Jump to content

Jämthund til elg og bjørn


Myrsken

Recommended Posts

Vurderer sterkt å anskaffe en ny jämthundvalp, da min nåværende jämte viser sterke tegn på adferdsproblemer. Denne hunden skal først og fremst brukes som løshund på elg, men kunne tenke meg å kjøpe fra linjer som jakter og skjeller bjørn.

Så da søker jeg råd og tips her inne. Er det noen som vet om linjer eller valpekull med spennende blodslinjer?

Link to comment
Share on other sites

Jämthund er den hunderasen som utmerker seg spesiellt som den perfekte løshund,de siste år med målrettet avl har også fått frem tidlig jakt i jämten som for en tid tilbake var litt senere i debuten.

Jämten er fysisk overlegen gråhund i framkommelighet og utholdenhet.

 

Skal du ha de beste muligheter for å anskaffe deg en god valp,så se at begge foreldre har minst en 1 første på jakt,helst jch.

Alle skryter av sine hunder,men for valpekjøpere,så er den beste dokumentasjon den du får på papiret !

 

Norge har liten erfaring med Jämthundavl,noe av årsaken er den overflod av gråhund her i landet og nasjonalfølelser for den grå !

Ta en kikk over til våre naboland som Sverige og Finland,de har et mye større antall jämter å velge imellom,og bedre tallmateriale for avl !

Link to comment
Share on other sites

Vet at flere oppdrettere reklamerer med jämter som har erfaring fra bjørnejakt - særlig i Sverige og Finland. I utg.pkt så tror jeg de fleste er skarpe, gitt at de får det rette miljømessige utg.pkt :) Et godt tips er å gå inn på Svenske Jämthundklubben å sjekke valper..der er det som regel godt utvalg, også med ferdige bjørneskarpe individ :roll: Sannsynligheten for å få rett materiale er sikkert også større i Sverige siden de faktisk jakter bjørn i større skala enn i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å grave i alt du finner av stamtavler og info på nett. www.jamthundklubben.nu er et bra sted å begynne. Viss du legger en del arb i forundersøkelser så har din nye hund et bra forsprang allerede som valp, fordi du da har gjort deg opp en mening om hva du vil ha og har god tru på det individet du bestemmer deg for. en slik hund vil alltid få flere og bedre sjanser til å lykkes :) Ackers ville jeg holdt meg langt unna, han hadde bra avelsmateriale før, men nå er det kun penger som teller ser det ut til, og han er en av de

oppdretterne med lavest premieringsprosent på sin avel. (mener han var under 5% på siste indeks) Kunne være intresert i å høre hva slags adferdsprob. hunden din har,for det er jaggu sjelden på jämt, send det gjerne på pm om du ikke vil legge det åpent ut.( Jeg er litt over gjsnittlig int i jämt derfor kunne jeg tenkt meg å høre om dette)

Mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

Kunne være intresert i å høre hva slags adferdsprob. hunden din har,for det er jaggu sjelden på jämt( Jeg er litt over gjsnittlig int i jämt derfor kunne jeg tenkt meg å høre om dette)

Mvh tulling

 

Lurer litt på denne jeg og..intressant å høre hvis du vil legge ut info? Har jämt sjøl, og er nysgjerrig :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det. Min jämthundhanne er nå 3,5 halvt år og er den første elghunden jeg har hatt sjøl. Er født og oppvokst med gråhunder hjemme på gården, men ønsket en hund med bedre fysikk til løshundjakta.

Han var og er i utgangspunktet en veldig snill og omgjengelig hund, men han har hele tiden vært skeptisk og myk i lynnet. Som valp var han veldig leken og glad, men allikevel ganske pysete. Han har aldri vært den som tar en utfordring på strak arm kan du si.

På den annen side har han hele tiden vært på hugget overfor andre hunder, da spesielt hanner.

 

De første tegnene til agressivitet merket jeg da han var unghund, da han ved et par anledninger knurret og markerte hvis folk nærmet seg buret hans i bilen. Regnet da med at dette var en form for "revirmarkering".

For ca ett år siden glefset han for første gang mot en av onkelungene mine. De har lekt med han helt siden han var valp, og jeg stolte på både dem og han. Denne gangen lå han foran vedovnen etter at vi hadde vært i skogen en dag, og jeg trodde rett og slett at jenta kom for brått på ham da han slappet av.

Men etter det har han nå glefset mot unger fire ganger, med en tur på legevakten for stivkrampesprøyte som resultat for sistemann. Nå tørr jeg overhode ikke stole på ham og ingen unger får nærme seg hunden uten at jeg er i nærheten.

Men, nå har han begynt med voksne også, han kan glefse hvis de kommer i nærheten av han når han står i bånd. Derfor synes jeg dette begynner å bli ganske ukoselig og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med det. Han er verdens snilleste hund til oss i familien, men han har blitt veldig markerende overfor fremmede.

 

Hvis noen av dere har tips og råd ang dette, så er jeg lutter øre!!

 

PS! Kullbroren tilhører en annen på jaktlaget, og han er også litt skeptisk men har aldri vist noe tegn til aggressivitet.

Link to comment
Share on other sites

Hørest ikke serleg triveleg ut,virker nok som at dette er et utslag av nervøsiteten eller pysete som du beskriver det. Gemyttet du beskriver er absolutt ikke rasetypisk, jämten skal være rolig og avbalantsert noe den oftest er fra den dagen du henter den. I og med at den har satt tennene i en unge allerede så lever den etter mitt syn på overtid uansett rase. Vil absolutt anbefale deg og avlive den. Husk at en jämthanne er stor og sterk og kan utrette mye skade på kort tid. Selv om du med dressur og sosialisering av ymse slag får den til å fungere normalt vil du aldri kunne stole på den.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har aldri tatt han på fersk gjerning og det virker som du sier at det skjer når jeg ikke er i umiddelbar nærhet. Jeg er også redd for at dette vil utvikle seg ytterligere og jeg tørr ikke stole på han lenger.

Derfor vurderer jeg som sagt å allerede nå anskaffe meg en ny valp, for jeg orker ikke å ha en hund jeg ikke kan stole på, spesielt ikke overfor barn.

Link to comment
Share on other sites

Vil absolutt anbefale deg og avlive den. Husk at en jämthanne er stor og sterk og kan utrette mye skade på kort tid. Selv om du med dressur og sosialisering av ymse slag får den til å fungere normalt vil du aldri kunne stole på den.

 

Har egentlig kommet til den konklusjonen selv også, men man skyver vel en så ubehagelig avgjørelse foran seg... :( Nå skal han få være med på elgjakta i høst, men jeg håper at jeg finner et aktuelt kull slik at en ny valp kan komme i hus rundt juletider. :)

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har aldri tatt han på fersk gjerning og det virker som du sier at det skjer når jeg ikke er i umiddelbar nærhet. Jeg er også redd for at dette vil utvikle seg ytterligere og jeg tørr ikke stole på han lenger.

Derfor vurderer jeg som sagt å allerede nå anskaffe meg en ny valp, for jeg orker ikke å ha en hund jeg ikke kan stole på, spesielt ikke overfor barn.

Myrsken!

Gå for magefølelsen, en så stor hund er ikke ufarlig om den blir vanskelig.

Du er ansvarlig for hunden også, og hvis den skader noen kan det bli meget ubehagelig for deg.

Du er sikkert glad i hunden din, det tviler jeg ikke på, men hunder SKAL IKKE BITE FOLK.

 

Du bør tenke gjennom dette skikkelig før du tar en avgjørelse, du kan jo også vurdere å gi den til noen som KAN hanskes med problemet, en einstøig som bor alene utti ødemarka feks. opplys da om alt som har skjedd.

 

Men når du bestemmer deg, da har du gjort det og er færdig med avgjørelsen.

 

Har ikke hatt sånne tendenser på mine hunder, men får jeg en som jeg "tror" kan skade noen, da blir det pang.

Uansett skal en ALDRIG stole 100% på en hund, jeg pleier å si til unger som er på besøk at dem må ikke røre hunden, han kan bite, da pleier de å være mer forsiktig. :)

Har 2 laikaer å en dachs her i huset, og så har vi 5 barn så de er jo vant med full fart rundt øra :lol:

Men hadde noen av dem vist tendens til agresjon overfor folk, ja da hadde jeg nok gått i tenkeboksen en stund.

Uansett! Tenk gjennom saken, ta en avgjørelse, bli sikker!

Link to comment
Share on other sites

Vil absolutt anbefale deg og avlive den. Husk at en jämthanne er stor og sterk og kan utrette mye skade på kort tid. Selv om du med dressur og sosialisering av ymse slag får den til å fungere normalt vil du aldri kunne stole på den.

 

Har egentlig kommet til den konklusjonen selv også, men man skyver vel en så ubehagelig avgjørelse foran seg... :( Nå skal han få være med på elgjakta i høst, men jeg håper at jeg finner et aktuelt kull slik at en ny valp kan komme i hus rundt juletider. :)

 

Trist å måtte avlive, men heller ikke noe liv å stå i hundegård resten av livet fordi du er redd for at den skal skade noen :( Som tulling sier så skal en jämhund være rolig, avbalansert og modig - det er også min erfaring med rasen..alt som avviker fra dette bør en gå i tenkeboksen på..

 

Når det gjelder jakt - gjør som villreinjegern - Nord Sverige eller Finland er et godt stalltips :wink: (ikke alle som er enig men..)

Link to comment
Share on other sites

Uten å vite om det er rett,så kan det minne litt om litt sviktende lederskap.

Det er stor forskjell på hunder,og signaler kan fort mistolkes mellom eier og hund.

Slik du beskriver det,så er det tydelig hunden er usikker på sitt lederskap,og sikrer seg selv ved å bite !

Hadde det vært min hund,ville jeg kontaktet en i mitt distrikt som er proff på hundedressur,og bedt han prøve den !

Det kan bli en fabelaktiv hund,med rett behandling :)

Avlivning av en ellers frisk hund er siste utvei.

Som skrevet før,så er jämten en stor og sterk hund som ikke er til å spøke med hvis den klikker !

Link to comment
Share on other sites

En liste over Svenske oppdrettere og resultater på godt og vondt !

 

http://www.jamthundklubben.nu/statistik ... 1_2008.pdf

 

http://www.jamthundklubben.nu/statistik ... 2_2008.pdf

 

 

Är ju lite trickigt för oss nya uppfödare med unga hundar som inte nått upp i antal för att hamna på listan ännu, men jag håller med att man ska vara noggrann i sitt val av uppfödare helt klart.

 

Synd bara att det inte är fullt lika enkelt att kolla på vad de norska jämtarna presterar som det är i sverige med hunddata där man kan se allt utan att vara nödd och tvungen att vara medlem i skk :wink:

 

Skulle ju vara roligt att följa de avkommor som hamnar i norge också för oss svenska uppfödare 8)

Link to comment
Share on other sites

Uten å vite om det er rett,så kan det minne litt om litt sviktende lederskap.

Det er stor forskjell på hunder,og signaler kan fort mistolkes mellom eier og hund.

Slik du beskriver det,så er det tydelig hunden er usikker på sitt lederskap,og sikrer seg selv ved å bite !

Hadde det vært min hund,ville jeg kontaktet en i mitt distrikt som er proff på hundedressur,og bedt han prøve den !

Det kan bli en fabelaktiv hund,med rett behandling :)

Avlivning av en ellers frisk hund er siste utvei.

Som skrevet før,så er jämten en stor og sterk hund som ikke er til å spøke med hvis den klikker !

 

Jeg har tenkt denne tanken også, kanskje en god fagmann kan hjelpe meg på rett spor. Hunden er jo tross alt ung enda, og er på rett vei i skogen.

Det som gjør meg usikker og skeptisk til å satse videre, er at lynnet ikke samsvarer med det dere beskriver som rasetypisk. Han har aldri vært stabil i hodet, og alltid vært vanskelig å dressere pga det myke lynnet.

Han har alltid hatt en "krypete" holdning og vært redd/usikker på det meste.

 

En utrolig vanskelig og frustrerende sak som jeg tenker mye på. Man vil jo helst ikke avlive snille og friske familiemedlemmer, men samtidig så er jeg helt enig i det faktum, som flere har poengtert, at en hund som biter ikke har livets rett.

Link to comment
Share on other sites

Slik skal en Jemthund oppføre seg sammens med barn:

 

2864975580_cc2c0a4baf.jpg

2864142173_f833b8a39f.jpg

Dette er valpen Fenris. Han er en utrolig rolig og avbalangsert hund som vireker å ha nervene under kontroll. Det samme gjelder for jemten frøya på 11 år. De har aldri vist agresjon eller vært skeptisk til andre og er særdeles tolmodig med barn. Dette har jeg også erfart hos 350RM sine 3 jemter.

 

Jeg har sett de kreftene som finnes i en jemt. De er voldsomme og eksplosive og en slik hund må ha kontroll på nervesystemet. Når vi fikk sebastian bestemet vi oss for å avlive frøya ved den minste teg på å undvike eller vise agresjon overfor Sebastian. Jeg ville personlig ha avlivet hunden snarest og prøvd på nytt med en ny hund.

 

Fenris kommer fra Jemta her på forumet og det virker som en meget stabil og sterk hund. Han er lett å dressere og sporer nå bra på elg. Det overrasket meg at han veldig tidlig var rolig og holdt konsentrasjonen oppe når han sporet. Han er nå ca 6 mnd og det skal bli gøy på høstens elgjakt.

 

Jemta: Jeg skal poste en slags dagbok om Fenris etter elgjakten. Da får du se utviklingen hans. Han vil også godkjent som ettersøkshund når han har passert 9 mnd. Sporprøve er bestilt men desverre etter elgjakten. Utstilling kommer når han kan gå i unghundklassen.

Link to comment
Share on other sites

Han ser fin ut den "lille" :D

 

En syster har redan skällt ståndskall på ko + kalv i 45 minuter och fick således kalven skjuten för arbetet! Och jag vet att fler i kullen redan skällt älg :shock: Så de är tidiga i jakten, precis som förra kullen.

 

Roligt att höra att även dessa valpar har stabila och trygga psyken. Ska ta mig en dag och ringa runt lite längre fram och höra med fler hur deras valpar är också, men de rapporter jag fått hittills tycker jag låter mkt positiva :)

 

Meddela mig när hans sida kommer upp, så att jag kan följa med via nätet på hans eskapader i de norska markerna :wink:

Link to comment
Share on other sites

normal_IMG_2194_%28Medium%29.JPG

 

Her er adina. Den var jeg så heldig å fikk nyss om via kammeret her og Avlsrådet. Hun har gener fra nord Sverige og har flotte papirer. Hun er nå 5 mnd. Både mor og far var veldig tidlig jakt modne noe som var en av grunnene til at oppdretteren ville parre tispa si. Jeg kom langt ut i køen angående valper, men det ser ut ti lat jeg har vært heldig med tanke på ekstriør i hvertfall, så får vi se når hun blir gammel nok om hu nduger i skogen også.

 

Pratet med han i dag og det er kommet flere god Hanner til norge nå fra Finland. Der avler de mye mer på jaktlyst enn her. Den siste som har ankommet norge er En unghund som har jaktlyst av en annen verden.

 

Pratet endel med oppdreteren om avl osv i dag, håper han får tid til å skrive litt om det her.

Link to comment
Share on other sites

Avler nok fram mer jaktlyst der oppe Ulf.

 

 

Om de har noe mere jaktlyst tviler jeg på,tror det heller er at de har avlet mere på hunder med stort søk !

Hunder blir kjøpt fra folk i hele landet og flyttet på og videre avlet på i sør,så den helt store forskjellen er det nok ikke !

På Østlandet flere steder,er det ikke vald store nok til å utnytte en jaktidiot av jämthund ! det går fort,og det går langt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med jämt selv, men kjenner godt til en kar i Nord-Østerdal som har det. Han sverger kun til jämt til elgjakt, og bruker de også til rovvilt. Han er med på det lokale rovvilt-laget, og har høyt premierte hunder. Han har god oversikt over oppdrettere både i Norge og Sverige.

 

sender deg en PM

Link to comment
Share on other sites

Søk etter tispelinjer som har gitt friske hunder , tidlig jakt og godt over gjennomsnittet i jaktpremiert avkom, helst i flere generasjoner.Legg lista der.

Sjekk ut oppdrettere som har ligget på "topp-10" lista i Sverige eller Finland i flere år. Vær klar over at i Finland reknes, så vidt jeg vet,kun 1.premierte med i statistikken.

Når du har funnet en oppdretter du vil satse på, still deg på venteliste. Slike planlagte valpekjøp gir deg oftest et bedre utgangspunkt for å få til en god hund enn mer tilfeldige kjøp på "spotmarkedet".

 

Når det gjelder bjørnejagende linjer, snakk med avlsrådet i jämthundklubben, evt. andre som jakter bjørn med jämt i Sverige eller Finland. Det finnes linjer som har har mere rovdyrskarphet enn andre . Dette er, for praktikere, ikke bare et miljøspørsmål men også helt klart genetisk.Du vil kunne få anbefalinger på enkelte hunder som det er en fordel å ha i stamtavla om du med rette skal kunne håpe på en bjørnejager.

 

Å leite etter jämtvalp i Norge blir dessverre ofte preget av synsing og kompisanbefalinger! Av uforståelige grunner har vi ikke et åpent tilgjengelig statistikkmateriale slik de har i våre naboland. Men det finnes seriøse oppdrettere i Norge også som har gode tispelinjer. Hanhunder med særdeles gode gener har vi også noen av nå, så om noen år tror jeg rasen viser jaktmessig framgang også her i landet.

 

Konklusjon: Bruk tid på "research" og vær meget kritisk til hvilke linjer du kjøper valp etter!

 

Skitt Jakt !

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, Bellmann!

Det er den "oppskrifta" jeg har funnet ut at er mest fornuftig. Jeg har jo selv brukt den , og da er det utrulig mye informasjon en kan skaffe seg. Jeg synes det er viktig at folk går for det beste når det gjelder jämt, for det er en nesten uovertruffen hund til løshundjakt, men får du en skopusser eller en feiging av rasen, så vil jeg heller ha gråhund! Jeg har dømt stjerneeksemplarer av jämt, men har også sett drittbikkjer i skogen. Det gjelder å bruke litt tid på forarbeidet! Kun det beste er godt nok når det gjelder valpekjøp!

Link to comment
Share on other sites

Nå blir det Jamthundvalp fra Vestra Norrland nærmere bestemt fra Abackens kennel og "Jämta"

Hadde en telefonsamtale md henne igår kveld, og det ser ut til at det blir en 60 mil lang biltur midt i november.

 

Her er foreldrene:

Molly

Mkh: 58 cm

HD:B-Ögon: UA

Gk viltspårsprov, bästa utst.res. kv 1, ck, res-cacib

Molly_2_2.jpg_vand.jpg

 

Skäller björn med bra mod, men låg rovdjursskärpa och det är inte något hon jagar aktivt. En frisk fläkt i skogen. Fart och energi är hennes motto här i livet. Tar sig effektivt fram i skogen och jobbar väldigt energiskt och målmedvetet, både under jakt och under spårningsarbete. Har ett trevligt stabilt psyke, är social, glad och gör alltid sitt bästa. Har bra intensiva sök och skall under älgarbete. En tik med stort spårintresse. Vid eftersök finns inget som kan få henne att tappa koncentrationen på det spår hon följer. Otroligt spårnoga och fokuserad på sitt arbete.

 

Tidigare kullar har visat mycket tidig jakt med goda egenskaper. Ex skjuten älgkalv efter 45 minuters ståndskall på ko + kalv av en 7 månaders tikvalp efter denna tik. I första kullen sköts älg på stånd för 5/7 valpar innan de var året och alla i den kullen skäller älg med bra egenskaper och en skäller frilevande björn, är gk på permobjörnen och har flera älgar skjutna för sig och är inte 2 år fyllda ännu! Mkt bra mentalitet hos avkommorna!

 

 

 

Baron

Mkh: 60 cm

HD: B

SJ(LÖ)CH, Gk viltspårsprov, Gk på björn, bästa utst.res. Jkl kv 1

Baron-1.jpg

 

Han är en stabil och trevlig hanhund med bra temperament.

Meriter; SJ(LÖ)CH, Startat SM-kval, Guldplakett för JCH före 2 års ålder, GK på björn i Orsa, gk älgspårprov. Skäller björn även under praktisk jakt.

Egenskaper; Stånd i upptaget på alla prisprov och under praktisk jakt, bra sök och förföljande. Han har ett grovt, väl hörbart och klangfullt skall.

En mkt stabil och trevlig hanhund, social och trevlig förutom en bra jakthund.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for det, Bellmann!

Jeg synes det er viktig at folk går for det beste når det gjelder jämt, for det er en nesten uovertruffen hund til løshundjakt, men får du en skopusser eller en feiging av rasen, så vil jeg heller ha gråhund! Jeg har dømt stjerneeksemplarer av jämt, men har også sett drittbikkjer i skogen. Det gjelder å bruke litt tid på forarbeidet! Kun det beste er godt nok når det gjelder valpekjøp!

 

Når det gjelder kun det beste er godt nok, gjelder det alle hunder uansett rase, jeg har også sett MYE dritt av Gråhunder i elgskogen også, både av de som ikke jakter/søker ut og de som drar ut på jakt "alene" og må koples i uka etter gjennom avisannonse, slike er heller ikke mye å samle på.

 

har hatt gråhunder siden 1980 og drevere like lenge, mitt krav har alltid vært å få tak i det beste som er, dette forholdet kan deles i to, en du kan være uheldig å få tak i en hund som ikke duger av forskjellige årsaker, men den viktigste grunnen er eieren, det er her det avgjørende arbeidet for å få en dårlig eller en topp jakthund ligger.

 

Det er ett ordtak som heter:

En dårlig hundefører/eier kan ødelegge ett topp emne, og en topp hundefører/eier kan få en topp jakthund av en middelmåtta (svensk ordtak)

 

Den første hunden jeg hadde lærte meg å jakte elg, her var det jakt så det holdt til to, finsk avstammning etter Kruunupän Kassu.

 

Nå er det vel også slik at man må avstemme innjaging dressur av hunden individuelt. noen hunder er tidlig ute, disse gjelder det å styre, mens andre igjen må jobbes mere med for å nå de ønskede mål.

 

Når det gelder elghunder så er det av avgjørende betydning at det blir skutt elg for dem som fort det er en los som gjør at elgen står, om den står i 5 minutter første gangen er helt ok, da får hunden den belønningen som gjør at den skjønner at det er dette husse vil.

 

Skyte på etterjag i innjagingssammenheng er tabu og må alldri finne sted, da lærer hunden seg at dette er metoden for å få buste elg, det er vel ikke det vi ønsker, er det vel. Om det er en diger okse eller en kalv som skytes i den første losen betyr ingenting, annet enn at ku ogkalv står lett for en hund, mye lettere en hav en enslig okse eller ungdyr gjør.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Rart, går for kun det beste og velger å kjøpe etter upremiert foreldre.(tispa) Det skjønner ikke jeg.

Kan godt være at resultatet kan bli bra for det, men fremdeles er jaktprøver det eneste vi har å måle egenskapene til en ukjent jakthund med. For å kunne regne med fremgang i avelen må både mor og far være over gjennomsnittet for rasen.En godt premiert hund fra sørsverige er for meg atskillig bedre foreldredyr en en upremiert fra nord. Jeg våger påstanden om at ei tispe som er ustartet før den går i avelen rett og slett er for dårlig til å bli premiert av den enkle grunn at valpene er utrolig mye enklere å selge når tispa er jaktpremiert.

Mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

Vad var och en tror är ju en sak, men det finns ju också de som bedömer hundar via deras faktiska (dokumenterade) prestationer i skogen och på vad tidigare avkommor presterat.

 

Bevisligen så anser i alla fall mina valpköpare efter att ha sett detta och tidigare avkommors dokumenterade arbete att tiken min är en mkt god nedärvare och en mkt god jakthund.

Om inte, så skulle nog inte i princip alla mina jämtvalpar vara tingade innan de ens är födda och det är inte bara nya inom rasen som väljer en hund från mig. Tvärt om 8)

 

Till skillnad från många andra som föder upp jämthundar, så har jag hittills inte haft en enda valp otingad vid 2 veckors ålder.

Undrar vad detta kan bero på om det nu är så att omeriterad alltid = dålig hund :?:

Inte heller får man betäcka med en JCH om man har en dålig tik..

 

Och jo, jag tog ditt inlägg som kritik mot mig och min tik :!:

Link to comment
Share on other sites

blir mange som starter på prøve i høst da sikkert?

Misunner deg ikke om det går bra,men vi trenger faktisk jaktprøvene for å kunne drive et seriøst avelsarbeide. Hva folk mener er bra eller brukbart er helt verdiløst i avlssamenheng for da måles ikke hundene mot en lik mal. dessuten hvordan skal man i et avlsråd kunne vite hva en hund er verdt ut fra hva eieren forteller? En hund som er bra på jakt går vel heller ikke veldig dårlig på jaktprøve? Finnes det en vettug grunn til ikke å stille på jaktprøve viss du har tenkt å avle på hunden?

Min mening er at de som avler på umeritert materiale flyter på det arbeidet som andre har gjort med å meritere sine hunder.Hvor skulle avelen vert i dag om vi ikke hadde jaktprøvene?

Det blir som å flyte med i lønnsveksten uten å være organisert fordi at andre er det.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke blande meg inn i denne ovennevnte diskusjon,men for en valpekjøper så er faktisk jaktprøveresultater den sikreste måten for dokumentasjon.

Svært få valpekjøpere kjenner aktuelle oppdretter godt nok til å bli kjent med foreldrehundenes jaktegenskaper.

Har selv kjøpt fire stk jämter gjennom årene og med godt resultat på alle,på disse har jeg sjekket foreldre,som begge sider er dch eller minst jch,kullverdi samt om søsken har hatt kull før,og med hvilket resultat søsken har hatt og forgrenet meg utover fra dette !

En veldig god hund,behøver nødvendigvis ikke være jaktpremiert,men er hunden over snittet i skogen ifølge hundeeier,så er sjansen stor for at akkurat denne hunden vil bli stillt på prøve !

Men for all del,mye gode hunder som ikke er premiert,men burde gått jaktprøve for å fått en bedre bredde i videre avl !

Still opp på prøve hvis hunden din loser elg over en halv time !

Moro er det,og en blir kjent med folk som har god erfaring med løshundjakt og innjaging :D

Link to comment
Share on other sites

har lenge vert nyfiken på jæmthund, har gråhund selv og synes da at dette er mer enn nok elghund, kanskje til tider litt for skarp, har revet 3 kalver i bakken til nå :wink: 2/3 var skadd og den siste hadde en slaktevekt på 31 kilo. men da lurer jo jeg, en stor jamt hanne må da vel være enda "farligere" for kalvene siden den er såpass mye større? må vel inrømme me tungt hjerte at en stor og mørk jamt hanne må være noe av det vakreste som finnes! :oops: unntatt min gråhund da :D

Link to comment
Share on other sites

En jämthund ska enligt mig då fungera på följande vis:

 

Jakt:

 

Tidiga anlag som gärna får visa sig vid 7-9 månaders ålder genom att hunden vid den åldern börjar använda nosen i vind under sökarbetet och ha sökturer på 5-10 minuter.

Hunden ska som vuxen jobba sjävständigt i skogen men ändå ha bra koll på var ägaren finns och jag vill att den ska ha ett gott samarbete med mig som förare. Den ska relativt snabbt söka av ganska stora ytor genom att söka ut i bågar åt båda håll mot vinden och mest gå på vindvittringen.

 

När så hunden hittar älg, så ska den inte gå på för hårt, utan ta det ganska lugnt i upptaget och inte trycka älgen för hårt, så att det går lös i sken eller snabbt springstånd pga hård/ettrig hund. Skallet ska vara taktfast, väl hörbart och "sövande". Vid sken önskar jag inte längre förföljande än ca 1-2 timmar och därefter vill jag ha hunden åter för byte av jaktmark och fortsatt jakt. Jag vill heller inte ha en hund som enbart jagar för sin egen skull. Jag vill jobba med hunden som ett team och där är min uppfattning att jämten är den mesta lämpade hunden för just mig i jämförelse med övriga raser.

 

En bra jämte ska vara lätt och smidig i kroppen, men kraftig och stram och ha en kroppstyp med korrekta vinklar och exteriör för lång hållbarhet inför framtida jakt i hård terräng. Grova, tunga fläskpaket är inget jag anser vara att eftersträva inom rasen.

 

Övrigt:

 

En bra jämte (fortfarande enligt mig) ska vara stabil i sitt psyke, lugn, godmodig och social i familjelivet. Den ska vara lätt att handha och hantera och fungera väl med andra hundar och skiftande miljöer.

Jämthunden ska både i jakt och hemma vara en lugn stabil och pålitlig hund!

Link to comment
Share on other sites

Hei løshund!

Er nå ikkje akkurat slike individ vi ynskjer å avle fram, men klart det finns noen som kan prøve å ordne saken på egenhånd. Men under gitte forutsetninger kan nok rovdyret bli såpass sterkt at det tar overhånd. feks. skadeskyting som du nevner. Men ein slik hund vil eg tro er ganske hard på frisk elg og, og kanskje ikkje den hunden som får flesteparten av elgen til å stå i uttaket? Men hunder er individer og fasit finnes knapt. Har bare hørt et lignende tilfelle som du forteller om her med jämthanne.

Ein av fordelane med jämthunden er at den nesten utelukket er avlet på laushund egenskapene, og du slepp denne merkelige strategien med at alle egenskaper skal samles(band,løs og spor) i stedet for å spisse egenskapene mot rene eksperter.

mvh

tulling

Link to comment
Share on other sites

Hei løshund!

Er nå ikkje akkurat slike individ vi ynskjer å avle fram, men klart det finns noen som kan prøve å ordne saken på egenhånd. Men under gitte forutsetninger kan nok rovdyret bli såpass sterkt at det tar overhånd. feks. skadeskyting som du nevner. Men ein slik hund vil eg tro er ganske hard på frisk elg og, og kanskje ikkje den hunden som får flesteparten av elgen til å stå i uttaket? Men hunder er individer og fasit finnes knapt. Har bare hørt et lignende tilfelle som du forteller om her med jämthanne.

Ein av fordelane med jämthunden er at den nesten utelukket er avlet på laushund egenskapene, og du slepp denne merkelige strategien med at alle egenskaper skal samles(band,løs og spor) i stedet for å spisse egenskapene mot rene eksperter.

mvh

tulling

 

tenkte det ville komme det der med å stille elg i uttaket, men det pleier han faktisk alltid å gjøre, men under losen ser jag alltid at han "jakter" på det svakeste dyret, så han en gang da han loste på 2 ungdyr, det ene dyret var mindre og di splittet seg opp i ny og ned, han følgte alltid det svakeste dyret, var sporsnø så jeg kunne lett se hvilken elg han følgte siden jeg hadde sett dyrene tidligere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei :mrgreen:

har hatt 2 ifra Acker`s Kennel. Aldri mere hund der i fra ! :!:

Dette er en av sveriges største hvalpefabrikker det . STYR UNNA DENNE ! :!::!:

Har du reklamasjoner er det ingen hjelp å få der i gården :x:x

Det er min dyrekjøpte erfaring ! :!::twisted:

Ackers kumpa. Meget nervøs, måtte skytes på gårdsplassen,fikk ikke reklamasjonsrett på denne hunden. :oops:

Ackers lucia. Hun var 1,7 kilo når jeg hentet henne(8 Uker gml).ackers kennel ble rapportert til SKK ,vedrørende denne hunden. :oops:

 

Ta en titt på ackers.se

Mye jaktlyst der vet jeg.

Link to comment
Share on other sites

Ja, er bare det at han bare har en brøkdel av tispene han bruker på heimesida si, men søk på ackers på jyckedata så ser en at det gjennomgående er avlet på tisper uten meriteringer, som kun har som funksjon å være avelsdyr. "avlar på jaktlyst på gränsen til det tillåtna" jada, fin heimeside, men den fortel berre ingenting om realiteten. Dessuten når ein ser på den norske kennelen han samarbeider med så ville jeg nok vera litt obs på det som kjem derifrå også....

 

Så oppfordringn må være: gjør en god jobb og skaff mest mogleg bakgrunnsstoff før du bestemmer deg for valp. Bruk avelsråd, jyckedata,skk,nkk, ring jaktkompiser til dem som eier foreldrene. Da begynner sjansene for å få eit bra emne å bli betraktelig større. :)

 

Mvh Tulling

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå oppdrettere som har gode hunder og unnlater å gå på prøver. Er de virkelig gode øker verdien på valpene, og man har faktisk en nøytral bedømming. Dessuten er det jo en glede i seg selv å se hvor bra ens egen hund faktisk er, i forhold til andre. Men om man faktisk ikke ønsker å vite dette er det jo en annen sak...

 

Skjønner heller ikke de som kjøper valp fra umerriterte foreldre. Om dette blir en virkelig bra hund og man ønsker å avle på denne vil man med en solid stamtavle lettere få parre med en skikkelig bra hund. Og ihvertfall når det gjelder meg så bruker jeg så mye arbeid med en valp at om jeg kan fjerne ett usikkerhetsmoment omkring valpens muligheter så gjør jeg det. Videre vil det skade enhver hunderase om dette brer om seg. Så de som så stolt omtaler sin egen rase mens de nekter å bli med å videreutvikle de har for meg en mistenkelig bismak.

Selvsagt så finns det gode umerritterte hunder, men at oppdrettere ikke har hundene på jaktprøver ser jeg ingen fornuftig grunn til. Og som tidligere nevnt, hadde det ikke vært for tidligere rase og avls arbeide hadde vi alle slitt. Tenk hvor mye alle hunderaser har utviklet seg de siste 200 årene med seriøst hundeavl.

 

Det finns jo alltid noen som både utnytter andres arbeid, og frykter reelle sammenlikninger.

Selv om også disse KAN få gode hunder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå oppdrettere som har gode hunder og unnlater å gå på prøver. Er de virkelig gode øker verdien på valpene, og man har faktisk en nøytral bedømming. Dessuten er det jo en glede i seg selv å se hvor bra ens egen hund faktisk er, i forhold til andre. Men om man faktisk ikke ønsker å vite dette er det jo en annen sak...

 

.

 

 

 

 

Disse setningene ovenfor er meget godt skrevet :D

 

Såfremt valpekjøper ikke kjenner foreldredyrene meget godt,og er fornøyd med det,så styr unna oppdrettere med upremierte hunder !

 

Dette for å tvinge useriøse oppdrettere til å stille på prøver for å få en nøytral sammenlignbar test.

Selvfølgelig kan en ikke dømme en hund nedenom om det går dritt på et par prøver,men da står iallefall grunnen til det i skogsprotokollen.

 

De som virkelig har en hund de mener er over snittet god,vil som regel stille på jaktprøve !

 

Jämthund er en skikkelig elghund som er rask og effektiv,så resultatene vises fort .

Link to comment
Share on other sites

. Dessuten når ein ser på den norske kennelen han samarbeider med så ville jeg nok vera litt obs på det som kjem derifrå også....

 

 

 

Mvh Tulling

 

 

synes du mr tulling skal være litt forsiktig når det gjelder kennelen du prøver å sverte ned.

det er vel ikke jaktvollens kennel du vil til livs ????

det kan du slutte med. er en meget god hundeoppdretter det.har selv hund i fra det oppdrettet.

og er meget fornøjd med både hund og oppfølgning jeg har fått der jeg.

hvilke begrunnelser som gjør at man skal være litt obs med denne kennelen da ?

få høre da.om du har noen da ????

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...