Jump to content

Pardini GT9?


roess

Recommended Posts

Har i lengre tid gått rundt å lurt på om jeg skulle byttet ut den ene Glocken (Glock 19) med noe annet; noe med lengre siktelinje, mer vekt og kanskje et mer "match" lignende avtrekk.

 

Vel, har vel til slutt bestemt meg for å gjøre det. Har i det siste fått prøvd et par andre 9mm av folk i klubben, en CZ shadow og en Tanfoglio ultra match, og likte begge disse godt.

Har tidligere også prøvd Sig P210, og en noe eldre Colt 1911 i 9mm, dette var også kjempefine våpen, men heller nok da mer mot CZ75 plattformen for dette kaliberet.

 

Uansett, til poenget; Var en tur innom Børselars i dag for å se på litt diverse, da hovedsakelig forskjellige Tanfo'er og CZ. Etter litt prating og diskutering, sto jeg plutselig med en ny Pardini GT9 med 5" pipe til rundt 16000 blanke i hendene.. Pokker! :shock:

 

Etter å kjent på avtrekk, grep, sett nøye både innvendig og utenpå, må jeg si dette virker som et våpen av VELDIG høy kvalitet. Prisen er omtrent 6-7 høvdinger mer en jeg hadde tenkt å bruke, men det var virkelig en åpenbaring å holde i dette jernet. Det kjennes ut som til og med jeg kunne skutt brukbart med den! :mrgreen:

 

Siden jeg har null erfaring med dette merket, har jeg noen spørsmål.

Er denne pistolen like bra som den har gitt meg inntrykk av?

Er den funksjons sikker?

Er det verdt å leve på nudler et halvt års tid, kontra å kjøpe for eks. En CZ tactical sport?

 

Håper dere med erfaring kan hjelpe til litt her, det hadde hjulpet veldig!

Så får jeg bare håpe for lommeboken og ernæringens skyld at alle er enige om at det ikke er noe å ha :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har selv Pardini GT9 med 6" løp. Har aldri hatt store problemer med den annet enn litt innkjøring, trangt kammer etc. Får meget stor presisjon og er idell til felt. Har ettermontert original rekyldemper som demper noe. Skjefteplatenen er av tre fint nettskåret som sittet pang i mine hender.

Skal kjøpe inn en 9mm vekslesleide med 6" løp til min SigSauer X-five og lurer da på om jeg skal selge Pardinien. Har kun gått 3 - 4000 skudd, godt holdt og fire lange magasiner følger med. Det går vel en måneds tid.

Link to comment
Share on other sites

Mye bra erfaringer og tips her, takk skal dere ha folkens! :D

 

Er mange forskjellige merker og modeller som frister, og hvilken som frister mest varierer fra dag til dag ofte :forvirra:

men blir vanskelig å ikke velge Pardini etter denne enstemmige skryten! :mrgreen:

 

Mvh Roess

Link to comment
Share on other sites

Stemmer, men PC og GT har samme stamme. Begrepene skiller mellom 5" løp og 6", eller for å si det enkelt. En PC blir til en GT ved bytte av sleide/løp, og omvendt.

 

Der finnes både Alu og Stål sleider.

 

Min PC45/9 har Alu sleide, og en kompis PC9 har Stålsleide. I tillegg har min fått montert rekyldempende rekylfjærguide for å spare litt på våpenet (Det blir skutt mye og fort IPSC med den :wink: ). samt Fiberoptisk siktekorn (Igjen, brukes kun til IPSC. 1M/7M krever original korn for min del), heldigvis svært enkelt å bytte korn på disse), og Ekstra magutløser.

 

Min PC45/9 er kjøpt med tanke på 1M/7M og IPSC STD. Skulle jeg ha kjøpt kun med tanke på 1M/7M, ville jeg kjøpt i GT konfigurasjon (6" løp).

 

Forskjellen på PC/GT45 og PC/GT9 er størrelsen på grep og magasin (45 er endel større i grepet og og fås i 45, 45/40 og 45/9 konfigurasjon).

 

Pris for komplett topp er vel ca 7000kr.

 

Jeg er i hovedsak meget godt fornøyd med Pardinien, det eneste ankepunktet er at DAA ikke produserer Inserts til Racemasterhylstrene for den. Så man står igjen med Riwal (Har) eller CR speed 2? hylstrene, begge med løpstapp som styring. Dette er kun noe å tenke på for IPSC skyting.

 

+ Lette å skyte godt med, og enkle å holde rene.

Link to comment
Share on other sites

Hvis TS stod med en 5" må det ha vært en PC9 og ikke GT9, PC serien er 5" og GT serien er 6" ... såvidt jeg kjenner Pardini ihvertfall ...

Det kan godt hende, jeg har iallefall ingen peiling på Pardini!

Men den jeg så på stod det "GT" på, og det var 5" løp på den. Vil det si at den var ombygd eller byttet løp/sleide på?

Link to comment
Share on other sites

Nope, kun PC40 er merket PC så vidt jeg har fått opplyst.

 

D.v.s. at alle (Nåja det er jo italienere vi snakker om, la oss si de fleste) nok er merket med GT45 eller GT9 (Ble nevnt noe om italienske avgifter som begrunnelse for dette).

 

Dette da der kun er to grunn rammer i alu. (Samme ramme med forskjellig størrelse i grep for plass til 9mm eller opp til 45acp i doublestac magasiner). Eller, igjen er dette litt løgn, der finnes noen få med stålramme (Virkelig få type noen ti tals, mest sansynlig opprinnelig PC40 rammer som er omarbeidet, disse er verdt noen kr mer) i omløp i verden.

 

PC40 er forøvrig (muligens), husken er ikke til å stole på) helt i stål, og kanskje det våpen jeg burde ha kjøpt til min bruk, slik jeg husker det.

 

Sleider finnes i alle utgaver, min i alu er litt spesiell da den er lik en 6" sleide med luftinger og utforming generelt. Noe Pardini ikke leverer (Igjen, italienere :roll: ) Men fint og funksjonelt er det.

 

Kammeratens PC9 har stålsleide i korrekt utforming.

 

Uansett så passer alle PC/GT sleider omhverandre, med mulig unntak av den til PC40.

 

Det jeg kan verifisere er at Italienerne er litt av den typen som bruker og selger alt de har laget, noe som betyr at man av og til møter på våpen som ikke alltid ser ut som i brosjyrene. Samt at de produserer nesten hva det skal være om en legger penger på bordet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...