Jump to content

Mikhail Kalashnikov


Jim114

Recommended Posts

Nåvel...sannheten er vel at han skamløst kopierte Sturmgewehr 44....og at russerne var smarte nok til å skjønne konseptet...i motsetning til konservative amerikanere..

 

Legge begge våpen ved siden av hverandre så får du deg en god latter.....

 

Det har alltid irritert meg når noen tar æren for andres arbeid, i dette tilfellet Mauserfabrikkens ingeniører..

Link to comment
Share on other sites

Noen skamløs kopi er vel såvidt meg bekjennt ikke AK, den ser ganske lik ut utvendig (selv om AKn i mine øyne er vakrere) men har vel såvidt meg bekjennt endel innvendige forskjeller, og skal visstnok være mekanisk lik en M1 garand enn en stg44.

Jeg er dog ingen ekspert på disse våpnene så andre kan sikkert kaste mer lys på dette, det er dog et faktum at veldig mange av dagens (og gårsdagens) våpendesign låner fra andre velprøvde design, se f.eks på dagens militærpistoler, de fleste har låsing som er en avart av Brownings designer(Glock, USP, CZ m.fler) Beretta 92 er delvis en kopi av Walther P38, Luger en forbedring av Borchardt OSV) sånn har det vel vært alltid, en lar seg inspirere av andres arbeid og forbedrer (eller kanskje forverrer/overkompliserer disse).

Kalashnikov designet det kanskje mest ikoniske våpen noensinne, det kommer til å prege verden i kanskje flere århundrer videre.

Link to comment
Share on other sites

Grei oppsummering. Skal man beskylde russerne for å ha rappet noe fra MP-44 konseptet er det patronen som blir brukt og de store linjene bak designet som er mest nærliggende. Man kan ikke beskylde M.K. for noe av det.

 

Forøvrig er det ufint å rakke ned på livsverket til en person i en kondolansetråd ...

 

Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det er mer enn de store linjene som er kopiert...men nok av det

 

Det er minst like ufint å ta æren for andres utviklingsarbeid, det var et knippe ingeniører på Mauserfabrikken som designet MP43/44/Sturmgewehr 44 på oppdrag for Wehrmacht.....M.K. har jo nærmest blitt framhevet som det store universalgeniet innen våpendesign...en sannhet med meget store modifikasjoner..

 

Russerne så hvor effektiv Sturmgewehr 44 var på slagmarken og ville ha sitt eget.

Link to comment
Share on other sites

I prinsippet er det bare låsinga som er HOVEDforskjellen. Stg 44 har "tilting bolt", ala Bren, FN FAL osv. Mens AK har roterende sluttstykke, som nevnt er den detaljen mer lik M1Garand m fl. Men det er ingen tvil om at russerne var imponert over Sturmgewehret, og brukte både våpenet og patronen som mal.

Link to comment
Share on other sites

Nåvel. AK'en har lang slaglengde versus kort for MP44 osv. Bortsett fra den eksterne geometrien og bananmagasinene ser jeg ikke noen vesentlige likheter. F.eks avtrekksdeler og sikring, eller måten man stripper våpnene er totalt ulikt. Man kan trekke frem adskillig flere våpen som AK'en henter detaljer fra. Den viktigste er en russisk prototype fra 1946.

 

Russerene hadde også den første stormrifla i produksjon allerede i 1916, men Avtomat Fedorov ble bare produsert i noen få tusen eksemplarer. Hvor tyskerne fikk inspirasjon til MP44 kan man spørre seg om.

 

Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Mja....tyskerne (Polte fabrikken..) utviklet 7,92x33 patronen....tyskerne analyserte erfaringer fra 1. verdenskrig og konkluderte med at infanteriet var bedre rustet med en litt svakere patron...enklere å skyte med, kan bære mer ammo osv..

 

Økonomi og politikk gjorde vel at det ikke skjedde så mye mer før i 1941-42....Ludvig Vorgrimmler var en av konstruktørene...han utviklet Stgw 45.....som han senere konstruerte G3 rifla (AG3) utfra..

 

Belgierne kopierte sluttstykket fra Tokarevs automatgevær.....brukt i FN-49/FN-FAL..

Link to comment
Share on other sites

Nåvel...sannheten er vel at han skamløst kopierte Sturmgewehr 44....og at russerne var smarte nok til å skjønne konseptet...i motsetning til konservative amerikanere..

 

Legge begge våpen ved siden av hverandre så får du deg en god latter.....

 

Det har alltid irritert meg når noen tar æren for andres arbeid, i dette tilfellet Mauserfabrikkens ingeniører..

 

Det har alltid irritert meg når folk snakker om ting de ikke forstår og gang på gang insinuerer at AK46/47 er lik StG.44 :roll:

 

Hvil i fred, MTK

Link to comment
Share on other sites

Historien om M.K. som den store konstruktørhelten er sovjetisk propaganda.....alt dette er (stort sett) bare politisk propagandavrøvl....men vi lever i et fritt land så hver og en får trekke sine konklusjoner.. :mrgreen:

 

Det som er genialt er at tyskerne faktisk klarte å lage og produsere Stgw 44 helt fram til slutten av krigen....våpenet er observert brukt i krigen i Syria..

Link to comment
Share on other sites

Man kan vel diskutere dette i en uendelighet og jeg har ingen ting å bidra med, men ingen kan vel være uenig i at MK's navn vil for alltid være knyttet til våpenet han konstruerte. Uansett hvor han tok inspirasjon fra. Og at angjeldende våpen er det mest utbredte stridsvåpen både på godt og vondt.

Og at Tyskerne vel var mestere i "propagandavrøvl" før og under 2. VK.. ;-)

Link to comment
Share on other sites

våpenet er observert brukt i krigen i Syria

 

Det skyldes at DDR og Tsjekkoslovakia satte opp styrker med erobrede våpen etter krigen og gav dem bort til vennlige nasjoner når de fikk andre våpen. Som sagt er dette en gammel idé. Fedorov brukte 6.5 mm japse i sin stormrifle hvis jeg ikke husker feil. Det var mye prøving og feiling både med for kraftige patroner (BAR, FG42) og for svake patroner (M2 Carbine) før man fant en brukbar kombinasjon. Det blir bare tøysete å gi tyskerne æren for dette alene (og ikke minst feil tyskere).

 

Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

våpenet er observert brukt i krigen i Syria..

 

Skeptisk... Jeg for meg et rellativt uoverkommelig logistikk problem med tillgang på 7,92x33 for ikke å snakke om magasiner....

 

Men RIP.

Mr Kalashnikov. Ett morsomt våpen å skyte med, og driftsikkert! -uansett hvor han hentet inspirasjonen fra, har han ansvaret for ett vellykket design.

Link to comment
Share on other sites

Det blir bare tøysete å gi tyskerne æren for dette alene (og ikke minst feil tyskere).

 

Vel, ingen eksisterer i et vakuum. Det er få menn som ble store uten å stå på skuldrene til giganter...

 

Men OK. Jeg ser på StG som det første fullverdige stormgevær. Før den gikk det enten på fullt rifle-nivå eller nede på pistol-nivå, ofte manglet det også helautomatisk ild. Med StG traff de blink, faktisk så godt at den kunne fungert i dag. Hvilke store revolusjoner har man egentlig sett etter den?

 

Så kan man selvfølgelig diskutere hvor vellykket StG faktisk var, da må en se på pålitelighet og slitestyrke opp mot produksjonskostnader. Men at konseptet var godt er det ingen tvil om, og at MK ikke skulle ha blitt påvirket av den finner jeg lite trolig. Men samtidig er det ikke snakk om at AKen er en ren kopi av StG, selv om den følger samme konsept er de tekniske løsningene svært forskjellige.

Link to comment
Share on other sites

Og det finnes eksperter som regner denne som verdens første stormrifle:

 

800px-Fedorov_avtomat.jpg

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Avtomat_Fedorova

 

Som sagt er det svært mange kokker som har jobbet med dette konseptet. Det man i alle fall kan være enig om er at AK/AKM-47 har bredd seg over mesteparten av kloden mens MP44 endte opp som en fotnote i våpenhistorien på lik linje med Avtomat Fedorova.

Link to comment
Share on other sites

Fedoroven var vel kamret i en 6,5x50mm patron, og faller vel derfor mer inn i kamprifle-segmentet. Men du har utvilsomt et poeng, for den var milevis foran noe annet jeg kan komme på.

 

At StG ikke fikk større utbredelse kan nok delvis forklares med Nazi-Tysklands fall, de har jo blitt brukt helt frem til i dag enkelte steder.

Link to comment
Share on other sites

Munningsenergien fra en Fedorova er lavere enn fra en AK.

Gamle 6.5x50 Jap er mildt sagt en anemisk riflepatron.

 

Min mening er at hvis MP44 hadde vært et levedyktig design så hadde den blitt videreutviklet etter krigen på samme måte som StGw45. Det nærmeste jeg kan tenke meg er 5.56 versjonen av FAL, men også denne er langt fra MP44.

Link to comment
Share on other sites

Poeng. Litt av problemet med FA er vel manglende volum og stridserfaring, den rakk vel aldri å bevise hva den kunne før den falt av moten. StG hadde heller ikke så lang offisiell karriere, men ble likevel produsert i langt større volum og rakk vel å opparbeide seg et godt rykte. Og man har som sagt sett disse i bruk frem til i dag, noe man ikke kan si om FA. Uansett må man kunne kalle FAen en åpenbar forgjenger til stormgeværet om ikke det første.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje M.K. fikk litt tysk drahjelp likevel.. :winke1:

 

http://transsylvaniaphoenix.blogspot.no ... -help.html" target="_blank" target="_blank

 

Jeg anbefaler deg å lese for eksempel Rottmans bok (http://books.google.no/books?id=qK9Nn-2xocUC&printsec=frontcover&hl=no&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false) før du poster mer tullprat i denne tråden. På den tiden Schmeisser ble deportert var AK-46 allerede ferdig utviklet og påmeldt designkonkurransen den vant. At Kalashnikov vant denne konkurransen hadde forøvrig like mye med flaks å gjøre som med å ha det klart beste designet. Prototypen som sannsynligvis hadde vunnet hadde en konstruktør som ble diskvalifisert pga. manglende sosial intelligens og dårlige samarbeidsevner. Kalashnikovs prototype ble også eliminert i første omgang, men den ble tatt inn igjen på appell.

 

At Schmeisser var borti enkelte mindre detaljer i utviklingen av AK-47 er ikke umulig, men det er ingenting teknisk med AK-47 som minner meg om hans tidligere arbeider. Schmeisser var også lite samarbeidsvillig med russerne i motsetning til kollegene sine i samme gruppe og på slutten av karrièren var han en syk mann. Alt i alt en trist slutt for en stor mann.

 

Kalashnikov ble heller ikke tatt spesielt godt vare på av myndighetene, bortsett fra noen ordner og 'daljer. Noe særlig luksus ble det ikke på ham før jernteppet falt og vestlige aktører begynte å kjøpe navnet og ryktet hans.

 

Kalashnikov fikk æren for rundt 150 patenter etter at Hugo Schmeisser var trygt plantet i jorda, inkludert AKM, AK-74, AK-101 til AK-105, RPK, RPK-74, PK/PKM/PKP og Saiga riflene. Det finnes muligens konspirasjonsteorier som forklarer dette også.

 

Kan gamlingen aller vennligst få hvile i fred nå?

Link to comment
Share on other sites

Det som er genialt er at tyskerne faktisk klarte å lage og produsere Stgw 44 helt fram til slutten av krigen....

 

Tysk våpenindustri nådde max produksjon i 1944, så kan en jo filosofere på hvordan historien hadde sett ut om Adolf&co hadde fulgt sin opprinnelig plan (1942 istedet for 1940).

 

Og at Tyskerne vel var mestere i "propagandavrøvl" før og under 2. VK.. ;-)

 

Delt førsteplass med Sovjeterene det i såfall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...