL er 72mm.

Skal en følge generell anbefaling (settedybde minst lik kulediameter, eller minst 2/3 av halslengde) så bør en ha kulesettedybde slik at col blir 75-76mm med 7.8g scenar-L.

 

Grunnen til denne generelle regelen er flere, men noen mener at ved hard repetering (omgangsskyting, stangskyting ol.) så skal ikke kula komme ut av posisjon. Er det for lite kulehold eller for lite settedybde så kan dette faktisk skje. Lengden må også passe med tanke på magasinlengde og selve anførselen av patronen.

 

I en Sauer så mener jeg en bør ha en COL på ca 75-76mm med denne kula, da møter en seg selv midt på treet. Bra kulesettedybde/hold OG liten friflukt uten å gå på bekostning av kulehold.

 

Men som alltid så finnes det unntak for regelen, men jeg ville ihvertfall begynt på den fornuftige og sikre siden, og sikre godt kulehold/dybde FØR en eksperienterer mere med å få enda bedre presisjon og sette kula dypere eller lengre ut. En kan selvsagt også øke kulehold ved å presse mere og jeg tror jeg ville ha valgt det FØR en ev. tøyer grensene ved å sette kula for lite nedi hylsa.

 

For å oppnå best mulig presisjon så ville jeg ha gjort endringer i denne rekkefølgen:

 

1. Sette kuledybda lik minst diameter på kula, og bruk stigemetoden (liggende forskyvning) for å finne presisjonsvindu (les mere om dette et annet sted)

2. Når presisjonsvinduet er identifisert, gjør enda flere tester med samme metode men da med mindre inkrement i kruttladning og finn den sikreste og beste ladningen.

3. Når du har funne den beste ladningen DA kan du eksperimentere med å justere settedybde for om muolig å finne ENDA bedre presisjon.

4. Til slutt så kan du og justere kuleholdet ved å presse mere eller mindre.

 

Men kanskje er det aller viktigste å ha gode kvalitet på våpen og hylser OG presse disse med best mulig utstyr & teknikk.

Min favoritt: Lee Collet Die og Redding body die ved behov (når sluttstykket blir tregt når en tar ladegrep). Dette er en kombi som er kjent for å gi veldig lang levetid på hylsene (10++), samt gi svært jevnt kulehold og rette halser(=mulighet for god presisjon). Lee Collet er også veldig billig, OG en trenger ikke å smøre hylsene. Om litt så har ikke LEE lenger enerett på denne dietypen og da får en vel også bedre kvalitet på slike dier, men den som er i dag funker greit nok syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

Eg lada 8gram NoslerCC på COL76,6. Dette gir 3,4mm kulehold og samme friflukt i min M67. Då fekk eg kun 2grain i forskjell frå sota hylser til overtrykk med Norma19 og presisjon var elendig. Prøvde å sette kulene til COL73,5. (settedybde og friflukt 6,5mm). Då fekk eg god presisjon og meir å gå på både oppover og nedover i ladevekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et generelt inntrykk av at kuler som er secant ogive kan være plagsomme med tanke på settedybde. Tangent ogive kuler derimot ser ut til å tåle mye friflukt uten at det virker inn på presisjonen. I STR bruker jeg 140gr MK, 139gr Scenar eller 140gr A-max. Av disse ser det ut til kun A-max er følsom på settedybde. Etter min erfaring bør ikke den stå for langt unna bommene. Jeg har enda ikke prøvd hybridkuler i 6,5, da jeg utelukkende bruker skytterlagskomponenter. Disse skal ha fordelen fra begge.

 

Siden fokuset er å skyte langt, er jeg mere opptatt av jevne hastigheter, enn å fikkle for mye med settedybde. Det betyr at jeg må oppnå jevnt kulehold. Jevnt kulehold ser for meg ut til å bety halsgløding av hylsene. Kjipe greier gitt :? Jeg trenger snart en maskin :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

Dersom du skal skyte DFS programmene har det ingen hensikt å veie/sortere hylser.Dersom du skyter langhold og søker minst mulig grupper på 500m +. kan det ha noe for seg,men da er det mange andre faktorer som spiller inn også.

Her er jeg delvis uenig. Det kan ha noe å si for vertikalspredning på lengre hold

Link to comment
Share on other sites

Så lenge man bruker Norma, Lapua/Raufoss og ikke blander lotter, hadde jeg ikke tenkt for mye på veiing av hylser. En skal være klar over at det er ikke nødvendigvis bare innvendig volum som kan variere med vektforskjeller. Det kan være at ekstraktorsporet utgjør vektforskjeller også.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det fort kan variere med 5 grain på hylser av samme lot og fabrikat. I en 6,5x55 tilsvarer det ca 0,5 grs variasjon på kruttmengden. Om man da har et kruttmål som gir noen tideler opp eller ned å i tillegg får en lett eller tung hylse som kombinasjon på akkurat den patronen så kan det fort få litt utslag på vertikal spredning.

Men hvor mye det har å si om man har noe som feks tilsvarer 1 grs mer krutt i en patron er jo opp til hver enkelt.

 

En annen erfaring jeg har med sauere og lading fra magasin er at kulehold er viktigere enn liten friflukt. Om man mater fra magasin vil patroner med dårlig kulehold kunne blir mer utsatt for å bli slått skjeve enn det patroner med godt kulehold er. Men her er det og opp til hver enkelt hvor viktig det er at patronene kan håndteres uten overraskelser.

Link to comment
Share on other sites

Høggern: Hvor lang patron ville du satsa på i 6.5x55 med 7.8g scenar-l kula for å få sikker repetering og god kulehold?

jeg tenker en plass mellom 75 og 76 mm. En er da innenfor 6.5mm regelen og 2/3 av halsen.

 

til info:

Jeg har nå bestillt fra LEE (usa) nye mantreller for collet dia. nedfreset fra kulediameter 0.264" med 2.5 og 3 tusendeler (tommer).

Halsen vil gå tilbake med ca. 1 tusendel ved pressing. Dvs. jeg har da et kulehold på mellom 1.5 og 2 tusendeler (tommer).

 

Lee anbefaler på nettsida si at en ikke skal ha bedre kulehold enn 2 tusendeler for da vil kula utvide så mye halsen at den begynner å fungere som en ekspander og det er visst ikke bra (uten at jeg har erfaring på området).

 

Jeg målte original mantrell og den gav ca. 1.3 tusendeler tommer kulehold, noe som jeg syns føles litt lite.

Men her bruker jeg jo Forster Co-AX presse og den er jo som kjent meget kraftig så jeg er heller ikke her sikker og det er FOR lite kulehold med den originale. Men skal en tro det som står åp ulike forum så tror jeg jeg har gjort det riktige ved å få bedre hold.

 

En nedfreset mantrell kostet 5 dollar, men så la di på 15 for ettelleranna + 30 for frakt.

 

Totalt for 3 stk 2.5 og 3 stk 3 tusendeler nedfresing så endte jeg på 100 dollar. Håper det er verdt prisen-.

 

Ellers så har jeg handlet Hornady Headspace Gauge hos Holstad Våpen (importør av Hornady) som skal brukes for å unngå for trege hylser ved å få justert Redding Body Dia perfekt som jeg for øvrig også bestillte 2 av hos www.hjemmelading.no

 

Da vet jeg bare om en ting som kan være lurt for å få perfekte hylser og ammo, og det er gløding av halsen for å motvirke stilhet/hardhet i halsen (og dermed ulikt kulehold)

Hvor ofte bør jeg gløde og har noen laga en howto guide åp dete med gløding? Hvor får en kjøpt det jeg trenger av utstyr til dette?

 

Når glødinga er åp plass så vet jeg faktisk ikke om noe som kan gjøre dette bedre. Jeg vil nok aldri frese av halser. Det syns jeg blir å gå for langt.

 

Takk!

Link to comment
Share on other sites

Ang collet dier, jeg bor i et metrisk land så jeg tenker i milimeter.... min 6,5 mandrel er ca 6,65mm om jeg ikke husker feil. Kulene er ca 6,71 mm. Da har jeg vel ca 0,06 mm (eller 6 hundredels mm) mindre mandrel enn kule.

 

Jeg pleier vanligvis minst bruke ca kulediameter som "settedybde" (kulehold).

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det fort kan variere med 5 grain på hylser av samme lot og fabrikat.

Så store variasjoner fant ikke jeg da jeg tok et utvalg på 100 Lapua og veide. De fleste lå innefor 0,1 g, også var det 5-6 stykker på 0,2 noe smått.

Jeg konkluderte med at dette gidder ikke jeg å bruke tid på.

 

Om man da har et kruttmål som gir noen tideler opp eller ned å i tillegg får en lett eller tung hylse som kombinasjon på akkurat den patronen så kan det fort få litt utslag på vertikal spredning.

Etter min mening er det kruttmålet som står for den verste variasjonen av disse to. Med grove krutt som N15 kan det fort bli +/- 0,5gr uansett merke på kruttmålet.

Men slik som trådstarter lader er det vel ikke riktig å slå sammen disse faktorene. Dette er heller statistikkgrunnlag for de som bruker som bruker smurfepressa.

Link to comment
Share on other sites

Ang collet dier, jeg bor i et metrisk land så jeg tenker i milimeter.... min 6,5 mandrel er ca 6,65mm om jeg ikke husker feil. Kulene er ca 6,71 mm. Da har jeg vel ca 0,06 mm (eller 6 hundredels mm) mindre mandrel enn kule.

0,06mm tilsvarer 0.00236". Om en også tror på det mr. Lee sier om at halsen går ca 0.001" tilbake ved pressing (Kan vel sjekkes ved å måle innerdiameter) så har vel du 0.00136" i kulehold ca. eller 0.0345 mm om en vil. Jeg har til sammenligning målt min originale mandrell til 6,647mm (0.2617") som jo er omtrent lik den du har. Jeg har nå bestillt flere mandreller som er nedslipt slik at jeg har 0.5 tusendeler og 1 tusendeler bedre kulehold (tommer). Skal bli morsomt å se hvor mye dette blir sammenlignet med slik en helpressedie lager hold. Idag så merker jeg en TYDELIG mindre hold med collet enn med forster FLS dia.

 

Jeg pleier vanligvis minst bruke ca kulediameter som "settedybde" (kulehold).

Da er vi enige der. Jeg skal sette kula minst 6.5mm nedi halsen heretter.

 

Takk!for all info :)

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det fort kan variere med 5 grain på hylser av samme lot og fabrikat.

Så store variasjoner fant ikke jeg da jeg tok et utvalg på 100 Lapua og veide. De fleste lå innefor 0,1 g, også var det 5-6 stykker på 0,2 noe smått.

Jeg konkluderte med at dette gidder ikke jeg å bruke tid på.

 

Om man da har et kruttmål som gir noen tideler opp eller ned å i tillegg får en lett eller tung hylse som kombinasjon på akkurat den patronen så kan det fort få litt utslag på vertikal spredning.

Etter min mening er det kruttmålet som står for den verste variasjonen av disse to. Med grove krutt som N15 kan det fort bli +/- 0,5gr uansett merke på kruttmålet.

Men slik som trådstarter lader er det vel ikke riktig å slå sammen disse faktorene. Dette er heller statistikkgrunnlag for de som bruker som bruker smurfepressa.

Tja, 0,2 g (gram) tilsvarer jo over 3 grs. Ikke så veldig mye, men siden både jeg og andre har funnet variasjoner på mer enn 5 grs på både raufoss og norma hylser så kan det jo ha noe å si.

Mitt kruttmål gir forresten mindre enn 0,5 grs variasjon totalt med N15 :)

Link to comment
Share on other sites

@høggern -Hva slags kruttmål bruker du?

Jeg har en Harrell, den gir normalt +/- 0,2 -0,3 grain, men av og til klipper den kruttet noe helt for jævlig og da kan det fort bli 0,5.

Uansett når det kommer til lading for langhold ender jeg opp med å veie kruttet. Til 100 og 200 m bryr jeg meg ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Så 10 grain variasjon på hylsevekt har ingenting å si

Nesten ingenting. Til vanlig skyting, ikke BR-konkurranse, og "normale" hold - ingenting. Jeg tror, at du kanskje vil se en liten forskjell på 500m. Kanskje. Det er på en måte ei Normahylse mellom alle Lapuahylsene. Trolig vil du oppdage ei 175gr hylse mellom alle de andre mellom 183 og 186 på at det er lettere å sette kula eller noe sånt. Og kulehold er viktigere enn hylsevekt, iallefall innafor normale variasjoner av vekt (10gr er ikke normalt)

På 300m og inn er det nesten helt sikkert at det ikke merkes.

 

Driver en med benkeskyting på høyt nivå trenger en ikke spørre her, og en luker ut sånne for sikkerhets skyld.

 

Jeg veier hylser til stevner i NBSF, det har helt sikkert en psykisk virkning om ikke ballistisk. Da luker jeg ut sånne som er "helt ville", men sorterer de ikke i vektklasser eller noe. Dette er etter å ha gjort nettopp det i noen år. Før veide jeg hylser til DFS felt også, jeg skyter bedre nå...

 

Min erfaring med 500m skyting er at så lenge en har ei ladning som er "tunet", dvs. rett kruttmengde ift. presisjon og treffpunkt, så holder en 10cm eller bedre med 10 skudd. Fabrikkammo gjør jerne det om en har litt flaks og pipa liker den akkurat den ammoen. En vil da ofte se at en er på 3-5cm høydespredning med nesten alle skuddene, og noen få er 3-5cm over eller under. Kjører en "alle triksene i boka", så ser en ofte det samme...

Men, en vil da som regel se at en har færre av de over og under, og i mitt tilfelle, så er det ofte de verste "flyverene" som blir igjen - de som har sin årsak bak rifla et sted :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...