Jump to content

Sikte på kombi, hva anbefaler kammerfolket?


Per Edvin

Recommended Posts

Regner med de åpne siktene på blaser er gode, så da hadde jeg valgt en kikkert med litt forstørrelse til en så presis kombi. Nye zeiss conquest hd 2,5-10x42 kan være et godt valg. Det er så lett å klipse av og på montasjen på blaser at da er det bare å gå med kikkerten i sekken, og hive den på når fuglen sitter i topp, eller du får en åpen rådyrpost. Du klarer skyte med 2,5 om det ikke går for fort. Alternativt en rødpunkt i tillegg som han over nevner.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke til bruken av hakemontasje, har 512 selv. Jeg kommer til å trene på å bruke åpne sikter på 50-70m, og gå for mer forstørrelse på kikkert etter hvert. Kan være at de fleste skyter presist med 4x på lengre hold, det synes jeg ikke at jeg gjør :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har du forsøkt de åpne siktene? Jeg hadde en Blaser drilling en stund, og jeg synes de åpne siktene var svært bra! Dersom stokken passer deg så ligger de åpne siktene der de skal være, når du legger drillingen til kinnet som om det var ei hagle. Bærre lekkert!

 

Dersom du skal plukke fugl på topp så trenger du kikkertsikte med forstørring, skal du jakte i skumring så trenger du kikkertsikte med lysåpning (42mm fungerer bra!). Er det rådyrjakt med hund som er eneste jakta så holder det med åpne sikter, eller eventuelt et rødpunktsikte. Jeg har aldri forsøkt ren rødpunkt, men av de tre du nevner over her så synes jeg Zeiss Compact virker fristende. Lite, lett og lavt.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat fått Blaser BBF 95, og kjøpte Zeiss compact point. Den blir litt høgare en ønskeleg, men er til å leve med. Har også ein Zeiss classic 1,5-6 *42 som skal prøves. Sitter egentleg på 9,3 pipa mi, og eg er spent på om det blir mange knepp forskjell. 2,5- 10 *50 victoryen på 6,5 pipa passer ikkje uten å justere montasjen så det blir uaktuelt. Som nevn over her, dei åpne sikta ligg veldig godt så dei bør også fungere.

Link to comment
Share on other sites

På min Merkel 96K, som hovedsaklig brukes på rådyrjakt, har jeg den ovenfor omtalte Swarovski Z6i 1-6x24 med circle dot, og jeg er strålende fornøyd med den! Den sitter i svingmontasje, men har kun vært av èn eneste gang under et ettersøk på et påskutt rådyr i en einerjungel..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...