Jump to content

Pulsar Forward DFA75


tennhetta

Recommended Posts

Hei. Skjønner godt du er skeptisk for det er mye penger. Slik jeg ser det,handler det om prioritering. Ja,jeg har testet den pulsaren som også er front montert. Den er digital styrt og har derfor ikke begrensninger ved skyting i dagslys Pulsaren er billigere enn ATN PS-22 som jeg har kjøpt. DF 75 Koster 14500 inkludert den adapterringen. Pulsar bruker svart/hvitt mens min har grønt lys. Pulsar har fjernkontroll til styring av ir-lampa hvilket blir lydløst. Pulsaren kan brukes til å ta opp film gjennom ekstrautstyr, så om du ønsker dette, er denne modellen et pluss. Innskyting trengs justering med pulsaren fordi den er digital kors. og om andre skal låne pulsaren må de også ta innskyting om igjen siden adapterringen ikke settes på likt hver gang osv. Min kan festes på hvilket som helst kikkert og ikke justeres. Jeg syns også materialet virker bunnsolid i min. Har også fått testet min skikkelig hva angår tålegrensen. Har mister den i bakken 2 ganger. Den har falt ut av hendene mine og hengt kun i utløsertråden til nattkikkerten. Jeg har ikke testet pulsaren slik og kan heller ikke uttale meg bastant. Hva slags kaliber skal du skyte med? De førsteutgavene til pulsaren klarte ikke mer enn 30.06,men dette er utbedret. Uten ir-lampa er den lovlig,fordi den da benevnes som restlysforsterker. Jeg har mest erfaring med atn og har ikke brukt min ir.lampe under skyting av dyr siden den gjengir det lille lyset som fins i naturen på en fortreffelig måte. Da jeg har prøvd ir-lampa i helt mørkt landskap, vil du se detaljer i naturen. Dette gjelder begge nevnte modeller hva angår gjengivelse av detaljer i landskapet. Jeg syns det var verdt pengene fordi jeg i min prioritering ønsket å ta villsvinjakta mi ett hakk videre. Lykke til og bare kom med spm

Link to comment
Share on other sites

takk for svar. Jeg skyter primært med 6,5x55. Så da er det nok ikke noe problem. Har også en 338 win mag. den sitter det rekylbrems på. så den er ganske snill. Fikk dilla på villsvin jakt da jeg var å prøvde det for ei stund siden. Det var skikkelig spennende. optikken jeg har er helt grei på kikkerten. Men kunne tenkt meg litt bedre lys når det er mørkt. Hvor stor prisforskjell er det på pulsaren og opp til den du bruker ca?? Hvis jeg først skal bruke såpass med penger på restlysforsterker så vil jeg ha en som er bra når jeg først skal kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler att du prøver de modellene du vurderer ute i nattlige omgivelser før du betaler noe som helst, jeg fikk flere modeller til testing og mine øyne som er 50år gamle og krever 1+ i lesebriller så absolutt ikke det samme som reklame og mange anbefalinger sier, når det gjelder nattkikkert tror jeg det går mye på hva du og øyet ditt trives med, det første du må bestemme deg for er om du liker svart/hvitt eller grønn.

Syntes også det var store variasjoner på skarpheten på forskjellig modeller og att dette ikke nødvendigvis fulgte prisen.

Skal det kjøpes slik kikkert må man kjøpe den men trives best med selv uavhengig av pris og ikke den de andre liker best.

Synes forøvrig det i mange sammenhenger fokuseres for mye på hvor langt du kan se med kikkerten, det viktigste må da være att den er skarp og klar innenfor normale skuddhold å ikke att du kan se kvister på 800m?!

Link to comment
Share on other sites

takk for svar. Jeg skyter primært med 6,5x55. Så da er det nok ikke noe problem. Har også en 338 win mag. den sitter det rekylbrems på. så den er ganske snill. Fikk dilla på villsvin jakt da jeg var å prøvde det for ei stund siden. Det var skikkelig spennende. optikken jeg har er helt grei på kikkerten. Men kunne tenkt meg litt bedre lys når det er mørkt. Hvor stor prisforskjell er det på pulsaren og opp til den du bruker ca?? Hvis jeg først skal bruke såpass med penger på restlysforsterker så vil jeg ha en som er bra når jeg først skal kjøpe.

 

Har du pengene og dine prioriteringer er som meg,så er forskjellen på pulsaren og atn'en ca 5000 kr. Jeg kjøpte min brukt til 13000 kr. 338 er ingen problem med atn siden den skal tåle all militær standard. Jeg har min på 9.3 x 62 og det er ingen problemer. Jeg,som deg, bruker den på villsvin og rev.

 

Men det er jo litt som dino sier over at det nødvendigvis ikke alltid er sammenheng mellom pris og opplevelse. Uansett så ønsker jeg lykke til i jakten på restlysforsterker. Si gjerne noe om hva du velger til slutt og hva du syns om den ;)

Link to comment
Share on other sites

Har brukt pulsar`n på noen villsvinjakter nå, og må si meg meget godt fornøyd. Har kun sett i nattoptikk i gen 1 og 2+ (håndkikkerter fra Yukon) tidligere til sammenligning og mener det er stor forskjell. Pulsar`n er for meg meget klar og fin selv i stummende mørke, satt og telte tagger på en hjort uten problem på 100m på forrige tur(var forresten 13 :winke1: ) Som det er skrevet tidligere i tråden må den skytes inn, men det er enkelt. Når det først er gjort trenger du ikke å gjøre det flere ganger, til samme rifle vel og merke. Har tatt adapteret av og på flere ganger uten at det er noen treffpunktforandring. Bruker min på en 9,3 uten at det er noe problem. Har en bekjent som har den Atn som er nevnt tidligere i tråden som også er meget fornøyd. Lykke til i valget :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke skutt med Pulsaren ennå.

Men testet den sendt igår på rifla til en kompis, må si jeg ble veldig imponert.

Så fint 200m meget klart med snø på bakken, Ir funksjonen var ikke engang nødvendig med mindre man

ikke står i et rom hvor det er helt mørkt.

 

Skal bli kjempespennende å prøve den på svina.

 

Så funker den like bra på min kikkert, så skal jeg lett ha en sånn istedet for ny kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Mener ikke at den ikke er lovlig å eie, men å bruke på jakt..

Hadde vert artigt om noen kunne bevise dette, ikke bare si at det er lov pga ditt og datt!

Espen

Miljødirektoratets tolkning ang dette er klar. Siktemidler som restlysforsterkere , digitale lysforsterkere , med eller uten IR lampe og termiske sikter er ikke tillatt brukt til jaktutøvelse i Norge.

Dette blir slått fast i en mail fra MD.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har fått i hus en pulsar 75 og montert den på en zeiss 6-24x56.Det ser ut til at det er bare å ta med sovepose på jakt post neste høst.Trenger i allefall ikke å gå heim for at det blir for mørkt :D

Mulig 6-24x56 har litt for stor forstørrelse på 6x.Har også en 4-16x50zeiss.Tror det blir å kjøpe adapter til 50mm okular.Ble veldig overaska over hvor lys og skarp den var.Kikka utover noen jorder og så en rev på 300-400m i mørket nå kl 0005.Det er ikke snø på bakken.

Vil okular størrelsen på kikkerten ha noe å si på hvor lyst det blir i siktebildet med pulsaren montert?

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor noen absolutt må slenge fra seg slike bemerkninger og advarsler om lover og regler i alle trådene her på kammeret.

Tror du ikke folk klarer å passe på seg selv og ta ansvar for egne handlinger?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener er at slike advarsler ikke tilfører tråden noe matnyttig info.

Var ikke meningen å bli oppfattet som sleivkjefta, er heller ikke hårsår :lol:

Og det er meget omdiskutert om slike restlysforsterkere er tillatt til jakt eller ikke.

De benytter ikke kunstig lys, kun naturlig.

 

Bla Winge våpen annonserer åpent med at disse er lovlig til jakt om man fjerner IR lyset.

NOEN TIPS OG FORDELER VED NATTJAKT:

Bemerk: For jakt i Norge er bruk av IR lys absolutt forbudt. Kikkerten kjøres for jakt uten IR lys og er da lovlige.

 

Kilde: http://wingevapen.no/index.php?do=product&id=3679

Link to comment
Share on other sites

Dette er Winge våpen sin tolkning av loven. DN har åpenbart en annen tolkning. Jurister på politikammer rundt forbi vil antagelig ha like mange forskjellige tolkninger som det er jurister. Regelverket er gammelt, og fanger derfor ikke opp slike løsninger som vi ser i dag. Da loven ble skrevet, hadde man ikke innsikt eller teknologi til å ta inn bruk av restlysforsterkere til jakt. Kravet om sikkert ettersøk vil antageligvis slå ihjel bruken indirekte, men det blir en litt annen sak. Slik forslagene ligger inne nå, kan lys bli tillatt i ettersøk, og da blir det noe annet igjen. Saken er vel den at dette ikke er prøvd i noen rett, og vi kan derfor ikke si med sikkerhet om restlysforsterker i seg selv er forbudt eller lovlig. I utgangspunktet er ting lovlige inntil de blir forbudt. Uansett om dette gjelder kikkerter eller lakrispiper.

Link to comment
Share on other sites

Denne hadde vært fin å fått sett på. Søkte på Direktoratet, men fant ingenting av interesse der. Nå er det vel ikke slik at DN lager og vedtar lovene, men synser og mener om hvordan de ønsker at lovene skal være. En rett må jo forholde seg til loven slik den står skrevet, ikke hva forskjellige interessenter måtte mene hva det burde ha stått der. Uansett vil en runde i rettsvesenet være komplett bingo i alle fulle fall. Utfallet vil være like forutsigbart som en runde yatzy.

Link to comment
Share on other sites

Den DFA 75 jeg har på prøve var jeg og prøveskaut i dag.Skaut inn rifla uten DFA montert og skulle så stille inn Pulsaren på innskutt kikkert.Da ser jeg at innskytings krysset i pulsaren kan flyttes ca 50cm alle veier på 100m med å klemme /presse pulsaren sidevegs og opp og ned.Innskytings krysset kommer ikke tilbake og legger seg over krysset i kikkerten likt hver gang.Det vil si at monterings systemet på kikkertsiktet er for dårlig.Altså vil ikke skuddet sitte der du sikter med kikkertsiktet.Dette var svært skuffende og jeg er nå på jakt etter en Pulsar 750. :forvirra: Mørke egenskapene i siktet er for øvrig veldig gode.

Noes som har opplevd samme?Jeg skaut riktignok ikke noen skudd med pulsaren montert for å verifisere eventuelle treffpunkt forandringer.

Link to comment
Share on other sites

99,9% sikker på at DN allerede har kommet med en uttalelse og konkludert med at restlysforsterkere er forbudt (scan ble postet på sluttstykke.com); men enhver står selvfølgelig fritt til å utfordre tolkningen. Jeg har nokså stor tro på at det ender med endret hobby i noen år...

Det stemmer og uttalelsen levner ingen tvil om direktoratets tolkning av saken. De skriver følgende :

 

Vi har lagt til grunn at såkalte restlysforsterkere rammes av forbudet mot bruk av kunstig lys i viltloven paragraf 20. Vi har tolket bestemmelsen slik at det med kunstig lys også må forstås kunstig forsterking av lys mellom siktemidlet og øyet. Dette gjelder ikke siktemidler som samler det naturlige lyset. Med dette mener vi kikkertsikter som kun på optisk måte unytter det lyset som finnes. I denne gruppen faller alle kikkertsikter med høy lysgjennomgang f.eks typiske optiske kikkertsikter som 3-12 x 56 av god kvalitet som ofte blir benyttet under måneskinnsjakt. Det er imidlertid ikke tillatt med sikter som elektronisk forsterker lyset. Det er ikke gitt lov- eller forskriftsbestemmelser som forbyr salg av restlysforsterkere.

 

Jeg hadde ikke tatt sjansen på å utfordre den tolkningen!

Link to comment
Share on other sites

Har test skutt en Pulsa DFA 75 frontmontert reslys forsterker i dag.

Når jeg var på banen sist kunne jeg se at innskytings krsset flytta ganske mye på seg ved berøring/press på DFA enheten ,helt opp til 50cm alle veger på 100m.Blei litt skuuffa men måtte testskyte for å være sikker.DFA ble montert på en Sauer 200 STR med S&B 5-25x56 kikkert innskutt på 100 m.

Monterte DFA enheten og justerte krysset i senter og satte ett skudd i en papplate med en luftgevær blink på 100m.Treffet var i svarten på 10m skiva :shock:

Tok så av og satte på DFA enheten og skaut ett skudd ved hver montering Altså av og på 10 ganger.Samlinga på skiva var 3cm. :overrasket: Det er tydelig at å røre på DFA enheten ikke har noe å si på treffpunktet.Blei gledelig overasket.Da blir det handel :mrgreen: .Det skal vist finnes en kikkert du kan montere i bajonett innfestningen også.Da kan den brukes som nattkikkert.

At jeg ikke skaut bedre med saueren må tilskrives det litt uklare/kornete bildet som DFA enheten gjengir og det at bildet ble klarest på 6x innstilling på kikkertsiktet.

Link to comment
Share on other sites

Du skyter med kikkertsiktets trådkors, ikke DFA sitt. Så den bevegelsen du ser på dfa sitt trådkors er uvesentlig. Denne bevegelsen er vel heller ikke så unaturlig, siden innfestingsringene er kostruert for å ta opp rekylkrefter, ikke sideveis bevegelser. Så lenge du ser hva trådkorset i kikkertsiktet peker på, så vil du treffe der. Uten korreksjon på siktet vil du vel egentlig treffe 4cm under der trådkortet ligger, pga endret siktelinje.

Link to comment
Share on other sites

Thommas:Det du sier er korrekt.

Jeg blei veldig i tvil første gangen jeg var på banen og satt i skytebenken og så at innskytings korset i DFA enheten fleksa flytta på seg bare ved å berøre meny knappen uten å justere på korset.

Snakka med importør i Kristiansund i går og han nevnte at det hadde vært noen fester som ikke var riktig konstruert.Bestillte et nytt til 50mm kikkertdiameter +kikkertmodul ,10x30 som festes i bajonett monteringa slik at enheten kan brukes som nattkikkert.Hviss 50mm montagen var av en annen konstruksjon enn den jeg allerede har til 56mm kikkertsikter skulle han sende meg ny 56mm montage :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...