Jump to content

8x57 IS Norma Jaktmatch 124gr - Hva slags krutt?


Rausheim

Recommended Posts

Hei folkens.

 

Jeg slaktet en del av disse patronene for å få hylser, da de ikke virket i Mauseren min.

 

Dette ble det jo masse krutt av (for ikke å glemme prosjektiler jeg ikke har behov for).

 

Så mitt spørsmål er, hvilket krutt er det fra disse patronene? Virker som et sabla sløs om jeg kan bruke det i noen av mine andre kalibre.

 

Sammenlignet med N140 så virker disse korna bittelitt større.

Link to comment
Share on other sites

Krutt er ikke så dyrt at du skal ta sjansen på å gjenbruke det. Lag deg et fint bål og feire at det er helligetrekongersdag. ;-) Strø det ut i en fin stripe, skriv God jul eller navnet ditt med løkkeskrift og fyr på.

 

Skal du veie opp og gjette deg frem til hva slags krutt det er kommer du sannsynligvis til å bruke opp de grammene du har før du har en brukandes ladning, og på veien løper du en stygg risiko. Fyr det heller opp til moro på gårdsplassen og tenk på hvor ansvarlig du er. My two cents :-)

Link to comment
Share on other sites

Selv om det er brukt 201 krutt er det ikke nødvendigvis likt det 201 kruttet du får kjøpt.

En lot som endte opp med litt feil brennhastighet kan jo fint brukest i fabrikk patroner, mye fint utstyr for trykkmåling på sånne plasser.

Regner med krutt som ikke helt holder toleransene til norma ender opp som skytterlagskrutt og i fabrikk patroner.

Derfor kan dette kruttet være litt skummelt om du ukritisk lader med 201 ladedata.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok akkurat som icecool sier, det som ikke holder spec for 200-serien blir ferdigammo eller skytterlagskrutt. Lader du som om det var skytterlagskrutt (ref. Høggerns tråd) og tar alle tenkelige forbehold kan du sikkert bruke kruttet, gitt at du starter lavt, måler trykkringer osv. Men jeg tviler på at det er verdt verken arbeidet eller risikoen.

 

Hastigheten du måler kommer til å variere både fra løp til løp og kronograf til kronograf, så det sier deg pent lite.

 

Selv hadde jeg brukt alt på å skrive flammende bibelvers i løkkeskrift på gårdsplassen... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange gram av kruttet har du liggende?

Om det er kilovis kan jeg forstå spørsmålet. Om det derimot er feks 150 gram... dvs krutt nok til å lade 50 patroner (og krutt til en svimlende verdi som er mindre enn en litt over middels hamburger på statoil koster) så kan jeg ikke helt skjønne at noen gidder bruke tid på det ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...