Jump to content

Baikal kombi, dårlig kjøp?


JegerStian

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe meg et kombivåpen, og som student så vil jeg ha et rimelig et. Det rimeligste jeg har funnet er Baikal sitt kombivåpen. Var inne på XXL for å se på en av disse kombiene, men der ville helst ikke selgeren selge våpenet til meg på grunn av at det var så dårlig kvalitet. Stemmer det at Baikal kombi er så dårlig?

Link to comment
Share on other sites

Bestilte en Baikal Taiga i forrige uke da xxl hadde supertilbud til 1375.-

Har ingen tro på at den er i dårligere kvalitet enn andre kombier, tyngre og grovere/røffere utformet er den men har aldrig hørt om at tennstifter har røket eller at den har fått slakker i låskassen etter noen år slik som dem som er produsert med låskasse i lettmetall legeringer.

Har mest tro på at dette er ett skikkelig bruksvåpen produsert i stål tvers igjennom i alle komponenter som sikrer at det kan brukes røft og lenge.

Baikalen er tyngere, har røffe/skarpe kanter, tregere/tyngre å åpne/lukke, dårligere avtrek og ser billigere ut enn andre kombier.

Åpne og lukke ordner seg ettersom det blir brukt og oljet/smurt og en børsemaker får til ett rimelig greit avtrek men det kan også brukes klikkpatroner for å få brukt avtrekket så det blir mindre "røft" men vil personlig betalt en børsemaker til å polert og justert avtrekket.

Har sett mye på forskjellige hurtigmontarsjer for kikkert og har vel bestemt meg for denne som vistnokk skal være original produsert for baikal.

http://www.ebay.com/itm/Quick-Release-S ... 23276837df" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Min første kombi var en Baikal i kal 12/6,5x55. dette er riktignok snart 20 år siden men minnes at dette var et skikkelig bruksjern. Den ER tung, men ellers var den brukbart skrudd sammen, god presisjon også. Min tennstift knakk, men dette var etter noe tørrklikking. Jeg ville kanskje heller kjøpt en brukt Brno men det er off Topic.

Link to comment
Share on other sites

Bestilte en Baikal Taiga i forrige uke da xxl hadde supertilbud til 1375.-

http://www.ebay.com/itm/Quick-Release-S ... 23276837df" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Impulskjøpte også en slik kombi :mrgreen:

Fikk en med ganske så fin stokk også faktisk.

 

Hvist du skal bestille montasje Jegerbombom, hadde det vært mulig å få hengt seg på?? :oops:

Den montasjen så faktisk veldig så fin og lav ut.

Link to comment
Share on other sites

I en perfekt verden er vel både 308 og en hylse uten rand feil.

 

Eneste ulempen med en rillepatron er at du ikke kan vri våpnet rundt og tømme det for tomhylse men må plukke patronen ut for hånd da den henger igjen på en fjærbelastet stift i utdrageren.

For egen del har dette aldri vært noe problem i en brno kombi jeg har brukt i over ti år.

 

308 er vel pga høyere trykk en div R patroner noe som gjør at ett brekkvåpen fortere slites .

En kamerat har en Zoli kombi i nettopp 308 som han fikk til konfirmasjonen og nå nærmer han seg 50 men børsa er like god.

 

Tror nok mye er konstruerte problemer og noe du ikke kommer til bekymre deg for så mye siden.

Skal du skyte mange skudd i raskt tempo eller ligge å banke mange skudd på bane så er jo ikke kombin det rette valget være seg rille eller rand patron.

Link to comment
Share on other sites

Baikal kombi er ikke noe dårlig kjøp, bare vekten i seg selv tilsier at du får mer igjen som skrapjern enn de som dytter 10x tusner i en Blaser kombi eller lignende.

At den er tung som bly (stål) og stygg som juling må du bare ta som et pluss, det betyr nemlig at man har lagt mer penger i funksjonsdyktighet enn i finish, samt at den tåler juling.

 

Husk bare at du ikke kjøper et stykke brukskunst, men et ex-sovjetisk landbruksredskap! :wink:

 

Du må jobbe hardt for å ødelegge den, og du kan regne med at den både fungerer og treffer det du peker på.

Til en veldig hyggelig pris.

 

At den er i .308 betyr ikke så mye i dette tilfellet, husk bare at du må holde deg til fabrikkamunisjon og ikke hjemmeladninger med hylser som er plukket på div. skytebaner.

Link to comment
Share on other sites

Fabrikkladet fordi at da vet du 100% sikkert at patronene passer til kammeret ditt, og det er sannsynlig at den spinkle ekstraktoren klarer å trekke tomhylsa ut av kammeret etter avfyring.

 

Hjemmeladet ammunisjon kan medføre at du får med deg hylser som er avfyrt i et annet våpen, med romsligere kammerdimensjoner enn ditt, og da er det en stor fare for at hylsa blir sittende i kammeret og den fjærbelastede stiften på ekstraktoren brekker.

Det går fint å tilbringe en hel ettermiddag på skytebanen der du banker ut tomhylsene med en pussestokk, men det er veldig upraktisk på jakt, og situasjonen kan lett bli kritisk om du får en forkilt hylse når du egentlig trenger et oppfølgingsskudd på et dyr som ikke er truffet godt nok med første skudd.

 

Det er årsaken til at jeg sverger til randpatroner/kravepatroner til brekkvåpen.

Link to comment
Share on other sites

http://www.ebay.com/itm/Quick-Release-Steel-Scope-Mount-for-Baikal-IZH18-IZH94-/150984996831?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item23276837df" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank
Hvist du skal bestille montasje Jegerbombom, hadde det vært mulig å få hengt seg på?? :oops:

Den montasjen så faktisk veldig så fin og lav ut.

 

Dessverre er bestillingen allerede gått, gjorde det etter at jeg hadde skrevet innlegget og googlet uten å finne ett annet tilfredsstillende alternativ.

Hvis andre finner avtagbare skinne/ringer med stopp og hurtigfeste så link det ut....:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De holder nok, men da kan du ikke ta av kikkerten for fluktskyting med hagleløpet og montere den fort på igjen for rifleskyting å samtidig være sikker på å ha samme treffpungt for riflen som før du tok av kikkert.

Det er det som er poenget med hurtig avtagbare montarser at du kan gå støkkjakt med haglen og raskt montere kikkerten å være rimelig sikker på treffpungtet hvis det byr seg en mulighet for ett rifleskudd utenfor haglehold:-)

Men som hagle på reveåte er det å ha montert kikkert ett godt alternativ, men prøv på papp først så du er sikker på at hagleladningen treffer der trådkorset i kikkerten peker:-)

Hvis ikke det treffer så må du lese om justering for å få til samskyting av løpene.

Har ikke fått min enda men ser på postens sporing at det er sjans i morgen eller sikkert dagen etter, eller der etter igjen....

Men i hvertfall da blir det skyting med åpne sikter, og utforskning om sammskyting av løpene når hurtig montarsen kommer, ebay estimerte den i min postkasse mellom 4 og 14mars, så de har god slingringsmonn :shock:

Link to comment
Share on other sites

I morges kom det sms fra posten så det bar rett å hentet ut Taigaen når ungene hadde dratt på skolen.

Pakket ut og gikk over våpnet og ble overrasket over hvor bra treverk, sammenføyninger og finnish så ut, betydelig bedere enn det jeg har sett på haglene deres de siste 20årene.

Deretter bar det avgårde på banen for å starte pusseinnskyting av rifleløpet og for å kjenne på avtrekkerne, ett skudd, puss, skudd, puss, skudd og puss, også tre hagleskudd for å kjenne på det avtrekket ble det også.

Avtrekkene er litt tunge men synes ikke det virket som det var mye kryp før det smalt så det skal handles klikkpatroner og olje opp mekanismen og sitte forran tv`n en kveld og ta lade og klikk mens kona er på jobb, så får jeg se om avtrekkene kommer seg.

For morro skyld satte jeg opp en blink på 40skritts avstand når rifleskuddene ble avfyrt og de satt 10cm ned og 5cm til høyre med samling på ca 40mm, så det spørs om at jeg må prøve å justere opp riflsløpets treffpungt da jeg har ønske om å også bruke de åpne siktene på moderate riflehold.

Samlingen er jeg fortrinsvis fornøyd med da jeg regner med at de etterhvert krymper når løpet blir innskutt, avtrekket kommer seg og jeg blir mere fortrolig med våpenet.

Nå venter jeg bare på at hurtig montarsen til kikkerten skal komme så får jeg prøve på lengre hold.

 

Så for å svare på trådstarters spørsmål: Baikal kombi, dårlig kjøp?

 

Nei, det synes ikke jeg. For 1434.- med frakt er jeg meget godt fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Har to "spett". Både baikalen (o/u)og brno 205 (Kombi) er bygd som et spett. Ikke så fine å se på. Men bortimot uknuselige. Liker faktisk baikalen bedre enn brno en. Men er nok fordi jeg har gått desidert mest med den. Bommer sjeldent med den. Aldri hatt noen feil med den. Ikke et klikk. Den føles ennå like tight som ny og må nesten brekke den over låret :) Den er nå blitt veldig ripete og fæl, og avtrekket er slitt seg til og blitt ganske bra. Brno en kjøpte jeg allerede godt brukt. Blåneringa er helt slitt bort på venstresiden av låsekassa. Ingen tvil om at den har gått sine mil lenge før jeg tok den i eie. Går som en stråle. Liker ikke plasseringen på sikringen. For meg er dem begge gode bruksvåpen. Byggd grovt, som traktorer. Men helt uten slark. Man trenger ikke skjør lettmetall på en bruks traktor :)

 

Hva er kvalitet?

Reinspikka holdbarhet, eller ting som finish og detaljer, avtrekk etc ? Man kan få alt, men da koster det også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...