Jump to content

KV M59 til jaktvåpen


Erik Bø

Recommended Posts

Da har jeg en KV M59 på vei. Den er allerede delvis bygget om, så dere trenger ikke skrike om å bevare den. Kikkertmontasjer og omsmidd hevarme er ordnet allerede.

 

Spørsmålet er da: Hva må/bør/kan jeg gjøre for at dette skal bli et ok våpen til jakt. Jeg tenker at gjenging+demper er veldig greit, da dette er 30-06. Løpet er jo også veldig langt orginalt. Videre tenker jeg at en Boyds-stokk burde passe budsjettet. Litt usikker på hvilken modell som passer.

 

Noen som har noen inspill?

Link to comment
Share on other sites

Gå for boydsstokk du kommer ikke til å angre.

 

Hvilke stokk kommer jo ann på hva du skal gjøre med løpet. Tykt løp ville jeg kjøpt en Varmint tommelhull. Tynt løp classic eller vanlig tommelhull.

 

Stokk for M98 passer om det var det du lurte på.

 

Selv vil jeg ha denne i fargen SKY på neste stokk :wink:

 

http://www.boydsgunstocks.com/product.h ... 7&cat=1221

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker at gjenging+demper er veldig greit, da dette er 30-06. Løpet er jo også veldig langt orginalt.
Pipa på en M/59 er vel ca. 70 cm. Det vil si at du får ca. 60 m/s mer ut av 06-en din, enn de som kjøper våpen med dagens standard pipelengde, 55 cm. Disse ekstra 15 cm (10 cm i forhold til eldre våpen i kal. 30, som hadde 24'', 60 cm piper) gjør jo også at lydtrykket mot øret blir mindre. Jeg ville beholdt den lange pipa, og brukt de grunkene det koster å kappe, gjenge og kjøpe demper, til å kjøpe et skikkelig aktivt hørselsvern. Da har du et våpen med omtrent samme vekt og balanse som et med kappet pipe og demper, og du har en "nesten-magnum", i stedet for en halvkastrert 30.06.
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Ønsker meg GRS en dag, men det blir nok på en "skikkelig" rifle. Dette er et "best mulig for minst mulig"-prosjekt.

 

Tenkte demper var greit for rekyl og lyd, men kanskje det ikke er så farlig som jeg vil ha det til.

 

Har skikkelig hørselvern.

 

Edit: Det er large ring jeg skal ha?

Link to comment
Share on other sites

Behovet for ombygging kommer i stor grad an på hva slags jakt du bedriver. En original M59 er lang og tung, men la deg ikke friste til å ta all vektreduksjon med å kappe pipa. Da får du et baktungt våpen. Vil du ha moderat vekt og vettug balanse, slipper du ikke unna neddreiing av pipa. Dette bør prioriteres før gjenging og demper. På min egen er pipa dreiet moderat ned og kappet til ca 60 cm, men den er trenings/jaktfeltbørse og kun tenkt som 3. innbytter på jakt.

 

Jeg har en Core-Lite stokk av bøtteplast, myk og fin. Anbefales hvis bedding og presisjon er underordnet.

Link to comment
Share on other sites

Har en KV m 59 som jeg har bygd om. Kappa løp på 55 cm, dreid ned litt på løpsprofilen, smidd om hevarmen( som blir lovlig kort når du smir om den orginale)

Har brukt den orginale stokken, bare hult den ut og pusset ned så mye jeg turte. Kappet av en del på fremre del av stokken og lagde kolbekappe av denne. Montert baser og kikkertsikte. Ikke noe skjønnhet, men klart brukanes på posteringsjakt.

 

Hadde tenkt å dreie ned løpet i en jaktprofil, og gjenge for demper. Har hørt litt ymse om det og dreie ned et tykt konkuranse løp. Mister det herdinga si eller noe i den duren?

Blir jo på samme måte som børsemakere dreier ned et blanks til ønsket profil?

Hva tar en børsemaker for en slik dreiejobb?

 

Beklager kupping av tråden, men dette kan jo være interessant for trådstarter også :D

Link to comment
Share on other sites

Brukte en gang en 6,5mm Kongsbergpipe omkammret til 6,5-06 i jaktfeltbørsa mi, det var et 21mm Kragløp og løpet gikk som en stråle. Så ble pipa neddreid, var håpløs til jaktbruk med det lange og tunge løpet. Hva som skjedde kan jeg ikke si sikkert, kanskje frigjøring av spenninger eller noe sånt, løpet begynte å spre helt ukontrollerbart når pipa ble varm, faktisk så ille at skuddene ikke satt innenfor skivestativet. Så ha det i bakhodet om vektreduksjon er et tema. Vil sikkert gå bra, men jeg var uheldig.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg trodde! Da sparer vi det løpet i første omgang!

 

Sitter jo et vanlig militær avtrekk på disse, men tenkte og skifte ut dette. Vet at det er mye rart og dyrt på markedet, men tenkte på en alt i ett løsning: Timney med sidesikring. Vet at denne sikringen er skrøplig, men har jo fortsatt mulighet til å bruke flaggsikringen i første posisjon(opp mot kikkerten)

 

Noen andre ankepunkter for dette avtrekket?

Har Timney uten sidesikring på en annen mauser, som jeg er rimelig fornøyd med (Trives jo best med kongsber match avtrekk :) )

 

Så et annet avtrekk på Midway sin side. Dette kom med en kjappere fjør, og ble vel kalt Mark2 avtrekk. Lignet fælt på et standar mauser avtrekk. Noen som vet noe om dette?

 

Fortsatt med fare for kupping av tråden, men med et håp om at dette er nyttig info til trådstarter også :smile:

Link to comment
Share on other sites

old-gun: Kupp i vei. Interessant informasjon for meg også.

 

Dreie løp høres dyrt og skummelt ut.

 

For min del er det ikke aktuelt å hive mange tusenlapper etter den for å få det perfekte våpen. Jeg vurdere bare å bruke litt penger for å få det "brukbart" frem til jeg kjøper noe skikkelig en dag.

 

Ang type jakt har jeg ikke peiling. Jeg er i startfasen, og kjøpte denne slik at jeg har mulighet til å bli med jeg snubler over.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen anbefaler "Kapp løpet".

 

Jeg har argumentert for at du IKKE skal kutte den lange pipa. Ved å kutte bort 20-30 cm pipe, og montere en tilsvarende lang og tung kladeis i stedet, får jo våpenet samme (u)balanse. Som før nevnt: "Pipa på en M/59 er vel ca. 70 cm. Det vil si at du får ca. 60 m/s mer ut av 06-en din, enn de som kjøper våpen med dagens standard pipelengde, 55 cm". Og kapper du til 45 cm, taper du ca. 100 m/sek.

 

Lyddempingen? Også nevnt før: "Disse ekstra cm gjør jo at lydtrykket mot øret blir mindre". Bruk pengene på et godt elektronisk hørselvern.

 

Litt høvling på skjeftet, og fjerning av stålkolbekappe, stål reimfeste og overtre (som kan brukes til "Monte Carlo"-kinnstøtte), vil derimot fjerne unødvendig vekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bygget om en KV67 (som jo ikke er veldig ulik en KV59). Denne har fått pipa kappet på 50cm, lyddemper montert, og kolbekappa byttet. Den har også vært en tur nedi en ATI plaststokk, men er nå tilbake i sitt originale tre.

Jeg synes ikke det blir noen plagsom ubalanse i børsa selv om det nå er mer enn 20cm kortere pipe. 50cm tung match-pipe veier vel fort det samme som en lang tynn jaktpipe. Hvis jeg skulle bruke denne børsa på jakt nå, så ville jeg nok ha valgt en noe smekrere stokk. F.eks McMillan eller B&C Carbelite.

En liten utfordring med KV-mauserene er å få til en skikkelig kikkertmontasje, da bakre låsekassebro er maskinert for dioptersiktet.

Link til min Mauser: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=25063

 

KV67F1SB_4.jpg

 

3cs.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Blåser liv i denne tråden...

Rafdal våpen har en egen side , hvor de skryter av å kunne blåse liv i gamle konkurranse mausere igjen. Her blir bla nedreiing av pipa fremhevet. (500kr) Det frister jo da konkurranse løpet er så godt som nytt, og jeg da hadde sluppet å kjøpe nytt tidl i denne tråden har det blitt fremhevet som svært usikkert å dreie ned løpet, ang presisjon.

Undrer meg derfor på hvorfor godeste Rafdal anbefaler dette?

Tenkt å slå på tråden til han en dag, og drøfte dette!

Link to comment
Share on other sites

Når Rafdal tilbyr dette så har han nok erfaring med at det gir brukandes resultat. Andre har derimot, som de skriver i tråden, har dårlige erfaringer. Du kan altså ikke være sikker på forhånd. Men hvis uhellet er ute, og du sitter der med ei ubrukelig børse, så kikk på hva Rafdalen har i brukthyllene. Der har han Mauserpiper i flere kalibre til rimelige penger. Hvis du vil spare matchpipa kan du jo gå for ei brukt jaktpipe med en gang. Og det er flere enn Rafdalen som sitter på sånt. Livet er fullt av muligheter.

 

Min egen M59 med neddreiet pipe har jeg kun skutt med de patronene som har grønn hettelakk, og presisjonen har ikke vært bedre enn 4-5 cm på 100 meter. En stivere stokk og bedding hadde nok vært gunstig, men børsa duger godt til mitt bruk som den er. Jeg hadde gjort det samme igjen, men hva som skjer med presisjonen når du dreier ned til sugerørsprofil, det er bare en måte å finne ut av.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med Rafdal i dag, og han kunne bekrefte at dette stort sett gikk bra. Han merket vist tidlig i dreieprosessen, om dette gikk greit el ikke. Hadde visstnok dreid ned pipene på noen svenskemausere, hvor løpa slo seg kraftig(som en banan)sa han.

 

Blir en vurderingssak dette!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...