Jump to content

Under 18år kan ikke røre grovpistol?


brunders

Recommended Posts

En politijurist har nylig opplyst en kamerat som har en sønn på 17, at sønnen ikke engang får lov til å ta i et håndvåpen over .22, og langt mindre avfyre et slikt. Jeg ser at det ikke finnes konkurranseklasser for under 18 med grøvre enn .22, men om det er av lovmessige eller sikkerhetsmessige grunner vet jeg ikke. Va sejs?

Link to comment
Share on other sites

Politijuristen er på jordet, men det er det jo ikke sjeldan at den sorten er. Eg har lest både noverande våpenlov og forslaget til den nye, og kan ikkje hugse å ha sett nokon slik aldersgrense. Aldersgrensa for erverv av langvåpen er 18, 16 om ein har egna verge som kan oppbevare. For håndvåpen er grensa 21, utan mogelegheit for aldersdispensasjon. Andre våpen kan få eigne bestemmelsar, dog ikkje høgare grense enn 21. Om ein arvar kan det lokale kontoret vise skjønn når det gjeld aldersgrenser. Dette er for erverv. Det står absolutt ingenting i det norske lovverket om bruk.

Ein kan trekke argument at utlån følger grenser for erverv, men dette gjeld kun om personen som låner våpenet skal ha det med seg. Det er ingen grenser for bruk under umiddelbart oppsyn.

 

Be gjeldande politijurist levere lovparagraf, dementi eller oppsigelse :)

 

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at det politijuristen har tenkt på er våpenforskriftens § 15

 

§ 15.Erverv av skytevåpen som skal benyttes av andre

Tillatelse til å erverve skytevåpen kan gis der våpenet skal benyttes av tredjeperson som ikke selv kan erverve våpen på grunn av alder.

Både erverver og den som skal benytte våpenet, skal tilfredsstille de krav som er nevnt i § 10, hvis ikke annet følger av paragrafen her. Erverver trenger ikke oppfylle kravet til behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen.

Den som skal benytte våpenet, skal være under 16 år og skal

a) fremlegge dokumentasjon fra godkjent skytterorganisasjon på at vedkommende deltar aktivt i konkurranser innen skytterorganisasjonen, og har behov for eget våpen for å kunne delta aktivt i konkurranser, eller

b) fremlegge dokumentasjon på at vedkommende er registrert i Jegerregisteret, og skal delta i opplæringsjakt i henhold til viltlovens bestemmelser.

For erverv av pistol eller revolver skal i tillegg den som skal benytte våpenet være mellom 12 og 21 år. I de tilfeller hvor den som skal benytte våpenet ikke er over 18 år, kan det kun erverves våpen i kaliber .22 long rifle.

Tillatelsen gis som midlertidig ervervstillatelse for to år av gangen. Ved søknad om forlengelse av tillatelsen skal det dokumenteres at vilkårene for erverv fortsatt er tilstede.

 

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift ... erverv%20v" target="_blank"

Den vil naturligvis ikke komme til anvendelse i dette tilfellet, da eieren av våpenet eier våpenet til sitt eget bruk, ikke for at poden skal kunne skyte med det. At poden så også kan bruke det er en bonus, men altså ikke formålet med ervervet.

Link to comment
Share on other sites

Finner ingenting som tilsier noe slikt jeg heller...

Så denne er ganske god:

Be gjeldande politijurist levere lovparagraf, dementi eller oppsigelse :)

Alternativ 2 er vel det mest sannsynlige her. :roll:

Men alvorlig talt: Be om en paragraf, så kan vi plukke argumentene hans fra hverandre. En nybakt jurist jeg var borti for noen år siden hadde egentolkning som hobby, men han ga seg han også... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som noe politijuristen her hos meg kunne ha sagt. :roll:

 

Sludder og vas, tull og tant og fjas.

 

EDIT: Jeg var forøvrig på dynamiskstevne i Moss i dag, og skjøt på samme squad som ei jente jeg vil tippe er en 10-12 år. Det gikk kjempebra. Synes det er artig når unga slipper til, flinke er de gjerne også.

Link to comment
Share on other sites

Pisspreik. Hadde dette vært tilfelle hadde jeg vel enda sittet inne noen år til (var vel 4-5 år første gangen jeg skjøt med en Colt Python) :lol:

 

Kan være han blander det sammen med konkurransereglene i NSF der de under 18 (eller 16 eller 17, hodet er ikke helt optimalt i kveld) kun kan benytte 22lr. Men i trening er det jo selvsagt samme hva de skyter med.

Link to comment
Share on other sites

Sitering av innlegget over fjernet ihht forumreglene. -Olesøn

 

Fra det året man fyller 17 år regnes man som Jr skytter i NSF. da kan man skyte og konkurrere i alle våpen klasser og kalibre, på likt grunnlag som senior skyttere (Senior er det året man fyller 21 år)

 

Jr skytterer kan faktisk velge om de ønsker og bruke en 22Lr revolver eller grov revolver i revolverfelt, vinner'n av sist års Jr. revolverfelt brukte en S&W 617 med 7" pipe

Link to comment
Share on other sites

Ja, hvem skulle tro at NSF arrangerte flere NM-øvelser som var forbudt å delta i... :lol::lol:

I juniorklassene (fom året man fyller 17 tom året man fyller 20)skytes militær, grovfelt og revolverfelt (hvor man kan VELGE å skyte .22LR).

 

a)

I klassene J, Jm og Jk starter ungdom inntil utløpet av kalenderåret den

enkelte fyller 20 år. Dette gjelder også juniorklassene for

funksjonshemmede.

b)

Klassene U16, U14, U13 og U12 er aldersbestemt, og ungdom i de

ulike aldersklasser starter i sin klasse til og med det året man fyller hhv 16,

14, 13 og 12 år.

Nedre aldersgrense for alle klasser er det året man fyller

11 år.

 

Så man kan konkurrere i med grovkalibrede våpen fra og med året man fyller 17. På trening blir det noe helt annet.

Jentungen her i huset har skutt med .44 på trening siden hun var 11, og da var ikke overarmene stort tykkere enn løpet på 629'n. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Første gang broder'n skøyt grov pistol, var han så kort i arma at han fikk sliden i panna. 4 sting og blåveis, da var mutter glad når vi kom hjem :lol:

 

Har selv en sønn på 14 år som skøyt 50 approberte NSF stevner i fjor ( 18 hittil i år) og han synes det er superkult når vi reiser på uapprobert feltstevne, for da får han lov til å skyte med hva han vil.

 

Så vidt jeg vet, er det kun kun NSF som har 22Lr begrensning for skyttere opp til U16 (det året du fyller 16 ) på approberte stevner.

Link to comment
Share on other sites

Rundskriv 2009/009 (Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker) er en fin kilde til kunskap!

 

Her er et lite utsnitt som svarer på alt som blir spurt om i denne tråden:

 

Personer som er for unge til å erverve eller bli overlatt våpen kan bare ha våpen i hende til

kortvarig bruk under forsvarlig tilsyn og etter at foresatte har gitt samtykke til det. For slik

overlatelse er det ingen aldersgrense.

 

Forsvarlig tilsyn fordrer at innehaver av våpenet til enhver tid har kontroll over bruken av

våpen(et/ene) og kan forhindre uforsvarlig behandling. Hva som er forsvarlig vil avhenge

av en konkret vurdering av situasjonen særlig hensett til den mindreåriges alder og erfaring

med våpen. Det understrekes at kravet til forsvarlig tilsyn er meget strengt.

 

Sitat -- Rundskriv 2009/009 3.3.2 s. 17. (min utheving)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke skyte annet på stevner enn .22 hvis du er under 18

 

Ref Norges skytterforbunds Pistolreglement Mai 2013:

 

ALDERSGRENSE FOR GROVVÅPEN.

På NM og i åpne approberte stevner er det ikke tillatt for skyttere, til og med det året

de fyller 16, å delta med våpen som har større kaliber enn kal..22 LR.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...