Jump to content

Lage mat av elghjerte.


Bluto

Recommended Posts

Var så heldig å få skutt meg en elg i går, har tidligere røkt, saltet eller begge delene med varierende resultat. Har også frest det over bålet som jo alltid er sukse (ingen tør vell si noe annet når en halv blodig kar med børse og kniv serverer :oops: ) Men alt har blitt spist opp om ikke annet.

Men spørsmålet mitt er som følger; har dere noen gode oppskrifter som gjør hjertet om til middag eller en annen rett?

Link to comment
Share on other sites

Pleier å gni hjortehjertene med salt, sukker og noe brunt fransk druebrennevin, ligge det i en plastpose sammen med noen tyttebær, suge luften ut av posen og ligge det i kjøleskapet en stund. Der ligger det så lenge du tør før det spises......... 14 dager pleier å gå bra.

Dersom du har brukt nok salt kan det gjerne tørke det litt også.

Link to comment
Share on other sites

Tilbered hjertet som Tjälknöl: Legges frosset i ildfast form og langstidssteikes på 80 grader over natta. Deretter legges hjertet et døgn i en lake du koker av 1,5 l vann, 1 dl salt, en skivet løk, 1 ss timian, 1 ss estragon, 1 ss persille, 1 ss knust einerbær og 1/2 ss rosmarin. Hjertet er ferdigsteikt når kjernetemperaturen er 65 grader.

Serveres som pålegg eller som middag med varmt tilbehør.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg lagde biff burgund av hjortehjertet. Alle likte det kjempegodt, men jeg har til dags dato fremdeles ikke turt å røpe for dem hva dem spiste. Noen, kanskje alle, i min familie har et rart forhold til "hjerte". Det spiser man liksom ikke. Ha ha!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...