Jump to content

Hvilken pistol bør jeg velge?


GHaug

Recommended Posts

Jeg hadde personlig mye heller kjøpt en X-Esse enn en Buckmark ihvertfall. High Standard har jeg ingen erfaring med, men det er vel en fin pistol det.

 

Alternativet er jo brukt matchvåpen. Brukt GSP, Unique e.l. er jo tidvis å se til godt under den prisen du skisserer. Selv ga jeg 7500,- for min Feinwerkbau AW93, og det er jo ikke så veldig mye mer enn 6000,- (synes jeg). Så, det er mange gode valg sånn ca. rundt den prisklassen du skisserer. Gjør gjerne et søk her inne, det har vært ganske mange andre som har spurt om det samme tidligere. Mye god info i mange eldre tråder.

Link to comment
Share on other sites

Alle du nevner er vel ok valg, bruker selv en xesse og har vært godt fornøyd med den. Dersom du skal bruke 5-6 lapper bør du jo og vurdere å se litt på brukte konkuransevåpen ala walther gsp eller unique, dette er våpen som kanskje bringer deg litt høyere opp listene.

Styr unna plastzink pistoler som etterligner stridspistoler ( har hatt et par :D ) .

Lindskog: det var da et usedvanlig godt kjøp på en feinwerkbau, kjenner jeg blir greit misunnelig :D

Link to comment
Share on other sites

Har prøveskutt en del forskjellige Hammerli og Browning pistoler, men vet ikke om jeg har skutt med disse to. Derimot så har jeg skutt relativt mye med High Standard (ca 130 000 skudd), før jeg solgte den og angrer ennå. Den egner sog godt til pressisjons skyting, alla VM programmet. Men har du tanker om å skyte også Standard programmet og felt, ville jeg valgt en pistol med levere kjernelinje, som ligger bra i din hånd. Så uten å kjenne den X-esse, ser den ut til å være et godt alternativ, så sant den fungerer tilfredstillende. Browning ville jeg ikke kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

martinJ: Jepp. :mrgreen::thumbup:

 

Poenget var selvsagt ikke å skryte av at jeg har kjøpt en pistol til en pris jeg er fornøyd med, men hvis man følger litt med så dukker gode kjøp relativt jevnlig opp på bruktmarkedet. Vil man derimot ha en helt ny pistol, da hadde jeg ikke vært i tvil om X-Esse.

Link to comment
Share on other sites

Det viktige her er jo egentlig om den passer deg.

X-esse er sikkert godt bygd, men jeg har aldri noensinne holdt i en pistol som passet meg dårligere.

At det grepet passer noen i det hele tatt er meg en gåte...

Så hvis du har mulighet, prøv alle tre, helst samtidig.

Det hjelper ikke om den koster en million hvis den ikke er komfortabel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville i alle fall aldri kjøpt en pistol, med mekaniske problemer! Og de en av de TS nevner, har avtrekksproblemer og da ville jeg ikke hatt den. Kanskje TS skal se litt på en annen tråd her, før han bestemmer seg. "Den store X-Esse tråden". Men det finnes da flere pistoler (spessielt brukte), som er relativt rimelige og som fungerer og er egnet.

Link to comment
Share on other sites

De fleste avtrekksrelaterte problemene på X-Esse har vel vært på modell Stenvaag, jamnfør den andre tråden. Jeg har hatt masse problemer med min modell Stenvaag, mens en klubbkamerat av meg har en vanlig X-Esse (Sport?) som tikker og går skudd etter skudd. Den har vel omtrent aldri blitt pusset, men funker som fy for det. Så, jeg tror ikke vi skal dømme alle X-Esser på bakgrunn av de problemene jeg og noen andre har hatt med modell Stenvaag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Lindskog. Der er nok noen få som har mekaniske problemer med xesse, men få i forhold til hvor mange våpen som er i omløp.

Vil faktisk komme med den påstand at det ikke finnes EN ENESTE MODEL, uansett hvilket våpen/modell, der det ikke er et våpen som har mekanisk problem, det finnes alltid en mandagsutgave. Selv walther GSP som er regnet som et banevåpen som bare fungerer, har jeg selv hatt et lite mekanisk problem, og kjenner andre som har. Men det er få, og jeg vil absolutt anbefale det som et driftssikkert våpen. Hvis en bare skulle kjøpe velprøvde våpen der modellen ikke hadde hatt mekaniske problemer, ville utvalget vært NULL.

Når det gjelder xesse, vil jeg anbefale dette som et godt og driftssikkert våpen, og det pga at jeg eier det selv og jeg kjenner mange som eier de forskjellige utgavene.

Men du bør bare kjøpe det hvis du har prøvd det, og det passer DEG.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har eid/disponert følgende .22-pistoler: Ruger Mk II Target, Sako 22/32, Unique DES 69, FAS 602. Og jeg er ikke i tvil om at jeg ville ha valgt en brukt matchpistol. Uansett om du skal skyte felt eller bane, vil du bli mer tilfreds med et våpen som er bygd for konkurranse framfor et som er bygd for plinking.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har en Buckmark som jeg har skutt 6-700 skudd med nå, og synes den er god og morsom å skyte med. Så lenge du skyter for morro/trening så får du det mye artig med en Buckmark, men til litt mer seriøs presisjons-skyting så ville jeg kjøpt en med anatomisk-skjefte som f.eks GSP, SSP o.l Ligger tidvis mye på finn.no til rundt prisklassen du har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...