Jump to content

Jämthund til elg og bjørn


Myrsken

Recommended Posts

Min kritikk av oppdrettere som aldri har hunden på prøver er rettet, direkte, til alle som driver slik. Og jeg takker for at folk forteller om gode OG dårlige opplevelser.

 

At man har ett enkelt kull på umeriterte foreldre for "egen" bruk er ikke noe stort problem. Det er det derimot når større oppdretter driver på en slik måte. Det gavner ikke rasen verken på kort eller lang sikt.

Da blir det dessverre ikke hundens evner/prestasjoner, men eieren som er størst i munnen som blir avls kriterie. Og den hjelper ingen på jakt.

 

At det finns gode og dårlige hunder i alle linjer er kjent for de fleste. Men i noen linjer er gode hunder tett som hagl, i andre dessverre det motsatte. Uten seriøst OG nøytral bedømming vil det være umulig for en utenforstående å vite. Og vi hunde eiere er spesielle slik. Enten er vår egen hund fantastisk, ellers er den elendig.

Mens når vi vurderer andres hunder klarer vi å være nyanserte.

 

Det finns oppdrettere med hunder som faktisk er meget gode. Og av respekt for deres hunder, og iveren etter å gjøre gode hunderaser enda bedre, bør vi alle jobbe for at de avles på. Men dette er umulig å gjøre uten at alle hunder vurderes likt. Og at vi ser etter tendenser i avlslinjene. Selv vil jeg utvilsomt heller kjøpe hund fra en linje som har merritert slekt. Da vet jeg at uhildrede folk har skrytt av dens opphav. Er mere skeptisk når en ukjent person forteller om hunden, og den forfedres fantastiske evner, med referanse fra Geir, Petter osv.

 

Og til dere som er hårsåre. Hvorfor?

Hvorfor ikke la hunden vise hva den er god for?

 

Ps! Vi flirer nok mange av de som så karslig forteller på skytebanen om deres fantastiske talenter innen skyting. Mens de nervøst kikker bort på anvisningen.

Eller de som forteller om deres fotball talent som var større en Ole Gunnar Solskjærs, men de gadd aldri, eller hadde aldri tid...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Da er det endelig en ny jämthundvalp på vei i hus!

Sjøl om jæ var på utkikk etter hund både i Sverige og Finland, så endte jæ opp med en hund ifra de djupe skoger i Hedmark.

Var så heldig at jæ fikk en valp fra Rendalen, og på lørdag er det klart for henting.

Gleder meg til å bruke våren på en ny valp, og jeg tar gjerne i mot råd og tips ang dressur, opplæring og etterhvert innjaging.

Bør jo prøve å få til en bra jämthundtråd her inne etterhvert, med deling av erfaringer, historier og bilder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...