Jump to content

Hjelp til fersk hjemmelader


Leikmyras

Recommended Posts

Helt fersk hjemmelader. Faktisk så færsk at jeg kvalifiserer IKKE til tittele hjemmelader. Har brukt dagen i dag til å sette sammen min Hornady Lock an load presse. Og balansevekta er fin justert. Nå gjenstår det kun å presse sin første patron. Har Amercan Eagle hylser Winchester primere H&P HP.357"/158 HS kuler Vihtavuori N110 HVOR MYE KRUTT?????? Hva er max og hva er moderat mengde. Svar ønskes nå......

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips til ferske hjemmeladere er som flere andre sier, kjøp -les og forstå innholdet i ladeboken!

 

En annen ting er at man som fersk hjemmelader ikke bør spørre om ladedata fra usikre kilder som et nettforum, hvis man selv ikke er i stand til å vurdere om dette er sikre ladninger eller ikke. Det kan rett og slett være skummelt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville heller ha startet med å lade .38special. Hvis noe går galt og du skyter dem i en .357magnumrevolver med feks for mye krutt, for kort patronlengde så er jo revolveren bygget for å klare magnumladninger og burde da klare feiltrinn i .38special :wink:

Dette var rådet jeg fikk når jeg skulle starte opp med hjemmelading.

 

Jeg ville heller ha ventet til på mandag, kjøpt krutt egnet for .38special, jeg bruker selv VV N32C cowboykrutt. Er det H&N kuler du har kjøpt? I sånne fall funker dem med 4,2grs N32C, husker ikke COL/patronlengden men kan måle i morgen hvis du går for denne løsningen.

 

Hvis ikke, min magnumlading: 14,2grs med VV N110krutt, COL 40,7mm, kule 158grs H&N 158grs HPHS

Med en 6" S&W 686 oppnår jeg 205 i faktor.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville heller ha startet med å lade .38special. Hvis noe går galt og du skyter dem i en .357magnumrevolver med feks for mye krutt, for kort patronlengde så er jo revolveren bygget for å klare magnumladninger og burde da klare feiltrinn i .38special :wink:

 

 

javel, og dette er du 100% sikker på da?

 

Med "min" løsning får TS betraktelig bedre sikkerhetsmargin hvis noe går galt. Jeg skriver ikke at det er en idiotsikker måte, alt kan ødelegges. Av den grunn jeg skrev "burde da klare feiltrinn".

Link to comment
Share on other sites

Tviler ikke på det. Selv bruker jeg kun 310 til .32S&W long wc.

 

Med dobbelladning av 4,2grs N32C er .38spl hylsa full og hvis man da følger med hva som skjer bør dette kunne oppdages. Er litt av den grunn jeg har valgt å beholde min Lee turret press, jeg får med meg hvert moment av produksjonen.

Link to comment
Share on other sites

Å lade forsiktig er i utgangspunktet et godt råd, men hva er nå egentlig en trygg ladning da? Jeg mener at det er en ladning hvor dobbeltladninger enten ikke er mulige eller ufarlige. En moderat ladning N110 er omtrent så sikker som man kan få det, som regel må en jobbe hardt for å få ladninger som har farlig høyt trykk. En dobbeltladning med N310 i 38 spl. kan derimot være nok til å ødelegge en tønne.

Link to comment
Share on other sites

Her er alt brukt av ladebøker nettsider og en god venn med 30 års erfaring med hjemmelading. Faktisk grunnen til at det ble ei progressiv presse med en gang er at kompisen min har ei sånn, og dermed kan hjelpe meg under veien. Og i tillegg til det buker jeg ikke det fulle potensiale til pressa. Her er det ei og ei hylse og kontroll av hver og en både vekt og lengde.

Men min første ladning ble som følger.

H&N HP .357/158 HS kule med 13 gr N110 i American Eagle hylser presset til 40mm. Og nå har jeg brukt lade bøker nettet kompisen og nå får jeg håpe dere svarer meg på denne også. Hørtes dette fornuftig ut?????? Før jeg sprenger hånda av meg......?

Link to comment
Share on other sites

det er ikke bare det som blir putta i patronen som kan gi for høye trykk,man skal også se til at tønne og løp ikke har for store oppbygninger av bly da det er fullt mulig og bule tønna med med 38 ladninger som ligger innenfor hva som er oppgitte ladedata,en rustfri kammerbørste er et must for sikker drift ( da spesielt om dette er en 357 som brukes for vanlig felt og mag.)

Link to comment
Share on other sites

Vel kan kalles hjemmelader. Mine første 15 hjemmelada skudd er skutt. Ikke gæli samling men det ble nok noe tam lading. Det sadde bare et lite ploff. Nesten så jeg måtte dra kula ut men en god start, alle fingre og øyne er på plass. Og våpnet er helt. Spørs om ikke jeg må opp et par grain til.... Hva synes dere om 2 gr til? Har ingen målinger kun rekyl og hørsel som sier meg at det ble noe tamt.....

Link to comment
Share on other sites

Den er grei. Men ut ifra fabriksladinga så var det lite smell og ingen rekyl. Har ikke fått kjøpt meg kronograf enda. Noen som skyter nede på Oslo skytesenter eller noen i nærheten av Nittedal med tilgang på en skytebane som kan være behjelpelig med en kronograf???? Kanskje ikke i dag morra men ut på nyåret? Ikke for det. Er mer enn gjerne villig til å kjøre litt for å fåå målt.

Link to comment
Share on other sites

På ei 158gr kule bruker jeg 16 gr v110 i revolveren og 15gr i børsa.

Uten at jeg har prøvd så tror jeg du sliter med å sprenge en 357 revolver med v110. Har til tider hatt relativt friske ladninger.

Når det kommer til noen av de dataene som står i ladeboken mener JEG at de til tider kan være litt vel friske, så det kan være greit å hente data fra flere steder.

Link to comment
Share on other sites

Det er derfor jeg bruker mye tid på nett i ladebøker og spør både venner og dere her inne. Får liksom beroliget seg selv litt med å sjekke flere steder. Og 13 Gr var slappere enn 38. så da tar jeg litt mere enn midt i mellom 13 0g 15 og går for 14.3 Gr. Så når dyp dykkene er gjort til fredag på 45-48 meter blir det en kjapp tur innom SOS og teste ut de 12 skuddene jeg lader nå i kveld. Tror de vil gi litt mere men trolig ikke god nok ladning i forhold til magnum 1 kravene. Men må vel skaffe meg en kronograf før det blir ladet noe særlig mere.

Link to comment
Share on other sites

En dobbeltladning med N310 i 38 spl. kan derimot være nok til å ødelegge en tønne.

Det har jeg gjort, ble vel rundt 6gr N310 bak ei 105gr kule, ble bul i tønna. All verdens ladebøker kunne nok ikke hindret dette, mere systemsvikt hos operatør som har litt for mange forskjellige ladepresser stående(var en LoadMaster som jukset og jeg var uoppmerksom)

Link to comment
Share on other sites

Håper jeg unngår sånne uhell. Men det er vel en risiko man tar i det man starter å lade selv. Kommer nok sikkert til å gjøre feil. Men ser ut til at det er relativt vannsklig å få dobbelt lading med N110 i en .357. Har nemlig sjekket at med 2x14gr blir det synelig. Så der er jeg sikker. Men det er nok sikkert mulig når jeg bruker annet krutt. Men det er mange patroner til. Hehehe og med den farten jeg lader nå, så må jeg nok spe på med kjøpeammo.......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...