Bluto Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Var så heldig å få skutt meg en elg i går, har tidligere røkt, saltet eller begge delene med varierende resultat. Har også frest det over bålet som jo alltid er sukse (ingen tør vell si noe annet når en halv blodig kar med børse og kniv serverer ) Men alt har blitt spist opp om ikke annet. Men spørsmålet mitt er som følger; har dere noen gode oppskrifter som gjør hjertet om til middag eller en annen rett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
900SS Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Renskjær og tilbered som biff. Store porsjoner gir garantert matkoma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikkel Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Pleier å skjære i terninger, brune det, og ha det i en vanlig jegergryte. Enkelt og godt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bluto Posted October 6, 2013 Author Share Posted October 6, 2013 Takker skal prøve begge deler tenker jeg. Håper jeg kan snike til meg flere hjerter fram over i jakta og prøve litt forskjellige varianter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yhaug Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Pleier å gni hjortehjertene med salt, sukker og noe brunt fransk druebrennevin, ligge det i en plastpose sammen med noen tyttebær, suge luften ut av posen og ligge det i kjøleskapet en stund. Der ligger det så lenge du tør før det spises......... 14 dager pleier å gå bra. Dersom du har brukt nok salt kan det gjerne tørke det litt også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SKO1338 Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Tørket reinsdyr hjerte er jo snacks, regner med det er det samme med elg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dadden Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Tilbered hjertet som Tjälknöl: Legges frosset i ildfast form og langstidssteikes på 80 grader over natta. Deretter legges hjertet et døgn i en lake du koker av 1,5 l vann, 1 dl salt, en skivet løk, 1 ss timian, 1 ss estragon, 1 ss persille, 1 ss knust einerbær og 1/2 ss rosmarin. Hjertet er ferdigsteikt når kjernetemperaturen er 65 grader. Serveres som pålegg eller som middag med varmt tilbehør. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olafen Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Hjerte kan med godt hell brukes i spekepølser/ morrpølser. Husk bare å male det grovt nok! Snaskens/ eller som Stian Grimseth sa det så godt: "Snadderos" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
icecool Posted October 12, 2013 Share Posted October 12, 2013 Renskjær og tilbered som biff. Store porsjoner gir garantert matkoma. Prøvde dette ikveld med et hjortehjerte... matkoma var en passende beskrivelse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 Hehe, å kverne et hjerte er nesten som å lage skav av indrefilet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
900SS Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 Hjerte i amerikansk jerkymarinade og tørke det i ovn? Noen som har prøvd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
308Winchester Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 Biffsnadder er tingen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thos Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 Del opp i skiver eller strimler og krydre det med salt og pepper og stek i panna med løk etter eget valg, kantareller, halve tomater og potetskiver/strimler. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spirit Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Spis hjertet når det er ferskt. Steik det over åpen ild. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sendero Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Varmrøkt og tørket, skjær det i tynne skiver. Stek små blinis og lag seleriremulade. Tilberedes. Blinis, en klatt remulade og på toppen noen siver med hjerte. Serveres sammens med fryserkald vodka. Eller stek båter i panna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ravis Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Jeg lagde biff burgund av hjortehjertet. Alle likte det kjempegodt, men jeg har til dags dato fremdeles ikke turt å røpe for dem hva dem spiste. Noen, kanskje alle, i min familie har et rart forhold til "hjerte". Det spiser man liksom ikke. Ha ha! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peders Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Fylles med farse blandet med løk, krydder og urter. Helstekes på lav varme i ovn og serveres med fløtegratinerte poteter, viltsaus, rosenkål og god rødvin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariannH Posted September 28 Share Posted September 28 Et spørsmål til samme tema. Om biff, hva krydrer dere med? Ny elgfru Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted September 28 Share Posted September 28 Salt og pepper, det trengs ikke mer. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brubakken Posted Saturday at 07:37 PM Share Posted Saturday at 07:37 PM Salt, pepper, bittelitt chili og så rosmarin(ikke for mye, kan bli dominerende smak). Og stekt i godt smør og/eller steketalg, eller baconfett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sølvrev Posted Sunday at 06:35 AM Share Posted Sunday at 06:35 AM (edited) Jeg mener biff av elgkjøtt, som ikke har noen markert viltsmak, gjør seg best bare med salt og pepper. Jeg foretrekker også å steke i godt smør (meierismør). Hva angår hjort og rein bruker jeg gjerne mer krydder fra urter, først og fremst timian og noen ganger litt rosmarin. Og det smaker fortsatt hjort og rein. Men smaken og preferansene er forskjellige, så mitt råd til @MariannH er å prøve seg fram. Jeg antar den nye elgfruen også vil gjøre jegeren fornøyd, og da bør vel han få et ord med i laget. Edited Sunday at 06:36 AM by Sølvrev Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted Sunday at 06:55 AM Share Posted Sunday at 06:55 AM Synes i grunnen salt og pepper er nok til nesten alt kjøtt. Det framhever smak, resten, spesiellt urter, tar over. Bruker mye SPG (salt-pepper-hvitløk i forholdet 3-2-1)) til storfe og kylling. Steking i smør gir enten for lav temperatur i panna eller brent smør (om en ikke bruker klarer smør). Stek i litt olje legg i smør når du tar panna av varmen, øs smeltet smør over kjøttet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts