Jump to content

Mini-14 materialkvalitet: Rustfritt vs. sort?


Lindskog

Recommended Posts

En venn av meg fikk sin nye Mini-14 i dag, en Ranch Rifle i rustfritt.

 

Materialet på denne virket rett og slett billig. Det rustfrie stålet var ihvertfall veldig langt ifra hvordan jeg ser for meg rustfritt stål, slik som hos f.eks. 686'en min. På Minien så var det grått, litt ruglete og fullt av støpekanter.

 

Ble litt skeptisk må jeg innrømme. Jeg har også planer om en Mini i rustfritt, men når jeg så denne kom jeg til å tenke på om ikke sort/blånert er et bedre valg. Noen som har sammenlignet de og kan si noe om det? Jeg ser for meg at den i sort vil ha et litt mindre støpt preg ihvertfall. Om dette har noe å si i praksis er selvsagt noe annet.

 

De andre forskjellene på de to er ikke interessante; plastkolbe kontra tre, fargeforskjell, vedlikehold etc. bekymrer meg ikke. Jeg tenker kun på om det er/kan være noen nevneverdig forskjell i kvaliteten på låskasser i de to forskjellige materialene.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er akkurat som Egon sin. Den nye til Ken Adams så var det vel kun et par områder som var maskinert, pipeområdet pluss et par steder på avtrekket. Fortsatt støpekanter på størstedelen av hammeren til og med, og flere av avtrekksdelene.

 

Hassel, det skjønner jeg veldig godt. Og det er ikke finish som sådan som er spørsmålet mitt heller, men som sagt om det er like mye støpt på den sorte utgaven, eller om de stort sett er like.

 

t000 har tydeligvis en sort utgave uten noe særlig støpekanter.

 

Finishen driter jeg i, ikke det som er saken. Men, vet dere om produksjonsprosessen er lik på begge, dvs. full støpt i begge materialer med litt maskinering her og der, eller om den sorte skiller seg positivt ut med tanke på maskinering og/eller holdbarheten i materialet. For, som sagt, det rustfrie virker litt tvilsom.

 

t000, det er ikke mitt våpen så jeg kan ikke svare for andre, men det er godt mulig Ken Adams gidder å legge ut et bilde eller to hvis du spør pent.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt to stykker. Først en vanlig blånert mini14 ca 1981modell. Angrer som en hund på at jeg bytta inn denne i ei rustfri med foldekolbe ca 8-9 år seinere. Den første gikk veldig bra, og hadde mye bedre finish på alle deler. Det viktigste for presisjonen var kanskje løpet innvendig. Likte mye bedre den gamle utkasteren også. Hylsene ble liggende mye mer samla. Kort sagt: et smykke!

Den rustfrie var riktignok like driftssikker, men med støpekanter overalt som på en billig lekepistol. Og alt stål så porøst ut. Det viktigste var at den hadde dårligere presisjon også. Ble så lei ho at jeg solgte børsa. Så nå er jeg uten Mini14 :trist:

Link to comment
Share on other sites

Det er nettopp det Urogallus sier her som gjorde meg litt skeptisk: Stålet så nærmest litt porøst ut.

 

Men, hvis Egon sier det er greit, så stoler jeg på det. Jeg har ikke prøvd å borre i en (enda), fikk bare tittet og tatt litt på en i går kveld, og stålet ser ihvertfall tvilsomt ut mtp. holdbarhet o.l. Derfor jeg lurte på om jeg skulle gjøre om bestillinga mi fra rustfritt til stål. Men, hvis så mange kloke hoder her inne er enige om at det ikke er noe stress, så lytter jeg vel til det og går for rustfri.

Link to comment
Share on other sites

Ruger er vel best i verden når det gjelder investement-casting og de bruker samme prosessen for og lage bolter og deler som de lever til NASA så når det gjelder stålkvalitet på ruger så vil jeg si den er av det beder som er tilgjengelig og rustfrien deres er kjent for og være meget seig og tøff, når det gjelder finish så er det ofte litt arbeidsjern takter i mange av våpnene deres men vil vel heller si at grovt utseende reflektere mer i rettning av at de tåler grov bruk framfor at det er et tegn på dårlig kvalitet.

 

Mini14= amerikansk kalashnikov, grov, enkel, slitesterk som få og funksjonell.

 

At den er så pass grov, urafinert og funksjonell er vel en av grunnene til at jeg liker den, men jeg kjører pickup av samme grunn så er kanskje ikke så veldig objektiv i så måte :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

og vennen det er meg som er litt skuffet :|

 

sjekket litt mer nøy nå i kveld, den er ikke så ille, joda, grov og med noen støpekanter og billig plastkolbe.

Overprised? Ja helt klart, runt 5-6k burde vel vare en grei pris. Men skit au, dne er svart og rustfri og kommer sikkert irritere en del jegere :D

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Søilen er tulledyre på disse børsene, Interarms er bedre der. Men, 8400,- for en rustfri Ranch Rifle er jaggu mer enn nok det. Er nok ikke veldig mye mer de skal øke i pris før de blir veldig vanskelige å selge.

 

Får se om våpentanta her i byn kommer på jobb snart da, så jeg får min også. Kjedelig når våpenet har kommet og søknadsventinga drar ut.

Link to comment
Share on other sites

Joda, men det er jo bare én privatperson, ikke handle med ham da. Det er noe annet når norsk hovedimportør av Ruger setter prisene dit de gjør, det setter jo trenden for hele landet.

 

Det er forresten en på Finn som selger en Mini med ekstra kolbe, rundt 6 magasin og noe småstæsj. Han ser for seg 15K...

Link to comment
Share on other sites

Har sett den, er helt uaktuell den og. Er ikke interessert i stæsj til børsa.

Våpensøilen har flere kompetente medarbeidere og er utrolig serviceminded. Dessverre må vi forbrukere betale for det og :)

Hvis en vet hva en skal ha- kjøp fra den billigste du finner, er du usikker oppsøker man en faghandel som Søilen.

Link to comment
Share on other sites

Prisene hos Søilen reflekterer antagelig kostnaden av å ha et delelager.

Har selv opplevd å lete land og strand rundt etter deler og utstyr, uten å tenke over å gå direkte til kilden.

En telefon til Søilen har som regel løst problemet "Har vi på lager" og så har løsningen kommet i posten etter et par dager.

 

Det koster å holde et delelager, og selv om jeg som naturalisert trønder selvsagt ikke ønsker å sende penger til bergenserne så er den servicen som ligger i et delelager mer verdt enn kr.200,- spart hos en forhandler som må ta delene fra Danmark, Tyskland eller det store landet på den andre siden av dammen.

Link to comment
Share on other sites

Interarms handler Ruger fra Søilen, og er rundt 1500,- billigere på en ny Mini. Dette forutsatt at prisen som er oppgitt her tidligere stemmer da (9900,- for rustfri hos Søilen), for det har jeg ikke sjekket med Søilen personlig. Jeg vet at Interarms tar 8400,- ihvertfall, har bestilt fra ham selv.

 

Så ja, handler fra norsk hovedimportør, og er en god del billigere.

 

Vil bare avslutte med å si at jeg ikke har noenting med Interarms å gjøre, annet enn å ha handlet der ved et par anledniger tidligere og vært veldig fornøyd med service og priser.

Link to comment
Share on other sites

Den prisen som jeg skrev tidligere, som Søilen opererer med, står i nettbutikken til Søilen. Bare i forrige uke lå prisen på 8000-tallet, nå i løpet av de siste dagene har den steget til nærmere 10000.

 

Men on-topic. Fikk min blånerte/tre i fra Interarms i Posten i dag (til bare 7900kr), og jeg synes ikke den virker veldig "stygg". Ikke noe spesielt ruglete eller utpregede støpekanter. Rett og slett relativt "smooth".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...