Jump to content

rifle skyting med drilling


Ole_Netland

Recommended Posts

som overskriften sier, rifleskytingmed drilling....

 

har dere noe tips eller triks å komme med? var på banen i går og skulle skyte litt med rifleløpet for å få den inn mot sentrum av svarten, men det ble mye rør, vet ikke helt hva som ble feil, men en tanke som slår meg er at siden jeg hadde med saueren (jaktmatch) og skjøt med den for at ikke drillingen skulle bli varm, så er jo avtrekket helt forskjellig, så sånt sett burde jeg vel heller skutt ett par serier med leirduer før rifleskytingen så jeg fikk avtrekkeren litt mer i fingrene (har skutt en del leirdue med drillingen før altså, bare ikke rett før rifleskytinga).

 

har dere noe tips eller triks å komme med?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner igjen frustrasjonen din :) Som drillingeier i noen få år nå mener jeg at en drilling (ihvertfall min drilling) er ei litt sær dame. Sære damer har absolutt sin sjarm, men de er ikke for alle. Dog, siden jeg visstnok -- og ifølge kona -- kan være mer enn en smule sær sjøl, regner jeg med at drillingen og jeg passer sammen :mrgreen:

 

Nuvel, nok OT, hvorfor er drillingen ei sær dame? "Klatring" er jo et kjent fenomen for børser med lodda pipe, og det høres ut som om du har kontroll på det. Du har selv vært innom avtrekket. Det er absolutt annerledes enn på ei rifle. Jeg har problemer med å skyte skikkelig presisjonssskyting uten snellerten, siden hagleavtrekket er så hardt at jeg så å si alltid drar skuddet litt hvis jeg ikke spenner snellerten. I tillegg må man være meget påpasselig om man skyter med anlegg siden pipa absolutt ikke er frittliggende, og jeg har inntrykk av at rekylopptak -- selv med et såpass lite kaliber som 5.6x52R -- også spiller en rolle. Det hjelper jo heller ikke at kolben er tilpasset åpne sikter, siden jeg foretrekker å skyte hagle uten optikk oppå.

 

Det eneste "rådet" jeg kan gi deg er å spandere en pakke eller tre med skudd og bruke noen timer på banen for å bli kjent med "dama" og alle de små særegenhetene hun har. Husk avtrekket, husk å skyte med forskjeftet i neven og i stillinger mest mulig lik de du regner med å bruke på jakt, og ikke glem tida mellom hvert skudd (det siste veit du jo). I tillegg vil nok jeg anbefale at du bare brenner av en halv pakke eller så hver gang du er på banen, det virker ihvertfall ikke som om børsa mi liker mengdeskyting. Jeg tror nok at du etterhvert vil lære "dama" å kjenne og like henne bedre og bedre.

 

Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

ja, må vel bare bruke tid på drillingen, og så må jeg la andre våpen stå hjemme den dagen, det som nok ble veldig feil i går var at siden drillingen skulle ha pause så koseskjøt jeg med 223 i saueren som har match avtrekk, så forskjellen ble stor.

 

det med bruk av snellerten ble jeg ikke helt komfortabel med, følte avtrekkeren kom vel langt frem forran pistol skjeftet da så fingeren nesten ble for kort. har noen hundre kuler til den så må bare få tak i mer hylser så skal der nok skytes en hel del med den (noen som har 7x57R hylser til overs :roll: )

 

men skal innrømme det at når jeg kom hjem i går var jeg inne på tanken på å legge den ut for salg og heller kjøpe en normal hagle, men har fått roet meg litt nå, det er ei dobbel hagle med et ekstra slugs løp :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Zolli som også er alt annet enn enkel, men en blir jo så glad i dem.

 

Jeg har slitt med at kikkerten begynner å slarke om en ikke lakker skruene, også er det den snabelen på forskjefte som er lett å glemme om en skyter med anlegg.

Snellerten anser jeg som en risiko for mine medmennsker så jeg unngår den.

Best demonstrert ved å forklare hva det er for en skytter som er ukjent med løsningen. For så å be dem prøve.

Hvis jeg har tilgode å se en skytter som ikke skvetter idet klikket kommer lenge før rifla er montert.

Selvsagt, er man påpasselig og forberedt er det sikkert trygt nok, men jeg liker nå at det er minst 1,5kg som skal til.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har tilgode å se en skytter som ikke skvetter idet klikket kommer lenge før rifla er montert.

Jaha? Jeg for min del putter aldri fingeren inn i avtrekkerbøylen på noe våpen før børsa er montert korrekt og målet er omtrent midt i siktet. Og det kjører jeg ungene nokså hardt på også når vi er på banen. Men hvis man har en tendens til å fikle med avtrekkeren i utide, kan det jo godt hende at man ender opp med å gjøre som polisen på Eide...

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har tilgode å se en skytter som ikke skvetter idet klikket kommer lenge før rifla er montert.

Jaha? Jeg for min del putter aldri fingeren inn i avtrekkerbøylen på noe våpen før børsa er montert korrekt og målet er omtrent midt i siktet. Og det kjører jeg ungene nokså hardt på også når vi er på banen. Men hvis man har en tendens til å fikle med avtrekkeren i utide, kan det jo godt hende at man ender opp med å gjøre som polisen på Eide...

 

Jeg kjører også ungene hardt på nettopp dette , ingen fingre inn i avtrekkerbøylen før børsa er i skuldra og løpene peker i retning blinken.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg drilling med frittliggende rifleløp så dette problemet med klatring har jeg ikke. Men jeg bruker kun å ta et par - tre skudd på skiva for å se om de sitter som de skal , med snellerten. Etter det så skyter jeg endel stående / sittende / knestående både på 100m og 200m , jeg synes dette gir meg best realistisk trening. Istedenfor å skyte et par serier på leirduer så tror jeg du like godt kan ta noen skudd stående eller sittende med rifleløpet , dette gir en ganske så bra " feeling " med avtrekkeren.

 

Jeg har prøvet å bruke snellerten på jakt med dårlig resultat så den bruker jeg nå kun under innskyting på banen.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel jeg bortskjemt til de grader, gamla mi har blytungt avtrekk og snellert'en er langt fra "musefelleavtrekk" på den, mer som et normalt rifleavtrekk bør være.

På banen er det da selvsagt snellert som gjelder, og gamla treffer egentlig bedre enn skytteren har gjort seg fortjent til.

Klatring har jeg ikke merket i det hele tatt, selv om løpene ble loddet sammen allerede i 1967.

8x57IRS er vel ikke kjent for å klatre så mye i drilling/kombi heller, men likevel...

Det som kanskje er mest merkverdig er at treffpunktet på 100 metern stort sett er det samme uansett hva slags kuler jeg lader med, de sitter i svarten både med kikkertsikte (1-4x22) og jernsiktene!

Og det er ikke sjelden at den samler pent i 10'ern fra benk med jernsikter.

 

Hon är säker gamla Bettan! :D

 

Men fingern forblir på utsiden av avtrekkerbøylen til jeg har bestemt meg for å skyte uansett.

Link to comment
Share on other sites

Viktig å sjekke at skruene til kikkertmontasjen er ordentlig strammet til!

Ellers, det kan jo være at den ikke liker de kulene du bruker? Min gamle Merkel drilling (6.5x55)spiste alt. Den Merkelt K96 lux i 6.5x57R jeg har nå er mer kresen. Så jeg har rett og slett blitt nødt til å finne ladninger som går bra i den :D Den liker både 120 grains A-frame, og 130 grains Accubond. Har ikke ladet tyngre kuler.

Angående snellert. Jeg hadde min førte uheldige opplevelse med den under vinterjakt i Indre Troms sammen med Gordon Setter her på forumet nå i vinter. La meg ned for å plukke rype, og BANG, skuddet gikk i snøen foran rypa... Men, jeg liker snellerten, bruker den både på jakt og bane. Forutsetningen for min del er at den er justert slik at det er godt med motstand. fra fabrikkens side er det oftest slik at man bare puster på avtrekket så går det... Ikke bra! Mye lettere å ha kontrol på det om du justerer på en del avtrekksvekt. Tipper du har en liten skrue inni avtrekkerbøylen på din Zoli der du kan justere vekt, skjønt det vet jeg ikke.

Lykke til!

Bent

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet med god børsa (se nick) i ti sesonger nå er det vel, og må innrømme at jeg ikke var 100% komfortabel med rifla de første 3-4 åra. Dette har heldigvis gått seg til, og føler meg nå like sikker med denne som resten av våpenstallen hjemme. Bli vant til selve børsa og avtrekket må være mitt tips. Synes avtrekket er litt vel hardt på bane, men i skauen fungerer det utmerket. Blir litt andre forutsetninger når bukken står der.. Har faktisk statistikk på forholdet rådyr skutt med hagla kontra rifla, og i farta tror jeg det var no sånt som 90% med hagla første 5åra, mens det nå ligger på rundt 50-50. Kan sikkert ha noe med rådyrtettheten å gjøre og, men dog..

 

En annen ting er at jeg etterhvert begynte å jakte utelukkende med drillingen på rådyrjakt med hund, ikke bytt mellom flere ulike våpen! Hender dog at jeg drar med en ren hagle om været skulle være helt jevli, ikke glad i regn og kikkerter. Spesielt ikke når man kun bruker kikkerten.

 

I tillegg skal nevnes at kaliberet er 6,5x55, og må si meg overveldet over det den greier av presisjon! Regner med fler merkel eiere er enige med meg der.

 

Uansett er ikke livet verdt å leve uten drillingen spør du meg. Selge? Over mitt lik. Går med i grava.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg synes nå alle drillingene jeg har vært borti har hatt svært dårlige avtrekk dersom man ikke bruker snellert avtrekk.

Det er en feil sommange gjør med drillingene. En driling har som oftest et svært lit forskjefte som man skal hold i når man skyter. Gjør man som mange gjør tar hele hånd rundt det og holder rundt løpene samtidig, ja da vil man ikke skyte bra fordi det blri som å legge riflepipa rett på anlegget uten hånda i mellom.

 

Blir som å skyte med ei børse som ikke er beddet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...