Jump to content

Jeger angrepet av ulv


ulf

Recommended Posts

Ta det helt med ro - ekspertene vil nok uttale at dette ikke er noe å bry seg med. For sikkerhets skyld har jeg allerede innhentet en slik ekspertuttalelse:

 

Ekspertuttalelse.

 

Sannsynligheten for ulveangrep.

 

Etter Tage Danielsson: ”Sannolikhetsteorin”.

 

Sannsynlighet, det betyr noe som ligner sannheten. Men riktig like sant som sannhet er det ikke, selv om det er sannsynlig.

 

Det er imidlertid ikke i alle sammenhenger vi har tilgang på absolutte sannheter, og da må vi nøye oss med sannsynlighetsberegninger. Det kan man kanskje beklage, da slike beregninger ofte har en tendens til å ha en noe lavere kvalitet enn sannheter. De er ikke alltid like pålitelige.

 

Sannsynlighetsberegninger har for eksempel en tendens til å være svært forskjellige før og etter. Jeg kan jo nevne at før Grangärde, så var det jo ytterst usannsynlig at en slik hendelse skulle inntreffe, men straks det hadde hendt, så ble det plutselig så hundre prosent sannsynlig, at det nesten var sant at det hadde hendt. Men bare nesten sant. Det som hendte i Grangärde var jo så utrolig usannsynlig at egentlig har det nok ikke hendt.

 

Nå går jo nesten hele regjeringen og opposisjonen, Miljødirektoratet, fylkespolitikerne og ordførerne i rovdyrkommuner og venter på å få vite om det som hendte i Grangärde har hendt eller ikke, så de kan bestemme seg for om rovdyr er så farlig som de vil være, hvis det som hendte i Grangärde virkelig hendte. Og man skjønner jo godt at de er i tvil, for en slik hendelse som den som hendte i Grangärde inntreffer jo, i følge alle sannsynlighetsberegninger, bare en eneste gang på mange hundre tusen år, og da er det i alle fall ikke trolig at den har hendt allerede nå, det er jo mye mer sannsynlig at den heller har hendt noen tusen år fram i tid. Og da kommer jo saken i et helt annet lys.

 

Og så er det jo også det at om det som hendte i Grangärde virkelig hendte, mot formodning, så er jo sannsynligheten for at det skal hende en gang til, den er jo så uhørt latterlig knøttliten, at på sett og vis kan man si at det var nesten bra at det som hendte i Grangärde hendte, om det nå gjorde det. Jeg mener, da kan man jo nesten helt sikkert si at det ikke kommer til å hende igjen. I hvert fall ikke i Grangärde. Trolig ikke, i hvert fall. Risikoen for at noe slikt skulle hende igjen, er jo så liten at man helt kan se bort fra den. Det vil si at den ikke finnes, bare bittelite.

 

Nå er dette en ganske vanskelig materie for den gemene hop, derfor kan man ikke høre på diverse sammenraskede bønder, rovdyrmotstandere og jegere. Folk flest tenker på sitt primitive vis at det som hendte i Grangärde virkelig har hendt. De tar det som – en sannhet! De har ikke den nødvendige faglige bakgrunn til å kunne innse at når en sak ikke er sannsynlig, da kan den jo i enda mindre grad være sann. De har jo lært av sine foreldre at man alltid skal si sannheten. Vi må vise at vi har kommet lenger i utviklingen, og lære den oppvoksende slekt å heller snakke om sannsynligheten! Slik at de innser at det som hendte i Grangärde, aldri kan hende her, etter som det heller ikke kunne hende der, hvilket jo hadde vært langt mer sannsynlig, særlig når man tar i betraktning at det var akkurat der det hendte!

Link to comment
Share on other sites

+1 Jegermeistern.

 

Jeg føler at jeg med ett ble veldig trygg da de skulle hente inn en ekspertutalelse. Lurer på hvor mye den utredningen kommer til å koste samfunnet? Vesentlig mer enn en messingpokal i alle fall..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

[...] det hørtes jo sannsynlig ut.....ikke....

Høres vel heller ikke så sannsynlig ut at eneste skade etter ett ulveangrep er:

Mannen sökte vård för sina skador på sjukhuset i Lindesberg, som kunde konstatera att han får rispor och svullnader på örat efter attacken.
Link to comment
Share on other sites

Ha ha ha. Det første jeg tenkte da jeg leste overskriften var "yeah right". En ulv som angriper et voksent menneske alene? Vi skal ikke ta Zombieapokalypsen på forskudd. Tage danielssons sannsynlighetsteoriartikkel er veldig bra, min første reaksjon da jeg så flyene kræsje inn i tårnene var "nei det er ikke sant". Fortsatt så er det en utrolig hendelse å tenke på. Det er så usannsynlig at at man har flere forklaringsmodeller som kalles konspirasjonsteorier. Uansett, det er ingen grunn til å gå rundt i skogen med børsa i anleggsstilling av frykt for ulveangrep.

 

Han måtte nok få behandling hos lege og av frykt for å måtte avlive hunden sin så la han skylda på en ulv, antar jeg. Men det ballet på seg kan man si.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...