Jump to content

Komprimerte ladninger farlig?


Pistolmannen

Recommended Posts

Jeg har ladet selv i mange år men har ennå ikke ladet med koprimerte ladninger. Da jeg for mange år siden leste ladeboken for første gang bet jeg meg merke i at Jørud Lien skrev at man ikke skulle rote med slike ladninger om man ikke vet hva man gjør.

Å jeg vet ikke hva jeg gjør med komp. ladninger!

Det jeg lurer på er følgende:

Mine 308 Norma hylser klarer 45gr med N-140 uten at jeg vil kalle det komprimert (er fortsatt litt rasling når jeg rister den) men på 45,5gr er det tyst.

Jeg lader mye 155gr Nosler comp å ser det at Nosler oppgir 46,5gr som maks i sin tabell. Jeg har ladet prøveladninger med 45gr men stoppet der da jeg hørte stemmen til Jørud i mitt hode "Trond! vet du hva du gjør vidre nå?" Å svaret på det er nei!

Jeg tror jeg vet men det er ikke godt nok.

45gr med N-140 gav ingen trykktegn overhodet men er det slik at om jeg fortsetter med en 1/2 eller 1 hel gr til så kan det bli farlig?

Hva er farene med slike ladninger? Kan den halve gr gjøre stor forskjell på trykk. brennhastighet. etc? eller er det bare å kjøre på med tunga rett i munnen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet noen tusen skudd i 6.5x55 og 357 magnum som har vært nokså god komprimert. Type at det renner over hylsa om du har mer oppi, det har aldri slått meg at det skulle være farligere enn annen hjemmelading.

Kanskje er det det?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har tid og ork, så hold en barbermaskin eller noe annet som vibrerer forsiktig inntill hylsen med ønsket ladning. Da pakker kornene seg bedre, og det blir kanskje ikke noe problem å sette kula til korrekt lengde med en ladning som nærmer seg maks.

 

Hylsa må holdes loddrett(ish) for at det skal funke.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg har komprimert til det ble avtrykk av kruttkorna i blyet i bunn av kula (Swift A-frame. ) Det var ingen hard ladning, men bare litt dårlig plass i hylsa til litt for tregt krutt. Har aldri bekymret meg for komprimerte ladninger med krutt som er litt for trege for kaliberet, er mer nervøs for raske krutt som fyller dårlig, da er det fort gjort å få en overladning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...