Jump to content

Min 7,62x51mm-samling - rev. 21/07/2015


Kwakzalver

Recommended Posts

Hei!

 

 

Tenkte legge ut en tråd om den delen av min patronsamling som engasjerer meg mest, nemlig 7,62x51mm.

 

Her er noen bilder av samlingen min per dags dato (21/07/2015), eksklusive NM60, men en komplett liste over disse ligger i det siste bildet i dette innlegget.

 

16-7%2C62x51-1.JPG17-7%2C62x51-2.JPG

18-7%2C62x51-3.JPG19-7%2C62x51-4.JPG

24-norske%20plast.JPG26-utenlandsk%207%2C62.JPG

32-7%2C62x51%20NORSK.JPGdCO4rln.png

 

Se forøvrig resten av tråden for annen info.

En komplett liste over typer og bunnmerker kommer senere, dette er tidkrevende og jeg har ikke funnet tid.

Hvis noen lurer på hva noe på bildene er, skriv enten i tråden eller på PM og det vil forklares.

 

-Anders-

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det var ei flott samling. Fint om du kunne legge ut bilder av bunnstempling i samme rekkefølge, og gjerne liste opp betegnelse på de forskjellige. Jeg samler selv på samme kaliber, men også alle norskbrukte militære kalibre fra 1900 og oppover, inkludert esker og kasser.

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra Anders, når du først gjør en slik kjempejobb så hadde det vært topp med bunnmerkingene også. Etterhvert så blir der sikkert noen som starter med samling av lot, år og annet. Det er jo et svært emne med 7,62x51.

 

Man kunne også sett om det f.eks. var egne lotnr som kun ble brukt på en lot traser, eller om samme lot dukket opp på vanlig skarp. Dette tror jeg ikke der er gjordt noen undersøkelse på(?)

 

Jeg har ei liste med kjente år og lot generelt, kanskje 20-25år gammel.

Link to comment
Share on other sites

Takk for info om type.

 

Jeg samler på Lot i 7.62 x 51, og har ca 250 forskjellige. Kan prøve å publisere lista en dag. Jeg har både skarp, sporlys og ekserser i denne lista. Det er da kun Raufoss i denne lista. Etter som jeg kan se, finnes det både skarp og sporlys med samme lotnr, men det kan være at fargen på prosjektilet er slitt vekk. Så jeg må dobbeltsjekke de det gjelder.

Link to comment
Share on other sites

@Veidinn, så gøy at du likte oppsettet :)

 

@psg-1, det hadde vært interessant visst du ville legge ut listen din ja

 

Tenkte jeg skulle ta bilder av bunnmerkingene i neste friperiode.

Har tenkt litt på dette med lot og årstall, får vel bare ta dette med tiden

Link to comment
Share on other sites

Så du er offshore du også?

 

Jeg begynte for 2,5 år siden å sortere og notere bunnstempling på patronene mine, jeg samler også på 7.92, 6,5, 9mm, .303 for å nevne noen, så det er mye å sortere. Jeg har delt opp listene mine i kaliber og videre i produksjonsland.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Takk for info om type.

 

Jeg samler på Lot i 7.62 x 51, og har ca 250 forskjellige. Kan prøve å publisere lista en dag. Jeg har både skarp, sporlys og ekserser i denne lista. Det er da kun Raufoss i denne lista. Etter som jeg kan se, finnes det både skarp og sporlys med samme lotnr, men det kan være at fargen på prosjektilet er slitt vekk. Så jeg må dobbeltsjekke de det gjelder.

 

At det finnes både skarp og sporlys med samme lotnr tror jeg på, jeg har en uåpnet pølse liggende som er merket med NM60, NM62 Lot 6-RA-70:)

Link to comment
Share on other sites

Bare et kjapt spørsmål siden dette ser ut som rette tråden; har et par hundre NATO liggende for mengdetrening med min Howa 1500 Hogue, men opplever at de er litt "treg" inn og spesielt ut fra kammeret igjen, selvfølgelig fordi de er gammel og skitten utvendig. Hvordan bør jeg eventuelt pusse de ren og med hva, og hva bør jeg IKKE gjøre?

 

(Har ikke tenkt å bruke mye tid på dette ettersom det bare er for mengdetrening, men det var verdt en stripe her :) Erfaringer mottas med takk!)

Link to comment
Share on other sites

Anders har vel norskprodusert DM41 fra 1965, hvis jeg ikke husker helt feil? Jeg skal be ham sjekke det. Både han og jeg har i alle fall NM60 produsert i 1968.

 

 

Forøvrig så har jo Raufoss vært på hogget når det gjelder å kopiere andre patroner.

DM41 er jo tysk "PATR. 7,62 mm Weichkern", altså 7,62x51 mm helmantel, meg bekjent er NM60 bare en kopi med et norsk indeksnummer, produsert av RA??

 

NM61, prøvepatron med panserbrytende prosjektil, er norsk utgave av "Cartridge, Caliber 7.62mm, NATO, Armor Piercing, M61"

NM62, sporlyspatron med forsinket sats (oransje merking) er norsk utgave av "Cartridge, Caliber 7.62mm, NATO, Tracer, M62"

 

 

Edit: Endret fra 1967 til 1968

 

 

Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bare et kjapt spørsmål siden dette ser ut som rette tråden; har et par hundre NATO liggende for mengdetrening med min Howa 1500 Hogue, men opplever at de er litt "treg" inn og spesielt ut fra kammeret igjen, selvfølgelig fordi de er gammel og skitten utvendig. Hvordan bør jeg eventuelt pusse de ren og med hva, og hva bør jeg IKKE gjøre?

 

(Har ikke tenkt å bruke mye tid på dette ettersom det bare er for mengdetrening, men det var verdt en stripe her :) Erfaringer mottas med takk!)

 

Regner med ar rifla di er i .308win. 7,62x51 er ikke helt samme patron, halsen er litt lengre. Oftest går de om hverandre men hvis man har et minimumkammer i .308 så blir NATO litt for lang. Er nok redd at en slik kombinasjon også øker trykket endel hvis ytterste del av hylsehalsen presses inn i kula ved ladning og anbefales ikke.

 

Hadde en SAKO Finnwolf for leeenge siden hvor dette var et problem.

Link to comment
Share on other sites

Lenge siden sist oppdatering. Vanskelig å finne nye typer, så disse er ganske vanlige.

Sporlyspatron fra FFV, fullsats. Vanlig skarp patron, altså ikke red. ladning for 84 mm RFK.

Løspatron fra MEN. Alltid kjekt med tyske patroner, spesielt fra MEN og DAG. Dessverre vanskelig å finne nå for tiden når det meste er funnet på egen hånd.

To stk. "Hærens Uke"-løspatroner fra Raufoss. To forskjellige loter, som dere ser.

FFV-MEN-RA-RA-BF%2C23-06-2014.jpg

Også noen esker her.

NM42 ekserserpatroner, NM52 drivpatroner, og DM41 skarp, alle fra Raufoss. Sistnevnte er et tidlig prøveparti fra da Raufoss valgte helmantelpatron for produksjon der. DM41 er som kjent tysk "KAL 7,62 mm weichkern", altså helmantel. Etter disse ble valgt ble navnet NM60 og det ble endret oppsett på bunnstempel (fra RA-LOT-ÅR til LOT-RA-ÅR). Det er faktisk forskjell fra eske til patron, selv om esken er merket "LOT 34-RA-64" er patronene stemplet RA-34-64 i bunnen. Her slet altså østlendingene med å bestemme seg, noe de er kan regnes som kjent for.. 8)

Esker%2C%20NM42-NM52-DM41.jpg

Hvis noen har esker med div. ammo fra utenlandske fabrikanter, så vel som uvanlige norske patroner, så hadde det vært stas å sett dem, så hiv inn bilder hvis dere har! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Da var nye bilder av samlingen lagt ut. Listen er utdatert, men skal få lagt ut ny.

 

Fikk tak i en litt uvanlig eske fra Rausfoss for en stund tilbake. Disse patronene er fra 1962 og som tilsynelatende er til sivilbruk? DM41-produksjonen startet Raufoss i 1964 lurer jeg meg på?

 

Her er noen bilder av patronen og esken.

 

1.2.jpg1.1.jpg

Link to comment
Share on other sites

normal_Overtrykk.JPG

Jeg ser at psg-1 viser en eske med "Prøvepatron med Overtrykk". Jeg har en slik, den blanke. Min har lot-2-RA-76.

 

Her er sikkert noen som kan utfylle litt mer, hva var disse til og med hvilken grunn OVERTRYKK?

 

Mulig jeg er helt på bærtur, men mener å ha lest i en eller annen TH en gang at det ble brukt patron med overtrykk for å "sette" pipa på AG-3 etter montering slik at den da ble satt imot "tverrpinnen" gjennom kasse og pipedel. Men, mulig jeg husker riv ruskende galt... :(

Link to comment
Share on other sites

Våpenbyggere har i "alle tider" brukt overtrykks-, trykkskytningspatroner for å sjekke om alt fungerer når våpenet er klart til bruk og at det tåler en god del mer enn vanlige patroner. "Sprengskudd" kalte man det før i tiden. På f.eks. engelske våpen så har de proof marks som viser at de tålte overtrykke testen. De finnes nok på alle våpen.

 

DSC04152_zpslqgorkud.jpg

Finnes i alle kaliber og har vært produsert på Raufoss som disse.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Veidinn snakker nok om NM61. Norsk prøveutgave av den amerikanske panserbrytende patronen M61. Ble produsert i kun to opplag/loter hos Raufoss og er følgelig ganske vanskelig å få tak i..

 

..til anders-s store frustrasjon :mrgreen:

 

Host, host... En kasse eller to med slikt kan det tenkes noen kom til å skyte opp tidlig på 90 tallet, men det er forsåvidt ikke første gang en har satt av sjelden/ettertraktet ammo på forbruk, en av olympia skytterne hadde ganske lang nese da han fant ut at vi hadde skutt opp nesten en hel murstein med Eley Tenex i go`lot nr. fra 70 tallet i en 10/22, mens han holdt på, på en standplass nedenfor oss... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Uferdige emner fra produksjonen:

normal_7%2C62_emne.JPG

Jeg har noen uferdige emner fra patronproduksjonen, det jeg egentlig ville vise var denne uferdige 7,62x51 hylsa fra Raufoss.

siden jeg var i roteskuffen og fant uferdige emner så la jeg like godt inn noen prosjektil-komponenter fra Normas produksjonslinje.

Fra Norma hadde jeg en gang alle emnene i kule og hylseprosessen, men ga det bort (dum som jeg var). Jeg besøkte Norma på Åmotfors en gang og vi fikk forsyne oss fra produksjonsbåndet på ulike stadier. Kobberskillingen til venstre er første steg til mantelen til en jaktkule. Deretter en blykjerne. Kobberhylsen er også til kulemantel som er i ferd med å ta form.

 

Den uferdige hylsen til 7,62x51 fra Raufoss kommer ikke fra Åmotfors, men fra Raufoss.

normal_7%2C62_emne_a.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...