Jump to content

Disse 7-talla?


wrangler

Recommended Posts

Hva er det med dette syv tallet i en del modellbetegnelser?

 

Eksempel:

Winchester 70, Ruger 77, Blaser k77, Remington 700 og Seven

 

7 tallet går igjen og jeg har ikke fått med meg hvorfor :forvirra:

Noen som vet eller har noen tanker om dette.

 

Alle skal være eventyrlig gode... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Winchester hadde opprinnelig modellår som betegnelse, men i 1919 gikk de over til intetsigende* tosifrede tall, fortløpende fra og med Model 51 til og med Model 75. Model 70 er ganske enkelt et nummer i den rekken. Det ville ikke forundre meg om man har tenkt assosiasjon til et "ikon" da man navnga enkelte andre (iallfall Ruger M77).

 

 

*)Det er mulig 51 hadde en eller annen betydning, men den er intetsigende for meg.

Link to comment
Share on other sites

Siden disse våpna er produsert av yankeene er det nærliggende å anta at det gjelder, ikke overraskende, å spe litt god gammeldags kristendom.

 

I kristen historie er tallet 7 viktig, syv dager hvor en fyr i en eventyrbok mange har, skaper verden, flere andre historier i ovenevnte eventyrbok bruker 7 som tall. Syv sakramenter, de syv dydene samt de syv dødssyndene for å nevne flere.. Mye av dette er kopiert av jødiske tekster, og de kristne tekstene er igjen kopiert av en fyr som bodde en stund i en hule i den arabiske ørkenen.

 

Må påpekes at det finnes bare en "7", og det er naturligvis Remington 700.

 

Here endeth the lesson.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Flere som har assosiert 7 tallet med bibelen her nå, men har vondt for å tro at det er opphavet til de forskjellige modell betegnelsen.

Hadde egentlig trodd at det var ett eller annet mål på låsekassen eller lignende i enten tommer eller millimeter men det harmonerer jo heller ikke.

Årstall stemmer jo heller ikke.

 

Vanskelig dette, flere forslag og ideer der ute?

 

Edit: og det er jo ikke bare Amerikanerne som har disse betegnelsene da, eksempelvis både Blaser og Tikka har jo en modell 77

 

Kan det henvise til patentnummer e.l. ???

Link to comment
Share on other sites

Alle har vel hørt om "Lucky nr seven"? :wink:

 

Har hørt disse folkene over dammen er glade i heldige nr 7. Derfor putter de 7 på "alle" sine våpen betegnelser for at de skal selge bedre. Om dette stemmer eller ikke vet jeg ikke men leste det hos en anerkjent våpenskibent fra der borte som hadde denne forklaringa.

 

 

Selv så ser det ut som det stemmer med tanke på hvor mange Remchestere det er laget og solgt i verden :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tar skyvelæret frem og måler bolten på en Rem 700 så vil forklaringen komme frem etter litt finregning mellom tommer og mm.

Da var den saken løst :D

Da har jeg faktiskt målt diameteren på bolten på noen Remington 700 og Winchester 70 rifler og de måler faktiskt 0.70 eller 0.700 tommer alt etter som hvor mange nuller en vil legge bak.

Link to comment
Share on other sites

He he kanskje ett sjekketriks å kalle seg Syver da :mrgreen:

 

Definitivt ikke noe sjekketriks om du tar turen til Jæren. Hvis noen kaller deg en Syver (eller Sjuar på lokal språket) Så betyr det at du: Mangler en 5'er på wn hundrelapp, lyset er på men ingen hjemme eller at du ikke fant opp kruttet, men stod veldig nærme når det smalt. Med andre ord du strekker ikke helt til i topp etasjen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...