Jump to content

Enslig elgkalv


jantols

Recommended Posts

I mitt jaktlag har dette skjedd.

 

Kalver her oppe overlever ikke vinteren uten mora.

Kalven fikk nesten samme status som påskutt dyr, all annen jakt ble satt til side intill kalven var tatt.

Den gang hadde vi kalv/ungdyr igjen på kvota, men den ville fått samme skjebne uansett.

Link to comment
Share on other sites

På 70-tallet var det forbudt å skyte kalv. Men kyr ble felt over en lav sko. Heldigvis er det snudd tvert om, i dag blir det bortimot avsagt fatwa mot en faen som skyter elgkua fra kalven. Man gjør aldri det, uansett hva slags art man jakter på. Selv ikke for villsvin.

Link to comment
Share on other sites

Tja - det er vel fint og feiende flott, men er ikke egentlig spørsmålet i hvor stor utstrekning vi kan begå lovbrudd fordi vi mener at vi har en moralsk (eller annen) rett? Hvis vi ikke har kalv på kvoten er det et lovbrudd å skyte det. Så vidt jeg vet blir du påtalt for fyllekjøring selv om du gjorde det for å få kona på sykehus før fødselen.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi ikke har kalv på kvoten er det et lovbrudd å skyte det.
Hvis du mener det, bør du kanskje lese litt nøyere på tildelingsbrevet fra kommunen? Der heter det nemlig: "Kalv kan felles i stedet for hvilket som helst voksent dyr". Det gjelder også når man har bestandsplan. Ideelt sett skulle vi jo bare skutt kalver, "tatt ut årets produksjonsoverskudd". Å øke kalveprosenten er å foretrekke, framfor å jakte på "kvige", og skyte 30 % voksenku.
Man skyter kalven først og SÅ - hvis mulig, kua etterpå !!
Her på kantene feller vi aldri kalvku. Hvis man skyter kalv tidlig i jakta, kan man riktignok risikere å skyte kua senere samme sesong, som "kvige" eller "gjeldku".
Link to comment
Share on other sites

Det er litt alt etter hva trådstarter mener. jeg tolker det slik at han spør om hva en gjør under elgjakta om noen skyter kua fra kalven, av en eller annen grunn. da mener jeg at kalven må taes. og har ikke det jaktlaget som ser dette mulighet til å felle kalv som noe annet (kvota er fylt) så bør en ta kontakt med nabovald om dette. om de har mulighet til lovlig å felle kalven så burde dette gjøres, og så får heller jaktlagene gjøre opp seg imellom om kjøtt eller fordeling etc.- om ingen andre jaktlag kan ta kalven burde en ta kontakt med viltnemda og fremlegge historien. Viltnemda vet som regel mye om området og kan være med på å avgjøre om dette er noe som ikke vil klare seg eller hva en skal gjøre. blir feil (juridisk i mine øyne) å bare skyte kalven. for da kan folk fort felle både en og tre kalver med påskuddet at den var alene når jeg så den.

 

Om TS mener at de har en kalv gående alene utenfor jakten, da er viltnemda rette person å kontakte. så avgjør de hva som skal skje.

Link to comment
Share on other sites

Igjen - "her på kantene" (heime i Flatanger, ikke oppe hos BRM) har de fleste jaktlaga såpass god kontakt med viltansvarlig i kommunen, at de, hvis de ikke har ledig kvote, uten videre kan felle en enslig kalvetass, slakte den, og så kontakte viltansvarlig, og spørre hva "det kommunale viltfondet" (i praksis: Kjøkkenet på kommunens pleie- og omsorgsheim) vil gjøre med slaktet. Men på "andre kanter", der det er "større forhold", er en slik framgangsmåte neppe å anbefale.

 

Min erfaring, etter mange år som ettersøksjeger, er at "skyt først, spør etterpå" er å anbefale, hvis man har dyrenes ve og vel i tankene (våre "dyrevenner" foretrekker jo heller at dyrene sulter til de blir såpass avmagret at rovdyr kan spise dem levende, men - ). Når man får melding om at en-eller-annen har sett en halt elg dagen før i Langtbortilia, har man svært små muligheter til å finne rett dyr, og få avlivet det, uten å stille opp et helt jaktlag, og jakte et stort område. Sjøl skadde dyr (ja, kanskje nettopp de) kan gå langt, fra en dag til den neste.

Link to comment
Share on other sites

Igjen - "her på kantene" (heime i Flatanger, ikke oppe hos BRM) har de fleste jaktlaga såpass god kontakt med viltansvarlig i kommunen, at de, hvis de ikke har ledig kvote, uten videre kan felle en enslig kalvetass, slakte den, og så kontakte viltansvarlig, og spørre hva "det kommunale viltfondet" (i praksis: Kjøkkenet på kommunens pleie- og omsorgsheim) vil gjøre med slaktet. Men på "andre kanter", der det er "større forhold", er en slik framgangsmåte neppe å anbefale.

 

Dere har ikke mellomleddet med storvald/tildelingsområde som sitter på bestandsplan da? Den ordninga gjør jo elgjakta til en helt annen hverdag, og 99.9% av alle "hendelser" kan ordnes opp i lokalt på bygda uten å begynne å involvere viltnemnd eller saksbehandlere i kommune for den del...

 

Hadde dette skjedd i "mitt" storvald ville vi hatt en drøss valgmuligheter. Ta kalven på årets kvote, ta kalven istedet for annet dyr på kvote, ta kalven på neste års kvote (disse tre kan jaktfeltet i praksis velge sjøl uten å spørre noen som helst, såfremt det ikke er siste år i bestandsplan for siste alternativ), flytte kalven til annet jaktfelt (trenger ikke gå gjennom valdstyre/leder, ordnes internt), ta kalven på felleskvota til valdet (marsipankake på årsmøtet) og helt i siste instans - selve kalven til inntekt for kommunalt viltfond. Noe som egentlig er helt uaktuelt, da vi alltid har kvote til overs i valdet og heller bruker pengene på vilttiltak lokalt istedet for å døtte penger inn i viltfondet.

 

Jeg sitter som leder, og jeg hadde ikke tatt det så tungt om et jaktlag valgte å felle en (åpenbart) enslig kalv og først si fra etterpå. Det var forsåvidt flere jaktfelt som gjorde dette i år (fire kalver (to tvillinger) etter påkjørt ku, tre etter kyr skutt i nabovald) men alle hadde ledig kvote. Et av jaktfeltene fikk til og med skyte enslige kalver innpå til et nabojaktfelt... Og alle fikk solide plusser i margen for god innsats...

 

Målet mitt er at vi skal være så fleksible som overhode mulig, men innenfor rimelighetens grenser - for hvis en flekser alt for mye begynner folk å utnytte seg av det...

Link to comment
Share on other sites

Vi har hatt noen få tilfeller av dette i distriktet her, og det blir anbefalt å la kalven gå hvis det er langt ute i jaktsesongen, eller hvis det er to kalver ilag. Hvis man har dyr igjen på kvota så kan man jo ta kalven, men jeg tror ikke så mange velger kalv istedet får okse hvis de ikke må. Dette med å blande inn andre vald fungerer dessverre dårlig her. Har hatt tilfelle at kua har hatt beinbrudd og tvillinger med seg. Da fikk disse gå. Jeg er selv ettersøksjeger og har nylig måttet avlive ei påkjørt ku, og dertil latt kalven som var ilag med henne få gå. Men så er vi jo i mars mnd nu og barmark, så jeg antar denne klarer seg greit. Risikoen er jo at den vil holde seg ved veien hvor den mista mora. Når det ikke er regler om dette så bør man vel kansje ha slike ting klart før man starter jakta.

Link to comment
Share on other sites

Tja - det er vel fint og feiende flott, men er ikke egentlig spørsmålet i hvor stor utstrekning vi kan begå lovbrudd fordi vi mener at vi har en moralsk (eller annen) rett? Hvis vi ikke har kalv på kvoten er det et lovbrudd å skyte det. Så vidt jeg vet blir du påtalt for fyllekjøring selv om du gjorde det for å få kona på sykehus før fødselen.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Lovbrudd å skyte kalv høres litt spesielt ut, har dere ikke kalv/ungdyr på papiret?

 

I den kommunen jeg jakter så har det de siste årene blitt skutt for lite kalv i forhold til ønsket bestandsplan.

Dersom vi de neste årene ikke skyter kalv, kan vi bli pålagt å skyte minst 1 kalv på en kvote med 4 til 5 dyr.

Slik det har vært til nå, så har vi kalv/ungdyr og kan altså velge.. Kua skytes uansett ikke før kalven.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...