Jump to content

Postering fra bil, lovlig?


Vassbekken

Recommended Posts

Fra "Lov om viltet"

 

"§ 21. (bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt)

 

Det er forbudt under jakt:

 

a) å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane

b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

d) å løse skudd fra luftfartøy eller motorkjøretøy.

Innen en avstand av 2 kilometer fra land, herunder holmer og skjær, er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor. Fylkesmannen kan for bestemte områder og tidsrom øke eller minske avstanden.

 

Departementet kan fastsette forskrifter om største tillatte hastighet under jakt fra fartøy utenfor område nevnt i annet ledd. "

Link to comment
Share on other sites

Står ingenting i lov eller forskrift om avstand til vei. Iflg veivesenet går veien fra bunnen av grøfta på den ene siden til bunnen av grøfta på den andre siden. Har en gått over grøfta kan en skyte. Så var det disse moderne veiene uten grøft da..

Link to comment
Share on other sites

På jaktlederkurs for noen år siden ble temaet "å sitte post under bakluka på stasjonsvognen" tatt opp.

Kurslederen fra SNO, definerte dette som brudd på Viltlovens §21-b(-avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren). Han mente viltet ikke skulle kunne se kjøretøyet, når skudd ble avfyrt, da kjøretøyet ville avlede viltets opmersomhet fra jegeren. Erfaringen min sier at han har klart rett i det. Svaret fra salen lød, at 90% av bygdas elgjegere i såfall brøt viltloven i regnvær.......

Link to comment
Share on other sites

Snodig tolkning fra SNO-mannen, all den tid en slik handling er direkte forbudt iht til §21-d.

 

Mulig det, og mulig det blir flisespikkeri, men du må gjerne få definere hvor grensen "fra motorkjøretøy" går.

Er det når en sitter i, eller ved, og evnt hvor lang fra motorkjøretøyet mener du grensen går?

Det var nemlig det SNO mannen gå sin tolkning av......

 

 

 

Edit, skrivefeil.

Link to comment
Share on other sites

Snodig tolkning fra SNO-mannen, all den tid en slik handling er direkte forbudt iht til §21-d.

 

Mulig det, og mulig det blir flisespikkeri, men du må gjerne få definere hvor grensen "fra motorkjøretøy" går.

Er det når en sitter i, eller ved, og evnt hvor lang fra motorkjøretøyet mener du grensen går?

Det var nemlig det SNO mannen gå sin tolkning av......

 

 

 

Edit, skrivefeil.

 

 

Iflg han oppsynsmannen kan en altså ikke parkere bilen i veikanten, gå over et jorde og postere et sted hvor du (og dyret) ser bilen fra? Føler meg trygg på at dette er noe fyren har funnet på selv!

 

Fra bilen er ikke noe problem å skjønne; sitter en inni, på eller har anlegg på bilen skyter en fra bilen.

Link to comment
Share on other sites

Det som ble tolka "skyting fra motortøy" under jegerkurset mitt var: "Så lenge man ikke er i fysisk kontakt med kjøretøyet så er det greit"

Dvs at det funker ikke å legge ann på et kjøretøy, men som jeg leser det så skulle det ikke være noe i veien for å sitte på en stol under bakluka..

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg ville tolket det slik: Sitter en i bil eller i tilbehør tilkoblet bilen: (campingvogn, lasterom/plan o.s.v. bryter en viltloven. Sitter en i frakoblet campingvogn (helst med bilen et stykke i fra(letter å bevise at en ikke satt i kjøretøy) er en innenfor.

 

Hensikten med denne loven er å ungå at folk bruker motoriserte kjøretøyer for å komme seg inn på dyr. Tar e ut motoren er en bil strengt tatt ikke et kjøretøy lenger og kan brukes til skul.

Link to comment
Share on other sites

Fra bilen må kun kunne defineres som innefra bilen, eventuelt fra planet på en pickup/tilkoblet henger, da en da er både I og på bilen. Om man sitter under bakluka, men ikke i/på bilen. Altså på t,d en klappstol, vil en kunne skyte. Anlegg på bilen vil også være lovligt.

 

Men der er ett par ting man må ta med som opphever disse mulighetene. Og det er om motoren er igang, og om man ser viltet, parkerer for så stille seg opp med rifla på biltaket. Da vil nemlig §21 b komme i spill.

 

Alt avhenger altså av om man posterer ved parkert bil eller bruker parkert bil som dekke ved skudd.

Blir litt hva kommer først av høna og egget sak, der man må bruke hodet og vurdere fra situasjon til situasjon. Står bilen parkert uten bruk av motor, kan man postere i bilen, men man må ut av den for å avgi skudd. Man kan også bruke en bil som allerede står parkert som dekke for ansmyging og til anlegg for skudd.

 

I motsatt fall, kommer en kjørende, ser dyret og går ut av bilen for å skyte, må bilmotoren skrus av og en må nok ett stykke bort fra bilen for å tilfredstille loven. I en slik situasjon blir §21 B om avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren straks tricky å tilfredstille.

 

Selv synes jeg regelen er en smule hinsides, da der ikke ligger inne untak fra den. Slik at kjøretøy kan brukes som posteringshytte (varebil, pickup med skytehytte på planet, siderute "hvat ever". Forutsatt at motor er av og bilen har vært parkert en viss tid (fra før viltet dukker opp) før skudd avfyres. Beklagligvis er det vel ikke mulig å håndheve ett slikt untak, og da blir reglene som de er. For husk, det er ikke alle som synes det er stas å krype i lyngen for å knalle ned noen kilo kjøtt (med mandre ord, det er ikke alle jegre som jakter for jakten skyld, altså jegre som regelrett fangster). Jeg synes det er en holdning rundt om til at dette skal være mindreverdig jakt (faktisk så er det vel knapt jakt, men mere slakt). Men vi trenger begge deler for å forvalte hjorteviltet vårt på en effektiv måte.

 

§ 21. (bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt)

 

Det er forbudt under jakt:

 

a) å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane

b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

d) å løse skudd fra luftfartøy eller motorkjøretøy.

Innen en avstand av 2 kilometer fra land, herunder holmer og skjær, er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor. Fylkesmannen kan for bestemte områder og tidsrom øke eller minske avstanden.

Link to comment
Share on other sites

Fra bilen må kun kunne defineres som innefra bilen, eventuelt fra planet på en pickup/tilkoblet henger, da en da er både I og på bilen. Om man sitter under bakluka, men ikke i/på bilen. Altså på t,d en klappstol, vil en kunne skyte. Anlegg på bilen vil også være lovligt.

 

Men der er ett par ting man må ta med som opphever disse mulighetene. Og det er om motoren er igang, og om man ser viltet, parkerer for så stille seg opp med rifla på biltaket. Da vil nemlig §21 b komme i spill.

 

Alt avhenger altså av om man posterer ved parkert bil eller bruker parkert bil som dekke ved skudd.

Blir litt hva kommer først av høna og egget sak, der man må bruke hodet og vurdere fra situasjon til situasjon. Står bilen parkert uten bruk av motor, kan man postere i bilen, men man må ut av den for å avgi skudd. Man kan også bruke en bil som allerede står parkert som dekke for ansmyging og til anlegg for skudd.

 

I motsatt fall, kommer en kjørende, ser dyret og går ut av bilen for å skyte, må bilmotoren skrus av og en må nok ett stykke bort fra bilen for å tilfredstille loven. I en slik situasjon blir §21 B om avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren straks tricky å tilfredstille.

 

Selv synes jeg regelen er en smule hinsides, da der ikke ligger inne untak fra den. Slik at kjøretøy kan brukes som posteringshytte (varebil, pickup med skytehytte på planet, siderute "hvat ever". Forutsatt at motor er av og bilen har vært parkert en viss tid (fra før viltet dukker opp) før skudd avfyres. Beklagligvis er det vel ikke mulig å håndheve ett slikt untak, og da blir reglene som de er. For husk, det er ikke alle som synes det er stas å krype i lyngen for å knalle ned noen kilo kjøtt (med mandre ord, det er ikke alle jegre som jakter for jakten skyld, altså jegre som regelrett fangster). Jeg synes det er en holdning rundt om til at dette skal være mindreverdig jakt (faktisk så er det vel knapt jakt, men mere slakt). Men vi trenger begge deler for å forvalte hjorteviltet vårt på en effektiv måte.

 

§ 21. (bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt)

 

Det er forbudt under jakt:

 

a) å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane

b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

d) å løse skudd fra luftfartøy eller motorkjøretøy.

Innen en avstand av 2 kilometer fra land, herunder holmer og skjær, er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor. Fylkesmannen kan for bestemte områder og tidsrom øke eller minske avstanden.

 

Å løsne skudd fra motorkjøretøy (21-d) vil jeg tolke som absolutt uavhengig om motoren er i gang eller ikke.

 

Men jeg er enig i at det er et hav av forskjell rent praktisk på å sitte ved bilen og bli oppsøkt av viltet, enn om man bruker bilen til å oppsøke viltet.

 

Du vil sikkert også finne de som mener at å sitte post ved bilen med motoren slått av er også å bruke bilen som avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren.

Link to comment
Share on other sites

Å løsne skudd fra motorkjøretøy (21-d) vil jeg tolke som absolutt uavhengig om motoren er i gang eller ikke.

 

Dette er jeg enig i. Husker ikke helt hvor, men jeg har lest et sted (jadda jadda, typisk argumentasjon fra en som mener han vet bedre) at det ikke en gang er lov å jakte fra båt dersom påhengsmotoren bare ligger ombord en gang. Motoren kan altså ikke være i kontakt med båten. Dette må vel da gjelde for andre motorkjøretøy som bil, fly, moped osv.

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo tolke seg ihjel når det gjelder div. lover og forskrifter :?

Blir man anmeldt for å skutt fra bil - selv om man sitter under åpen bakluke - blir man litt "stemplet".

 

Det kan jo være at to personer så det "samme" :shock: - nemlig at jegeren satt i bilen og skjøt.

Og det sverger de på i retten.

Da har man en dårlig sak :wink:

 

Så kan man i ettertid hyle og skrike om at man ble dømt uriktig osv.

 

Det må da kunne gå an å gå litt vekk fra bilen - når man skal jakte :)

Også slipper man ubehageligheter (med unntak av noen regndråper da).

Link to comment
Share on other sites

Men jeg er enig i at det er et hav av forskjell rent praktisk på å sitte ved bilen og bli oppsøkt av viltet, enn om man bruker bilen til å oppsøke viltet.

 

Faktisk lov så lenge du holder deg på vei, ref 21b og ikke feller dyret fra bilen eller offentlig vei.

Link to comment
Share on other sites

Å løsne skudd fra motorkjøretøy (21-d) vil jeg tolke som absolutt uavhengig om motoren er i gang eller ikke.

 

Dette er jeg enig i. Husker ikke helt hvor, men jeg har lest et sted (jadda jadda, typisk argumentasjon fra en som mener han vet bedre) at det ikke en gang er lov å jakte fra båt dersom påhengsmotoren bare ligger ombord en gang. Motoren kan altså ikke være i kontakt med båten. Dette må vel da gjelde for andre motorkjøretøy som bil, fly, moped osv.

 

Har ikke link til saken i farta, men den har vært prøvd for høyesterett, og det endte i frifinnelse. Motoren plukket av og lagt i bunn av båten.

Link to comment
Share on other sites

Tror en må tenke litt på intensjonen bak de to lovtekstene som her omtales. Dvs forbud mot å skyte fra motorkjøretøy, og forbud mot å bruke motorkjøretøy til å avlede viltets oppmerksomhet. Jeg tror neppe dette var tenkt å skulle ramme harejegeren på stolsekken bak bilen, og heller ikke han som posterer ved en åker der det tilfeldigvis står en bil i grøftekanten som elgen oppdager.

 

En viltnemdskar nevnte en gang til meg at han mente det måtte være greit å postere i bakluka på bilen hvis motoren var kald. Dvs at jeg ikke brukte bilen til å "snike innpå" viltet. Og han var forholdsvis konservativ i de fleste lovtolkningene, bl.a mente han at hvis jeg fant en skadd elg når jeg var ute med rådyrrifla eller hagla måtte jeg gå hjem etter elgrifla for å kunne avlive elgen.

 

Likeledes tolker jeg "avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren" som f.eks bilkjøring og motorrusing for å skjule en annen jeger som sniker fram - ikke han som gjemmer seg bak bilen, eller sitter på framdekket på traktoren for den del. Der jeg jakter er i allefall biltrafikk og gjenglemte traktorer (og annen motorredskap) en klar del av kulturlandskapet der viltet surrer rundt dag inn og dag ut, og hvis en parkert bil eller en forbikjørende bil skal tolkes som "avledning av viltets oppmerksomhet" er vi på langt vei ferdige med jakta i mine hjemtrakter...

 

Hva om et eller annet surrehode kommer kjørende og tuter når jeg sniker innpå en elg på morraskvisten - bryter jeg plutselig loven da?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...