Jump to content

Enda en Krag tråd


Brunoyet

Recommended Posts

Hei! Mitt første innlegg her, så dette blir spennende!

 

Jeg arvet nettopp en Krag Jørgensen banerifle etter min bestefar. Den er fra 1902, med våpen nummer 55327. Noen her med kunnskap om historien til denne? Hadde vært morsomt å vite hvor denne kommer fra og om den er bygget om fra noe annet? Rakk desverre aldri å få vite noe fra bestefar.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar:) verdien er ikke så interessant, den skal ikke selges! Men kanskje noen har tilgang på et register over nummer som kan finne noe? Jeg har trålet Internett som et russisk fiskefartøy i grensesonen men uten å finne noe på våpennummer.

 

Beklager forøvrig at jeg ikke har lagt ut bilde som hør å bør er, men har ikke det her på ipaden.

Link to comment
Share on other sites

Morsomt med en gammel børse i hus. Jeg arvet fra min bestefar en med serienr 92172, har ikke mye historie fra hvordan den kom til gården, men vet at den ble brukt til det meste av vilt både av han og min far. Utpreget bruksstand og kommer nok ikke til å skyte i noen stor grad med den, men vil helst ha muligheten til det.

Nummerlik låskasse og sluttstykke noe som visst ikke er en selvfølge.

Kunne gjerne ha hengt den på veggen, men da må den vel plomberes så det blir ikke ennå.

Link to comment
Share on other sites

Nr 55327 produsert i 1902 er en m/94 for hæren ("langkrag"), i 1940 var den hos Tønsbergs befestninger.

 

Verdien i penger i slik stand, ombygd til banemauser og med skadd stokk er omtrent ingenting. Som kosebørse til finværsdager på banene derimot:-)

 

 

Tusen takk Chiefen!! Dette var morsomt å vite!

 

Planen er å pusse opp den igjen til brukbar stand og kanskje bygge den om litt til jakt og koseskyting på bane sammens med mausern.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg kan snike meg inn her og stille spørsmålet jeg stillte til Rafdal våpen:

 

Vi har en gammel guttekarabin som bestefar etterlot seg. Denne har et bakre sikte som er filt på, og et fremre sikte som er løst. Den er således vanskelig å skyte med, og jeg og lillebror kunne tenke oss å få den i skytbar stand uten å legge alt for mye penger i det. Jeg prøver å spore opp et originalt bakre innstillbart sikte, korn samt skruer.

 

 

Noen som har?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tillater meg å låne tråden litt, har seg nemlig sånn at jeg OGSÅ har arvet en Krag fra bestefar. Og jeg lurer derfor selvsagt på om noen har informasjon, evt en pekefinger i riktig retning. Våpennr er 57931.

 

Jeg har ikke prøvd våpenet, men jeg er lysten på å få prøvd den.

Link to comment
Share on other sites

Det å si at en krag er verdt en del blir å bomme stort. Dessverre for den som har kjøpt den som et investeringsobjekt, men heldigvis for oss som liker å fikle med gamle våpen.

 

Det er forøvrig ikke så rart når du tar i betraktning at vi snakker om et våpen produsert i 250000 eksemplarer, som mer eller mindre alle sammen har vært behandlet som akkurat det de er; bruksvåpen og en god måte å lære seg å skyte. Om du legger til at man, av fabrikkammunisjon, kun kan bruke svak ammunisjon, og at den derfor ikke kan brukes til f.eks. elgjakt (igjen, med fabrikkammunisjon) sier det seg nesten selv at verdien stuper.

 

Jeg har blitt fortalt, uten å ha fått sjekket sannhetsgehalten i det, at en okkupasjonstids-krag, med matchende serienumre vil være verd betydelig mer enn de fleste andre på markedet. Er det noen som vet noe om det?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg har forstått, er det en svakhet i låskassa til Krag'en, som gjør at man ikke kan bruke full-styrke ammunisjon, da denne kan bli ødelagt av det. Rekrutt-ammunisjon, som er det som anbefales brukt, gir ikke tilstrekkelig anslagsenergi til å være lovlig til bruk på elg.

 

Det skal være mulig å lade egne patroner hvor man kommer over minstegrensen for anslagsenergi, men dette har jeg forstått (og den forståelsen kan være gal) er helt på grensen av hva den tåler.

 

Når jeg får meg en Krag, vil jeg i alle fall velge ikke å ta sjansen. Jeg vil mye heller ha et våpen som er artig å ha med på banen enn et jeg skyter i stykker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener man kan argumentere begge veier. Ettersom man altså ligger helt i grenseland for hva rifla er ment å tåle hvis man skal ha ammunisjon med stor nok anslagsenergi, ville jeg i alle fall ikke tatt sjansen, og derfor mener jeg det ikke er helt urimelig å si at det i alle fall kan stilles spørsmålstegn ved hvorvidt den er hensiktsmessig eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det kjedelige med Krag'ene er at svært mange ikke er originale lenger. De har fått nytt løp, blitt kappet i stokken, fått andre reimfester, andre sikter, annen kolbekappe, fjernet oversiden av forskjeftet osv osv... Da detter verdien fra 1 500,- til 500,-...

 

Er ikke mye verdi å hente i en slik en, med mindre man har en sjelden variant. Enkelte tidligere karabintyper kan vel være verdt et par tre tusenlapper, men det betinger at ting er i orden.

 

Har selv en M1912 karabin hengende på veggen. Trodde det var en annen type karabin, da faderen, som jeg har overtatt børsa etter, sa det var en "rytterkarabin". Da tenkte jeg kavalerikarabin og lette etter bilder, men, hos Børselars fikk jeg svaret. M1912, veldig uoriginal sådan, selv om den er nummerlik. Det er opprinnelig en helstokkvariant, men både underdel og overdel av stokken er fjernet, kolbekappa er byttet og reimfestene stemmer ikke med orignalen. I tillegg fikk jeg beskjed om å la være å pusse den opp da løpet ikke var i topp stand.

 

Videre fikk jeg også høre at selv om jeg kan bruke den til elgjakt om jeg lader selv, vil de ikke anbefale det da Krag'ene skifter treffpunkt bare det er meldt fukt i lufta omtrent. Dette pga kun èn låsklakk og ikke frittliggende pipe. Mener jeg de sa.

 

Det finnes så mye flott og rimelig på markedet, så hvorfor ta sjansen, tenkte jeg. Dessuten ville det koste mer enn nok å få tak i montasje som ikke ser idiotisk ut. Siktemontasje på disse er ofte sidemontert, siden hylseutkastet går rett opp omtrent. Har sett toppmontert sikte og, men jeg har ikke giddet se mer på det. Den kommer til å henge på veggen i uoverskuelig fremtid. Registrerte den som affeksjonsvåpen. Da slapp jeg å plombere, samtidig som den ikke går på våpengarderoben. Men jeg får ikke lov å skyte med den. Har vurdert å omregistrere den som bruksvåpen bare for å koseskyte i blant, men får se.

 

Her er min:

010-1.jpg

 

Slik skulle den sett ut:

Norwegian_K-J_M1912.png

 

Synd den ikke er original, for maken til smykke den kunne vært! :-)

Link to comment
Share on other sites

Og da har jeg hatt tid til å finne min kilde på dette, som er Wikipedia. Jeg har dog ingen grunn til å betvile sannhetsgehalten i dette, og siterer:

 

Krag-Jørgensen-geværet har en svakhet i låskassen. Låsklakkene er anbragt usymmetrisk, en under og en på høyre side i låst stilling. På venstre side mangler sluttstykket festepunkt, hvilket bevirket at pipa kan bli kastet til venstre og opp som følge av at det oppstår et moment i låsen. Dette gjør seg ikke gjeldende ved tørt patronkammer og tørr patronhylse, men kommer det olje på patronen eller i kammeret, blir kastingen påtagelig. Det samme kunne skje om man var ute i regnvær. Problemet var størst på tunge (tykke) løp, som ble brukt til konkurranseskyting. Låsen er forholdsvis svak. Kraftige ladninger som kan brukes i Mauser og andre våpen med kraftige låskasser må ikke benyttes i Krag-Jørgensen.

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Krag-J%C3% ... #Svakheter" target="_blank

 

Jeg har også funnet det som muligens er din kilde, ko-stens, til at den kun har en låsklakk:

 

The American Krag-Jørgensen also has only a single locking lug, whereas the Norwegian and Danish versions effectively had two lugs.

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Krag-J%C3% ... Ammunition" target="_blank

 

Edit: Det sistnevnte ser ut til å være bekreftet på herverende, og jeg kan anbefale følgende tråd, som jeg i alle fall fant høyst interessant: viewtopic.php?p=916257#p916257

Link to comment
Share on other sites

Grattis med et flott våpen!

 

Har blitt litt inspiret av alle disse Krag-trådene og har satt i gang prosessen med å få arvet gammel-Kragen etter bestefar.

Stor pengeverdi har den nok ikke, men den har affeksjonsverdi for meg og så er det jo et utrolig sexy våpen.

 

Sjekka litt med en på det lokale våpenkontoret i dag. Krag'en er ikke registrert, i alle fall ikke på bestefar(som har gått bort for mange år siden) men det skulle etter det jeg forsto ikke by på alt for store problemer.

Vi får se hvordan dette går! :)

Link to comment
Share on other sites

Lykke til! Jeg sitter og tenker som så at, når jeg nå snart har fått tatt jegerprøven (ser ut som om det blir ultimo februar), skal jeg legge inn søknad på .12 hagle, .22LR, .308 og 6,5x55...

 

Havesyken er sterkt tilstedeværende, men med disse fire vil jeg ha mye moro i mange år fremover.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...