Jump to content

Bobbe hanen


Ken Adams

Recommended Posts

Tror ikke du rekker å varme opp hele hanen bare ved det lille kuttet. Det er nok heller ved finsliping med elektroverktøy du skal være bekymret for varme, ikke ved selve kuttet. Uansett så er jo baufil ganske idiotsikkert da, og hvis du i tillegg rydder opp kuttet med nålfiler og/eller smergelpapir kontra Dremel så er du nok garantert innafor. Personlig hadde jeg nok brukt manuelt verktøy for sikkerhets skyld, og for størst mulig kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Lurte på det samme inngrepet på min Rossi, som vel er en kopi av en S&W mod.66

Denne skiftet jeg til Wolff-fjærer i for bedre avtrekk og da endte jeg opp med kun DA-avtrekk!

For meg holdt det med et så enkelt inngrep, mulig det kan være veien å gå med mindre du plent vil bli kvitt noe av hanen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har egentlig lite sansen for å bobbe hanen på en revolver uten å fjerne SA hakket i samme slengen. Dvs. bygge om til ren DAO.

 

Hvis man på en eller annen måte klarer å spenne hanen når den ikke har feste for tommel, er det ikke helt enkelt å spenne ned revolveren igjen.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert et tilnærmet utenkelig scenario, men i mitt enkle hode så jeg for meg en litt kreativ person som gir avtrekkeren nok trykk i DA til at hanen begynner å bevege seg. Man tar så tak i hanen, og trekker denne opp, og gjør klar for SA avtrekk. Noe oppstår på banen, og man får beskjed om å tømme våpen og sikre... Nå står man altså med hanen i spenn, og man skal tømme våpen uten å løsne skudd. Ja, fingeren foran hanen er kanskje et alternativ, men hvorfor utsette seg for en slik situasjon? Jeg vet at jeg hadde blitt svett, hvis jeg skulle prøve å kontrollere hanen helt ned, når jeg hadde lite å gripe fatt i...

Men det er nå min oppfatning, og er ikke å oppfatte som noen fasit :D

 

//Mulstad

 

Edit: skrivefeil...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mjo, mja. Jeg ser jo poenget, men det er vel litt konstruert? Våpen er normalt private, vi rigger de opp etter våre preferanser. Om du låner bort et våpen vil du selvfølgelig evt avvik fra normen så folk vet hva de skal forholde seg til, og er de ikke i stand til å forstå det så må man passe på de. Man må ikke holde et våpen 100% idiotsikkert, man må bare ha 100% kontroll på idiotene.

 

Jeg er ikke helt uenig, misforstå meg rett. Alle våpen medfører en risiko, man bør ikke av den grunn lage uvanlige eller ulogiske løsninger som åpner for brukerfeil med mindre det er helt nødvendig. For noen kan mulighet for SA være verdt noe, det forenkler feks presisjonstester med anlegg. Om du vet at du ikke kommer til å savne muligheten ville jeg nok fjernet det helt. Gidder ikke å finne frem verktøy for å dobbeltsjekke, men jeg mener det er helt uproblematisk å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

tja... jeg har relativt store labber, og har aldri hatt det beskreven problemet. Holder man så langt opp vil jeg tro man får en merkelig vinkel på avtrekkeren som igjen vil føre til skjelving. Funksjonerende hane hindret meg ikke fra å vinne B-klassen i revolver felt på kurud sist (Ruger gp 100 6" med houge fancy tregrep). Men smaken er jo som baken.

 

Den eneste nyttige som jeg kjenner, er å bobbe hanen på en snubrevolver er for "de-horning" som det kalles.

Link to comment
Share on other sites

Nå bruker jeg kun revolveren til ipsc, så for meg er single action utelukket.

Dessuten så er sigle action avtrekket alt for lett, sikkert ikke mer en 6-800gram.

Før jeg bobbet hanen måtte jeg holde lavere med høyre hånd en ønskelig for å ungå at spurren tok i "flesket".

Etter bobbing kan jeg holde slik jeg ønsker.

Tror at anslaget kan bli litt lettere, jeg har tuklet så mye med avtrekket at det er kun federal som fungerer så jeg kan ikke si noe sikkert om det.

 

Revolveren min har mim hane (pulver sintret) som var belagt med krom antar jeg. Tviler på at det er alverden til herding på disse, uansett tilføres det neppe nok varme til å ødelegge eventuell herding av opphak etc.

Link to comment
Share on other sites

For min del har jeg aldri fattet poenget med å bobbe en hane på en velfungerende revolver....

 

Ikke jeg heller. Skal man på død og liv ha en snubbie som ikke henger seg opp i utradisjonelle (les: mindre lure) hylsterløsninger, finnes det revolvere med intern hane. De gangene jeg har hatt trøbbel med hammerbite har jeg heller tilpasset grepet.

 

Sent from my SAMSUNG-SGH-I537 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte dremlen min til bobbing og til å gjøre kuttet pent igjen, bare ta det rolig og ikke gjøre alt i en operasjon! Funket fint som bare på min!

 

Hvorfor fjerne deler fra en fullt fungerende revolver? Tja, hvorfor trimme en rallybil? Det er veldig mye som kan gjøres med en moderne revolver for å få de bedre, kanskje spesiellt på moderne revolvere. De litt eldre ble lagd på en mye bedre måte, så de fungerer ofte litt bedre.

 

Bobbing av hanen fjerner litt vekt ja, så anslaget burde bli lettere, men, er det ikke noe med fart også i den kraft formelen? Med mindre vekt får vel hanen bedre fart? Så da burde det vel veie opp for tapt vekt. Det er noen som fjerner enda mere vekt i hanen for å få bedre anslag når de supertuner revolveren sin!

Link to comment
Share on other sites

Har vel bobbet hanen på de fleste av revolverene mine, og slipt ned lengde og bredde på noen, for å unngå "fleskbite" Blir mere skjevdrag på avtrekker på høyt grep, men fordelen oppveier ulempen. Jo mer våpen inn i hånda, jo bedre kontroll. Den godeste Jerry Michulek bobber haner han og, sikkert ikke uten grunn.

Link to comment
Share on other sites

Får dårligere anslag på hettene med mindre vekt i hanen. Kanskje verdt å ha i bakhodet for dem som har en Smith som er på grensen til å funke 100% med fabrikkammo, om denslags brukes.........

 

Er det ikke helt motsatt da? At med lettere hane så får du hardere anslag, da tilført kraft er konstant (fjær) og dermed øker farten ved mindre masse?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor fjerne deler fra en fullt fungerende revolver? Tja, hvorfor trimme en rallybil? Det er veldig mye som kan gjøres med en moderne revolver for å få de bedre, kanskje spesiellt på moderne revolvere. De litt eldre ble lagd på en mye bedre måte, så de fungerer ofte litt bedre.

Ja... for å få den bedre...

Men jeg fatter fortsatt ikek hvordan å skjære av en nyttig bit av hanen skal gjøre smell-o-maten bedre. Men jeg er nok bedre på SA revolver og har dermed denne dragningen mot å kunne spenne revolvere ved behov.

 

Hva Jerry M, gjør med sine revolvere tror jeg har lite med hva norske feltskyttere kan hente ut av det... men jeg vet at kompetente skyttere og våpenkjenner faktisk gjør det, så problemet mitt er jeg egentlig forstatt ikke skjønner teorien for hvordan det kan gjøre våpnet mer egnet til skyting.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo det med vekta på avtrekket da selvsagt. Du kan få et flott DA avtrekk men da holder ikke SA avtrekket vekta. En løsning på dette er jo bobbing av hanen, selv om strips eller avtrekkstopper også funker finfint.

 

Hvis jeg hadde en revolver som jeg visste at jeg bare kom til å skyte DA med, så hadde jeg bobbet hanen uten å nøle et sekund. Men som mye annet er det jo smak og behag, og det finnes flere løsninger på problemet med lav avtrekksvekt i SA.

 

Det er jo også dette med anslaget med redusert vekt i hanen, men hvor mye det har å si i praksis aner jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Avtrekket er for lett på SA med min S&W model 19 som brukes som SR. Den er nydelig på DA og det er DA jeg skyter.

 

Jeg tenker herding, men her er det vel bare å bruke vinkelsliperen, fort og greit. Eller må jeg ta det langsamt og bruke feks baufil?

Det hjelper ingenting i våpenkontrollen om du bobber hanen fordi SA er for lett.

Så lenge det er mulig å spenne hanen, så har du fortsatt SA, ergo er avtrekket fortsatt for lett.

Du fjerner enkelt SA uten å file i stykker noe.

Finn tak i et borskaft eller en annen stålpinne som får plass inne i reboundfjæra.

Tilpass lengden på pinnen slik at du akkurat får tatt DA-avtrekk.

Fil deretter bort ørlite til slik at du får en liten ettervandring, for at ikke avtrekksdelene skal subbe i hverandre når hanen faller, men ikke så mye at SA er mulig.

Link to comment
Share on other sites

Det hjelper ingenting i våpenkontrollen om du bobber hanen fordi SA er for lett.

Så lenge det er mulig å spenne hanen, så har du fortsatt SA, ergo er avtrekket fortsatt for lett.

 

Vel, da har du vel med tidenes mest ivrige og anale våpenkontrollør å gjøre. Ta DA avtrekk halvveis tilbake for så å gripe tak i hanen og spenne denne, og så veie SA avtrekk? Da er man helt på viddene synes jeg. Selv om det fortsatt er teknisk mulig å spenne opp til SA så er det ikke praktisk gjennomførbart i ei feltløype.

Link to comment
Share on other sites

Det spiller liten rolle hva du eller jeg synes og mener, så lenge reglene er klare på dette punktet.

Dessuten har jeg med selvsyn observert folk som spenner en bobbet hane på første skuddet.

Har våpenet da et for lett SA-avtrekk, har de pr. definisjon er urettmessig konkurransefordel, og det er nettopp sånt reglene skal forhindre.

Og, for å understreke; jeg ville ikke la et slikt avtrekk slippe gjennom kontrollen.

Det ville både være et regelbrudd, samt gjøre det mulig for en skytter å utnytte en urettmessig konkurransefordel.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om praksisen i våpenkontrollen er å bortvise en revolver med bobbet

hane som ikke holder SA avtrekket vist det kan hektes opp ?

(her tror jeg det er ymse praksis........og synder.......)

 

Det enkleste er nok å forhindre at den ikke går langt nok bak og kan be hektet

opp i SA, og da kan man like gjerne beholde hammeren slik den er.

Link to comment
Share on other sites

Vurderte det samme, men endte opp med å bruke en strips (en strip, eller hva nå enn entalsformen er..??) på enden av hanen, den blokkerer muligheten fro å spenne opp hanen.

 

Tror nok jeg ville gått baufil-veien. Er jo ikke rare betan som skal sages over.

 

Skjønner ikke helt hvordan du monterer stripsen. Har du muligens noe bilde?

Slipper jeg kappe er jo det fint. Vil helle rikke bli stoppet i en våpenkontroll av anale våpenkontrollanter så jeg vill ha alt ihht reglene. :wink:

 

Trur jeg prøver dette først, så ser jeg på El Gringos løsning før jeg kapper noe som helst.

Trudde bobbing av hanen var det som trengtes, men der tok jeg jo feil :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hehe.....ja, jeg ser for meg alle dem som har flotte polerte kappede og

ødelagte hammere som som faktisk er dem som sitter med et problem, og

det er at dem må forhindre at hammeren kan hektes på SA ved å fikle på

ting inni avtrekket.

 

Surr en cylinder med gaffa tape på hammeren så den stopper bak på ramma før den får

hektet seg opp på SA, så er hele problemet løst, eller lim en bit viskelær på ramma som

hammeren stopper på. Det gjør også samme jobben.

 

Tar 5minutter og fikse dette.

Link to comment
Share on other sites

Synes en tunet revolver med en pent bobbet er stilig jeg, ser overhodet ikke hvordan dette "ødelegger" et våpen. Alle disse trykkpunktskulene derimot, som folk monterer ved å borre og gjenge i ramma, da kan man diskutere ødelegging.

 

Når jeg får somlet meg til en spesialrevolver skal hanen uten tvil bobbes, sammen med muligheten for å spenne opp i SA (i tilfelle jeg får El Gringo som våpenkontrollør :mrgreen: ).

Link to comment
Share on other sites

El Gringo kan bare komme :)

 

Min SR har bobbet hane.

Og til din "gru" - har den også avtrekkskule.

 

Uansett hvor vanskelig en kontrollør vil være (denne følger jo bare reglementet) - vil denne ikke klare å la hanen stå.

 

(På revolveren :wink: )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

På min mod. 14 - kunne den spennes opp med skikkelig makt - og hanen stod.

 

Det klarte en kontrollør å gjøre - med det resultat at jeg måtte skru av skjefteplater osv.

 

Irriterte meg som f.. - men han hadde reglementet på sin side - så det var bare å steike kamelkjøtt.

 

Selvsagt så fjernet jeg den muligheten til neste stevne.

 

Derfor har El Gringo et meget godt poeng.

 

Fjern alle momenter som kan la deg henrive til irritasjon/hissighet :D

Link to comment
Share on other sites

Det var da voldsomt til ståhei over en del som kan skiftes...

Hadde det vært så inderlig vel, at det bare sto på det... Erfaring derimot på nydelige sammensatte men skamferte eldre smith revolvere, er at det rett og slett ikke bare var å skifte hane. En ting er jo tilpasninger og slikt, det andre er å faktisk få tak i deler.

 

Men disse vederstyggelige avtrekkskulene... de derimot...USJ..... :wtf:

 

Men jeg er gameldags og arkaisk når det gjelder revolvere (til tross for at jeg faktisk har en del revolvere som er designet etter 1960... :twisted: ) Så når det bites griner her, så handler det stort sett om det som Ken fikk illustrert. De fleste som kapper hanen vet egentlig ikke helt hvorfor det gjøres, de bare ser at andre gjør det - så har det blitt en eller annen form for selvforsterkende myte (og de er det mange av i våpenmiljøene :winke1: ) som videreføres og overføres...

 

Men for all del, jeg er også en av de som stadig vekk prøver å kjøpe meg fordeler, kontra det å bruke opp en 500 blokk med .22 på trening... :oops:

Link to comment
Share on other sites

På en moderne revolver er det vel ikke så mye fintilpassing igjen, så den helt store krisen ser jeg ikke. Det er litt smak og behag, noen bryr seg om å holde ting originalt mens andre kun ser på hva de trenger i løypa. Bobbing av hane kan som sagt være fordelaktig mtp grep, i tillegg får en redusert massen som vil redusere slagtiden. Om dette er signifikant aner jeg ikke, men det er i det minste ingen ulempe. Og har en først bobbet hanen så er fjerning eller blokkering av SA bare en fordel siden det gir større frihet til justering av DA-avtrekket.

 

Om en ikke liker å ødelegge originaldeler kan en jo kjøpe en ny hammer for herping, evt tilpassing for DA er mye mindre kritisk.

Link to comment
Share on other sites

Det er lite som er tristere enn å se et pent våpen ødelagt, og tilgang på tidsriktige deler kan bli et problem med tiden. Men samtidig kan man ikke være så religiøs at man ikke kan modifisere en død gjenstand til den fyller ditt behov. Og nå er vel ikke S&W-revolvere akkurat i samme klasse som hønsetenner, om man ikke liker ødelagte våpen så får man heller la være å kjøpe de.

 

Min løsning ville nok vært å skaffe en ny hammer for modding, da har en i det minste mulighet til å sette ting tilbake etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...