Jump to content

Hvilket stål til selvanviser i cal 223 ?


xc70

Recommended Posts

Hei, skal til å lage meg noen selvanvisere. Meningen er å lage rundeller i forskjellige diametere. Desse vil bli hengende i aksling slik at dem vil gå rundt ved treff.

 

Hvilket type stål og hvor tykkt må det vere for å tåle caliber 223?

 

Noen med erfaringer som vil dele? :D

Link to comment
Share on other sites

Har selv brukt jernbaneskinner stykket opp i passe biter. Med 223 blir det et lite merke. Har da skutt med alt fra FMJ til v-max. Disse funker fint for min del!

 

Tenker om du skjærer av selve jernbaneskinnen og bare bruker "bunnplaten", så skal det holde til ditt bruk!

 

Blir nok bedre lyd på en plate av hardox, men er ikke så lett å få tak i alltid. Jernbaneskinner har jeg ubegrenset tilgang på.

 

 

Sent from my iPhone

Link to comment
Share on other sites

Det er mest hastighet som ødelegger stålmål, 5,56 har høy hastighet, og skal målene vare må du ha litt tykkelse på det. 8 mm tror jeg blir minimum dersom du bruker hardox eller lignende.

Send en PM til Castor, han prøvde tynne hardoxplater på 1000 m. Jeg husker ikke om det var 4 eller 6 mm som akkurat holdt for 6,5 treff, men som ble stygt bulket med 338.

Link to comment
Share on other sites

Om du kjenner noen som driver med anleggsmaskiner, kan du spørre om du får kjøpe litt skrapdeler av de. En utslitt tann til en stor gravemaskinskuff kan fremdeles ha en god del gods avhengig av type. Jeg så noen på verkstedet på jobb som ville gitt en blink på størrelse med en stor håndflate, kanskje større, og som kanskje var fem cm tykk. Burde vel holde et par sesonger.

Link to comment
Share on other sites

Det er mest hastighet som ødelegger stålmål, 5,56 har høy hastighet, og skal målene vare må du ha litt tykkelse på det. 8 mm tror jeg blir minimum dersom du bruker hardox eller lignende.

Send en PM til Castor, han prøvde tynne hardoxplater på 1000 m. Jeg husker ikke om det var 4 eller 6 mm som akkurat holdt for 6,5 treff, men som ble stygt bulket med 338.

 

Med 8mm slitestål blir det ikke merker engang med Scenar i 6,5mm v0 950m/s, men har ikke prøvd nærmere enn 200m. Med 223 og SP kuler blir det en liten grop i vanlig stål, ikke i nærheten av hva man lager med 6,5 eller .308/30-06. At 338LM bulker en plate betyr ikke at det ikke holder for 223..selv på 1000m.

 

Edit, selvfølgelig skader det ikke å overdimensjonere, annet et kanskje litt dårligere respons i mottaker enden, oppfattet spørsmålet ifra TS til "hva er minimum". :)

Link to comment
Share on other sites

Forskjellige erfaringer ute å går her.

Jeg har prøvd 8mm rustfritt stål til gong til .222rem på 100m. Plystra rett gjennom...

12mm hardox, som nevnt... Det blir så vidt merker med 139gr scenar skutt på 100m. Med 222rem, og 52gr Nosler cc, så lager denne betydelig mere merker enn hva 139gr scenar fra 6.5x55 gjør.

 

Det er nok som per-s skriver, det er hastigheten som ødelegger stålet

Link to comment
Share on other sites

De vi fikk etter kammersmellen tåler ihvertfall ikke RWS jaktmatch. :mrgreen:

Den overdimensjonerte gropa der tuppen på kula skulle ha vært lage femkrone-store høl tvers igjennom...

Med helmantel går det bedre. Disse er vel 8-10 mm. Husker dessverre ikke hvor de fikk dem fra.

Noen her inne vet nok.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellige erfaringer ute å går her.

Jeg har prøvd 8mm rustfritt stål til gong til .222rem på 100m. Plystra rett gjennom...

12mm hardox, som nevnt... Det blir så vidt merker med 139gr scenar skutt på 100m. Med 222rem, og 52gr Nosler cc, så lager denne betydelig mere merker enn hva 139gr scenar fra 6.5x55 gjør.

 

Det er nok som per-s skriver, det er hastigheten som ødelegger stålet

 

 

Lager .222rem merker i 12mm hardox? Jaha ja.. det må være usedvanlige harde ladinger.. Det er såvidt det blir små hakk i vanlig konstruksjonstål med det jeg har skutt. Jeg har motsatt erfaring 139gr Scenar lager _MYE_ større merker enn en ussel 222/223.

 

dHM1RzJW.jpeg

 

Dette er skutt på frihånd 300m, disse som ikke er lakkert er 6,5 139gr scenar i 950m/s v0, de små hakkene som såvidt synes over de andre er skutt fra en .223 rem (lakkert over), Lapua SP 55gr. Vanlig stål.

 

Edit, ---

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en del tusen skudd på 8mm Hardox 450.. 6,5x55 uansett kule/hastighet...223, 308, 6ppc og 6,5x47 samme her. Det blir grå roser uten krater ned på 50m. Det har litt å si hvor stor/ liten plata er også. 30x30 gong får svake bulker av nevnte kaliber @50m. 10x10 gonger får det ikke.

"Problemet med små gonger, er at man ikke får "gong"-lyd, men ett "klask". Men henger de løst i sjakler, blir lyden mere karakteristisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt på 100m med 6.5x55 og 222rem

Merkene som blir av 222rem er av ca samme str som det "ladebenken" viser på den plata i det første bildet sitt. Altså ikke svære hakk, men små krater. Men dette er betydelig mere merker enn det 6.5x55 lager

 

Om ladningen er usedvanlig hard?

Det er en ladnining som er veldig nære max, men usedvanlig hard er den nok ikke....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...