Jump to content

Småviltkule til 6,5x55


Åge Kolsrud

Recommended Posts

For en del år siden kan jeg huske jeg brente av en pakke med noen "rare" skudd i kal 6,5x55. Kulene var nesten helt butte og bare halvparten så lang som vanlige fmj kuler. jeg har søkt en del etter disse kulene men kan ikke finne noe som ligner. Tar jeg ikke feil så kunne det ha vært 6,5g fra Rano eller noe(rekrutt?).. Er det noen der ute som vet hva jeg tenker på og som vet om disse kulene (eller ferdigrulla skudd)er å få kjøpt i dag?

Grunnen til at jeg vil prøve disse kulene igjen, er fordi jeg har skutt en del småvilt med vanlig spisse fmj kuler og ofte ser man ikke tegn til treff i det heletatt,selv med skudd midt i motorrommet. Tar gjerne imot forslag til andre gode småviltkuler også.

Link to comment
Share on other sites

du snakker om RANO eller RAUFOSS rekrutt patron fra 70-80 tallet(eller 90-91).

den var ladd i flere forskjellige varianter. jeg har hatt følgende typer:

5,2 grams FMJ RN kule, lik normas 5,2 grams FMJ RN kule (på slutten av 70 og kansje begynnelsen av 80 tallet?)

5,7 grams FMJ kule som var nesten flat i tuppen, hadde en slags avrundet nese med en kant rundt, den klipte runde fine hull i skiva(tidlig på 80 tallet)

6 grams FMJ kule som var nesten flat i tuppen, hadde en slags avrundet nese med en kant rundt, den klipte runde fine hull i skiva(på resten av 80 tallet og i 90-91)

 

disse kulene ble ikke levert løse(bortsett fra norma kula på 5,2 gram), da det ikke var lov å lade rekruttammunisjon i DFS. ammunisjonen de var ladet i var slapt ladet, 750 msek.

presisjonen på slik ammunisjon var varierende fra lot til lot og fra våpen til våpen.

 

 

den kula jeg tenker på som vel enda fins i dag som du kan bruke, er lapua 100grs(6,5 gram) FMJ RN.

normas 5,2 grams vet jeg ikke om er i salg i dag.

Link to comment
Share on other sites

rekrutt ammo og rekrutt ammo er ikke det samme. så om noen bruker dagens rekrutt ammo, så er det en helt annen patron enn den helmantelen det var snakk om i begynnelsen.

 

du har RA rekrutt fra 1991-ca 2002, den hadde en 100 grs sierra HP kule som egentlig er en varminter kule, med en brutal hullspiss som ekspanderer enormt om den blir ladet fortere enn rekrutt ammo fart.

 

RA rekrutt fra ca 2002 og utover, har en 100 grs HPBT kule som har en mindre hullspiss enn den forrige varianten.

 

Norma rekrutt ammo fra ca 1991-> idag, har en 100 grs HPBT kule, som har like liten hullspiss som RA sin andre variant.

 

Lapua scenar rekrutt, 100 grs scenar HPBT kule, som har like liten hullspiss som RA sin andre variant.

 

alle disse er ladet til ca 800 msek i sauerløp som fabrikkpatron..

Link to comment
Share on other sites

Bruker Lapua Scenar på rype. 7 og 9 gram, alt etter kva våpen eg bruker. Lader eg denne i en rolig hastighet, ca 800 ms så går dette veldig bra. Dette er en konkuranse kule som gir veldig bra pressisjon. Har skutt veldig mange ryper med denne kulen, både meg og andre jakt kammerater. Anbefalt kule.

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig alltid lurt på ( sikkert et dumt spørsmål) korfor denne kula til 6,5 beregnet til småvilt skal være så liten som mulig, når 7 og 9 gram kuler er veldig god. Ei kule sonm dette reagerer mindre på vind etc en ei lett kule, og ødelegger ikke viltet. Det nevnes ofte disse lette små kulene. Eg er open for og skifte kule, men da trenger eg et veldig godt argument. (PS. Dette er ikke kritikk til de som anbefaler disse lette kulene, vil bare vite kvifor eg skal velge disse)

Link to comment
Share on other sites

blandt helmantler pleier man velge butte kuler til småvilt da det er mange som har erfaring med at de gir bedre effekt, dvs mer "knall og fall" effekt i viltet enn spisse kuler gjør.

lette kuler kan det være folk velger fordi det ofte er lette helmantel kuler som er butte. jeg vet ikke om noen butte helmantel kuler i 6,5 som veier 120 grs eller mer.

Link to comment
Share on other sites

Norma 120g FMJ er mye mere spiss enn bilde på linken viser. Men det er ei bra kule for de minste fuglene, på gås ,skarv er det litt lite skudd tegn. Men ingen av de jeg har skutt på kommer seg på vingene.

Kula er såpass dyr at jeg velger å bruke 123g scenar, som gjør samme jobben. Min 6,5 rifle dytter disse kulene ut i 700m/s.

Å velge ei kort kule som feks Lapua 100g FMJ har flere fordeler når holdene er moderate. En har som nevnt større skudd tegn. Men like viktig er at den korte kula gjør mindre ugang om den skulle finne på å treffe en kvist rett før den går i målet. Jeg har skutt en del ryper med scenar kuler. Ved et par anledninger har jeg skutt på ryper som satt litt inn bak noen kvister. Tilsynelatende har kula tippet og slått inn på tvers i rypa med det resultat av mye av kjøttet var ødelagt.

Har også funnet kule i en bjørkelegg som hadde knust ei rype slått på tvers i bjørke stammen og ca 10 cm(nesten slått gjennom stammen) inn lå en hel og fin scenar kule... litt bøyd på kroppen men ellers hel. Denne kula hadde en utgang på 840 m/s og rypa ble påskutt på ca 80m.

Har aldri opplevd å knuse ryper med 100g kula. Min rype patron er Lapua 100g FMJ i 805 m/s. Har brukt denne kula i 1 blaser ,2 sauere og 3 sakoer, den siste i 6,5 grendel.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...