Jump to content

Hungary done, Namibia next!


Olem1984

Recommended Posts

Hei å hå hvor det går.

 

Nå er turen til Ungarn dessverre over, hadde en knalltur. Målet var en dåhjort og en muflon. Begge deler endte med suksess. Blei to (for meg) flotte dåhjorter, en muflon, (vannvittig spennende jakt) ett villsvin og en rev. Dåhjorten var i full brunst, å stille innpå rautende bukker med fullt av hunndyr rundt seg er både krevende og vannvittig spennende. De opplevelsene sitter i sjela til den dagen jeg dør. Alt med denne turen var bra, til og med maten var helt nydelig. Og Ungarn som jaktland er meget bra tilrettelagt. Og bare så det er nevnt, vi jaktet ikke i hegna område :) Hadde med egen kameramann, masse av jakta er filmet, det er gull for seinere.

 

Hadde ikke før kommet hjem før spørsmålet om neste tur dukket opp. En kompis lurte på om Namibia var aktuelt, rakk nesten ikke svare før flybiletter blei bestilt. Avreise 25 mars 2014. Vi skal til Gras Hunting Ranch, noen med erfaringer derfra, og tips å dele med førstegangsjeger til Afrika? Vi har booket direkte, flyr med sas til Frankfurt, South African Airways til sør afrika og derfra videre til Windhøek med samme selskap. Kompisen min mener vi bør leie våpen der nede, jeg er skeptisk, skyter godt med mitt eget våpen, andre sitt blir jo uvandt. Eller hva mener folket? Når det gjelder avskyting så er jeg avslappet, tar det om kommer av gode trofeer, men Kudu og Gems står høyt på lista.

Link to comment
Share on other sites

Ang. Namibia:

Ta med eget våpen. Enkelt å få dette inn, de har eget kontor for våpen og ammo på flyplassen i Windhoek.

Vær forberdt på lange hold, det er åpen tereng og vanskelig å komme nærme.

Husk å ta med en god håndkikkert og en avstandsmåler.

Flyreise, hvorfor ikke reise direkte ned fra Frankfurt?

Raskere, enklere, ingen mellomlanding / flybytte i Sørafrika.

Dette betyr at det er langt større sjanse for å få bagasje og våpen når dere lander.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt nokre turar til Afrika dei siste åra.Seinast i februar i år reiste eg å ein kamerat til Gras hunting ranch.Trivlege folk der,veldig god mat,å store mengder med vilt.Phen vår heitte Bollie Liebenberg,å er vel den mest profesjonelle av dei ph eg har hatt på mine turar.Skuddavstandande blei ofte litt druge samanlikna med dei som er vanleg for dei fleste som Jaktar her på berget.Tru det næraste eg skaut på var 152m,å det lengste 375.Fleire av dyra på pluss minus 300.Eg skaut 25 vilt på 8 dagars intens jakt,kameraten min skaut 12.Ska seiast at han fekk litt magetrøbbel å ikkje jakta eit par av dagane.Veldigt flatt og ope terreng,å det hjelper jo med tanke på å få rigga seg til med godt anlegg.Problemfritt å reise med eget våpen som sagt tidligare i tråden,men vår reiserute var oslo,Frankfurt å direkte derfrå til Windhoek.Reiser straks til Scotland no å prøver meg på hjorten der:)Har berre nokre få løyver i år igjen på hjorten her heime

Link to comment
Share on other sites

Nyati og jeg var på Gras i juni....vi jaktet med PH Errol Lambrechts, en eldre sörafrikaner med enorm jakterfaring..

 

Bollie er også en trivelig kar, innfödt hvit namibier..

 

Kan bekrefte dette med lange skuddavstander....tren gjerne mye på 200m, jeg sköt vilt på alt mellom 100 og 270m, der setter jeg grensen.. Jeg brukte en Brno 602 i .375H&H, kjöpte en S&B 3-12 Zenith...og takk og pris for det..Et uvurdelig hjelpemiddel vil väre en håndkikkert med avstandsmåler, dyrt men bra....vanskelig å bedömme avstand på åpne sletter..

 

Nyati brukte en mauser i 6,5x55....fungerte meget bra.....vanlige kalibre som 6,5, .308 og .30-06 er mer enn godt nok til plains game, kanskje med unntak av Eland..

 

Kan også nevne at 7mm Rem. Mag. er meget populär der nede, også blant PHer.

Link to comment
Share on other sites

Olem 1984....et tips...planlegg en fridag eller to i Windhoek hvis dere kan....få gjerne med dere en fra farmen som guide hvis de har tid, vi gjorde det sist og fikk sett mye av byen...det er en del våpenbutikker og gutta kjenner alle....Rosenthals er den beste , mye fine jaktrifler av ny og eldre årgang...også DB rifler......jeg fant woodleigh kuler til .475 NE...i Afrika.. :o

 

Anbefaler også et besök hos Trophäendienste...taxidermist med stor utstilling.....det var noen flotte stöttenner fra elefant jaktet på The Caprivi Strip helt nord i landet i hvelvet.....da kjente jeg jaktfeberen steg endel hakk.. :mrgreen:

 

Dette firmaet ligger mellom flyplassen og Windhoek..

Link to comment
Share on other sites

Dette var imponerende, så sinnsykt bra med respons fra Dere som vil dele fra Deres erfaringer, alle sammen; tusen takk :D

 

@Kolbe Rolf: Jeg reiste med Diana Jaktreiser bestilte turen i Januar, fortalte dem at ønsket var en dåhjort og en muflon, jeg sendte dem rett før avreise en endring på at jeg ønsket flere dyr om mulig og det var ok, de forlangte ikke ytterlige forskudd av den grunn. Jeg endte opp med ett dåhjort trofe på 3,5 kg og ett på 3kg. Muflonen var 80cm, (heldig med den, men lommeboka gråter) Grisen var en ung hanngris og ikke noe kjempestor sak, rev kosta ikke noe, skytinga av den fikk vi på film. Guiden var sinnsykt proff, han var tydelig også jeger, terrenget var meget godt tilrettelagt for jakt, greiner var kappet i "skytehøyde" osv osv. Tipper hele festen kom på 60-70K med søkke å snøre. Av det utgjør muflonen alene ca 25. Endelig svar må komme videre,avregningen har ikke kommet enda.

 

@Nyati: Biletten er allerede bestilt, mitt reisefølge hadde allerede bestilt mellomlanding her og jeg vil heller sitte sammen med Dem enn å reise alene og direkte, jeg får lære til neste gang og være litt mer frampå med mine ønsker. Men takk for forslaget :)Håndkikkert med avstandsmåler har jeg fra før, så den er i boks.

 

@Wolverine67: Jeg er åpen for alt, også Damara Dik Dik, helmontasje av den hadde kledd stua mi :) Er den veldig kostbar?

 

@svinejakt: Gi meg litt tid, jeg skal komprimere opptakene litt,sortere bildene og prøve meg på å få lagt det ut her, skryt fra Dere, og å vise Dere hvordan det var gjennom bilder\film har jeg veldig lyst til ;)

 

@Carlsen: Gøy å høre at turen dit var vellykket, det gir håp vettu. Må si at avstandene du nevner skremmer meg litt sånn umiddelbart, bortimot 400 meter er i overkant for meg, men det er vel opp til skytteren om man vil la skuddet gå. Vi får ta situasjonene som de kommer, jeg er litt avslappet i forhold til dette, men skjønner at jeg må noen turer på en 200meters bane. Lykke til i Skottland, Må jakthellet følge deg :)

 

 

@Pondoro: Jeg reiser med en Sauer 202 Cal 3006, Mener du at det kan være andre arter enn Eland vi kan støte på som jeg ikke kan skyte pga for lite kaliber, er vel stort sett bare PG på den Ranchen? Jeg spørr kun av uvitenhet, intet annet :) Jeg skulle ønske at jeg ikke hadde en jobb som ødela for mye god fritid, denne turen går kun på jakt, har ikke avsatt tid til å besøke noe av det andre du beskriver, men jeg skal reise masse framover, håper det blir flere turer, da skal jeg prøve å få med meg noe av det du beskriver som er verdt ett besøk :)

 

@Olesøn: Bilder kooooomer, jeg bare trenger litt mere tiiiid :) Gleder meg til å vise :)

 

Igjen, takk alle sammen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Olem 1984....et tips...planlegg en fridag eller to i Windhoek hvis dere kan....få gjerne med dere en fra farmen som guide hvis de har tid, vi gjorde det sist og fikk sett mye av byen...det er en del våpenbutikker og gutta kjenner alle....Rosenthals er den beste , mye fine jaktrifler av ny og eldre årgang...også DB rifler......jeg fant woodleigh kuler til .475 NE...i Afrika.. :o

 

Anbefaler også et besök hos Trophäendienste...taxidermist med stor utstilling.....det var noen flotte stöttenner fra elefant jaktet på The Caprivi Strip helt nord i landet i hvelvet.....da kjente jeg jaktfeberen steg endel hakk.. :mrgreen:

 

Dette firmaet ligger mellom flyplassen og Windhoek..

 

Dette er en betinget advarsel angående taxidermist.

Har selv vært på jakt i Namibia, og brukte da Trophaendienste. Fikk særdeles dårlig erfaring fra det selskapet. Har dere anledning, så prøv å bruke en annen taxidermist.

Link to comment
Share on other sites

Kan du utdype litt om dette..?

 

Ja, kan gjøre det.

Kort fortalt så skjøt jeg elefant og en Oryx som jeg skulle ha beredet på forkjellig vis.

 

Av Oryxen ville jeg har hornene/skallen montert på plate og skinnet garvet. Her var det faktisk ganske bra arbeid med skallen, men det er vel ikke det vanskeligste å få til. Skinnet derimot, så ut som et skabbet griseskinn. Det var store felter uten hår, og det mistet resterende hår. Halen var helt hårløs og så ut som en rottehale.

 

Av elefanten skulle jeg naturligvis ha støttennene, 4 store stykker med garvet skinn pluss den ene foten utstoppet til krakk.

Foten så ut som en klo av en dinosaur og var skikkelig dårlig kvalitet, den hadde ikke engang formen til en elefant fot.

Det som egentlig var verst var elefant skinnene jeg fikk hjem.

Normalt når en får garvet elefant skinn, så betaler en pr kvadrat desimeter. Etter jeg hadde betalt og fikk hjem skinnene så målte jeg de, og det viste seg at de hadde tatt betalt for en hel del mer en jeg faktisk fikk. De 4 stykkene var pepret med små og større hull. Talte over 30 hull på et skinnstykke. Samtidig var der også masse flekker med sølt dye/farge som var brukt på skinnene. Skinnene var stort sett ubrukelige, bare små begrensede partier var ikke ødlagt av fargesøl og huller.

 

Dette tok jeg selvsagt opp med dette firmat i Namibia og det var slettes ikke en lett affære. De ville ikke innrømme noe selv om jeg sendte bilder som viste hvordan det så ut.

Fikk ettehvert tilbud, om hvis jeg kom ned på jakt igjen, så kunne jeg som kompensasjon få gratis utstopping av en Blesbuck hvis jeg skjøt den. Det var bare med på å hisse meg enda mer opp.

Etter en masse styr med e-poster og telefoner, så kom det endelig frem, at de hadde tatt vare på resten av elefantskinnet, altså deler som det ikke var hull i og tilsølt med farge. Til slutt sendte de nye skinnbiter av elefant og et nytt Oryx skinn til meg. Jeg måtte betale frakt for dette, og det ble jo en del tusen, men for å avslutte historien så godtok jeg det.

 

Når jeg etter hvert blir minnet på dette kjenner jeg at jeg blir forbannet og nesten får hjertefeil igjen.

Hvis jeg i fremtiden en gang på ny igjen skal til Namibia, skal ihvertfall ingenting leveres der.

Link to comment
Share on other sites

Håper det går bra for deg.

Trolig så leverer de nok trofeer av bra kvalitet for det meste, hvis ikke så hadde de ikke overlevd.

For meg var det skikkelig dårlig, og jeg har også hørt at det er flere som har fått trofeene sine ødlagt fra nevnte forretning.

Link to comment
Share on other sites

Namibia er et fantastisk jaktland, har jaktet Nord i Namibia på grensen til Etosha Nationalpark, flotte savanner og bushveld, med typiske arter for Namibia

Eland, Red Hartebeest, springbok, Black Wildebees, Blue Wildebees,

Løver og hyener.

Leverte Eland og Vortesvin til TAU Taxidermy for bogmontasje, fikk et meget godt inntrykk av dem, regner med at jeg får disse hjem til vinteren, da containeren skal fylles med andre trofeer også for å få kostnaden på frakta ned.

 

Namibia vil jeg påstå er et bedre land å reise til en RSA, først og fremst pga kriminaliteten i RSA, I Namibia er det nærmest ikke eksisterende, meget hyggelige folk.og ett etter min smak meget godt klima.

Windhoek er en flott by å gå å handle i, rett utenfor byen ligger en flott våpen og jaktutsyrsbutikk.

Link to comment
Share on other sites

Godt tips Villreinjegeren....jeg likte meg også godt i Namibia, de hvite farmerne er som folk var i Norge før i tiden, da et håndtrykk og et ord var gjeldene, svært hyggelig å bli vist slik tillit..

 

Landet er også politisk stabilt og byr på mange jaktmuligheter, jeg er veldig lysten på å jakte på Caprivi Strip......men er også blitt anbefalt Gary Hopkins i Zimbabwe av fler med tanke på bøffel og elefant.

 

Det blir helt klart mer jakt på meg i Namibia, kanskje vår 2014..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Må bare føye meg til de som anbefaler Namibia som en fantastisk reisedestinasjon. Jegere, villmarksentusiaster, dyreelskere, you name it :D vil finne det de søker her. Herlige folk. Minner meg om de man kan se i Crocodile Dundee filmene :D Digert land, lite folk, masse villmark

Har et par turer til Sør Afrika bak meg, men turen jeg tok i sommer overgår disse.

Reisebrev fra turen her :

viewtopic.php?f=54&t=91763

Valgte å jakte trofe' på et par arter som er særegne for Namibia. Dette på friviltbane som det kalles.

God tur, og lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som du hadde en flott tur Ruger#1... :D

 

Vi var også på en kombinert cull og trofejakt, jeg fikk min Hartmanns zebra på 220m fra en vinglete skytestokk, lånte trackerens skulder til støtte og skøt...rent hjerteskudd...dyret løp 30m..

 

Han fikk en håndkikkert for den innsatsen.....makan til syn disse gutta har..!

 

Neste gang blir det forhåpentlig eland.....kom ikke til skudd sist, de ser jo som ørner..

 

Ser du brukte 260 grain Nosler Accubond, jeg prøvde 3 ulike kuler på turen, 250 Trophy Bonded, 270 Hornady og 260 Nosler A.......Nosleren er klart best...alltid gjennomskudd, Hornadys gamle 270 oppførte seg også bra, Trophy Bonded var en stor skuffelse....

 

Noen her som har erfaring med Rhino kuler i .375H&H..?

 

Afrika har en magisk virkning på meg...jakten får en helt annen dimensjon der nede..

Link to comment
Share on other sites

Pondoro:

det er jeg usikkker på, rhinokula ekpanderer til en større diameter og vil i min teori stoppe raskere en A-Frame som normalt ekspanderer til en god knyttneve, på denne bakgrunnen hvor kravet til inntrenging er stor, tror jeg vel at A-Frame er den beste, men vet at at flere har skutt bøffel med 340 og 380 grs Rhino med stor sukksess i 375 H&H Mag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...