Jump to content

Ny rifle i .270?


tiurlauget

Recommended Posts

HEI. er ny i dette nettsamfunnet. Har tenkt å utvide våpenskapet med noe nytt. Er ivrig rådyrjeger med og uten hund (dog ikke med egen hund enda) er nyskjerrig på en rifle i 270. Noen som har synspunkt på dette. tilgang på ammo,er dette kal godkjent på alt vilt i Norge. Forskjell i anslagsenergi opp imot f.eks 308. Tenkt til bruk på rådyr og event. toppjakt. jula er alt for lang.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke om du er hjemmelader, eller om du må basere deg på fabrikkammo. Hvis du må basere deg på fabrikk er utvalget til 270 adskillig større enn det er for 280.. Det er sant som det blir nevnt at du har muligheter for tyngre kuler i 7 mmeren, men ettersom du skisserer rådyr-og toppjakt som bruksområde vet jeg ikke hvor viktig det er for deg.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig Poacher, men hadde jo vært litt moro om vi hadde en kaliberdebatt som for en gangs skyld ikke endte opp med 6,5 som fasit.. :D

Og for all del er det ikke et enormt utvalg av fabrikkammo i 270 heller, men for en som må kjøpe ferdig så er det større enn i 280.. Norma leverer jo også Jaktmatch i 270, så helmantelbehovet burde være dekket for de aller fleste! Men nå snakker jeg jo kun om ferdigrullet, for en som lader selv kan det jo stille seg annerledes...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sant det Svennis

 

Er man brutalt ærlig så trenger man vel egentlig bare 3 kaliber til rifle

.223

6,5x55

9,3x62

Da er man dekket for all jakt i hele verden. Ser da bort ifra Big 5 og krav til dette.

Så kan man også se på det med andre øyne...

Er hovedinteressen jakt og man skal ha bare noe som virker?

Eller er hovedinteressen forskjellige kaliber av kjente og ukjente hylser/kuler/variasjoner.

Kanskje er det begge deler?

 

Selv har jeg vært igjennom en drøss våpen og kaliber gjennom mange år. Og har tapt mye penger på det :oops:

Nå vil jeg ha bare noe som jeg vet virker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ingen ting galt med noe kaliber.... :winke1:

Bruksområdene varierer noe, men alt i alt feller man jo greit det samme med både 308, 6,5 , 270 eller 280. Poenget er jo i hovedsak å velge det man har lyst på, og lader man sjøl er jo begrensingene omtrent borte. Man må ikke ha 6,5, 308 eller 3006.... Det finnes jo et hav av interessante kalibre der ute... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Brukte 270 Win i en Ruger No 1 på hjort og rådyr noen år, og ble skikkelig begeistret for kaliberet (og rifla :wink:)

Presis, mange gode kuler, fin kulebane, grei å lade og like god effekt på vilt som 308 Win som hele tida har vært en slags referansepatron i skapet mitt.

 

Ble solgt på grunn av ommøblering i våpenskapet (les jaktgarderobens tak på 6 våpen :evil: ).

Hvis ikke ville jeg nok fortsatt hatt denne som dedikert hjort og rådyrrifle.

Link to comment
Share on other sites

I likhet med seawolf hadde jeg en .270 win som jeg solgte for å rydde plass i skapet. Dette var en Rem 700 Alaskan Titanium som veide under 3 kg med kikkert. Jeg skjøt ikke mer enn ett rådyr med denne, men den var en fryd å bære og skyte med. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg har alltid hatt en dragning mot dette kaliberet, så i løpet av kommende år skal jeg ha en ny .270, men i en litt annen innpakning. Antagelig kan denne dragningen tilskrives artikler skrevet om og av Jack O' Connor som ble lest om og om igjen i min ungdom.

 

I min verden tilbyr .270win litt mer fart enn en 6, 5x55 forutsatt tilsvarende kulevekt, men .270 win gjør ikke så mye som en .30-06 ikke kan gjøre bedre. Forskjellene ligger i marginene -et dyr med hull i begge lungene er som regel et dødt dyr- men likevel har .270 win en tiltrekningskraft på meg.

Link to comment
Share on other sites

Sant det Svennis

 

Er man brutalt ærlig så trenger man vel egentlig bare 3 kaliber til rifle

.223

6,5x55

9,3x62

Da er man dekket for all jakt i hele verden. Ser da bort ifra Big 5 og krav til dette.

Så kan man også se på det med andre øyne... :

 

Må få rette på den::

22-250

30-06

375 H&H

 

:idea::idea:

Link to comment
Share on other sites

270 er adskillig hissigere enn 6,5x55 og moderne kuler trenger ikke være tunge. Jeg vet om en som skjøt noen elger med ulovlig lette 130 grains TTSX og det fungerte over all forventning.

 

De fleste kaliber kan brukes til det meste, 270 win er av de bedre kulebanemessig uten at det går ut over magasinkapasiteten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv både .270 Win og 6.5x55, og har skutt flere titalls vilt med .270 Win. Som en all-round jaktpatron er nok .270 Win klart å foretrekke, og da har du en bedre patron på grovere vilt enn det du beskriver - f.eks. hjort og elg. Dersom du imidlertid er sikker på at på at du kun skal jakte rådyr "og event. toppjakt", så er jeg enig i at 6,5x55 vil være et bedre valg.

 

Som Poacher også er inne på så er jo ammo og treningskostnadene mye rimeligere med 6,5x55. Så spesielt om du ikke lader selv, så er det et meget godt argument for 6,5. Som kjent er jo treffpunkt viktigere enn både kaliber, kulevalg og m/s. Og et godt treffpunkt kommer med (mye) trening...

 

Er man brutalt ærlig så trenger man vel egentlig bare 3 kaliber til rifle

.223

6,5x55

9,3x62

:wink:

 

Skal man være brutalt ærlig, så kan man vel også kutte ut .223 av denne lista også. Og erstatter man 9,3x62'en med en .375 H&H, så er man rustet for alt. Da er man brutalt ærlig. :-)

Link to comment
Share on other sites

Har .270 og er kjempefornøyd.

Rifla er en lett Remington mountain og må si jeg er overrasket over behagelig rekyl.

Var egentlig .280 jeg hadde lyst på men valget falt på .270

Mest pga at jeg da kan stikke innom nærmeste xxl butikk og kjøpe en pakke med Norma Jaktmatch for treningsskyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...