Jump to content

Pointer som trekkhund?


fredrik

Recommended Posts

Har en stor herremann av en pointer her i hus, han drar pulk, spark med og uten folk, folk på ski, folk på sykkel, folk til fots(!), unger på akebrett og avogtil bare akebrettet eller bare ungen.. Har tillgmed hatt han fremst i et huskyspann, med den følge at alle huskyene var oppbrukt etter en stund. Antar det gikk litt fortere en til vanlig? Alt som involverer en trekksele gjør iallefall min hund til en arbeidsmaskin, og han trives meget godt med det! Er vel ikke uten grunn at mye pointer er avlet inn i Alaska husky (iallefall for å få opp tempo). Eneste man må sjekke er poter, har inntrykk av at mange pointere har svake poter.

 

Man får i tillegg en meget sympatisk og komisk familievennlig hund, og en førsteklasses jakthund med på kjøpet! Jeg skal iallefall aldri ha annen hunderase en pointer!

Link to comment
Share on other sites

Slutter meg til de andre, som har nevnt Pointeren som en bra trekk- og jakthund. Som trekkhund er det spessielt de store typene, som er brukt. I konkuranser som Nordisk og på Barmark, er de blant de beste i Europa. Ikke så mye brukt Norge, men i flere andre europiske lang, bl.a. Sverige. Der er de nesten like vanlige, som Korthåret Vorsteh. I Norge så dominerer KV, av de renrasede hundene.

 

Alle hunder kan trekke, men skal du ha litt "trekkhjelp" og ikke bare en som er med på turen, er det de større og litt kraftige fuglehundene som er mest anvendelig. Høyreiste hunder, på ca 26 -32 kg, i en- og to spann.

 

Har flere bekjente som bruker både sine Pointere- og sine Vosteh hunder, som trekkhunder og i kombinasjon med jakt. Eller bare som trekkhunder.

 

Jeg har tidligere hatt flere KV, som jeg har trent fysisk med sykkel sommerhalvåret (samt noe svømming) og snørekjøring på vinteren. Nå har jeg kun en trekkvillig Strihåret Vorsteh. Men, de har kun vært brukt til jakt.

 

Korthårede hunder som Pointer og KV, tåler all normal jakt temperatur. Det er vel få som jakter, når det er mer enn 18 - 20 blå. Og når hundene er ute i søk, har jeg ikke brukt dekken på mine. Men hvis jeg har hatt med meg flere og noen går bak, eller ved pause, så har jeg brukt dekken. Og mine hunder, betrakter jeg som innehunder. Utehunder (i hundgård) får ennå tettere pels og tåler noe mer. Bruker en hundene i all slags vær, er de også vant med dette. Må ikke samenligne Bokser og jakthunder!

 

Som jakthund er normalt Pointere en ren fuglehund, mens Vorsteh rasene er allsidige jakthunder. De er også gode kløvhunder. Men slike hunder må ha mye aktivitet, både fysisk og psykisk. Og kan ikke samenlignes, med "sofahunder"!

Link to comment
Share on other sites

Dette med temperaturtoleranse har nok mer med psyke å gjøre enn noe annet. Jeg tror ikke det finnes hunder som ikke holder varmen i 15-20 minus, så lenge de er i aktivitet. Ved pauser er det derimot lurt med dekken. Min gamle boxer hadde i alle fall ingen problemer med turer i over 20 minusgrader.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at en boxer langt på vei kan sammenlignes med en gjennomsnittlig fuglehund, da mtp aktivitetsnivå. Arbeidslysten hos en boxer er noe helt annet naturligvis. De har ikke det samme "drivet" som du finner hos fuglehundene. Dette er min erfaring i allefall :)

 

Når det kommer til minusgrader er jeg tildels enig med siste taler. Min boxer kan og "tåle" -20, men man skal da tenke litt på skader osv. Det er ikke heldig for musklene å arbeide hardt under så lave temperaturer uten noen form for bekledning.

 

Har hatt med boxeren min på isfiske i -32 og da hadde jeg glemt dekkenet hjemme.. Det ble en kort tur for å si det slik! ;)

 

Men må si pointer frister mer og mer.

 

Er det noe i dette med at pointeren er en "skjør" hund? At den ikke tåler å bli snakket til osv?

 

Merker på boxeren min at får han litt kjeft når han skal jobbe (trekke), så faller han helt i dass. Må hele tiden skryte av han og jasse han opp for å få full trøkk. Heh

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

TS. Tror ikke du finner boksere som galopperer 8 - 10 timer om dagen, dag ut og dag inn, som bl.a. mine fuglehunder gjør. :) Tror nok en trent fuglehund, løper 3 ganger så langt i løpet av dagen, som en trent bokser.

 

De fleste pointere er mer stabile og mer nervesterke, enn andre engelske hunder. De er gennerelt tøffe fuglehunder. De tåler å bli både snakket til og tatt i nakkeskinnet. Men, det kan være sarte hunder i alle raser. At du tar med en polarhund på isfiske er ok, men ikke vanlige hunder ute spessiell omtanke. Jeg ville aldri tatt med mine hunder på isfiske, uansett temp. Men jeg har jaktet hele dager på ettervinteren (i kulde), uten potesokker og dekken!

 

Du må ALDRI kjefte på en hund, når det er en aktivitet som skal preges av lyst! Kun positiv forsterker og tolmodighet. Gjelder selv trekkvillige vorsteh- og polarhunder!

Link to comment
Share on other sites

Haha, nei det er selvfølgelig helt sant.. :) En knapp time er vel egentlig nok for han..!

 

Dette med å kjefte er en svakhet som ligger på meg.. Jeg har virkelig måttet jobbe med meg, for det er fort å bli irritert med ski, staver, tau, møtende kondomdresser, andre hunder mm... Men jeg føler jeg har klart å holde meg greit i øra, og jeg tror han liker å trekke :)

Link to comment
Share on other sites

Dette blir jo da min første jakthund, så sånn sett blir dette veldig nytt for meg. Er nok nødt å lese en del, samt gå på kurs.

 

Har lenge vært i tenkeboksen om jeg skulle gå for hare eller fugle-bikkje, men merker jeg heller mest mot fugl...

 

Skal bli utrolig gøy å få valp i hus igjen! :)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Min er 8 år, begynte å trene pulk i fjor. Han fatta ikke bæra og var engstelig, skrevde over stagene i svinger og var ikke glad. Men "jeg er jo pointer da", tenkte den, og stoppet bare rolig opp når det skar seg og venta på fars løsning. Han er jo kjempesterk, og er happy når det går rett fram og det kan bli litt action.

Jeg ser det slik: Min pointer kan bli kjempeflink til trekk både fordi den er så sterk, den trives ute, den elsker å slite, og den er gløgg.

Men jeg velger nok pointeren av helt andre årsaker: Gløgg, vakker, utrolig snill med folk og andre hunder, rolig i huset, lærenem, den har en utrolig appell (stirrer meg inn i øynene og dirrer over hele kroppen av iver for å få vite hva jeg nå vil ha han til å gjøre)

Har hatt mange andre fulgehunder, og liker man hunden sin, blir det "folk" av de fleste rase-emner, men jeg er blitt veldig glad i pointeren min og pointeren som rase, også for trekk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en knott av en breton, på ca 49 cm høyde og 17 kilo, og jeg er bittelitt større med nærmere 0,09 tonn. Når jeg skal gå på ski, er han helt febrilsk etter å få på seg trekksele. Det går så snøføyka står, så en pointer skulle ikke stå tilbake for den i hvert fall! :-)

 

Jeg tror det kan være en fenomenal allroundhund. Snille familiehunder, topp fuglehunder og topp snørekjøringshunder.

 

Valgte selv breton på grunn av størrelsen, at de ikke tar så stor plass. Det geniale med en breton er at den er akkurat passe lav til at den ikke feier stuebordet rent for kaffekopper når den svinser rundt. :lol: Dessuten er det ganske stor forskjell på en breton og en større fuglehund (SV, som jeg har opplevd) når den kommer i full fart og hopper opp i fanget når jeg sitter i tv-stolen. Holdt på å bli drept av en diger, kosete, vorsteh en gang...

 

Vil anta at en pointer heller ikke har så mye synlig røyting som settere og andre langhårede fuglehunder? Er jo i så fall en kjekk bonus, om ikke annet! Men jeg ville nok hatt på kondomdress når minusgradene blir mange nok. De er tross alt ikke like godt isolerte som langhårede hunder. Bretonen min er halvveis langhåret. Han holder ut til drøyt 10 minus uten å "gå varm", men etter det blir det nok litt kaldt i lengden. Han peste fælt i varmen i går kveld da han hadde på varmedekken i 12 minus på vanlig kveldstur i rusletempo i en times tid. Har ikke testet ut kaldere vær på boffen da han er rimelig varmekjær og innstallerer seg foran vedovnen og stirrer på flammene så fort han har vært ute i kulda litt, før han legger seg rett ut foran den og dauer en stund. Er det kaldere enn 15 minus vil han helst være inne...

 

Potesokker kan være en god idè å bruke ved hard aktivitet, også på snø. Snøen kan være skarp for poter. Er det kaldt, blir de gjerne også kalde på potene. Jeg har brukt potesalve når gradene har sneket seg under 10 minus. Da holder han ut lenge.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha din først fuglehund som primært skal brukes til jakt men som også kan brukes til diverse inkludert snørekjøring/trekk så er Pointer et godt (kanskje beste) valg.

Av fuglehundrasene er KV/SV generelt de beste til å jobbe/trekke. Det finnes selvf gode pointerindivider, men på generelt grunnlag er vorsteh soleklart de beste "trekk-fuglehundene".

Som jakthund derimot, er nok variabiliteten mye større blandt vorsteh. Fra de aller beste, til de ganske ubrukelige.

Link to comment
Share on other sites

Dette bildet er fra annonsesiden til februarutgaven av jakt og fiske. :mrgreen:

 

Disse får en telefon av meg asap ;)

 

Ellers vil jeg si det er bare å kjøre på med propaganda. Har en frøken i hus her som og skal overbevises om at en hund til er det eneste rette! ;) Foreløpig er ståa der at jeg SKAL ha en til, og hun har forstått at det ikke er noe alternativ.. Men er jo greit om hun og har lyst på en til. Tenker kanskje et besøk hos en oppdretter med valper vil gjøre susen! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har selv Pointer og har ingen andre problemer enn noe mykt gemytt med den men lærte av min søsters feil med hennes, for mye og lange dager i fjell som unghund ødela potene på den.

 

Min har fått endel trening på grus oppgjennom og gradvis tilvenning på slitende underlag, går nå uten problemer hele dager selv om kroppen med kort pels er noe utsatt for kvist o.l uten at hun lar seg merke med akkurat det.

 

Nå er nok Pointere mer utsatt for skader enn mange andre siden det går i hundre men det er jo noe av sjarmen også :)

 

Sokker på skare/nåleføre, dekken som dekker bryst og god forsikring er absolutt en fordel, uansett rase.

 

Ang. mykt gemytt, mye heller det en en stri hund så lenge det ikke går ut over jaktlyst, min var RIOS ved sin aller første situasjon med felling før den var året gammel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte min korthåret Vhorster til trekking i 25 minus en gang, gikk fint så lenge han sprang hele tiden, men var ikke lange turen da. Vi kom oss fort inn igjen til varme og peiskos. Vhorster og Pointer er vell gamske like hunder. Og min hund trakk alle i familien fint helt til han ble 8 år, etter det tok han det litt roligere. Men det var fortsatt en hund med mye liv i! Har selv tenkt på en Pointer nå, etter å ha vært uten hund i snart 2 år nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...