Jump to content

LOP på rifle


Lillefix

Recommended Posts

Hei

 

Lurer på hvor viktig lop er på ei rifle kontra ei hagle.

Vet at på hagle så har det endel å si at hagla er skikkelig tilpasset skytteren.

 

Jeg er ikke av de største her på jorda, og på hagla kappet jeg endel på kolben før jeg ble fornøyd.

 

Skal jeg kappe rifla også, på samme måte som hagla.

 

En lop som er +-1cm på rifla vil det ha mye å si.

 

 

 

 

Lillefix

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har hørt mye forskjellig rundt dette... Noen mener LOP skal være "endel" kortere enn haglemål, uten at jeg har fått en god forklaring på hvorfor eller hvor mye. Har hørt fra andre at rifle brukt til drivjakt, eller jakt der raske skudd er nødvendig, bør rifla tilpasses omtrent som en hagle.

 

Jeg har typisk 15" eller 15 1/4" LOP på hagle, så litt over snittet. Min gamle boltrifle er mye kortere, ca 13 3/4", uten at jeg har tenkt så mye over det. Men jeg fikk tilpasset min nye Krieghoff Classic til 15 1/4", og det kjennes helt riktig ut!

 

Interessant å høre hva andre mener om dette!

Link to comment
Share on other sites

Har selv hørt at en rifle bør/kan være kortere en ei hagle. Grunnen til dette kan jo være at rifle skyting ikke går like fort og innstiktivt som halge skyting, samt at det ikke er like kritisk at børs ligger likt vær gang. På en rifle har man jo som regel et kikkertsikte.Da er det bedre at den er hendig og at man ikke strekker pekefinger da det gir dårligere kontroll på avtrekket.

I profesionell stockmaking står det imdlertid at desto grovere kaliber desto lengere bør stokken være. Dette for at børsa skal klemmes godt inn i skulderen av "seg selv". Igjen dette går på bekostning av hvor lett det er å montere børsa fort særlig men tykke klær som kan oppleve i den norske vintern. Det kan jo også legges til at hagleskyting er mer agresiv og fremover lent en rifle skyting. og jo lengere fremover man er med trynet jo lengere må stokken være for å ikke få kikkerten i midt i halvmåne klubben :lol:

 

På krighoffen regner jeg med at du har åpne sikter litt grovt kaliber. noe som begge gjør det mulig og ønskelig å lene seg inn mer i skuddet. Eller tar jeg feil?

 

så det bunner vel ut i vilket kompromi du velger.

Link to comment
Share on other sites

Har generelt brukt tommelfinger regel om avstand fra albuekrok til første ledd på avtrekkerfinger, fungerer greit for meg. Flytter heller siktet mellom vinter og sommer innstilling omn det er nødvendig (Etter mengde klær). Men har opplevd at stokk som passer om sommeren blir for lang om vinteren, og måttet korte inn bittelitt på LOP. (Og der står vel stokken fast på lengde hele året nå).

 

For meg er det enorm forskjell på skytingen med lang nok stokk og kort stokk, men jeg har lang hals og er 191cm høy. Så det blir fort mye krøking av nakke og "grey out" med synet.

 

Testet rifla (S&L Victory) med original stokk, satte så på KKC stokken og justerte denne til det føltes ok. Forskjell i skiva tvert, byttet org stokken i ekstra pipe da den aldri ville ha kommet på igjen.

 

Stokk som passer gir mer avslappet skyting, og det kan bare ikke bli feil.

Link to comment
Share on other sites

På en børse brukt til rask instinktiv skyting så synes jeg både LOP og balanse er viktig, og jeg tørrtrener også montering av børsa på samme måte som en hagleskytter for å oppnå det samme.

 

Rask montering - kors/prikk forhåpentligvis rett i målet - hurtig avtrekk.

 

Når det sitter kan jeg omtrent trekke av i det børsa får kontakt med skulderen, men det krever naturlig nok enda mer trening med rifle for å få den lille prikken til å treffe akkurat der du vil skyte.

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk er at de fleste standard riflestokker er I korteste laget for "velvoksne" nordmenn. Merkes spesielt godt ved bruk av kikkertsikter da det ofte er ugreit å få montert siktet langt nok fram. På ei rifle med "litt mer" rekyl er det kort vei til å gjøre seg til medlem av halvmåneklubben om ikke LOP er lang nok.

Link to comment
Share on other sites

På krighoffen regner jeg med at du har åpne sikter litt grovt kaliber. noe som begge gjør det mulig og ønskelig å lene seg inn mer i skuddet. Eller tar jeg feil?

 

Har 9,3x74R, et lite steg over 308 / 30-06, men ikke akkurat noe elefantkaliber. Skyter både med kikkertsikte og med åpne sikter, senest nå i går i benk for å teste noen ladninger - da med kikkertsikte. Var litt usikker på hvordan det skulle være å skyte liggende og sittende med såpass lang stokk (haglemål for min del), men det kjennes veldig bra ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner meg igjen i Vingemutterens beskrivelse. Hvor god rifla mi egentlig var, fikk jeg først greie på etter at jeg satt på en god strak stokk, som er lang nok. Deilig at den bare faller på plass og at jeg slepper å tenke på kikkerten i visse skytestillinger. Bra tema. Jeg synes at de fleste riflene virker 2 til 3 cm for korte ut i butikken. I Norge får vi ikke automatisk plass på basketlaget om man er 190 cm lenger. Kanskje en idé med en ny scandinavian stokk-lengde :) Standard 37,5 cm LOP? Amen !

 

Langlo

Link to comment
Share on other sites

Eg hadde ei rifle i 378wby med LOP 370mm (ca. 14 5/8") Eg har og bygd om ein Mauser M67 til 7x64 med HighTech stokk som og har LOP 370mm. Dette passer meg veldig bra, litt avhengig av type kikkert og avstand fram til okkular. Eg har kikka litt på Weatherbyrifler og dei har standard LOP på 13 5/8" til 14" på dei fleste av sine våpen i kaliber opp til og med 460 wby. Dette syns eg er i kortaste laget men eg trur det er ganske vanleg på amerikanske rifler. LOP på 370-380mm betyr at då har eg kolben i armkroken, albuen i 90 grader og peikefingeren ligg mot avtrekkaren med første leddet. Det trur eg er eit fornuftig utgangspunkt for LOP. Vil avhenge av egne ønsker/skytestil og avstand frå kolbe til okkular (spesielt dersom dette ikkje lar seg justere til ønska avstand) og kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...