Jump to content

7mm-300 win mag


villmannen

Recommended Posts

Tja. kansje, men i blaser r8 har ein vel kun 91mm magasin. 180 gr berger er lang, så eg har på følelsen av at 7mm-300 e bedre, men kansje eg tar feil?

 

Det var jo relativt viktig informasjon å komme med da, at patronen skal kammres i en Blaser pipe. Da er du vel mer eller mindre nødt til å ta til takke med det Blaser lager av piper/kaliber. Det er andre løsninger og men er vel litt delte meninger om hvor bra det er...

Link to comment
Share on other sites

Da er det bare tut og kjør :-)

 

7-300 gir en del ekstra volum sammenlignet med en 7 RM. Med de rette kruttene yter den det samme som en 7 Wby/7 Dakota som begge er omtrent maks volum du får bak 7mm kuler uten at patronene begynner å bli temperamentsfull med lite margin for temperatursvingninger og avstanden mellom maks og min ladninger er iblant nesten lik 0.

 

Har hatt 7 Dakota, har 7 Wby - begge gir ca 3200f/s(980m/s) med 160 grs kuler og + 3000f/s med 180grs kuler og skyter veldig veldig flatt! Men det er mye smell, røyk og rekyl for ganske lite autoritet i mottaker enden. 7mm er bedre enn 6,5 kaliberne, men jeg hadde trodd forskjellen var større enn det jeg oppfatter den er. Det som er artig er jo selvfølgelig å følge trace av kule fram til målet da en er veldig raskt tilbake med demper på og ser så og si alt som skjer.

 

Usikker på hvilken snurr Blaser har i 7 Rm pipene sine, men har de 1-9,25" kan du skyte alt utenom Matrix 190 og Berger 195 EOL når den engang kommer. 180 Berger VLD går som en stråle i 1-9" i patroner med 280 AI volum og oppover.

 

Blir artig å se hva du får ut av den. 7 Wby bruker jeg hovedsakelig Re 25 og MRP 2(RH 30) i. Retumbo/H-1000 er også heite tips til krutt og kanskje til og med hardt komprimerte ladninger med H50 BMG. 570 er jo for øyeblikket favorittkruttet til de fleste kammermagnumister. Er ikke kjempebegeistret selv da det griser noe helt inni H*** i våpenet og er ett slit å lade med da det er ekstremt grovkornet, så alle ladninger på veies.

Link to comment
Share on other sites

Fjernet sitering av overstående innlegg. Fredrik

 

Ja er samme resultater jeg hadde med gamle STW pipa mi. Men den var ganske så mye mer kilen på temperatur og veldig mye vanskeligere å ha med å gjøre med nesten alle normale kruttsorter som var tilgjengelig da jeg hadde den. I 7 Dakota funket MRP ok fram til kulene ble + 160grs. 175 grs kuler var lite glad i store forskjeller i temp når en nærmet seg maks trykk. I både Wby og Dakota får jeg de samme hastighetene med ganske mye mindre hylse og mindre problemer enn i STW og da ser jeg ikke poenget med alt det ekstra volumet.

 

I STW husker jeg derimot at 140 grs kuler og MRP i ca 1050m/s var STOR moro. Var som en skikkelig stor 22-250. Gikk som en stråle. Med tunge kuler var det ikke moro. Var om jeg ikke husker feil bare ca 3 grs forskjell mellom sota hylser hylser og tunge hevarmsløft. Maksladninger i 0 var direkte farlige i + 20. 7 RUM er sikkert verre, men den har jeg aldri giddet å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Da hadde jeg laget en 7 Wby. Da har du fordelen av ett lite utvalg fabrikkammo og standardiserte kammer/die sett, hylser osv. Villkatter er moro som fy, men etter noen år blir en ofte litt lei av alltid være avhengig av hylseforming, formskyting +++ for å få skutt.

 

Det er når tiden blir begrensende faktor en brått blir en gammel grinebiter som sverger til 30-06 og fabrikk ammo. Er ofte det eneste det er rom for på kalenderen.....

Link to comment
Share on other sites

Den tiden kommer då ein blir innmeldt i GGG (Gretne Gamle Gubber.). Då e da stort sett berre 7.62 lang eller kort som gjelder. I mellomtida kan ein jo ha det kjekt med diverse villkatt prosjekt. Bedre og ligga på gamleheimen og angra på det ein var med på, enn det ein gjekk glipp av ;-)

Link to comment
Share on other sites

Leverer Blaser carbon pipe ?

 

 

Få få tilpassa den slik at eg kan bruka max coal i blaseren.

 

570 var favorittkruttet i 300 wby min. Hadde vel 930m/s med 200gr accubond. Va oppe i 940, men den var nok litt for heit.

 

Er ei blaser carbon pipa som skal kamrast om. Håpe noken tar sjangsen.

Link to comment
Share on other sites

Det er det jeg vet,at Christensen leverer dette. Kjøpt pipe eller hele rifla? Litt dyre ting å begynne å forandre på vel... Bedre å kjøpe kaliberet du vil ha.

Da har du jo ikke skutt med det ennå,men om du gjør,er jeg veldig nysgjerrig på hvor presis den er.

7 rem mag pipene til Christensen usa til Remington har jo ikke vært noe særlig.

Har 7 wsm selv,som jeg ikke har fått testet så mye ennå,men ser bra ut til nå.

Har hørt at 7 wsm kan være et heldigere valg i disse pipene.

....men carbon er fett da... ;)

Link to comment
Share on other sites

Det skal jeg sjekke opp. Har ikke fått med meg det. Har spurt atec litt rundt magnum. Hva som var grunnen til at deres demper ikke taklet magnum. Er jo litt nysgjerrig.Spurte om det var trykk eller temp eller noe annet som var problemet. Både på messe og på mail fikk jeg et arrogant og lite kundevennlig svar. Kun "Den er ikke beregnet for magum".

De får kurse selgerene sine i kundevennlighet selv om de ikke har det perfekte produktet som kunden ønsker til sitt prosjekt ;)

Det er ikke så mange mnd. siden,så den er helt ny den da regner jeg med.

 

Vet du om andre som har Christensen Blaser?

Jeg kjenner kun til 13 stk Remington. 12stk 7 Rem Mag og min WSM

De fleste av de 12 har Rafdal byttet løp på pga. dårlig presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Exabit: takk for link til fantastisk heimeside om terminalballistikk. Rett og slett moro å lesa. Og skikkeleg forfriskande i høve norsk jakt- og ballistikklektyre som stort sett vil kappa løp, montera digre demparar og skyta alt med Oryx i sakte fart :trist:. Kan tilrådast! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det skal jeg sjekke opp. Har ikke fått med meg det. Har spurt atec litt rundt magnum. Hva som var grunnen til at deres demper ikke taklet magnum. Er jo litt nysgjerrig.Spurte om det var trykk eller temp eller noe annet som var problemet. Både på messe og på mail fikk jeg et arrogant og lite kundevennlig svar. Kun "Den er ikke beregnet for magum".

De får kurse selgerene sine i kundevennlighet selv om de ikke har det perfekte produktet som kunden ønsker til sitt prosjekt ;)

Det er ikke så mange mnd. siden,så den er helt ny den da regner jeg med.

 

Vet du om andre som har Christensen Blaser?

Jeg kjenner kun til 13 stk Remington. 12stk 7 Rem Mag og min WSM

De fleste av de 12 har Rafdal byttet løp på pga. dårlig presisjon.

 

Synest på ingen måte at det er hverken arrogant eller lite kundevennlig å ikke gi deg informasjon utover det som er av betydning for deg som eventuell kunde. De nøyer seg nok med å gi deg det svaret for at ikke en eller annen løk (ikke rettet mot deg personlig ;) ) en gang skal tolke eventuelle svar dithen at vedkommende bruker demperen på et våpen den ikke er ment for, med de konsekvenser det kan få.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...