Jump to content

Jaktvåpengarderoben


razumny

Recommended Posts

I en rekke diskusjoner her på forumet, har jeg blitt møtt med argumenter som påstår at jaktvåpengarderoben er urimelig, da muligheten for å få tilkjent ytterligere våpen kun eksisterer på papiret. I andre diskusjoner har det vist seg at dette ikke er tilfellet, eksempelvis denne: viewtopic.php?f=8&t=99681. Jeg sitter igjen med følelsen av at problemet ikke er garderoben, men måten denne håndheves på, og jeg spør derfor hva som gjøres for å sikre at håndhevingen blir lik landet over?

 

I møte med ikke-skyttere, diskuterer jeg gjerne våpenlovgivning. Jeg har opptil flere ganger blitt spurt om hva som er hensikten med å ha en garderobe med så mange som seks våpen; hvem kan ha behov for fler? Mitt svar har så langt vært at "vel, jeg har personlig ikke behov for fler enn seks våpen, men jeg utelukker ikke dermed at et slikt behov ikke kan finnes." Kan noen gi meg et eksempel på behov for syv eller flere våpen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig kan gi deg en liste over hva jeg selv kunne tenke meg:

Rifle i .22LR for fugl og papp

Rifle i .17HMR/.22WMR for mink og mår og den slags spetakkel

Rifle i .223 Rem e.l. for rev, hare og lignende

Rifle i .308 Winchester for rådyr, hjort, og elg

En lett boltrifle (evt. rettrekker?) i 9,3x62mm e.l. for villsvin og annen rask drivjakt

Brytehagle (evt kombi eller drilling? :wink:) for fugl og hare i skog og fjell

Pumpehagle i rustfri utførelse kamret for kal12/89mm for sjøfugljakt

Blinkspiser i et eller annet magnumkaliber

Og så for eksempel en gammel Krag eller Rubin for hyggeskyting og en sjelden jakttur ;)

Der var vi oppe i ni med meg også ja..

 

Jeg syns ikke vi burde basere jaktgarderoben på behovet til en gjennomsnittlig jeger, det burde heller være basert på en person som trenger våpen til forskjellige bruk (dermed ikke en Blæser med atten forskjellige piper). Ti eller helst tolv våpen ville vært en flott øvre grense. Dersom en anses skikket av politiet til å eie 6 våpen burde det ikke vært noe i veien for 12 så lenge en kan bekrefte ovenfor politi at alt oppbevares forskriftsmessig i våpenskap. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men disse "oppskriftene" ville nok ikke gå igjennom Våpenkontorenes nåløye uansett.

For eksempel,

Rifle i .308 Winchester for rådyr, hjort, og elg

En lett boltrifle (evt. rettrekker?) i 9,3x62mm e.l. for villsvin og annen rask drivjakt

Denne kan fint slås i sammen til en børse. Man trenger ikke to, kjekt å ha kanskje men trengs ikke.

"Blinkspiseren" ville man nok også slite med.

 

Elgrifle

Reverigg

Langholdsrigg

Siste ville nok heller ikke gå med mindre man har ett ekstremt snilt våpenkontor. Man kan bruke en av de andre.
Link to comment
Share on other sites

1. Salong til det minste småvilt og trening

 

2. Passe tung rifle i 222/223/22-250 til viltstell, åtejakt osv

 

3. Storviltrifle til seljakt. 6.5x55. Plaststokk, rustfritt osv.

 

4. Tung lang hagle til sjøfugljakt. Helst rustfri halvauto med plaststokk

 

5. Lett hagle til jakt i fjellet.

 

6. Elg/storviltrifle i passe lett utførelse.

 

7. En ekstra elgrifle som står i skapet i fall noe skjer med hovedrifla slik det gjorde et år.

 

8. Lett rifle i 22 hornet til skogsfugl, hare og fjellrype.

 

9. Kragen min komer ikke med på lista over jaktvåpen. Kommer aldri til å selge den, men noe spesielt bruksområde annet enn at jeg vil ha en kan jeg ikke komme på.

Link to comment
Share on other sites

Det postes vel mer enn nok oppskrifter på hvordan få kjøpt mest mulig våpen her inne fra før av...

Det kan så være, men det er ikke poenget med denne tråden. Poenget mitt er å lære mer om andre skytteres perspektiv hva våpeneierskap angår. Jeg har ingen problemer med våpengarderoben, og mener det er en god og fornuftig ordning. Jeg hadde dog gjerne sett mer informasjon om andre synspunkter på dette.

Link to comment
Share on other sites

Her har du min ønskeliste som slett ikke er umulig!

 

De håpløse 6.

 

470 NE.

375 H&H.

300 H&H.

6.5x68s.

12/70.

20/76-8x57jrs.

 

Arv = 3xM98 som skal bli.

 

9.3x64.

7x64.

5.6x57.

 

Huhu !

 

Synes det er trasig at én nesten må slåss for å få imellom søknader til våpen etter de håpløse 6 er oppnådd, og jeg blir irritert når "enkelte" får innvilga søknader på f.eks 500 NE mens andre må slåss og slåss... Noen er tydeligvis heldige og godt for dem, men skal loven være lik for alle, så må den også praktiseres slik.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er også av den oppfatning at det burde være opp til hver enkelt hva de ønsker av våpen, enten er man godkjent for å inneha våpen, eller så er man ikke. Da spiller det ingen rolle om man har 6 eller flere våpen.

 

Har pr i dag, 4 våpen.

 

.22lr, Brno

.308W Sako AII

9.3/62 og 6.5x55 Sauer

12/70 Star Baikal.

 

Hadde tidlere mere enn 6 våpen, men ble støvsamlere, derfor ble det avhendet div våpen!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Kan noen gi meg et eksempel på behov for syv eller flere våpen?

Alt trenger ikke brytes ned til fornuft. Jakt er heller ikke fornuft i dag, man kan kjøpe kjøtt i butikken og holde seg innendørs.

 

Spørsmålet er om det utgjør noen ekstra trussel for samfunnet at noen få har flere enn seks jaktvåpen i sitt våpenskap. Jeg mener den er minimal, vi er som regel kun er utrustet med to armer.. Valgfriheten til de det gjelder bør veie tyngre enn frykten for "unødvendige" våpen.

Link to comment
Share on other sites

I såfall..

 

30-30win - rådyr i skogen

6,5x55 - rådyr på jordet

Hagle - rådyr i bjørkekrattet

.300Whisper - rådyr litt nære naboen

7x57R - Rådyr som holder til det er mye skogsfugl

.223 - Rådyr som trenger kjapt oppfølgingsskudd

 

Sånn, det var garderoben svidd av på EN art.

 

Uten å ta med småvilt og storvilt av ymse slag. Kanskje afrika- eller villsvinjakt frister?

Skal en jaktnerd holde seg innenfor jaktgarderoben, er det som å benytte skiftnøkkel på dyrenes bekostning.

Argument nok denne gang?

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg sendt slike søknader i dette distriktet hadde jeg kunnet lese noen uker senere i Fevennen: "Konsulent i politiet ble brakt til sykehus for sjokkskader - Tilstand ukjent" eller så hadde jeg fått et brev i posten med samtlige søknader avslått med følgende tekst "Hahahaha, godt forsøk" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jo, MorganKane, hva jaktvåpengarderoben angår, må man faktisk kunne vise et behov, hvilket er det jeg spurte om.

 

Du vet at jaktvåpengarderoben ble innført nettopp med den egenskap at man nå slipper å argumentere mot hysteriske politikonsulenter som lurer på hvorfor du skal ha en .223 når du allerede har en .30-06?

 

Nå kan du kjøpe deg seks identiske rifler i .243 Win med bruksområde "jakt", det kunne du ikke før..

Link to comment
Share on other sites

Kan noen gi meg et eksempel på behov for syv eller flere våpen?

 

Er ikke noe standardsvar på dette, det kommer helt an på hva den som søker har behov for i forhold til hva søkeren har fra før, kombinasjonene sånn rent matematisk for hva det aktuelle behovet er ganges med det antall kombinasjoner som kan finnes for våpenoppsett utover de 6.

 

Rent retorisk umulig å svare på før behovet melder seg, en ønskeliste kan jo hvem som helst lage!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...