Jump to content

Dillon eller Lee?


Airoulven

Recommended Posts

Har en liten stund snust litt på lade utstyr, da jeg ser at jeg etterhvert bare må lade selv :P

 

Hadde egentlig konkludert med at jeg ville ha en lee classic 3 eller 4 hulls turrett, sett mye skryt av den, også er den billig, er en del som har nevnt dårlig kvalitet, ikke vet jeg.

Jeg har ikke peiling men jeg liker måten eller hvor lett det ser ut til og være og bytte mellom kalibere på den, er sikkert lett på andre også bare man blir kjent med de, ser bare veldig enkelt ut på denne.

Utgjør det stor merkbar forskjell om man går for 4 hulls kontra 3 hulls? og om man kjøper 4 hulls og vil ha 3 er det da bare og bytte hjulet?

 

andre kandidaten jeg har sett litt på er dillon square deal, er ikke turrett, men den ser da bra ut.

 

Jeg har helt slått fra meg enkelt stasjon selv om det anbefales, lærer dette forhåpentlig fort og da er det greit og ha noe mer.

 

skyter ikke noe all verdens mengder, men kommer i hovedsak til og lade 38 og 357, og etterhvert 9mm hvis jeg gidder.

Langt frem i tid blir det ratt 44 også :P

 

Fikk mail fra en forhandler om at de ikke ville ta inn igjen Lee grunnet dårlig kvalitet, sånn sett frister kanskje dillon litt mer, men jeg liker fortsatt denne røde Lee, prismessig er ikke forskjellen stor nok til at jeg bryr meg så mye med mindre det er noe jeg har oversett.

 

kom gjerne med forslag for og eller imot, men jeg tror ikke jeg trenger flere alternativer, jeg tror jeg kommer til og lande på en av disse to.

Jeg har sett litt på rcbs sin 6 hulls turrett også, men jeg vil gjerne ha auto indexeringen (eller hva det heter)

kan også nevne at ultralyd vasker er bestilt :)

Link to comment
Share on other sites

tja. Det blir veldig smak og behag. Jeg har en dillon 550 og en lee classic turret, så jeg er kanskje ikke den rette til å si hvem du skal velge :lol: for meg er valget enkelt, ja takk begge deler ;) turreten lever 99% av sitt liv som en enstasjonspresse riktignok. men da har jeg bare div turret hoder for vært kaliber jeg skal lade, så vrir jeg bare etter hvilket stadiet i ladingen jeg er....

 

jeg har hatt to lee presser og er på ingen måte bekymret for kvaliteten.

 

Personlig ville jeg lagt i en tusing ekstra å kjøpt 550 istede for squaredeal. squaredeal krever egne diesett osv, så det er i mine øyne en tullete presse.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Utgjør det stor merkbar forskjell om man går for 4 hulls kontra 3 hulls? og om man kjøper 4 hulls og vil ha 3 er det da bare og bytte hjulet?

 

3 hulls er gammelt.

Du får kjøpt kit for å bygge om til 4 hulls.

Ett hull ekstra skader ikke.

 

Å skifte adapter tar sekunder når diene er ferdig montert på forhånd.

Ta ut senterpinnen så har du en manuell presse.

Det ligger videosnutter på youtube

" target="_blank

 

Laget i stål men utsolgt:

http://www.titanreloading.com/kits/lee- ... -press-kit" target="_blank

 

Ikke fullt så sterk i presstøpt aluminium (Silumin formodentlig)

http://www.titanreloading.com/kits/lee- ... -press-kit" target="_blank

 

Dillon er grei i kvalitet men ikke helt billig.

Det går kjekt å kjøpe Dillon XL 650 ved eventuelt behov.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Foretrekker faktisk trehulls turret på Lee turret, ett drag mindre i spaken for å få en ferdig patron.

Volum,tja, tok for første gang tiden på å lade 100 patroner på en 650 i går, 6min10 sek, kunne nok blitt gjort raskere, men det var i kontollerbart tempo. Med en turretpresse, ca 20min på 50 patroner, spørst om du har automatisk hettemating eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hviss det bare er pistol patroner du skal lade ville jeg valgt 3 hulls lee turret.Jeg har en slik oppsatt med autodisk kruttmål i cal 32S&W long,38 Special,357mag,9mm,44 Special og 44 mag og en i 45 acp.Disse står ferdig med kruttmål og diesett klare til bruk.Jeg monterte en Lee 4 hulls clasic turret presse i dag.Den satte jeg opp for 6,5x55 og 308win med dobbeldisk og auto index.Bruker neck zisedier.Skal bruke N11 og N19 krutt.Har lada 100 skudd i dag og skal teste i morgen.Denne pressa virker godt laga.Geniale løsninger på turret og hette oppsamling.Skal skaffe meg flere turrets og dobbeldisk for å lade 22-250 og 444 marlin.Ser ut til at dobbeldisk systemet takler rundt 45 gr krutt som største/max ladning.Kan sikkert åpne opp ett av hullene og få den til å levere mere.

Denne har mer kvalitets følelse enn den lille 3 hulls turretpressa jeg har.Annbefales.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt både Lee Turret og 2 stk Lee Pro 1000, nå har jeg Dillon Square Deal og Dillon 550. Med litt fingerspitzgefühl så går det helt greit å lade på Lee, men jeg liker Dillon mye bedre. Litt fiklete å bytte kaliber på SD, så den er satt opp bare til .38, så lader jeg .44 og .45 på 550'en der det er mye raskere å bytte kaliber. Lader også en del rifleammo på 550'en.

På Lee Turret er det lett å bytte kaliber, og hetteisettingen fungere OK, men Lee Pro 1000 er et lite h*elvete når det gjelder hettemating. Sikkerthetsmessig så liker jeg også mye bredre stålrøret rundt tennhettemagasinet på Dillon i motsettning til plastlokket til Lee. Hadde aldri noen dramatiske hendelser på mine Lee presser, men serietenning i Pro 1000 kan skje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler trådstarter å holde seg langt unna progressive presser før han har fått litt lade erfaring, og dermed bedre kan avgjøre hva eget behov egentlig er.

Jeg har slitt ut 2 stk loadmastere, og har pr tiden 4 dillon presser, + 1 RCBS enkeltstasjon(med lock and load Bushing) og en Lee Load all kaliber 12 presse (pluss søylebor til rullekrympen da :shock: ) på benken. Men har lyst til å sette opp en tre hulls Leed turret til rettveggede ridlehylser, slik som 45 - 70 og .444 marlin. (Men har begynt å gå tom for benk plass...)

Link to comment
Share on other sites

Hvis valget står mellom Lee turret og en Dillon square deal: Velg Lee turret!!

 

Square dealen er ei bra presse, men den har egne dier som er dyre og som ikke går til noen andre ladepresser. På Lee kan du bruke standard dier som du kan fortsette å bruke om du (eller når du) finner ut at du må ha ei progressiv presse med hylsemater til større ladehastighet.

 

Enten du DA lander på en Dillon, Lee, Hornady eller en hvilken som helst annen presse, så kan du bruke de samme diene og sparer en del kroner ved det :-)

 

 

Edit: Jeg lader selv på en Dillon XL650 og vil generelt anbefale denne!!

Men; hvis valget står mellom Lee turret og Square deal er anbefalingen Lee Turret :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader vel maks 2000 rifleskudd hvert år. Er lei av en stasjonspresser og lurer på om Lee pressa er god nok for riflepatroner når det er aktuelt med helpressing. En bonus for min del vil være at jeg i perioder lader opp en del revolverammo.

Link to comment
Share on other sites

Kan være uheldig i 650 og brenne av alle hettene der også.

Ja, men på både 550 og 650 så går da trykket rett opp i taket pga stålrøret som omslutter hettemagasinet. På Pro 1000 så peker det gjennomsiktige plastlokket rett mot laderen...

Er ikke i tvil om hvilken presse jeg heskt ville sitte foran om dette skulle skje. Heldigvis så er det bare unntaksvis at slikt skjer.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle tips folkens, jeg heller mer og mer mot lee turrett.

 

Jeg drøyer progresiv til jeg får dreisen på ladingen som nevnt.

 

det med diene på dillon sd har jeg forsåvidt sett men ikke tenkt over det, men er jo vert ta med i "avgjørelsen"

interarms er vel ok? hvertfall der lee turrett er billigst i norge trur jeg, ser også at det ikke er noe særlig og spare i det store utland heller...

 

Ang. mengde eller volum så vet jeg ikke men sikkert ikke lite og sikkert ikke mest ;)

bedre og ha enn og mangle vertfall.

Link to comment
Share on other sites

10% besparelse er ikke all verden for å kjøpe ute i den store verden, men hvis du legger til 3 diesett, blygryte, støpetenger. Lee Quick Trim Case Trimmer (Det må man altså bare ha :-) , 3 adapter til turrett og litt annet så begynner det å dra ifra.

Hvis du fintenker litt og kjøper samlet så er det litt å spare for ikke å snakke om plunder og heft.

 

Veien til postkontoret er den samme uansett.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Kan være uheldig i 650 og brenne av alle hettene der også.

Ja, men på både 550 og 650 så går da trykket rett opp i taket pga stålrøret som omslutter hettemagasinet. På Pro 1000 så peker det gjennomsiktige plastlokket rett mot laderen...

Er ikke i tvil om hvilken presse jeg heskt ville sitte foran om dette skulle skje. Heldigvis så er det bare unntaksvis at slikt skjer.

 

Det er betraktlig mer ubehagelig forran en Dillon en en Lee når hettene begynner å smelle.

På dillon skytes det ut en kaskade av hetter, Noen avsatte og varme og en god del udetonerte.

På Lee gjør "løpegangen" at magasinet detter av, før hettene i det runde magasinet kan begynne å detonere.

 

Dette er forøvrig ikke terori... men empiri :wink:

(det er andre grunner til at jeg har parkert to loadmastere og nå lader progressivt på dillion)

Link to comment
Share on other sites

Har selv brukt en loadmaster i 8 år nå.

Dette er ei god og rask presse, men et dårlig valg for en fersk hjemmelader. I starten slet jeg mye med den automatiske hetteisetteren. Hettene kom av og til på hodet og av og til på høykant (takk og pris for at jeg ikke brukte federal hetter)

Hetteisetteren i plast tålte ikke at noen hetter var halvveis på plass osv, og kvellet ganske tidlig. Ny hetteisetter ble bestilt, og jeg klarte nesten å ødelegge denne også før jeg skjønte hva problemet var.

En av stålfingeren (den som sitter ved hettestasjonen) som holder hylsene på plass i hylseholderen ved rotasjon hadde for høy skulder. Dette førte til at hettene fikk for mye fart og ble kastet inn under hylsa. Dremel frem og slipe av litt, og de siste 7 årene har den fungert uten en eneste feilmating.

Lader alt fra 6,5-35 whelen i den, og har sikkert ladet 30000 skudd på den hittil.

1. linjes vedlikehold på min er at jeg presser fett i smørenipplene en gang i året, og sprayer på multilube spray på stempelet av og til. Ingen tegn til slitasje så langt.

 

Jeg selger forøvrig aldri min :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har klemt flat både Federal og Magtech-hetter uten at de har gått av, både på høykant og halvveis inn i hylsa.

 

Jeg har begynt å smøre hylsene med Dillon sin spraylube. Faktisk fått mindre feil-matinger av hettene da, av en eller annen grunn. Glir kanskje lettere på plass?

På 9mm har det vært ca 1 pr 200 hetter som har snudd seg sidelengs. Blitt mindre nå når jeg luber ordentlig, og holder "hetterenna" helt ren. :)

Link to comment
Share on other sites

Det skader ikke å være forsiktig, og jeg tviler på at Lee har kommet med advarselen uten at det var noe i det. Men det er ikke slik at Le-pressene går i lufta om de ser en Federal-hette.

 

I det hele tatt skal det en del til før magasinet går av, normalt er det jo rimelig stor avstand til neste hette i magasinet. Og frem til den møter på stempel og hylseholder er det bare plast som ikke gir stor risiko for smell. Så lenge en ikke lar det akkumuleres hettestøv og ikke bruker makt når ting føles feil så går det helst bra.

 

Når det gjelder LM og hettemateren er min erfaring at vibrasjoner er feilkilde nr 1. Stabil montering, jevn betjening og eliminering av alt som kan gi "lugging" er oppskriften på et lykkelig liv. Og selvfølgelig et norgesglass med Valium for dagene hvor alt går på tverke uansett hva en gjør :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror mye av problemet (iallefall på 9mm) er hylseholdere som er litt vel romme. Hylseholderen som er ment for 9mm, er også ment for 38super, 40s&w, 10mm og etpar andre kalibre.

 

Har hørt om noen som har brukt hylseholder til 223 og 380Auto/9mm short, til 9mm Luger. Tenkt på å prøve dette, men nå får jeg heller spare til en 1050 så jeg får opp volumet uten å bruke for lang tid på hylsemating.

 

 

Sir:

Jada, men en Dillon som tilsvarer Loadmaster (650, Squaredeal kan sammenlignes med pistolkalibre, men LM kan brukes til "alt") koster jo like mye som 4 Lee. skal man da lade små kvanta (som 200 i måneden el.lign) mot store (2-3-400 i uka) så er Lee verdt det lille innkjøringsbryet.

 

Dillon er da ikke helt problemfritt det heller.

Link to comment
Share on other sites

Også en mulighet.

 

Til LM'ens forsvar er prisen et godt stykke unna en tilsvarende Dillon, du må faktisk opp i 650 for å få en presse med automatisk indeksering, 5 stasjoner og standard dier. Og Lee har noen elegante løsninger, som feks hettemagasinet som fylles i en håndvending. Hylsemagasinet er kanskje ikke like elegant som Dillons, men den fungerer helt greit uten å koste en formue.

 

Min neste presse blir nok en Hornady, den virker svært elegant. Men LM'en blir nok værende, alt i alt er den mer enn god nok med tanke på prisen.

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo kjøpe en presse til for prisen av en Dillon RF-100 hettefyller :smile:

 

Har hjulpet en del Lodmaster brukere, og største problemet er at de blir montert på en alt for ustabil benk, som er grunnen til en del av hette problematikken.

 

Godt eksempel her:

Link to comment
Share on other sites

Finnes 3 utgaver av hettemateren til Loadmaster, den første med sliderne som bøyde seg ved belastning og som man klok av skade kjøpte 50 av gangen av, så gen 2, som skulle løse dette problemet, og egentlig bare gjorde det 100 ganger verre, og som hadde sendt LM pressene mine til skraphandleren når jeg var tom for deler til Gen 1.

Så kom Gen 3, denne https://fsreloading.com/lee-precision-s ... 90381.html har innfridd alle forventninger.

Den nye materen har en tydelig A i en sirkel i plasten på undersiden.

Noen norske forhandlere har lager av den gamle, sjekk at det er den med merkingen (A i sirkel) du får.

Med Gen 1 var jeg ganske fornøyd med 3-4 skrot på 100 skudd med usortert 9mm. Med Gen 2 var jeg oppe i 50% og nær selvantenning (av meg). Gen 3 produserer så få problemer at det er ubetydelig.

Og man sparer seg veldig masse problemer med å montere maskinen på en benk som ikke svikter når man jobber, uansett farge på verktøyet.

Link to comment
Share on other sites

Helt korrekt, stabil innfesting er punkt 1, 2 og 3 på en LM.

 

FN G1: Vet du hva som er endret på matingen? Ser at det er slutt på enkeltdeler til disse, er de virkelig blitt så bra at en ikke trenger reservedeler?

 

Tja, konstruksjonen er ganske lik, men slideren har en annen form, og jeg har ladet 6--7 tusen med den siste utgaven uten å skifte noen del. Forøvrig kjøpte jeg 5 nye, fordi jeg regnet med at noe måtte byttes, men har ikke vært nødvendig enda. Prisen er ikke avskrekkende :) og man trenger bare delen jeg linket til over, ikke hele hettesystemet.

Link to comment
Share on other sites

Høres lovende ut, skal gi den et forsøk. Har vel fremdeles Gen1 (pressa er første versjon, den uten serratert topp på stempel), men med litt tålamod og stabil innfesting har den oppført seg greit nok.

 

Største bøygen nå er å kunne lade små riflepatroner (som 222 og 300Whisper) med hylsemating. Hylsene tipper forover under isetting i holderen, og jeg ser ikke noen enkel fiks på problemet. De faller også feil vei ut av pressa litt for ofte...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...