Jump to content

Drilling eller rifledrilling !?


BigHorn

Recommended Posts

Jeg solgte min Sauer 32 drilling til en Kammeret-bruker for noen år siden ! Savnet etter en drilling har siden salget vært enormt, og nå MÅ jeg nok legge av penger til en ny/brukt drilling. Jeg jaktet for det meste rådyr med drillingen, men etter salget har jeg også begynt med hjortejakt, og villsvinjakt høres veldig interessant ut.

 

Så nå lurte jeg på om en rifledrilling i kal 2x8x57jrs og 20/76 kanskje er et klokere valg enn en drilling i 2x20/76- 7x57R ?

Hva mener dere ?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Min mening er rifledrilling=storvilt og hagledrilling=småvilt.

 

Jeg bruker min hagledrilling til all jakt. På småviltjakt såvel som på storviltjakt. Har ikke savnet det ekstra rifleskuddet enda, men jeg jakter ikke villsvin.

 

Lykke til med valget. Blir nok ikke enkelt.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

De fleste drillinger har svinerygg, og er dermed mest egnet til bruk med åpne sikter. Med kikkertsikte blir det dårlig kinnkontakt med svinerygg. Derfor blir skytingen ikke som å skyte med rifle med rett stokk, og raske skudd med rifleløpene har dermed en lei tendens til å gå lavt. Jeg kvittet meg med min rifledrilling (med svinerygg) pga dette. Den var vanskelig å få solgt, så det bekrefter vel hvor lite ettertraktet slikt er.

 

 

Edit: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ledrilling" target="_blank" target="_blank

Denne rifledrillingen i samme kaliberkombinasjon som TS nevner anslår jeg til å være meget sterkt overpriset. Mener å huske at den kostet ca 55 000,- ny for en 4-5 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Min mening er rifledrilling=storvilt og hagledrilling=småvilt.

 

I grunn et godt argument vil jeg si :) Nå kommer nok ikke dette våpenet til å bli brukt til annet vilt enn de som trengs storviltprøve på, så da heller det nok mer mot en rifledrilling...

 

@Skarvekongen;- må si meg enig i at den rifledrillingen er stiv i pris på bruktmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg solgte min Sauer 32 drilling til en Kammeret-bruker for noen år siden ! Savnet etter en drilling har siden salget vært enormt, og nå MÅ jeg nok legge av penger til en ny/brukt drilling. Jeg jaktet for det meste rådyr med drillingen, men etter salget har jeg også begynt med hjortejakt, og villsvinjakt høres veldig interessant ut.

 

Så nå lurte jeg på om en rifledrilling i kal 2x8x57jrs og 20/76 kanskje er et klokere valg enn en drilling i 2x20/76- 7x57R ?

Hva mener dere ?

 

 

Jeg kjøpte min Merkel 961L rifledrilling i 8x57 IRS og 20/76 nettopp av grunner som kommer fram i tråden. Som sagt meget behagelig riflekaliber som er godkjent til storviltjakt, og samtidig fungerer perfekt til rådyr.

 

Jeg er veldig godt fornøyd :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

De fleste drillinger har svinerygg, og er dermed mest egnet til bruk med åpne sikter. Med kikkertsikte blir det dårlig kinnkontakt med svinerygg. Derfor blir skytingen ikke som å skyte med rifle med rett stokk, og raske skudd med rifleløpene har dermed en lei tendens til å gå lavt. Jeg kvittet meg med min rifledrilling (med svinerygg) pga dette. Den var vanskelig å få solgt, så det bekrefter vel hvor lite ettertraktet slikt er.

 

 

Edit: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ledrilling" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Denne rifledrillingen i samme kaliberkombinasjon som TS nevner anslår jeg til å være meget sterkt overpriset. Mener å huske at den kostet ca 55 000,- ny for en 4-5 år siden.

 

 

Tror ikke den er overpriset . Titta på bildene på finn. Den har finere treverk og gravure en standard børsa. Den er nok verdt prisen. Vi får se hvor lenge den ligger.

Link to comment
Share on other sites

De fleste drillinger har svinerygg, og er dermed mest egnet til bruk med åpne sikter. Med kikkertsikte blir det dårlig kinnkontakt med svinerygg. Derfor blir skytingen ikke som å skyte med rifle med rett stokk, og raske skudd med rifleløpene har dermed en lei tendens til å gå lavt. Jeg kvittet meg med min rifledrilling (med svinerygg) pga dette. Den var vanskelig å få solgt, så det bekrefter vel hvor lite ettertraktet slikt er.

 

 

Edit: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ledrilling" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Denne rifledrillingen i samme kaliberkombinasjon som TS nevner anslår jeg til å være meget sterkt overpriset. Mener å huske at den kostet ca 55 000,- ny for en 4-5 år siden.

 

 

Dette er en Merkel 961L Jagd, som har en veil pris på rundt 75 000kr pluss eventuelt ekstra oppgradert treverk..

 

Er nok ikke så veldig overpriset.

 

M

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Valget av type drilling avhenger helt av hva du skal jakte.

 

Blir det bare klauvvilt, hvor du kunne tenke deg å jakte med ei dobbeltrfile med et hagleskudd til overs, så er en dobbeltrifledrilling finfin og det du bør gå for.

 

Dersom du kommer til å jakte mest rådyr, samt småvilt, og en og annen gang ta den med storviltjakta når dere mangler et dyr på kvota, så må du ikke tenke på annet enn hagledrilling....!!!

 

Selv hadde jeg hagledrilling, så fikk jeg meg en dobbeltrifledrilling, men er nå på jakt etter en hagledrilling igjen til småviltjakta. Dette ble trigget av behovet for ei ny hagle, og vissheten om at merprisen på det rifleløpet ikke er all verdens om man følger litt med i markedet..

Veldig råflott selvfølgelig, men jeg blir nok ikke fornøyd før jeg har begge typer drilling i skapet, og kan ta "elle melle.." når jeg skal på jakt :lol:

Lysten på drillinger er virkelig ei syke som en nevnte her tidligere... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Enig med KIWI drilling syken en farlige greier. En trenger to. Selv bruker jeg en Optima i 8x75RS -8x75RS over 20/76 med veksel løp i 470 NE -470 NE over 20/76 , samt en TJF i 22 mag over 20/76.... Leter etter en til. Havesyken etter drillinger er farlig... huff.

 

4469686967_1128a46c34_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

"De fleste drillinger har svinerygg, og er dermed mest egnet til bruk med åpne sikter"

 

Og det samme gjelder dobbeltrifler.

Man må bestemme seg for å la Remington`en stå i skapet - og vie seg til et liv med dårlig kinnkontakt :) .

 

Hvor tunge er rifledrillingene deres?

Link to comment
Share on other sites

Min Mathelon med Z6i gen2 1-6x24 i svingmontasje veier ca 3,55kg uten sikte, 4,17kg med.

 

Har valgt et ganske "tungt sikte" og til det bruksområdet dette våpenet passer best til, så klarer man seg egentlig fint med de åpne siktene. Valgte kikkersikte slik at jeg får glede av den også den dagen synet svekkes og går på hell..

Vekta gir en helt fin rekyl, og et dermed et håndterbart våpen. Den har forresten 56cm piper også, og med en balanse som gjør at man er "på" målet fort. Det siste er viktig, for passer ikke et slikt våpen så er litt av poenget borte - nemlig to/tre kjappe skudd som med ei veltilpasset hagle!

Link to comment
Share on other sites

Drillinger er... slik jeg ser, det en haug kompromisser..

 

Jeg blir egentlig litt lei meg når jeg ser folk som skal tilpasse og optimalisere drillingen til skyting med rifleløpet og optikk.. En god drilling skal i likhet med en god hagle ligge der når en kaster den opp for fluktskudd med hagleløpene.. Den vil da også fungere greit for rifleskudd over de åpne siktene.

 

Med optikk blir denne tilpasningen ute av balanse.. og man har heller ikke den kinnkontakten man forventer av en godt tilpasset rifle. Likevel fungerer det faktisk bedre å skyte med dårligere kinnkontakt med rifleløpet...simpelthen fordi en har bedre tid på det ene rifleskuddet enn ved fluktskyting med hagleløpene.

 

Selv har jeg tatt konsekvensen av denne erkjennelsen og jakter med kikkertsiktet liggende i et kogger jeg henger over skuldra. Ja..jeg har hakemontasje.

Da er jeg rimelig skodd for hold ut til 70-80m. Blir holdene lengre enn det, har jeg også tid til å fiske frem siktet og klikke det på plass..

 

Nå har jeg ikke rifledrilling.. men det samme mener jeg gjør seg gjeldende der. Hagleskuddet er avhengig av at børsa passer for å være effektivt.

 

Hadde jeg tenkt to rifleskudd og optikk...da hadde jeg personlig gått for en dobbeltrifle. Simpelthen fordi fluktskyting med det ene hagleløpet da ville blitt 2.pri med den børsa og jeg ser enhver drilling som ei hagle med muligheten til å skyte ett eller to rifleskudd.

 

Baserer en seg på at det primært er de åpne siktene en jakter med..da blir en rifledrilling igjen en god ide for meg...

Link to comment
Share on other sites

@ Raudnakke:

 

Jeg er enig med deg i dette med åpne sikter på hagledrilling. Dette er ei hagle med mulighet for et rifleskudd. Jeg jaktet også med min hagledrilling uten optikken på.det ga meg flere fugl og harer på støkk. Kikkertsiktet lå fint i et lite Riserva futteral. (Har vurdert å feste dette til nederste del av venstre bærerem på ryggsekken for å ha det fast et sted, over viern..)

 

Dobbeltrifledrilling er imidlertid et litt annet dyr...

Dette er først og fremst ei dobbeltrifle med mulighet for et hagleskudd,eller en slug.

Jeg var nøye på at den skulle passe meg på de åpne siktene, og tar jeg av siktet så er jeg "rett på", så kinnkontakten med kikkertsikte er dårligere. Slik må det bare bli.

Med 1x forstørrelse på siktet så kan man fint svinge på en storfugl som flyr over eller en rev som kommer på høygir. Har under elgjakta stort sett gått med slug i haglepipa. Da har man på kort hold tre kuler. Når kvoten fylles og man sitter igjen med et dyr, så graver jeg frem haglpatroner igjen..

Er jeg i skogen med skuddhold innenfor 60-70m tar jeg av kikkerten. Det er ofte her man får sjanse på f.eks. rev. Der det kan bli lenger hold smetter jeg det på igjen. Hurtig avtakbar kikkertsikter er et must uansett type Drilling. Der at svenskene er fæle til å sette weaverbaser på drillingen, sikkert fordi det er billig.. Skulle hatt juling..

Det er på drivjakt etter villsvin og hjortevilt dobbeltrifledrillingen passer best, så dette er faktisk en Drilling Nr to, ikke den eneste drillingen man har, såfremt man ikke er en ren rifleskytter da.

Brukte den i hele elgjakta i år, og stillet også på los med den. Fantastisk hendig våpen! Det ekstra hagleløpet gir merkelig nok ei veldig velbalansert og stødig rifle.

 

(Litt OT: Jeg føler selv at enkelte småkalibrede dobbeltrifler 7-8-9,3mm)kan bli litt vimsete. De dobbeltriflene med best balanse synes jeg er i .375-.400 klassen.)

Link to comment
Share on other sites

HAr en Sauer 32, i 12/70 og 6,5x55, ja det skulle vært kravepatron, men jeg plukker hylsen ut kjapt og greit.

På denne har jeg en Zeiss 1,25-4x24 Diavari montert i hakemontasjer.

Bruksområdet mitt på denne er i hovedsak Rådyrjakt.

Jeg har også montert på en kolbeforhøyer type Bearskin denne sitter med borrelås, og er kjapp å ta av.

Det er skjedent jeg har kikkerten på mere en 2x forstørrelse, og med kolbekammen skyter jeg like kjapt med haglløpene med kikkert,

Ved at jeg har lav forstørrelse har jeg også synsfeltet, og min skyteteknikk med bege øyne åpne skyter jeg faktisk gode fluktskudd med kikkerten.

På rådyrjakt er hagleholdene mine så godt som alldri over 20 meter, riflehold opp til 70 -80 meter.

Har skutt rådyr med åpnesiktene og rifla ett par ganger, den ene gangen var det ettersøk på et skadet dyr, hvor jeg skjøt dette på ca 200 meter med standard åpnesiktene, skuddet satt perfekt i bogen på dyret.

Så det er nok en vanesak mht kikkert ikke kikkert og skyting med hagleløpene.

 

1275266_10151606598811835_975447947_o.jpg

 

Slik ser kolbehøyeren fra Bearskin ut.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@ Raudnakke:

 

Jeg er enig med deg i dette med åpne sikter på hagledrilling. Dette er ei hagle med mulighet for et rifleskudd. Jeg jaktet også med min hagledrilling uten optikken på.det ga meg flere fugl og harer på støkk. Kikkertsiktet lå fint i et lite Riserva futteral. (Har vurdert å feste dette til nederste del av venstre bærerem på ryggsekken for å ha det fast et sted, over viern..)

 

Dobbeltrifledrilling er imidlertid et litt annet dyr...

Dette er først og fremst ei dobbeltrifle med mulighet for et hagleskudd,eller en slug.

Jeg var nøye på at den skulle passe meg på de åpne siktene, og tar jeg av siktet så er jeg "rett på", så kinnkontakten med kikkertsikte er dårligere. Slik må det bare bli.

Med 1x forstørrelse på siktet så kan man fint svinge på en storfugl som flyr over eller en rev som kommer på høygir. Har under elgjakta stort sett gått med slug i haglepipa. Da har man på kort hold tre kuler. Når kvoten fylles og man sitter igjen med et dyr, så graver jeg frem haglpatroner igjen..

Er jeg i skogen med skuddhold innenfor 60-70m tar jeg av kikkerten. Det er ofte her man får sjanse på f.eks. rev. Der det kan bli lenger hold smetter jeg det på igjen. Hurtig avtakbar kikkertsikter er et must uansett type Drilling. Der at svenskene er fæle til å sette weaverbaser på drillingen, sikkert fordi det er billig.. Skulle hatt juling..

Det er på drivjakt etter villsvin og hjortevilt dobbeltrifledrillingen passer best, så dette er faktisk en Drilling Nr to, ikke den eneste drillingen man har, såfremt man ikke er en ren rifleskytter da.

Brukte den i hele elgjakta i år, og stillet også på los med den. Fantastisk hendig våpen! Det ekstra hagleløpet gir merkelig nok ei veldig velbalansert og stødig rifle.

 

(Litt OT: Jeg føler selv at enkelte småkalibrede dobbeltrifler 7-8-9,3mm)kan bli litt vimsete. De dobbeltriflene med best balanse synes jeg er i .375-.400 klassen.)

 

 

Stiller meg 100% bak dette! Opplevde akkurat det samme med min Merkel 961L i år. Meget hendig børse i elgskogen, og både ser og føles bedre ut i hendene enn en dobbelrifle i samme kaliber :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

"Trenger egentlig ikke å bygge noe på sidene, det er høyden som er viktig for meg"

 

Skjønner det, men mente:

 

Bygger den ikke litt sideveis også - i og med at den ikke bare er plassert på toppen av kolben?

 

Men det har kanskje ikke like mye å si når man skal skyte med kikkert - som med et par raske haglskudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...