Jump to content

Slanking av ettersøksrifle


JegerWSM

Recommended Posts

Har gjort noen forsøk på å få ned vekten på min ettersøksrigg. Etter noen sesonger med ettersøk synes jeg riflen min er travel å dra på. Når jeg går ettersøk på hjortevilt, er det skjelden det går på flat bakke. Det går i kratt, ur, sikagranfelt og i hutt og pine. Riggen er er en Remington mod seven med plaststokk. Den er utstyrt med en Aimpoint Hunter, A-tec titandemper og en lett alu lykt med alu fester. Jeg fant ut at plasstokk veier mer enn det høres ut til. Tok fram verktøy og har nå borret bort en del av vekten. Likevel veier hele saken 3,8 kg. Er det noen som vet hvor mye det er å vinne på å for eksempel spiralflute sluttstykket, flute pipa eller kanskje skifte kikkertmontasjen til alu- eller titanringer? Eller finnes det enda bedre ideer?

 

2011Feb27_3817_zps9b52987d.jpg

 

2011Feb27_3818_zps14c65c97.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei;

 

Hva med en microrødpunkt a la leupold deltapoint eller tilsvarende? Gjør samme jobben, veier så og si ingenting.

Dropp demperen så sparer du mye vekt på lang arm, det merkes godt selv på langt tyngre våpen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill :wink: Chiefen.v-2 ,det blir noen dyre 138 gram :| Har en orginal trestokk som jeg har slanket på innsiden.Den veger 838 gram.

 

Christian S, der er sikkert mye å hente på sikte som du foreslår,men demper må jeg ha på.Der er alltid en firbent med god hørsel ved min side.Det er ikke kona :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Christian S, der er sikkert mye å hente på sikte som du foreslår,men demper må jeg ha på.Der er alltid en firbent med god hørsel ved min side.Det er ikke kona :winke1:

 

Ser den, igrunn greit å ta vare på de kompisene der. Da er det kanskje litt fysisk trening som får deg i mål, det er jo også gratis, og koner liker ofte resultatene ;-)

 

Ser forresten at a-tec har en carbondemper som er noe lettere enn den i titan.

Link to comment
Share on other sites

Avtreksfeil: Kapping av løpet er et godt alternativ. Da må vi også beregne endring til et mer hurtigbrennende krutt. Forresten, den "padleårestokken" din er det styggeste jeg har sett... :smile::smile::smile:

 

8X685: Sikkert noe å hente på siktet, Aimpoint Hunteren veier ikke mer enn 225 g. Ellers har jeg tatt av to moduler på demperen så den veier 342 g.

 

Takk for interesse :)

Link to comment
Share on other sites

OK :o ,Så du mener rifla blir lettere om jeg flytter på lykta :idea: ,og en A-tec titan demper er vel kansje en teleskopdemper?? Jeg tror ikke det lar seg gjøre å få en demper som eventuelt skulle rekke enda lengre nedover løpet lettere en 342gram?? Dette dreier seg ikke om balansen i rifla, men total vekt.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke smakt på en A-tec titan, så at den var teleskopisk ante jeg ikke.

 

For øvrig vil rifla etter all klassisk fysikk føles lettere jo mer av vekten som ligger nærme opplagringspunktene. At vekta vil være det samme i gram er jo opplagt, men om du står med børsa på lang arm vil det være en forskjell i hvordan det føles.

 

Men fjerne stål og treverk er antagelig der du kommer lengst. Ellers, om du legger forfengeligheten til side, har jo Avtreksfeil den letteste riflestokken jeg har sett hittil.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke skjønne annet enn at lettere sikte og lettere demper må være enkleste vei å gå. Når det gjelder demper ser jeg at ingen har nevnt Tronrud titan som er ny på markedet. Lengde omtrent som a-tec vekt ca. 205 - 250 gram avhengig av kaliber. Når det gjelder sikte, trives jeg veldig godt med aimpoint micro, men det finnes enda lettere sikter. Ikke vet jeg om lykta som sitter på er markedets letteste, så kanskje kan man spare noen gram der også. Kapping av løp er nevnt og er i mine øyne et must for å få en hendig børse. Disse tiltakene skulle vel greit gi minimum +/- 500 gram noe som omregnet til prosent av riggens vekt burde være en grei "rabatt".

Link to comment
Share on other sites

Dette er arbeidsjernet jeg vurderer: Kimber Mountain Ascent (evt. Montana) i 308win. http://www.kimberamerica.com/rifles/model-84m/mountain-ascent Vekt 2,18kg, mausersystem, lang utdrager, kontrollert mating, 3pkt M70 sikring, kevlarstokk, justerbart avtrekk. Toppet med Meopta Meosight (vanntett) og JD224 demper. Før kapping av løp er komponentene på 2,545kg. Liker det driftsikre mausersystemet til ettersøk godt. Jaktkompis har en Kimber Montana, og virker bunnsolid.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Gjorde du noen valg for å få ned vekten?

 

Som folk skriver så er det lite å hente på de enkelte ting.

Og det koster fort penger med gram jeger strategi.

Så da er spørsmålet om det er bedre å starte på nytt med å bygge opp en ren lett rigg.

 

Min veier ca 3.5kg (usikker på hvor nøyaktig vekten var) og da har jeg ikke gått noe langt for å prøve å få lavest mulig vekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...